Jump to content

Visninger og Rop, runde 13: Point Blank ('67)


Kiddo
 Share

Recommended Posts

http://i41.tinypic.com/f53614.jpg

 

http://i39.tinypic.com/21nireh.jpg

 

 

Point Blank

 

John Boorman, 1967

 

 

Det er flere grunner til at jeg har valgt Point Blank. Først og fremst fordi jeg synes det er en veldig bra og fascinerende film. Husker jeg så den for første (og eneste) gang på Cinemateket i Trondheim. Jeg var litt småsigen når jeg satt meg i kinosalen, tror jeg hadde døgna natta før, men jeg duppa ikke så mye av, som jeg kan huske, jeg satt der i en slags halvvåken tilstand. Og filmen føles nesten som en halvdrøm: Dens ’utenomjordiske’ tone henger ominøst over historien og den hardkokte antihelten (fantastisk spilt av Lee Marvin), som fyker rundt i en hard og troløs verden, en målretta bad ass shit i en verden der det ikke hjelper å være en bad ass shit, fordi verden er en ubegripelig bad ass shit.

 

Denne beskrivelsen fører meg over til en av de andre grunnene til at jeg valgte dette beistet av Boorman: Filmens noirskhet. Og da snakker vi ikke billig intertekstualitet. Boorman fyller filmen - som har et enkelt plott og en ’enkel’ protagonist - med en narrativ ørske og tonal tvetydighet som skaper et ustødig univers, en drømmeaktig lumskhet. Tror det kan være kult å se denne filmen med noen noir-filmer i bagasjen (og i den nære hukommelse, ikke minst). For de som har sett Jarmusch’ siste, Limits of Control, vil det også være interessant å se denne. De har sterke stilistiske likheter, veldig tydelig i framinga og fargebruken, f.eks. i avbildninga av Bankolès leiemorder vandrende rundt i gatene tidlig i filmen... Og Point Blank vil - som Limits of Control - kanskje ikke nytes så godt av de som setter den "den gode handling" over andre ting; her får du ikke en original historie, men stemninger skapt gjennom unikt samspill mellom tekstur og rytme.

 

 

En annen grunn til at jeg valgte denne, er at jeg har lyst på et gjensyn.

 

Hvis du trenger (levende) billedlig overtalelse,

http://www.youtube.com/watch?v=c5-oQguEqCI&feature=related

 

Steder å få tak i filmen:

amazon

play

pk

Og sikkert mange andre steder...

Link to comment
Share on other sites

 
Ah, cool Endre. Den har jeg klar i hylla så tror jeg bættere at jeg slenger meg på denne leken (for første gang). Synes begrunnelsen for valget også treffer spikeren ca. supermidt på, hehe, og gleder meg til å se Lee Marvin igjen etter nylig å ha sett The Big Heat. Jepp, denne tror jeg at jeg stiller på.
Link to comment
Share on other sites

 

Bra val! Har hatt lyst til å sjå denne lenge, så då passar det bra å skaffe seg filmen no. Ikkje den mest tilgjengelege, men Amazon har den, i region 2, til £8. Trass i at eg kjenner godt til namnet Lee Marvin, har eg berre sett han i ein film: The Big Red One, som eg likte godt.

 

Point Blank passar jo godt inn i fht noirsjangeren som er tema for kåringa her, så då er det kanskje lurt å sjå fleire av den type film eg har tilgjengeleg.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Strålende film! Har nettopp sett denne, så tar nok ikke et gjensyn med det første. Men bidrar gjerne med debatt om det skulle oppstå!
Link to comment
Share on other sites

 

Ja, var egentlig redd en del hadde sett denne. Men jeg føler iallefall at den har bra gjensynsverdi - selv om du vet hva som skjer, kan man gjenoppleve og nyte (og kanskje revurdere) rytmen det skjer i og stemningen det skjer under.

 

Hadde den vært mer tilgjengelig, hadde jeg valgt The Cow (Gaav). Bare nevner det, Frenzy ;) En utrolig film.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, var egentlig redd en del hadde sett denne. Men jeg føler iallefall at den har bra gjensynsverdi - selv om du vet hva som skjer, kan man gjenoppleve og nyte (og kanskje revurdere) rytmen det skjer i og stemningen det skjer under.

 

Hadde den vært mer tilgjengelig, hadde jeg valgt The Cow (Gaav). Bare nevner det, Frenzy ;) En utrolig film.

 

Takker for tips! Point Blank er jo en herlig herlig formalistisk film, en av de beste amerikanske fra det tiåret. Så valget er jo veldig bra,selv om sikkert mange har sett den.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...

Jeg så denne her i går, et ypperlig valg.

 

Tøffere enn et tog. Gangsterfilm + nybølge, de mer aparte elementene føles nesten mer effektive her, i en i utgangspunktet "realistisk" film, enn i f.eks. Zardoz der hele filmen har gått seg vill i la la-land med LSD i snippsekken. (men jeg elsker Zardoz altså, ikke misforstå.) Det er selvfølgelig også ekstra effektivt med testoteron-showcasen til Lee Marvin i en slik modernistisk film, Godard hadde alltid et ironisk forhold til macho-heltene sine, her er det full pakke med oppriktig badassness. "Chris: What's my last name? Walker: What's my first name?", slikt får meg til å male som en katt, skal jeg fortelle dere.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...