Jump to content

Matlaging


Melkor
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
  • 4 months later...

I dag var det venner, øl og en saftig bacon bomb.

 

http://blog.wowgoldpig.com/wp-content/uploads/2010/06/Bacon-explosion_Aaron-Chronister-and-Jason-Day.jpg

 

http://www.paddylongs.com/wp-content/uploads/2011/06/PL-FN.jpg

 

Fuck!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

For de som er interessert

 

http://www.youtube.com/watch?v=t1IiUAtoNBk

 

Jeg lagde den i ovnen. Første timen 225 grader pakket i folie. Ta av folien og sett den inn på rist rundt 170 grader. Ga den en esktra piff med grillen de siste minuttene, men vær forsiktig så du ikke forkuller baconet.

 

Brukte svinekjøttdeig mikset med mer baconfarse. Stekte også baconterninger som jeg hadde i midten for litt crunchy goodness.

 

Serverte skivet i burgerbrød. Good eatin`!

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...
 

Jeg synes denne er bra:

 

500g kjøttdeig

2 løk

2 ss smør

2-3 fedd hvitløk

1 boks hermetiske tomater

1-2 hele chili

2 bokser tomatbønner

1 rød paprika

1 grønn paprika

Oregano

Salt/pepper

 

Steik kjøttdeig og løk, ha i hvitløk, krydder (inkludert finhakket chili) og hermetiske tomater. Kok i 5 minutter eller så. Ha i tomatbønnene og den oppkutta paprikaen (ikke for små biter) og la det koke opp (ikke la det koke for lenge, slik at paprikaen forblir litt crispy). Done. Server med hvitløksbaguett eller vanlig brød og en liten salat.

 

Om du er glad i mais er det jo ganske mange som bruker det i chili con carne. Jeg er ikke spesielt fæn, så jeg dropper det.

 

Om du skal lage til 3 eller flere personer ville jeg dobla oppskriften. Chili con carne er uansett digg å ha i frysen.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Nøkkelen er å ha dem oppi helt til slutt og bare koke opp, ikke la det koke, så blir det ikke grøt. Om du vil kan du bruke chilibønner eller noe slikt - jeg synes tomatbønner funker greit og bruker heller det.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Tomatboenner er jo klassikeren, saa selvsagt blir det bra. Hvis ikke kan du eksperimentere, liker det med en miks av boenner. Men svarte boenner er vel mer orginalt enn noen av de andre nevnte. Smak kommer jo fra krydder, saa her maa du soerge for chilli, hvitlauk og jeg bruker ogsaa litt kanel. Ha kanelen i med kjoettet, virkelig undervurdert krydder her til gards. Gir en fin smak, som passer utmerket til chili con carne. Hvis du ikke skal la den koke over lang tid, saa anbefaler jeg aa ha i hvitloek mot slutten. Hvitloek mister mye smak om du har den i ved starten.

 

Lykke til!

 

Edit: ha gjerne i litt bacon ogsaa, det gjoer seg. Skal du bruke annen type kjoett, som storfe, saa anbefaler jeg aa la det koke inn med kraften over en lengere peridoder. Noen timer med slow koking gjoer susen, kjoettet blir deilig moert og setter smak paa sausen. Ha saa i boenner osv.

Link to comment
Share on other sites

 

Ble suksess med chili, brukte både røde og hvite bønner, godt med spisskummen og kanel. Brukte også litt av noe (hjemme)saltet sideflesk jeg fikk av en kamerat til jul. Ble godt, MEN; føler jeg må få tak i bedre chili neste gang. Hadde bare smakløs chili fra supern. (brukte også noen små tørkede for å få litt kraft).

 

Spørsmål 1: Hvor får man tak i virkelig god chili i Oslo? Vet at de har noe på gutta på haugen, men gidder ikke dra dit hvis jeg ikke må.

