Jump to content

Oppstramming av forumet


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Oppstramming på forumet

 

http://www.judgedowdsoccer.com/images/misc/judgeDowdSenior.jpg

 

Dette er en melding på vegne av modteamet, som har hatt mye diskusjon rundt en tensens vi anser som et økende problem på forumet.

Vi synes det har blitt en sterk kvalitetssenking og inflasjon i poster på forumet i den senere tid etter at forumet har fått en del nye medlemmer, og vi har dessverre sett oss nødt til å prøve å gjøre noe med dette før alt flyter over. Det innebærer på godt og vondt at vi må ta frem modereringskølla oftere. Vi har kommet frem at vi bare er nødt.

 

Årsaken er at det er overveldende mengder pjatt og chat og i det hele tatt poster som rett og slett ikke "sier noe" på forumet om dagen, som skygger over det som er av gode poster om dagen, og det virker å utvikle seg til en normalisert trend. Vi prøver å rydde litt i dette nå.

 

For å være klare på hva vi vil med Diskuterfilm idéelt

Vi ønsker et forum der folk skriver gode poster som er gjennomtenkt, har noe å si for temaet i tråden, gjerne oppfordrer til debatt om mulig og skal være interessante å lese for andre. Vi ønsker å være et seriøst forum der film kan diskuteres på et dypere nivå, og man kan lære noe. Innsikt! At det er underholdende kan også være fint når det passer selvsagt. Vi snakker ikke om et gravalvorlig forum, men et forum som føles tilfredstillende å være på.

Vi ønsker et mer sosialt forum også. Kommentarer til hverandres meninger og poster er alltid hyggeig. Hvis noen skriver en anmeldelse eller artikkel eller lignende, svar gjerne hvis du liker den.

 

Det vi ikke vil ha

Et hav av tråder med posting som minner om "chatting" der noe av verdifulle skrivierier blir som oaser det er vanskelig å komme over. Så hvis du bare føler for å chatte eller prate skit, så ta det et annet sted.

Et annet problem med dette utover det opplagte er at hvis noen faktisk setter seg ned å skriver en god utfyllende post, så blir den oversvømt av tråder av typen som er skrevet på 2 sekunder. Dette betyr både at en god post blir oversett, samt at personen kanskje ikke gidder å legge arbeid i postene sine senere.

 

Det er en kjedelig trend, og vi kommer antageligvis til å bli strengere på å flytte poster inn i den berømte El Svada-tråden(og i noen tilfeller kanskje slettet).

 

Eksempler på ting som kan bli flyttet fra nå av:

 

1) Overdrevet bruk av smileyer, poster kun bestående av smileyer, masse memér ala Lolcats og kommentarer en består av 2-3 ord istedenfor å faktisk si noe.

2) Ting som faller veldig utenfor temaet i tråden. Vil ikke være nazi på noe off-topic ting, men prøv å la tråden handle om det den handler om.

3) Poster som er skrevet fort ned på få sekunder.

4) Mas og kjas om torrents. Hva du gjør angående nedlastning av film er ditt eget ansvar, men vi vil ikke ha oppfordringer eller åpen prat om torrents på foraene. Dette kan tilogmed bli slettet.

 

Ønsker også at folk som skriver om film forteller mer om opplevelsen deres av filmene, refleksjoner og slike ting, og litt mindre sånn som dette:

 

* "HAha, med denne filmen har jeg bare 45 før jeg har komplett IMDB250!! Jayho!!",

* "Denne var sjempebra, tror nok den kommer på min topp100.. kanskje 87 eller 88, ikke sikker. Skal forteller senere!1 Nå skal jeg på bowling!"

* "Genial film. Elsket Tom Cruise i denne! 9/10"

* "Er du helt dust eller!!?? Denne filmen er 8/10!! Max!!"

 

Jeg håper det kommer tydelig frem hvorfor dette er å regne som pjatt?

