Jump to content

Hva er galt med å starte en tråd per film?


matzerath
 Share

Recommended Posts

Nå har ikke jeg akkurat vært spesielt aktiv på dette forumet siden jeg registrerte meg for en del år tilbake, så det er jo med en viss fare for å traske rett ut i et minefelt av usynlig forumkultur jeg drister meg frampå med denne tråden, og dens aldri så lille spørsmål.

 

Uansett har det seg slik at jeg i går kveld tilfeldigvis kom i skade for å se en film (av alle ting var det Werckmeister Harmonies, på mange måter et intellektuelt uhell for min del (da jeg vanligvis sysler med enklere filmer som amerikansk film noir og skrekkfilm hvor zombiene fortsatt beveger seg sakte)), og like etterpå begynte jeg å lete etter en passende tråd her på forumet for å diskutere den.

 

Etter et kjapt søk på tittelen (i engelsk versjon) fikk jeg omtrent 236 treff eller der omkring, men de aller aller fleste av disse treffene var i den populære tråden "Hvilken film så du sist og hva synes du om den?". Den tråden har for tida 12.211 svar og er på ca. 611 sider...

 

Jeg har ikke noe personlig imot en slik samletråd, og på tross av at den tråden har en lengde som jo kan minne om de lengste Bela Tarr-tagningene (jaja, den var litt billig, men må man så må man) blir det forferdelig uoversiktlig å hoppe fra side til side halve natta bare for å se hva som er blitt sagt om filmen før. I tillegg er det en rimelig stor sjanse for å spore av og bli sittende å lese en diskusjon om en helt annen film...om zombier, for eksempel. Før jeg får starta med stor bokstav på mitt eget svar har jeg jo da omtrent glemt hva det var jeg selv ville si.

 

Uten å ha prøvd det selv (enda, i alle fall) så må jeg dessuten si at jeg tror det vil føles noe snodig å opprette en ny tråd for en film som tross alt er omtalt og diskutert og analysert 236 ganger allerede, og som heller ikke akkurat er en nyoppdaget stumfilm som noen nettopp har dratt ut av en veltet kommode på et støvete loft en eller annen plass i Langtvekkistan.

 

Så da er det store spørsmålet mitt; hva er galt med å starte en tråd per film? Har forumbrukerne gitt opp dette eller er det en bevisst strategi å samle mest mulig i en tråd? Blir det for mye struktur og for lite moro med mange småtråder?

 

Eller er det mer det at Bela Tarrs publikumsgruppe består av spesielt late filmseere som ikke gidder å starte nye tråder, slik at det de har å si om Tarr sine filmer klumper seg sammen i “Hvilken film så du sist og hva synes du om den?" Er det bedre å ha det enkelt først og vanskelig senere, enn å ha det noe vanskelig først, og så enklere senere?

 

Jeg bare lurer... :wacko:

 

PS; Og ja; jeg fant Bela Tarr-tråden, men nå var det egentlig mere den spesifikke filmen jeg ønska å lese om, og kanskje diskutere, og ikke Tarr selv.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg ser iallefall ikke noe galt i det. "Hvilken film så du sist" er egentlig bare et gigantisk dragsug, hvor det har forsvunnet massevis av verdi de siste fem årene. Har også hatt problemer med å finne poster via søkemotoren i den tråden, virker ikke som den orker se igjennom hele. Det kan bli mye, selv for en robot.

 

Werckmeister har vel en tråd i artikkel (eller kanskje anmeldelse-) forumet. Ellers er vel "generell diskusjon" veien å gå, om du vil opprette en tråd som ikke nødvendigvis er et forsøk på en artikkel eller anmeldelse. Det er selvsagt fritt fram. Regner med at kanskje noen av tidligere meningsytrere kan lokkes frem. Kanskje vil Crinderman analysere øyeblikket hvor kameraet runder et hjørne for sakte igjen (som en slags ønskereprise), for å nevne noe. Ellers er vel Frenzy lunken til filmen. Engangsgrill foretrekker boka (selv om jeg tror han likte filmen også). Osv. osv. Kan bli bra!

 

 

 

 

Det har vært luftet å reorganisere forumet.

