Jump to content

Matlaging


Melkor
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Sånn typisk norsk tomatbasert tøysechili (som er veldig godt, bevares, men nok ligger nærmere bønnegryte enn det gjør faktisk chili) trenger egentlig å koke relativt lenge.

 

Tøysechili? Bønnegryte? Joda, du har et poeng. Riktignok heter det "Chili med kjøtt", og i Texas -hvor Chilli er "nasjonalrett"- serves den -gjerne, men ikke alltid- uten bønner. Ja, og uten tomater. Opphavet er nok mest sannsynlig spansk, nærmere bestemt Kanarieöarna, hvor en større gruppe bosatte seg i San Antonio. Først en lapskaus med kjøtt og helt uten chili, men som nok kunne bestå av tomatbasert saus og bønner. Begge disse er meget vanlige i spansk matkultur, og spanjolene plukket opp bønner i tomat fra sør-amerikansk matkultur. Med kvegdrift etc. ble det en rett man lett -og billig- kun lage på forhånd, tørke, kutte opp i biter og koke opp i ødemarka med vann. Den ble virkelig populær med Chili Queens i San Antonio, som serverte Chilier i alle varianter på torget, inkludert med bønner i eller på siden. Bønner var billigere enn kjøtt, og chilier var regnet som fattigmannskost. Dette med bønner eller ei, ble nok forsterket med at det var vanligere med bønner i "nordstats" chili con carne enn i sør. Kjent som Yankee chili! Enn hvor mye jeg elsker Texas, så foretrekker jeg min med bønner.

 

Til Angeleno, laget en liten pizza med serranoskinke i dag. Den er av en tynn italiensk bunn. Et tynt lag med tomatsaus, bruker ICAs tomatsaus med "oliver". (Ja, den er faktisk god til pizzaer!) Sprinkle med salt. Ha på løk og ost. Stekes på høy varme. Når den kommer ut av ovnen, legger du på solide flak av revet serranoskinke. La den stå litt, slik at serranoskinka begynner å svette. Ha på litt olje -trøffelolje er veldig godt-, pepper og salt. Kjempegod!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg ble bare litt forvirret over hvor du fikk det fra. Det eneste jeg sa om tid var at man ikke burde legge i alle ingrediensene samtidig.

 

Jeg tenker jeg bruker minimum to timer på en «norsk» chili con carne-variant (tomater, bønner, mais, kjøttdeig, chili, paprika etc.). Det avhenger litt av hvor mye tid jeg har. Har jeg god tid lar jeg basen putre og stå i de timene jeg har til rådighet. Det meste som bruker tomat i en base trenger veldig lang tid på seg.

 

Tradisjonell Texas-chili kan man bruke evigheter på (selv om det ikke inneholder tomater), mange begynner flere dager i forveien. Chili er vel litt som gul ertesuppe. Den blir bedre desto lengre man koker den, og desto flere ganger man koker den opp. Det er en typisk «slowcooking»-rett. Sikkert mange som bruker crock-pots og lignende til å lage det.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ble bare litt forvirret over hvor du fikk det fra. Det eneste jeg sa om tid var at man ikke burde legge i alle ingrediensene samtidig.

 

Jeg tenker jeg bruker minimum to timer på en «norsk» chili con carne-variant (tomater, bønner, mais, kjøttdeig, chili, paprika etc.). Det avhenger litt av hvor mye tid jeg har. Har jeg god tid lar jeg basen putre og stå i de timene jeg har til rådighet. Det meste som bruker tomat i en base trenger veldig lang tid på seg.

Hmmmm, jeg får kanskje teste det ut neste gang jeg lager, selv om det ikke står så bra til med tålmodigheten.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har heller ikke sagt at du har sagt at osv. Bare en kommentar, Melkor. Texas-chili er slowkoking, den skal gjerne også stå kjølig i ett døgn. Litt som en skikkelig fårikål.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har heller ikke sagt at du har sagt at osv.

 

Neida, det ble bare mye bønner versus tomat. Jeg setter et ganske sterkt skille ved tomat/ikke tomat, mens bønnene får ekstremistpuritanerne klage på. Det var bare så du ikke trodde jeg var på et korstog mot bønner.

 

Vet du om noe bra sted å skaffe seg mange forskjellige typer chili (som i grønnsaken/frukten) i Oslo? Hadde vært kult å peise på med et skikkelig Texasprosjekt her utpå vinteren.

 

Texas-chili er slowkoking, den skal gjerne også stå kjølig i ett døgn. Litt som en skikkelig fårikål.

 

Det er rart med det der, mye av den aller beste maten tar gjerne en del timer å lage. Kjøtt som virkelig får stått en stund på lav varme har en tendens til å være fantastisk godt.

 

 

Hmmmm, jeg får kanskje teste det ut neste gang jeg lager, selv om det ikke står så bra til med tålmodigheten.

 

Du får spise en dugelig frokost/lunch før du setter i gang, så du ikke blir fristet til å gafle i deg for tidlig.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Det er rart med det der, mye av den aller beste maten tar gjerne en del timer å lage. Kjøtt som virkelig får stått en stund på lav varme har en tendens til å være fantastisk godt.

 

Fantastisk er ordet, ja. Ikke bare blir helt usannsynlig mørt, men du kan tilføre det så mye mer smak. Jeg gjorde en taco brisket-variasjon. med et fint stykke biff, her engang i 2011. Alle jeg spurte til råds om langkoking i ovnen var skeptiske. "Nei, tror det vil bli veldig tørt" Men saft suse det ble godt, og saftig som inn åt i helvette. Pakk inn i maislompe. Hjemmelaget salsa. Guac. Litt heit saus. Sjukt godt!

 

Ikke noen her som har prøvd å lage sine egene mais- og/eller hvetelomper?

 

Angående chili, så handles det meste her i nabolaget, er en veldig bra "innvandrersjappe" her på Vinderen. Ellers handler jeg gjerne på Mekong Supermarked, men jeg vet ikke om de har et enormt utvalg av chilipepper. Men du kan jo alltids bestille disse!

Link to comment
Share on other sites

 

Du får spise en dugelig frokost/lunch før du setter i gang, så du ikke blir fristet til å gafle i deg for tidlig.

Prøvde forsiktig i går, og startet dagen med egg/bacon etc, men klarte ikke vente lenger enn 45min. Som morty nevner så pleier restene å smake bedre den neste dagen....men neste gang jeg skal kokkelere chili skal jeg finne meg en fjong oppskrift på nettet, jeg ble ikke så imponert av smaken i går.

Link to comment
Share on other sites

 

...men neste gang jeg skal kokkelere chili skal jeg finne meg en fjong oppskrift på nettet, jeg ble ikke så imponert av smaken i går.

 

Du skal nå være så fjong hele tiden, Fubbe. Hvilken oppskrift brukte du?

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 year later...
 

Brun kjøttet i panne. Sett varmen på det laveste, ha i litt kraft -evt. noe annet du vil kokke det inn i som f.eks. øl, vin, cola osv- og la det kose seg under lokk i timesvis. Kjenn etter i ny og ned med gaffel, så kjenner du når det begynner å løsne.

 

Når det er klart kan du koke inn kraften, så er det bare å rive i vei :)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...