 

Det er totalt uinteressant med poster slengt sammen på 1,5 minutt først og fremst. For det andre: greit at man driver å gir karakterer til filmer eller lager lister og følger lister når man ser film, men det er en type navlebeskuende aktivitet som rett og slett fort er ganske kjedelig for andre å lese, og i verste fall bare fyller opp serveren med pjatt som ikke har noen verdi for noen. Mange regissører bruker kanskje år på å lage en film, og for å frem noe som er viktig for regissøren.. så for meg virker det litt respektløst å bare si "7/10! Ganske bra. Neste film!". Vi ønsker et levende miljø der man går litt mer i dybden. Vi ønsker ikke å bli et nytt VGD eller Dysfunksjonell.no.

 

Sum summarium:

Bruk litt tid på hver post! Heller 1 god post enn 20 dårlige.

Gi filmen litt tanker før du skriver om den. Hvis alle gjør det, så blir forumet mye mer interessant for alle.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Det er vel på sin plass med litt feedback…

Synes det har blitt litt slappere her i det siste, så dette var på sin plass. Selv synes jeg mas og fjas er sjarmerende, men det finnes en grense, og den som er satt er bra.

* "Denne var sjempebra, tror nok den kommer på min topp100.. kanskje 87 eller 88, ikke sikker. Skal forteller senere!1 Nå skal jeg på bowling!"
fikk meg forresten til å le. Bra humoren sitter inne. :)

 

Tommel opp for et kjempefint forum! :)

Link to comment
Share on other sites

 

Gode tiltak dette her, er vel få som kommer til å protestere. Forhåpentligvis får dere til å håndheve en slik linje uten at forumet blir upersonlig og mindre sosialt.

 

Men jeg ønsker at tilsynelatende poengløse og ubegrunnede lister skal få seile, kanskje i en egen liste-tråd? Så kan vi stille høyere krav til listene som er egne emner i liste-forumet.

Link to comment
Share on other sites

 

Altså for all del, dere har flere gode poenger. De eksemplene ble litt for dumme, men jeg ser hva dere mener(og jada jeg veit at jeg var skyldig idag med mine "smiley-innlegg", jeg bare var tom for ord, det var så håpløst det som ble vist til, altså ikke brukerne selv men filmene). Men igjen, så må det være rom for en kommentar av en annen brukers innlegg, selv om det ikke har tatt en halvtime og 3 sider på å formulere seg. Jaja, greit at dere ikke vil bli som hu mora, eller vg, men det var da måte på å se verden i svart og hvitt. Jeg tror ikke det er noen fare for at det skjer her. Selv om jeg også mister litt oversikten, etterhvert som det "pøser" på med nye medlemmer. Poenget mitt er vel at ikke alle er like prosaiske i det de foretar seg her inne, og så lenge folk får tilbakemelding, så er vel det bedre enn at folk vegrer for å skrive noe i det hele tatt, hvis det sitter en kommitè, for å sette det på spissen, og vurderer om dine bidrag er høyverdige nok. Men, men, jeg er jo bare en person, og jeg har ikke noe problem med å forlate skuta, skulle det vise seg som eneste utvei for meg. Jeg er vel her først og fremst for å diskutere(og oppdage film), og ikke like fokusert på alt det bakenforliggende.

 

Æsj, dette ble vel egentlig litt usaklig, jaja, sånn kan det gå.

Link to comment
Share on other sites

 
Det er ikke meningen å skremme folk fra å skrive. Det er selvsagt rom for å være lettbeint, og lista er ikke lagt høyt. Slik må det være. Men fjaset og intrigene og skitkastingen og pjattet er det flere av oss som misfornøyde med. For min egen del håper jeg bare folk kan tenke seg om én ekstra gang før de trykker på "post" - har folk interesse av å lese dette, er det interessant, informativt eller morsomt?
Link to comment
Share on other sites

 

Det er ikke meningen å skremme folk fra å skrive. Det er selvsagt rom for å være lettbeint, og lista er ikke høy. Slik må det være. Men fjaset og intrigene og skitkastingen og pjattet er det flere av oss som misfornøyde med. For min egen del håper jeg bare folk kan tenke seg om én ekstra gang før de trykker på "post" - har folk interesse av å lese dette, er det interessant, informativt eller morsomt?

