Jump to content

Jean Epstein


Kiddo
 Share

Recommended Posts

Jeg føler meg litt teit når jeg skriver om en film like etter at Kiddo har tømt tankene sine, men here goes:

 

Jeg fikk sett Coeur Fidèle (1923), en film jeg absolutt ikke hadde forventet å like så vanvittig godt.

Jeg kan ikke helt sette fingeren på hva det er som gjør at jeg liker denne så mye bedre enn f.eks. Sunrise, men jeg tror ansiktet til Gina Manès står for mye av det. For noen noen øyne! Og for en utstråling!

I tillegg må jeg nevne karusell-scenen som jeg har sittet og sett om og om igjen. Steike hvor bra! Og så musikken da, kanskje er det den som har mye av æren for min entusiastiske oppfatning av filmen, for bedre stumfilm-akkompagnement har jeg aldri hørt.

 

Ja, og så er spørsmålet: skal jeg kjøpe den?

 

http://www.amazon.fr/Coeur-fidèle-Edmond-van-Daele/dp/B000NJM58I

 

170,- men uten engelsk tekst....

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 
  • 4 months later...

Så Finis terrae her om dagen. Men må se den igjen før jeg kan skrive noe om den. Noe annet er urettferdig (klokka var fire på morran og jeg hadde sett masse film rett før og var litt trøtt).

 

Denne posten er egentlig bare en heads-up om at jeg har oppdatert førsteposten med linker til tekster av og om Epstein. Tenkte å oppdatere den ettersom jeg kommer over (bra) ting.

 

Sett no mer Epstein den siste tia, Frenzy, Jizz eller andre folk?

Link to comment
Share on other sites

 
coeur fidele blir nok neste epstein, men siden jeg fikk et drøss med De Palma, Feulliades og Franju i postkassen i dag blir det nok, dessverre, en stund til epstein. Ikke sett Usher ennå, Kiddo?
Link to comment
Share on other sites

 
  • 9 months later...

Mulig verden går under i desember, da passer det bra at følgende boks kommer allerede til høsten:

 

Coffret Jean Epstein avec 11 films surréalistes et avant-gardistes d’exception, en coédition avec La Cinémathèque française, dont :

 

La trilogie des amours :

 

Six et demi, onze (1927)

La Glace à trois faces (1927)

La Chute de la maison Usher (1928)

 

 

La trilogie bretonne :

 

Mor'Vran (1931)

L’Or des Mers (1932)

Chanson d’Ar-Mor (1934)

 

En cours : Finis Terrae (1929) et Le Tempestaire (1947) (à confirmer)

 

Retrouvez aussi :

 

Le Lion des Mogols (1924)

Les Aventures de Robert Macaire (1925)

Le Double Amour (1925)

Mauprat (1926)

 

Chaque film sera accompagné d’une nouvelle bande-originale composée spécialement pour l’occasion. Les styles seront variés, tout comme les artistes renommés qui participent au projet. Actualisation à venir.

 

Usikker på i hvor stor grad filmene blir restaurert osv. Uansett fantastiske nyheter, og veldig etterlengtet.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...

http://dare.uva.nl/document/361589 !

 

Her renner det inn! Epstein har en framtid, han kommer til å få en posisjon som Bazin etterhvert.

 

Har enda ikke sett Usher, Frenzy. Jeg tror jeg har feil utgave. Det er iallefall en harry engelsk stemme som maser om usher, Usher, USHER stadig vekk, leser opp hvert mellomtekstord som om han skulle vært bebodd av et pompøst spøkelse som spiller teater i stemmebåndet.

 

Hadde et gjensyn med tivoliscenen i Coeur Fidele, da. Frenzy, du kan ta med deg Uru og dra til sjøs, en sjø Epstein aldri hadde filma!

Link to comment
Share on other sites

 

Har enda ikke sett Usher, Frenzy. Jeg tror jeg har feil utgave. Det er iallefall en harry engelsk stemme som maser om usher, Usher, USHER stadig vekk, leser opp hvert mellomtekstord som om han skulle vært bebodd av et pompøst spøkelse som spiller teater i stemmebåndet.

