Jump to content

Matlaging


Melkor
 Share

Recommended Posts

Ja, vi har hva spiste du sist-tråden, men jeg føler ikke at den alltid er så hjelpsom. Det er mer en skrytetråd over ting som er enten gode eller dårlige; men det kommer sjelden frem noe særlig mer.

 

Jeg tenkte det kunne være kjekt med en tråd hvor man kan dele oppskrifter og spørre om råd og hjelp. Det er alltid kjekt å finne en ny rett som er enkel og god; også funn av retter som bare er gode bør inlemmes i tråden med takk. Det er sikkert også mange her inne som sitter inne på en del kunnskap om matlaging, noe som er kjekt om man har trøbbel med et eller annet og ikke vil forville seg inn på diverse kvinnefora (som later til å være de eneste stedene på nettet man faktisk diskuterer mat — noe som er litt trist).

 

Jeg kan begynne med et spørsmål om råvarer i Trondheim. Er det noen som vet om det finnes sjapper som importerer asiatiske sauser og lignende? Jeg tenkte jeg skulle lage stekt ris med scampi, men vil helst ha litt skikkelig saus til.

 

Det hadde også vært greit med en ordentlig oppskrift med litt mer spenstige tips enn å ha i nok pepper (har gått igjen i en del oppskrifter jeg har funnet). Greit nok, pepper skal med, men jeg vil gjerne gjøre det litt mer spennende. Om noen har tips til hva som går godt sammen med scampi, så fyr løs. Opplagte ting som å marinere scampien skikkelig, og å ha lime tilgjengelig ved servering er selvsagt allerede forstått, men om det finnes spesifikke tips til f.eks. krydder eller sauser, så tas det i mot med takk. Ellers tenkte jeg å gå for brokkoli og agurk (hermer etter Rice Bowl på Youngstorget).

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etterlyste faktisk oppskrifter i hva spiste du sist-tråden. Bra tiltak, Melkor. Burde være duket for avsløringer rundt sære oppskrifter og teite matvaner.

 

Scampi? Det er et veldig bra substitutt for kylling og annet kjøtt spesielt i asiatiske matretter eller som grillmat marinert, smaker veldig godt og er sunt i tillegg, så hvorfor ikke? Når det gjelder den retten din vet jeg ikke helt hva agurk har å gjøre i en stekt riswok, jeg synes i alle fall hvitløk, brokkoli, gulrot, paprika, søtpotet, asparges og mer crispy grønnsaker passer bedre, kjøp eventuelt en ferdig wokblanding. Spesifikke tips til sauser? Sursøt kinesisk chillisaus er alltid en vinner, samme med vanlig sursøt eller østerssaus. "Smak til etter behov" and so on.

 

Jeg etterlyser litt friske oppskrifter til sandwicher.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Etterlyste faktisk oppskrifter i hva spiste du sist-tråden. Bra tiltak, Melkor. Burde være duket for avsløringer rundt sære oppskrifter og teite matvaner.

 

Scampi? Det er et veldig bra substitutt for kylling og annet kjøtt spesielt i asiatiske matretter eller som grillmat marinert, smaker veldig godt og er sunt i tillegg, så hvorfor ikke? Når det gjelder den retten din vet jeg ikke helt hva agurk har å gjøre i en stekt riswok, jeg synes i alle fall hvitløk, brokkoli, gulrot, paprika, søtpotet, asparges og mer crispy grønnsaker passer bedre, kjøp eventuelt en ferdig wokblanding. Spesifikke tips til sauser? Sursøt kinesisk chillisaus er alltid en vinner, samme med vanlig sursøt eller østerssaus. "Smak til etter behov" and so on.

 

Jeg etterlyser litt friske oppskrifter til sandwicher.

