Jump to content

Vozvrashchenie/The Return


Magnusjs
 Share

Recommended Posts

Denne filmen ble anbefalt av en gammel ørn jeg ikke hadde hørt fra på en stund. Han var full av lovord om det han refererte til som "en russisk perle", og ettersom han har en viss peil på film, måtte jeg bare se den, da.

 

Filmen utarter seg i et eller annet gudsforlatt område av Russland. To brødre lever under harde kår sammen med moren deres, og starten av filmen er forholdsvis hverdagslig, der mobbing blant gatebarn er et aktuelt tema. Men plutselig en dag endres guttenes liv radikalt, da faren deres plutselig har returnert, uten forvarsel. Han bestemmer seg umiddelbart for å ta guttene med på en fisketur, en reise som skal vise seg å bli en test på deres egen manndom og psyke.

 

Filmen er viet til et øde område i Russland, og er omtrent klinisk fri for spesialeffekter. Til gjengjeld (?) blir vi servert en god dose russisk tundranatur, og en forholdsvis rå historie om to gutter og en far som ikke akkurat er helt A4. Skuespillet er ikke verdens beste, og den yngste broren irriterte undertegnede litt, da jeg følte det ble litt lite autentisk i perioder, men det ødela på ingen måte den totale opplevelsen. Stemningen er briljant gjennom hele filmen. Soundtracket er meget treffende, og hjelper deg nesten til å ta og kjenne på stemningen i den lille gruppen på tre. Det visuelle er også helt utrolig bra, og om plottet tidvis skulle oppleves litt tregt og tamt, vil musikk og bilde bære deg gjennom filmen, og alene gi deg en kjempegod opplevelse.

 

Terningkast: 5(+)

Link to comment
Share on other sites

 

Terningkast 5(+), også er det den 11. beste filmen du har sett? Jasså.

 

Ellers synes jeg vel egentlig ikke dette er en "anmeldelse", det er for lite kjøtt på beina til dét. Skal ikke si hva jeg mener om uttalelser om at skuespillet er dårlig og at minstebroren er lite autentisk. Kjempefilm i hvert fall.

 

Og helt (delvis) off-topic: hva er det med denne trenden om å skrive om opplevelser i tredjeperson, evt. tillegge egne opplevelser til et imaginært publikum? "vil musikk og bilde bære DEG gjennom filmen", "gi DEG en kjempegod opplevelse", "hjelper DEG nesten til å ta og kjenne på stemningen"; det finnes også mange eksempler på bruk av "man" den siste tiden der jeg ikke ser noen grunn til at ikke "jeg" brukes. Bare en kuriositet jeg gjerne vil ha oppklaring i altså.

 

Velkommen til forumet!

Link to comment
Share on other sites

 

Nå synes jeg du er hard mot freskingen, Uru. Han får jo gjennomgå mer enn det jeg gjorde!

Neida, men jeg synes MAN burde like de vakre bildene i denne filmen. Og stemningen kommer til å gi DEG en ubehagelig følelse!

Jeg reagerte heller ikke på skuespillet når det skal sies.

En flott film though, som venter på et gjensyn. Så den med dama, og hun satt og lagde kvalm under filmen. Måtte pine meg gjennom to episoder av Akutten til gjengjeld etterpå.... :(

Link to comment
Share on other sites

 

Nå synes jeg du er hard mot freskingen, Uru. Han får jo gjennomgå mer enn det jeg gjorde!

Neida, men jeg synes MAN burde like de vakre bildene i denne filmen. Og stemningen kommer til å gi DEG en ubehagelig følelse!

 

Nja, litt enig med Uru må jeg si. Når man først skal prøve seg på en ameldelse her, så burde man vel føye seg etter noen visse regler. Da spesielt; Det er DIN opplevelse, snakk derfra også ;)

However, du treffer faktisk det du sier med filmen i henhold til min filmopplevelse av filmen. Bildene og musikken er herlig gjennomført og stemnigen er fantastisk i denne.

Må nok ta et gjensyn selv tho.