 

Vi skal snakke om noe helt annet. Vi skal snakke om frysing. Jeg har for første gang på ni år fryser, og den skal brukes. Den er forsåvidt i bruk allerede, til åpenbare ting som brød, kraft, chili con carne. Det leder meg til spørsmål 2.

 

Spørsmål 2: Kan man fryse tilbredt fisk? Eller blir det bare kjipt/tørt og detter fra hverandre ved tilbredning? Hvordan blir ris? Er det så at det er litt dumt å avkjøle/fryse/varme for mye på ris pga bakterieflora?

 

Oppfordring 1: Del dine fryseerfaringer.

Link to comment
Share on other sites

 

Tommel opp, Billy. Hvilke type kjoett brukte du?

 

Hva er gutta på haugen? Du faar god chili paa innvandrersjapper i byen, burde ikke veare noe problem. Hvis du oensker en ekstra heit touch, kan du bestille Dave's Insanity Sauce fra Amazon.

 

Frysing faar noen andre ta seg av, men fisken vil nok kunne bli litt toerr.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Du trenger ikke delikatesseforretninger for god chili, sjekk ut en innvandrersjappe med respekt for seg selv. Har gjerne mest suksess med toerka chili.

 

Gir ogsaa en tommel opp for fersk korriander.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Hvor lenge kokte du chilien?

 

Sånn typisk norsk tomatbasert tøysechili (som er veldig godt, bevares, men nok ligger nærmere bønnegryte enn det gjør faktisk chili) trenger egentlig å koke relativt lenge. Hvis man har i chilien for tidlig, så blir fort retten litt tam. Det er lurt å ha i litt i begynnelsen og litt når det kanskje er igjen en 20-30 minutter til du skal ta "chilien" av plata. Det samme gjelder for øvrig kjøttet (litt avhengig av hva slags kjøtt det er, selvsagt), bør ikke legges i med en gang.

 

Koriander kan anbefales, og faktisk også en liten dæsj stjerneanis og allehånde. Ikke store mengder, men litt.

 

Uansett om du trenger det eller ikke, så er det kult at du kjøper fra gutta, bra folk. En kompis av meg fikk en svinaktig god serranoskinke av de til jul (de er snille med folk som handler der mye). Særdeles god baguette har de også. Anbefales av en som er oppvokst i Paris (ovennevnte kompis).

Link to comment
Share on other sites

 

3x thumbs up til koriander i chilli con carne. Rapport, Bill?

 

Serranoskinke: Har alltid hatt et brennende ønske om serranoskinke på egenprodusert pizza, men har latt være av følgende årsak: En frykt om at den skal bli for tørr og brent, med feil ingredienser, ikke god nok. Noen som har en vinner når det gjelder tips for serranoskinke på egenkomponerte pizzaer? Typ steketid, mengde, inngående detaljer.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Serranoskinke: Har alltid hatt et brennende ønske om serranoskinke på egenprodusert pizza, men har latt være av følgende årsak: En frykt om at den skal bli for tørr og brent, med feil ingredienser, ikke god nok. Noen som har en vinner når det gjelder tips for serranoskinke på egenkomponerte pizzaer? Typ steketid, mengde, inngående detaljer.

 

Legg skinka på rett etter at den er ute av ovnen, sprinkle litt olje, pepper og salt over. Voilà.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvor lenge kokte du chilien?

 

Sånn typisk norsk tomatbasert tøysechili (som er veldig godt, bevares, men nok ligger nærmere bønnegryte enn det gjør faktisk chili) trenger egentlig å koke relativt lenge. Hvis man har i chilien for tidlig, så blir fort retten litt tam. Det er lurt å ha i litt i begynnelsen og litt når det kanskje er igjen en 20-30 minutter til du skal ta "chilien" av plata. Det samme gjelder for øvrig kjøttet (litt avhengig av hva slags kjøtt det er, selvsagt), bør ikke legges i med en gang.

 

Hva slags chili er dette som du bruker en halvtime på?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...