Jump to content

bokelskere.no


Euphoria
 Share

Recommended Posts

Opprettet profil på bokelskere.no for en stund siden, og bruker nettsiden flittig. Profiloppretting anbefales varmt. Et herlig sted for den liste- og leseglade. Har funnet mange gode boktips der.

 

Er det flere fra diskuterfilm som har opprettet profil der, eller som vurderer å gjøre det? Selv benytter jeg samme brukernavn på bokelskere.no som her.

Link to comment
Share on other sites

 
Godt tips! Har vore på leit etter ei slik side, har blant anna ein profil på librarything.com, men der fann eg altfor få av dei norske utgåvene. Har laga meg ein profil på bokelskere no, same brukarnamn som her.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Bildet er hentet fra en tegneserie som har vært en stor favoritt i årevis - Uzumaki av den talentfulle Junji Ito. Verket består av tre bøker, og utgjør ganske enkelt en av tidenes fremste mangautgivelser. Junji Itos' tegninger er fantastiske - detaljrike og svimlende gode. Den beksvarte hovedhistorien er ytterst bisarr og rimelig ekkel - et lekkert herremåltid for enhver horrorfan. Historien består av en mengde mer eller mindre mindre beslektede fortellinger som er omhyggelig vevd inn i hverandre, og i alle disse står spiralens onde kraft sentralt. Klimakset i den tredje boka er vanvittig virkningsfullt - har aldri kommet over fiksjon av noe slag som slår denne kraftfulle avslutningen.

 

Er også en stor fan av filmatiseringen, regissert av Higuchinsky, men vet at mange Junji Ito fans ikke liker filmen særlig godt. Den er helt særegen og står etter min mening på egne ben - (nesten) helt uavhengig av tegneseriens eksistens.

 

Når det kommer til bokelskere.no, blir siden først interessant når man får ta seg tid til å lete opp brukere med sammenfallende lesesmak. Flere av diskusjonene og listene er ganske uinteressante for min del, men man kan alltids lage sine egne.

Link to comment
Share on other sites

 
Går det ikkje an for ein vanleg brukar å leggje til andre utgåver av bøkene enn dei som er der allereie? Har gamle versjonar av både Sult og 1984 som eg ikkje finn der. Er såpass pedantisk at eg vil ha dei korrekte utgåvene.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Uzumaki, ja. Den filmen jeg forbinder deg med fra tidligere også. Filmen virker egentlig litt i min gate også. Hadde tenkt å se den i lang tid, men det gikk litt i glemmeboka. Kult at du er innom igjen. Vi kjører stort sett samme stil som før igrunn.

 

On-topic: Bok er bra.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Sjekk ut hjelp-linken øverst til høyre. Temaet blir tatt opp der. Ser dessverre ikke ut til at det er mulig å legge inn bøker manuelt for øyeblikket.

 

Kjipt. Hadde jo gjort databasen deira mykje større, samt at skaparane hadde spart seg for mykje tid. Fungerer jo fint blant anna ved rateyourmusic, så eg ser ikkje problemet med dette.

 

Saknar forresten eit skilje mellom bøker du eig og bøker du berre har lest.

Link to comment
Share on other sites

 
Er helt enig med deg i at man burde kunne registrere bøker som eid eller lånt. Det går forsåvidt an å opprette bokhyller som kan skille eide og lånte bøker fra hverandre, problemet er bare at man ikke har mulighet til å registrere den samme boka i flere bokhylle-kategorier.
Link to comment
Share on other sites

 

Savner også skille mellom bøker man leser og har lest som er litt tydeligere enn at de man leser i øyeblikket føres opp først i "<nick> leser eller har lest"-spalten. Såvidt jeg kan se er det bare synlig om boka leses i øyeblikket ved rollover.

 

Ellers har jeg tro på siden, er registrert som Houseman der også.

Link to comment
Share on other sites

 

Savner muligheten til å registrere bøker som "eier" i stedet for å måtte velge å ha lest, å lese eller å skulle lese. Kanskje bare meg (og uansett flisespikking), men synes det virker litt snålt med hundre bøker under "skal lese". Hadde man kunne lagret bokhylla si uten å velge å snart skulle lese det man alt ikke har lest, kunne man satt de man planlegger å lese i nærliggende fremtid som "skal lese", noe som gir større muligheter for å se hva folk planlegger å lese fremover (noe som på mange måter interesserer meg mer enn å bare vite hva folk har stående).

 

Men igjen, en bagatell. Må slutte å kjøpe mye og lese lite. Ellers fin side!

Link to comment
Share on other sites

 

Einig dodraugen. Er det same problemet med Visual Bookshelf på facebook (som bokelskere verkar å vere litt inspirert av). Har sjølv nokonlunde klart i hovudet mitt kva eg skal lese framover, samt at der føregår ein intern kamp i hovudet mitt om kva eg skal lese.

 

Er også i den situasjonen at eg har enkelte bøker som eg aldri skal lese. Det burde også ha vore eit alternativ. For dei spesielt interesserte kan eg røpe at dette gjeld romanar av Anne B. Ragde og Unni Lindell. Eg lot meg vel fange av unison medieapplaus, samt ein billeg pris. Må også få leggje til at det er lenge sidan eg gjekk til innkjøp av desse.

 

Er du registert, dodraugen?

Link to comment
Share on other sites

 
Enig i det siste der, hvilke bøker og forfattere man utelukker kan si vel så mye om en smak som hvilke favoritter man har. Jeg har så langt plassert den ene boka jeg har lest av Ayn Rand i kategorien Ulitterært for å antyde hvor det for meg går en absolutt grense. B) Men regner med at det kommer flere visningsvalg etter hvert som siden utvikles og vokser.
Link to comment
Share on other sites

 

Er du registert, dodraugen?

 

Jepp. Men er i Oslo i påsken, så legger ikke til det jeg har i bokhylla før jeg kommer hjem (la bare til noen jeg kom på i farta for å teste ut siden litt).

 

Satser på at sorteringsmulighetene blir utvidet litt etter hvert, ja. Og håper i det minste det blir mulig å legge inn forespørsler på bøker de ikke har på siden (synes utvalget er veldig bra foreløpig, men ser (forståelig nok) dårligere ut på gamle novellesamlinger og sånt "unormalt").

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...