 

En flott film though, som venter på et gjensyn. Så den med dama, og hun satt og lagde kvalm under filmen. Måtte pine meg gjennom to episoder av Akutten til gjengjeld etterpå.... :

Akutten faktisk? Jøsses. Men du vet egentlig ikke hva pine deg gjenom en serie er før du har prøvd å dratt deg gjennom That's '80s Show. Det er mye verre enn tre sesonger av Akutten, skal jeg si deg... (Ikke det at den serien er så himla bra at det gjør noe :blink: )...

Link to comment
Share on other sites

 

Terningkast 5(+), også er det den 11. beste filmen du har sett? Jasså.

 

Ellers synes jeg vel egentlig ikke dette er en "anmeldelse", det er for lite kjøtt på beina til dét. Skal ikke si hva jeg mener om uttalelser om at skuespillet er dårlig og at minstebroren er lite autentisk. Kjempefilm i hvert fall.

 

Og helt (delvis) off-topic: hva er det med denne trenden om å skrive om opplevelser i tredjeperson, evt. tillegge egne opplevelser til et imaginært publikum? "vil musikk og bilde bære DEG gjennom filmen", "gi DEG en kjempegod opplevelse", "hjelper DEG nesten til å ta og kjenne på stemningen"; det finnes også mange eksempler på bruk av "man" den siste tiden der jeg ikke ser noen grunn til at ikke "jeg" brukes. Bare en kuriositet jeg gjerne vil ha oppklaring i altså.

 

Velkommen til forumet!

Vel, angående det første du skriver her, så skal det nevnes, til mitt forsvar, at filmene bare var sånn halvveis rangerte. Når du har sett mange filmer, er det ofte sånn at mange av de samler seg innenfor samme del av skalaen. Nå har jeg heller aldri sagt at skuespillet var dårlig, så jeg lurer på hvor du får det fra. Man skal være kritisk, og jeg, for min del, ble smått sliten av guttungen, uten at det virkelig påvirket opplevelsen.

 

Du taler jo til et publikum, gjør du ikke? Det er noe psykologisk over det hele. Jeg foretrekker å snakke til andre når jeg skriver en rapport om et eller annet, fremfor det å virkelig påpeke at dette er mine egne opplevelser. Det blir mer populistisk på den måten.

 

Nå skal det også nevnes at jeg liker å få (forholdsvis) konstruktiv kritikk for det jeg poster her, og når det kommer til stykket, er slike foraer til for å utveksle synspunkter fremfor noe annet, så jeg setter pris på tilbakemeldinger. Takk for velkomsten, forresten.

Link to comment
Share on other sites

 

En veldig flott film indeed. Som sagt, musikken, skuespillet, bildene og stemningen er fantastisk. Gikk rett på førsteplass (favorittlista), første gang jeg så den. I ettertid hadde den ikke sunket noe særlig, men innsett at jeg tok vel litt for mye i angående førsteplassen. Har mulighet til å se den på kino på tirsdag, men da jeg føler for at det er litt for tidlig, så dropper jeg det nok.

 

Tror jeg selv skriver "deg" i anmeldelser, men blir vel ikke så mye at det "personlige" forsvinner. Noe jeg følte at det gjorde i denne anmeldelsen dessverre.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er da et diskusjonsforum. Poster man, får man respons. Synes da ikke dette var så "hardt" fra min side. Til Keyser altså.

 

Det eneste jeg reagerte på angående karaktersettinga var vel, når det til og med bare er snakk om 20 filmer, at den ikke bare inneholdt filmer "på toppen av skalaen", eller "terningkast 6" om du vil. Men jeg har jo lagt merke til at mange er utrolig mye mer konservative med toppkarakterene enn jeg er, som gjerne slenger den rundt så ofte jeg kan, så no biggie.

 

Selvsagt taler man til et publikum, men det betyr ikke at man automatisk trenger å tillegge dette publikummet meninger det nødvendigvis ikke har, eller egentlig ikke KAN ha, ettersom de ikke har sett filmen enda. Jeg synes det er både å undervurdere publikum, som om du er en slags belærer, og å mate dem med teskje hvordan de burde oppleve filmen det er snakk om. Du nevner at det blir mer "populistisk". Når ble dette et positivt begrep? Uansett, å faktisk presisere at det er DIN opplevelse, noe det jo absolutt er, utelukker vel ikke akkurat evnen til å "snakke til andre"?