 

Har det vært skittkasting og intriger?

OK, jeg har vært litt lite inne her i det siste, så det har gått meg hus forbi.

Jeg ser den, jeg overreagerte allikevel(dårlig erfaring med inkompetent moderering), og det er jo klart at slike tendenser bør bli "nipped in the bud" som det heter.

Link to comment
Share on other sites

 

Vel, nå vet jeg ikke selv helt hvor lista ligger enda. Dette med å moderere noe særlig på Dfilm er jo forsatt veldig nytt. Personlig skulle jeg ønske vi ikke trengte det.

Det har ligget å ulmet så lenge nå at noe måtte bare gjøres til slutt.

 

Først og fremst handler ikke denne meldingen om at vi kommer til å flytte innlegg til El Svada i hopetall nå.

Det posten handler om er at vi håper at folk prøver å være mer konstruktiv når de poster. Skriv noe av verdi! Vi ønsker bare mindre pjatt på forumet.

Mindre ting som føles ut som "en fis mot hjernen", som Pretender har kalt det så elegant.

 

Er man på liv og død opptatt av å kunne skrive impulsivt masse poster overalt i hopetall uten å ofre særlig tanke fordi det er "deg" så må du gjerne lete etter annet forum som passer dine behov bedre. Ingen problemer for noen. (Har ingen i tankene nå), Har en optimistisk følelse at de fleste skjønner som menes da.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Var grunnen til navneskiftet denne ulmingen?

Neida, selv jeg har jo sett et skifte her inne den siste tiden, og det er jo greit å sette en standard. Så kan man heller "lette trykket" andre steder.

Chaten kunne kanskje fungere som noe slikt etterhvert. Det er vel kanskje på tide å behandle denne siden med den verdigheten den fortjener, det er jo ikke vanskelig å se at det er mange er inne med peiling.

Link to comment
Share on other sites

 
Ingen skal skremmes fra å skrive, Fubbe. Hvis det er noe du føler, så er det bare en måte å møte frykten. Skriv! Det er selvsagt peise umulig for oss å skulle måle, hvor lang tid en har brukt på et innlegg. Men kjøres det på med smileys, enstavelser og "you fail"-bilder, så havner det i beste fall i El Svada. I verste fall blir det slettet. Men ingen er ute etter deg eller noen andre, og vi er ikke ute etter å skremme folk fra å skrive. Men...If you cant stand the heat, you better stay out of the kitchen!
Link to comment
Share on other sites

 

Gode tiltak dette her, er vel få som kommer til å protestere. Forhåpentligvis får dere til å håndheve en slik linje uten at forumet blir upersonlig og mindre sosialt.

Enig i at det er et godt tiltak, og jeg tror det heller vil føre til at forumet blir mer personlig og sosialt når det ligger mer tanke og arbeid bak postene.

Link to comment
Share on other sites

 

If you cant stand the heat

Bring it!

Nei, jeg ble visst veldig "self righteous"(veldig så internasjonal jeg skulle være for tida) da jeg fikk to innlegg slettet. Det var innlegg av veeeeldig lav standard, så sier ikke noe som helst på det...men trodde vel at en coming disTasters tråd ikke var så fryktelig seriøs. Men bruken av l'er og o'er(jeg nekter å skrive ordet i sin helhet) er noe jeg håper å aldri oppleve her inne, og dette setter sikkert en stopper for slikt. I starten av min tid her, så opplevde jeg nok en liten form for ærefrykt ovenfor kunnskapen, mulig jeg må litt tilbake til denne, og etterstrebe et nivå som i det minste kan minne om disse(fat chance, hehe).