 

Hadde et gjensyn med tivoliscenen i Coeur Fidele, da. Frenzy, du kan ta med deg Uru og dra til sjøs, en sjø Epstein aldri hadde filma!

 

Den versjonen jeg så hadde vel en engelsk fortellerstemme med fransk aksent. Litt irriterende, kanskje, men jeg klarte å blokke det ut og fokusere på det visuelle. Tivoli-scenen liker jeg jo da, Kiddo. Var bare at filmen i sin helhet ikke overbeviste. Har absolutt troa på Epstein og kommer nok til å sjekke ut det meste jeg får klørne i.

Link to comment
Share on other sites

 
"liker"? Du ass. Den er så intens-bra at den gjennomborrer ethvert påfølgende bilde, til og med de som ikke er intens-bra, og utsletter enhver fornuftig tanke som kan tenke om den er overbevist eller ikke. Du har rett og slett dårlig smak, Frenzy. Men du har jo heldigvis god tid til å bli Opplyst.
Link to comment
Share on other sites

 
Haha, jeg liker din dedikerte holdning. Er ikke det nå Pretender skal dukke opp med et manipulert bilde av Epstein som Jesus eller Guds åpenbaring i himmelen?
Link to comment
Share on other sites

 

pretender er stadig et savn.

 

Godt vi har Frenzy iallefall, selv om han har litt dårlig smak når det kommer til Ep. Innsikt kommer med alder'n, og du er fortsatt ung.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Glimrende. Viktig å ikke besudle Epsteins renskårede lyrosofi med fransk-engelsk symbolræl. Blir som å lese Epsteins tekster med Armond Whites (hypotetiske) notater: "this was a bland visionary" i høyre marg.
Link to comment
Share on other sites

 
"Give me Griffith's unpretentious and tantalizing dramatization of humanity any day -- great for every other reason than everyone else has credited him for. Fuck Epstein's hipster-nihilistic holiness"
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Nydelig PDF-funn der, Kiddo. Den boka skal vel komme i juli eller noe. Så nå blir det førpremiere. Dessverre vedvarer søvnproblemene ved digitallesning, men herregud, noe må man ofre . For en poet, Epstein!

 

Frenzy derimot, har et stykke igjen, med sin sporadiske trang til å pisse på de største kunstverkene i verden. Men han vokser vel opp som alle andre...

 

Litt lesing i den boka gjør det ikke akkurat mindre vanskelig å vente på det fantastiske DVD-Epstein-slippet vi har i vente. Ellers kommer det visst en biografi utpå året også, mer bevisshet rundt Epstein er en god ting.

 

--

 

Forresten, ikke mer Armond White her! Det griser til forholdene. Hvis vi holder ham unna, kan vi sikkert la være å skrive om Epstein i Armond White tråden, så er alle fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

White er egentlig ikke tilstede, det var bare noen oppdikta sitater. Men greit, vi holder til og med en virtuell White vekk fra denne tråden, høres bra ut.

 

Jeg har ikke fått lest så mye i den boka enda, men iallefall lest Nicole Brenez' og og vår norske venn Trond Lundemos bidrag, i tillegg til et annet, samt noen oversettelser av Epstein, blant annet den om lyrosofi (har gått i dialog med Epstein i masteroppgaven jeg akkurat leverte -- puh!). Skal kose meg med denne antologien i sommer.

 

Det er godt å ha deg innom igjen, pretender. Frenzy er så vanskelig å ha med å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Tusen takk for denne linken. Epstein er en relativt ny oppdagelse for min del. Først ble jeg overveldet av Masters of Cinemas nydelige blu-ray utgave av Coeur Fidele (som desverre nesten ikke selger - det er med andre ord tvilsomt at det kommer mer Epstein fra dem...), deretter ble interessen ytterligere styrket dat jeg så Usher. Skal smøre meg med tolmodighet til nevnte Epstein boks kommer ut, og denne boken ser ut som noe det skal bli en nytelse å jobbe seg gjennom sammen med DVD-boksen. Ser at forordet er skrevet av Tom Gunning, som for øvrig også har skrevet en fantastisk bok om Fritz Lang. Har troen på dette :)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...