 

Personlig (og ikke nødvendigvis på vegne av andre moderatorer) synes jeg vi skulle ha et underforum hvor man opprettet tråder for filmer eller filmskapere. Her kunne vi lempet inn tråder fra artikkel- og anmeldelseforumet også (som uansett lider av en del tørke). Det vil forhåpentlig senke den litt kunstige "artikkel/anmeldelse"-terskelen, og trigge debatter slik det har vært gjort via kjappe kommentarer i "Hvilken film"-tråden.

 

Skal ta det opp i styret.

 

Evt. kan vi bare ta det opp her!

Link to comment
Share on other sites

 

Skal definitivt tas til vurdering å ha et eget forum for tråder pr. film!

Er enig i at nå som forumet er blitt så aktivt, så er "Hvilken Film"-tråden ikke så egnet til f.eks debatt lengre, og når det blir stor debatt så er det jo pr. definisjon off-topic etter hvert.

Jeg merker jeg synes det er en god og ryddig idé. Var et amerikansk forum jeg hang på for noen år siden som gjorde dette, og jeg likte det. Veldig oversiktlig og ryddig.

Det kan jo også åpne for at å vekke gamle debatter med nye syn. Nesten umulig å svare ting som ble skrevet i den andre tråden tidligere, og med mindre man har knotet litt så er det ikke særlig lett for nye medlemmer å finne tilbake til hva andre har skrevet.

 

Å slå det sammen med artikler og anmeldelsesforumet er også en ganske god idé.

Hvis ikke det å anmelde filmer kan bli mer aktuelt når man får opp en egen forside da. Før i tiden husker jeg det slett ikke var uvanlig at vi kunne hive inn en anmeldelse oftere. Er villig til å se den mer an.

Å slå artikler-forumet sammen med anmeldelser eller dette nye hypotetiske forumet er dog en idé jeg tror er bra da. Artikler forumet har egentlig aldri hatt store aktiviteten.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
"Hvilken film så du sist..."-tråden er, som pretender skriver, et dragsug. Med mange diskusjoner, avsporinger og annet snacks. Men den er ingen hindre , for at du ikke kan opprette en egen tråd om en film. Du kan jo evt. også skrive en anmeldelse.
Link to comment
Share on other sites

 

Støtter forslaget om et eget underforum for filmer og gjerne filmskapere. Som nevnt kan det trigge diskusjon. Har prøvd selv med et par tråder, men de forsvinner i mengden.

 

Jeg har et annet forslag i serien 'Hvordan øke aktiviteten på DFilm'. Det heter:

 

Svank, pretender, morty og andre brukere som ser mye film og har peiling, skriver om filmene de ser.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser ut som dette forslaget kan gå igjennom.

 

Alle virker å være fornøyd med det, så ja, dette vil skje.

 

Svank, pretender, morty og andre brukere som ser mye film og har peiling, skriver om filmene de ser.

 

Øhh. "Hvilken Film Så Du Sist"-tråden? Eller er du sarkastisk/ironisk på en eller annen måte?

 

(Tror egentlig ikke jeg ser mye film i forhold til snittet her inne forresten, men det er nå en annen sak.)

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke sarkasme. Påpeker bare at det virker å være flere som ser mye film og lar være å nevne det i Hvilken film så du sist?-tråden. Kan for eksempel ikke huske sist pretender skrev der.

 

Tror det er flere som har etterlyst dette, blant annet Frenzy. Ganske sikker på at det er mange som sitter inne med gode tips om litt mindre kjent film.

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke sarkasme. Påpeker bare at det virker å være flere som ser mye film og lar være å nevne det i Hvilken film så du sist?-tråden. Kan for eksempel ikke huske sist pretender skrev der.

 

Tror det er flere som har etterlyst dette, blant annet Frenzy. Ganske sikker på at det er mange som sitter inne med gode tips om litt mindre kjent film.

 

Sikkert sant for min del. Bruker ikke den tråden for ofte. Litt pga dragsug-effekten kanskje. Er så mange som skriver noe nå, at det knapt tar en halv dag før det man skrev blir skyvet ned i sluket.

 

Hatt en del planer om å finne en et slags konsept på forumet der jeg skriver mer om det jeg ser. Får se hva det blir til!

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Synst vi heller skal engasjere oss meir i månadstematrådane (og forsåvidt filmklubben). Dårleg oppslutning på dei to siste rundene av førstnemnte, med mange forfall (deriblant frå meg :( ).
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...