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg flyttet innlegget ditt om ryktene til en oppfølger av Mullholland Drive der du kun skrev en post med noe noe ala: :ph34r: :o :) :wacko:, mest fordi noen antydet til meg at du drev å "testet" det nye systemet. Kanskje i grenseland, og kanskje det ikke var tilfellet og burde bli slettet, men likevel. Det er litt sånne poster vi prøver å motvirke også. Posten sier jo ingenting, og minner om en sånn kommentar man kanskje gir på MSN og ikke et debattforum.

 

Jeg håper forresten ingen føler det spennende å drive å gjøre personlige rebelske prosjekter i å teste takhøyden, eller "utfordre" takhøyden. Slike ting er bare så ufattelig dølt, og er litt grunnen til at vi begynner først nå med dette, da særlig jeg personlig ikke har lyst til å sitte dag inn og dag ut å vurdere modereringsspørsmål og avgjørelser. Vær forsikret om at vi gjør dette for å få kvaliteten på forumet tilbake, og ikke fordi vi har fått maktsvulster i hjernen plutselig. La slike ting ligge. Si heller ifra. Hvis noen forresten synes at modereringen virker personlig rettet, og føler at moderator X har noe i mot dere, eller bare synes noe er veldig urettferdig, så si ifra til en mulig moderator du stoler på så tar den personen det opp med de andre!

 

Dette kommer forhåpentligvis til å gå fint!

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg flyttet innlegget ditt om ryktene til en oppfølger av Mullholland Drive, mest fordi noen antydet til meg at du drev å "testet" det nye systemet.

 

Dette kommer forhåpentligvis til å gå fint!

 

S,

 

Hahahaha

Nei, du, så barnslig er jeg ikke. Jeg visste ikke en gang om "det nye systemet" på det tidspunktet, jeg var bare ekstremt giddalaus.

Jadda, det tror jeg også. Til mitt forsvar hadde jeg akkurat vært på "mitt" engelske fotballforum, hvor slike "smileys" florerer, jeg tror det hang litt igjen....

 

PS. Hvem er disse konspiratørene? Jeg forlanger oppreisning!! (her kunne det sikkert vært noen smileys for å signalisere at jeg kødder, men best å være på den sikre siden)

Link to comment
Share on other sites

 

Essensen av alt som er sagt er selvsagt at vi ikke prøver å kvele aktivitet, og Zanns siste setning (For min egen del håper jeg bare folk kan tenke seg om én ekstra gang før de trykker på "post" - har folk interesse av å lese dette, er det interessant, informativt eller morsomt?) - og pretender har vel gjentatt det samme flere ganger - er egentlig alt vi ønsker. Vi i "moderatorgjengen" er vel neppe de eneste som har sett oss litt lei på all den totalt uinteressante møkka som har oversvømt forumet den siste tiden. For all del, jeg synes ikke fjas og tull bør utelukkes, men det er vel ikke så mye å be om å komme med litt originalt fjas og tull, legge litt arbeid ned i det, og ikke bare resirkulere memes og slike ting (selv om det finnes rom for det en sjelden gang da, det må jeg si). Diskuterfilm er ikke 4Chan.

 

Ellers er jeg enig med Svank i at denne "grensa" var litt vanskelig å krysse, for et anarkistisk forum er jo kanskje idealet, utopien, men det er vel slik at når flere folk strømmer til, forsvinner litt av selvsensuren, og man drukner plutselig i det samme slammet som finnes på alle forum. Jeg håper dog at denne posten er "det som skal til", at vi slipper å sette enda flere grenser og begynne å gå aktivt inn som moderatorer. Slikt er jo så kjedelig.

 

Chat-funksjonen ble vel sånn halvveis nevnt her, men burde kanskje nevnes igjen. Det er jo en fantastisk funksjon, og ypperlig til typisk chatting som ikke passer helt inn på forumet. Bruk heller den aktivt til småmeldinger og smileys og what not, der er det jo fritt fram.