 

Nei, agurken skal ikke i selve risen, men det skal serveres med fersk agurk som tilbehør (fantastisk godt i kombinasjon med lime og stekt ris fant jeg ut). Hvitløk er helt klart på lista. Brokkoli også, som nevnt. Gulrot har jeg vurdert, men er fortsatt litt usikker, mulig jeg ender opp med å finhakke litt, og ha i risen. Søtpotet høres ikke dumt ut. Tipper jeg ender opp med relativt store mengder scampi, og ikke så mye (og) store grønnsaksbiter utover brokkolien. Stekt ris er for øvrig en egen rett, og det er ikke nødvendigvis en wok, eller inneholder så mye grønnsaker, så vidt jeg vet. Et annet spørsmål til stekt ris-veteraner: er det lurt å droppe litt av eggehvitten? Dvs. kjøre i hovedsak plomme?

 

Er ikke noe fan av blandinger. Man sparer ikke mye tid, og det smaker bedre om man gjør det selv også. Er mye vanskeligere å kontrollere frosne grønnsaker, blir så fort vassne og rare synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Laksa. Mer spesifikk Curry Laksa.

 

Oppdaget Laksa når jeg bodde i Sydney. Anbefales sterkt hvis du finner restauranter som serverer det, alternativt lage selv. Lyse klær anbefales ikke under konsumering. Gjelder forsåvidt for alle nuddelsupper. Mye sprut.

 

Grønn Curry (Karri?) oppskrift mottas også med glede.

Link to comment
Share on other sites

 

Det der så godt ut. Vil gjerne ha oppskrifter på laksa selv, etter å ha lest og sett bilder.

 

Minnet meg forresten litt om da jeg så Distance. Den nuddelsuppa de spiser etter at kommer ned fra hytta, helvete så god den ser ut.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Grønn Curry (Karri?) oppskrift mottas også med glede.

 

Min oppskrift:

 

2-3 teskjeer grønn karripaste

1 teskje fiskeolje

400ml kokosmelk

1 spiseskje rapsolje

500g kyllingfilet/tilsvarende menger reker eller annet

 

(Jeg lager mat for to dager om gangen, så legger halvparten i tupperwareboks.)

 

Starter med å frese rapsoljen og karripasten på panna i 2-3 minutter. Heller så over kokosmelk og fiskeolje, skrur ned plata og lar det småkoke i 2-3 minutter. Heller så over kjøtt/fisk/whaevah (som jeg på forhånd har stekt på egen panne (mao: timing er litt viktig), kjøttet skal være nokså ferdigstekt innen karrisausen helles over) og lar dette trekke i 2-3 minutter.

 

Veldig, veldig enkelt, og sikkert veldig, veldig mye mindre awesome enn diverse "skikkelige" oppskrifter fra kokebøker og slikt. Har bladd i noen av thai-kokebøkene til moren min, og veldig mye spennende retter med grønn karri der, så for min del er det latskapen som gjør at jeg holder meg til denne varianten.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Takk dodraugen. Litt lite grønnsaker der. Kanksje legge til noen bønner, zucchini og paprika? Har funnet at disse typer grønnsaker gjør seg godt i slike retter. Bønner og zucchini i panna tidlig for å gjøre dem myke, paprika i senere for å beholde noe av sprøheten. Gulrot bruker jeg også ofte.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Et lite ordboksøk oversetter zucchini til buskgresskar. Ikke at det ligner særlig på gresskar, mer som squash (som sikkert også fungerer). Synes brokkoli passr best i panna, men er ikke særlig fan uansett. Brokkoli, blomkål og rosenkål fungerer rett og slett ikke for meg.

 

http://www.gremolata.com/Articles/ArticleAssets/767/zucchini.jpg

 

Gror disse i hagen. Veldig lett plante å gro. Trenger lite arbeid og gir god avkastning. Litt plaget av meldugg i år, men ga ok med zucchini likevel. Finnes i alle hager her til lands. Mulig det kan finnes i norske butikker. Slik ser planten ut:

 

http://i.ehow.com/images/GlobalPhoto/Articles/5102058/235130-main_Full.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
 

Brukar eindel ei oppskrift eg fann bak på ein torskepakke.