 

Og dette er som sagt ikke bare rettet mot deg, men mer en trend jeg har lagt merke til over tid her inne. Og jeg prøver vel å forstå hva motivasjonen (som ikke JEG forstår) bak det hele er.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Det eneste jeg reagerte på angående karaktersettinga var vel, når det til og med bare er snakk om 20 filmer, at den ikke bare inneholdt filmer "på toppen av skalaen", eller "terningkast 6" om du vil. Men jeg har jo lagt merke til at mange er utrolig mye mer konservative med toppkarakterene enn jeg er, som gjerne slenger den rundt så ofte jeg kan, så no biggie.

 

Det lurer jeg litt på. Hvor mange 10/10-filmer har du sett, til nå?

Link to comment
Share on other sites

 

Blir ikke "deg" andreperson?

Håpløs feil fra min side!

 

Det lurer jeg litt på. Hvor mange 10/10-filmer har du sett, til nå?

Dette svarer jeg ikke på, ettersom jeg ikke liker å rangere; innvendingen min var ment i en hypotetisk verden, hvor jeg også finrangerte alt jeg så, og at jeg da ville syns det var merkelig at jeg ikke klarte å finne 20 filmer som lå helt i toppen. Jeg kan vel si at jeg i hvert fall å plukke ut mer enn 20 filmer jeg kan si at jeg elsker og ser på som temmelig fullendte, for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

 

Om man satser på å la seg bære alene gjennom Tilbake kun av kvaliteten på foto og musikk, kan man likegodt la være å se filmen spør du meg. Dette er ikke av rent prinsipp, men med enkelte filmer blir det å miste toget. Det som gjør filmen er dynamikken mellom karakterene, og hva som har gjort, og hva som fører til at disse relasjonene utvikler seg som de gjør. Da er ikke plottet "tregt" i det hele tatt, snarere er det utrolig tettpakket. På tross av at filmen omfatter så mye, puster den også, pga. komprimerte øyeblikk som sier utrolig mye med veldig lite. Her bruker Zvyagintzev filmmediet for hva det er verdt.

 

 

Ellers får jeg fnatt av 10/10, terningkast, Avatar, Van Wilder og alt annet skrot som utrolig nok er i en tråd om Tilbake. Faktisk i en slik grad at jeg ble nødt til å åpne vinduet. Men det er sikkert bare meg.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette svarer jeg ikke på, ettersom jeg ikke liker å rangere; innvendingen min var ment i en hypotetisk verden, hvor jeg også finrangerte alt jeg så, og at jeg da ville syns det var merkelig at jeg ikke klarte å finne 20 filmer som lå helt i toppen. Jeg kan vel si at jeg i hvert fall å plukke ut mer enn 20 filmer jeg kan si at jeg elsker og ser på som temmelig fullendte, for å si det sånn.

 

Skjønner...

Er vel ikke direkte fan av det selv, men føler det allikevel det er mer orden enn bare å si "dette er meget god film". Men hver sin smak der, vil jeg tro :unsure:

Link to comment
Share on other sites

 

Fryktelig mye fjas i denne tråden, da sikter jeg til KrisBl og KeyserSoze. Chatting kan dere gjøre på msn.

 

Så Magnusjs. Velkommen til forumet. Jeg synes desverre ikke noe om denne "anmeldelsen", og den passer nok bedre inn i "så sist"-tråden. Men et lite spm., hva i alle dager har "...klinisk fri for spesialeffekter" noe med noe å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Hehe, dette var min første anmeldelse, så at den er dårlig er jeg ikke direkte overrasket over.

 

Nå skal det også nevnes, pretender, at jeg egentlig bare hadde et kjært ønske om å hylle disse aspektene med filmen, så ta nå ikke alt så bokstavelig. Dette var dog det jeg opplevde som filmens sterkeste punkter. Men så er jeg jo fortsatt fersk i gamet.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...