Link to comment
Share on other sites

 

Chat-funksjonen ble vel sånn halvveis nevnt her, men burde kanskje nevnes igjen. Det er jo en fantastisk funksjon, og ypperlig til typisk chatting som ikke passer helt inn på forumet. Bruk heller den aktivt til småmeldinger og smileys og what not, der er det jo fritt fram.

 

Du mener selve chatten? Vel, det er jo litt ujevnt med folk der kanskje, men joda, er det slik at du vil chatte med noen så send de en PM om å møtes i chatten.

 

Jeg tror en annen løsning også kan være å lage en slags chattetråd i Alt og Ingenting-forumet. Det kan jo funke. Mange andre forumer har en slik, og de blir vanligvis kollosal.

Slikt kan jo lette trykket fra chatting og småsnakk på andre tråder. Tidligere har man jo sett masse halveis-chat i Promilletanker tråden.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg tror en annen løsning også kan være å lage en slags chattetråd i Alt og Ingenting-forumet. Det kan jo funke. Mange andre forumer har en slik, og de blir vanligvis kollosal.

Slikt kan jo lette trykket fra chatting og småsnakk på andre tråder. Tidligere har man jo sett masse halveis-chat i Promilletanker tråden.

 

S,

Det høres absolutt ikke dumt ut.
Link to comment
Share on other sites

 

Slikt kan jo lette trykket fra chatting og småsnakk på andre tråder. Tidligere har man jo sett masse halveis-chat i Promilletanker tråden.

 

Mulig jeg leser deg feil nå, men tenker dere samme type takhøyde i tråden for promilletanker som i f.eks "Siste film du så"? Det høres jo nesten absurd ut, jeg kan f.eks ikke huske veldig mange innlegg i førstnevnte som treffer kriteriene for gjennomtenkte innlegg, noe som liksom ligger litt i at tråden er for brukere med promille. Og jeg har alltid syntes det er greit med litt slakkere tøyler i de mer "tøysete" delene av forumet.

 

Ellers er jeg enig i budskapet, mye tøys i filmtråder som gjør det lett å gå glipp av bra innlegg. Har en tendens til å bruke scrollefingern aktivt når det kommer mye kødd på rad i "Siste film du så". Det med lister er jo også et godt poeng, og hvis det er ønske om mindre navlebeskuelse og tull i den seksjonen har iallfall jeg en tråd som fint kan fjernes.

Link to comment
Share on other sites

 

Mulig jeg leser deg feil nå, men tenker dere samme type takhøyde i tråden for promilletanker som i f.eks "Siste film du så"?

 

Selvfølgelig ikke. Problemet er heller når promilletråden velter seg over i andre deler av forumet. Alt til sin tid og på sin plass, osv. Jeg synes ikke du skal fjerne noe som helst fra listeforumet.

Link to comment
Share on other sites

 

Mulig jeg leser deg feil nå, men tenker dere samme type takhøyde i tråden for promilletanker som i f.eks "Siste film du så"? Det høres jo nesten absurd ut, jeg kan f.eks ikke huske veldig mange innlegg i førstnevnte som treffer kriteriene for gjennomtenkte innlegg, noe som liksom ligger litt i at tråden er for brukere med promille. Og jeg har alltid syntes det er greit med litt slakkere tøyler i de mer "tøysete" delene av forumet.

 

Neida, tvertimot. Jeg foreslår en chat-tråd(altså chatte-tråd på forumet, må ikke blandes med chatten). For å ha et naturlig sted folk kan sjabbe fritt. Kanskje kan det lette trykket andre steder.

Brukte Promilletråden som et eksempel bare.

 

Forøvrig tror jeg takhøyden sikkert vil være litt høyere i Alt Og Ingenting-forumet. (Klart, man har jo tråder som Teatertråden der og Spilltråden som sikkert hadde fortjent skikkelige tråder en idealistisk verden, men vi kan vel ikke bygge om forumet til Roma på én dag..)

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...