 

1. Lagar ein saus av fløyte, grov sennep og fiskebuljong. Kokar opp.

 

2. Delar torsk i stykke og legg i ei smurt form. Har sausen over og hiv det heile i omnen. Brukte 200 grader i dag.

 

3. Etter ei stund legg eg over ei blanding beståande av knust tomat, kvitlauk, purrelauk, sjalottlauk, olivenolje og krydder (t.d. basilikum og oregano). Inn igjen i omnen.

 

4. Ferdig når fisken er klar.

 

Kan serverast med poteter, ris eller pasta.

Link to comment
Share on other sites

 

Latterlig lite aktivitet! Ingen som sitter inne med sine egne, unike oppskrifter? Har på følelsen at blausen har sære matretter han har komponert selv.

 

 

Ja. Jeg lagde Bernaise med sjokomelk en gang, fordi jeg var tom for vanlig melk. Kun for spesielt kresne interesserte.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 4 weeks later...

Jeg har kjørt på med egendefinerte retter to dager på rad som jeg er ganske fornøyd med.

 

I dag: En slags fløtestuet potet-rett med bacon. Indigrienser: Små amandine poteter, en pakke stjernebacon, creme fraiche, vårløk, hvitløk, persille, mozarella ost.

 

Ganske lettlagd. Kok potetene med skallet på. Stek bacon - men ikke sprøtt. Hakk opp vårløk, hvitløk og persille og bland i creme fraichen. Tøm ut vannet av potene og mos de de litt lett så de sprekker. Tilsett baconet, etterfulgt av fraichblandingen. Bland godt og ha i en form. Spe på med mozarella, salt og pepper. Gratineres i ovnen et lite ti-minutt. Serveres med en lett salat.

 

 

I går: En slags Gnocchi. Dette er jo nesten pastaens svar på raspeballer. Indigrienser: Mandelpoteter, noen egg, hvetemel, bacon, og en ostesaus bestående av hvitost/parmesan, smør, melk, hvetemel og eggeplomme.

 

Kok potetene. Mos de etter koking. Rør inn to eggeplommer og mel, og lag en slags deig. Av denne lager man små, avlange baller. Pensle de med smør og dyppet de i litt parmesan før de kokes 2-3 minutter. Lag så ostesausen og stek baconet. Surr sammen alt og tilsett sausen i ei panne og stek i et minutt eller to.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 9 months later...

I dag blir det soft tacos med kyllingbrisket, Dallas-style. Med hjemmelaget salsa.

 

Kyllingen bør være ferdig om en fire timers tid, da har den stått i litt over fem timer. Da skal man bare kunne -i teorien- rive den i biter med en gaffel Lemp i soft tacoen, kjør på med hot saus, en dæsj friskus salsa og stapp i kjeften.

Link to comment
Share on other sites

 

I dag blir det flesk og duppe - herlig.

 

 

Kok poteter i godt saltet vann.

 

Sausen (duppen): Ha smør i en tykkbunnet kjele. Smelt det på middels varme. Ha i mel og la det putre i ett minutt under omrøring.

 

Ha i litt og litt av melken. Visp godt slik at det ikke blir klumper. La det få ett oppkok mellom hver gang du sper med melk.

 

Stek flesket sprøtt på lav varme, ca 10 minutter på hver side til det blir gyllent. Ha stekefettet i sausen.

 

Servér poteter med flesk og duppe.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Oj, denne tråden visste jeg ikke om. Har noen kokebøker for thai og kinesisk som jeg bruker flittig, men det begynner å bli lite å oppdage der. Tips til gode kokebøker?

 

Woket forresten litt hval med schezuan-saus for noen dager siden, og det var ingen suksess. Kanskje det var jeg som tilberedte det feil, men har hvalkjøtt en veldig merkelig konsistens? Nesten svampete, noe som ikke gikk godt sammen med de sprø grønnsakene.

Link to comment
Share on other sites

 
Passer hval så godt til wok da, sånn generelt sett? God hval pleier i hvert fall ikke å være spesielt svampete, selv om det kanskje er litt mindre mørt en f.eks vanlig biff. Tipper det kan være tilberedningsmetodens feil.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...