Jump to content

Hjelp til å identifisere enda en film


mxyzptlk
 Share

Recommended Posts

Kommer fra en bok ja, men siden forfatteren ellers bare nevner faktiske filmer virker det litt pussig at kun denne ene skal være fiktiv. Ettersom jeg ikke finner den noe sted, kan det jo tyde på at du har rett, men tenkte jeg uansett skulle spørre her i håp om at noen kjente den igjen.

 

For min egen del hvilken bok er det snakk om?

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 191
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
  • 3 weeks later...
Noen som har en ide om hva dette kan være? "...basically numerous damaged reels of film spliced together and set to Explosions in the Sky/mogwai type music."?
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...

Oki

 

Jeg så en film eller miniserie på NRK en gang på 90-tallet om en ung mann i en by på...tja, begynnelsen av 1900-tallet, tipper jeg, kanskje så sent som 50-tallet, som forelsker seg i en pike som er med i Frelsesarmeen eller noe som krever uniform. En rekke mennesker blir myrdet i denne byen, og mannen er ute om nettene (det er alltid natt, virker det som) for å finne ut hvem som står bak.

Jeg tror piken blir myrdet, jeg tror mannen ser at faren sin er med i en frimureraktig type ting gjennom et kjellervindu, eg tror faren er morderen eller vet hvem morderen er, eg tror filmen/serien er skandinavisk, og jeg tror den er fra 80-90-tallet. Jeg er og ganske sikker på at den er i farger.

 

Så?

Link to comment
Share on other sites

 

http://reform.lt/data/images/2011/01/tumblr-lc4xiywbwl1qa4pako1-500.jpg

 

Hvilken film er dette?

 

La Collectionneuse (1967)

Egentlig i farger.

http://printliberation.com/blog/wp-content/uploads/tumblr_kox3184wxn1qzp5oqo1_5001.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

En film fra ca rundt 1990 +/- vil jeg tro, som handler om en lekker mørk kvinne som

er leder for et oljeselskap eller ligndende, og som er veldig skruppeløs.

 

Den gikk på TV Norge en gang tidlig på 90 tallet.

Mente den het noe sånt som "Svart gull" eller lignende på Norsk.

 

I begynnelsen er det en intro der vi ser kvinnen bakfra i sort dress som tar på seg

noen smykker og armbånd i langsomme bevegelser. Tror det var omtrent sånn.

 

I begynnelsen av filmen står noen av hennes assistenter i en hangar e.l. og en

død person ligger på gulvet. Husker ikke hva som skjedde, men kvinnen kommer da

inn og sier blant annet "clean up this mess" og går igjen.

 

Det er omtrent alt jeg husker, men håper det kan ringe en bjelle hos noen.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 6 months later...
 
 
 
  • 2 weeks later...
 
  • 2 months later...

En venn av meg er på jakt etter en film som kan beskrives på denne måten, blant mange måter:

 

Jeg skulle gjerne hatt tak i en film som gikk i Norge for ca 15 år siden tenker jeg, den het hvis jeg ikke husker feil Blodig tango. Kanskje den gikk på film fra sør eller noe sånt ,vet ikke. Handlingen er fra Buenos Aires, handler om en ung pike som gifter seg med en eldre mann, men som innleder et håpløst forhold på si, tror kanskje filmen var Argentinsk også, mener i hvert fall den hadde spansk tale. Filmen er skikkelig kitsch, og med innslag av SM, seksualisert vold, knivkasting og annet som det kan være fint å slappe av med når høstmørket kommer.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 
  • 6 months later...
 
 
 
  • 10 months later...

Jeg så en fransk stafettfilm på kino her i Norge rundt midten av 70-tallet (trolig første halvdel).

"Stafetten" gikk ut på at en biperson i en scene ble fulgt videre som hovedpersonen i neste scene og sånn bar det videre hele tiden gjennom hele filmen.

 

Kan noen hjelpe med navn på film eller regissør?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har funnet svaret annet sted. Det var Luis Bunuels "Frihetens fantom".

 

Jeg så en fransk stafettfilm på kino her i Norge rundt midten av 70-tallet (trolig første halvdel).

"Stafetten" gikk ut på at en biperson i en scene ble fulgt videre som hovedpersonen i neste scene og sånn bar det videre hele tiden gjennom hele filmen.

 

Kan noen hjelpe med navn på film eller regissør?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...