Jump to content

Uru forlater heimplassen og lager film!


Uruloki
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 

Urus tusen ord sier mer enn et bilde.

 

Ellers er det vel litt spennende å ikke få så mye visuelt før filmen kommer.. eller?

 

Hvordan går det forresten med filminga? Mannen med avisene (papirene?) hørtes ganske visuell ut!

Link to comment
Share on other sites

 
 
Nei, dette blir feil å si! Og jeg skjønner ikke hvorfor du skal henge deg opp i at bildene sier mer enn ord, når det er helt opplagt at orda sier mer enn bildene. Min opplevelse av Urus intensjon er ord som ikke sier noe, bare uttrykker, og jeg synes ikke du skal nekte for dette eller si at man kan spare inn mye.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Haha, jah, eh... vel, bra med litt aktivitet i tråden i hvert fall! Og fett at folk leser, og ikke minst at dere liker det dere leser.

 

Pretender er nok inne på Intensjonen. Poenget er vel å ikke gi bort for mye før filmen er ferdig, i tillegg til de rent praktiske problemene, som at jeg ikke akkurat har maskin til å laste opp stills. Se heller på bloggen som starten på essayet. Filmen blir utfyllingen.

 

Det går bra med filminga! Tror jeg. Har hatt litt uinspirerte dager nå (etter Valparaiso, klarte ikke å gripe den byen der, ass), men satser på å få filma litt månelandskap her i Atacama. Mannen med papirene var ganske visuell, synes jeg, men så er det jo litt problematisk at han faktisk prøvde å ta livet av seg da. Er kanskje ikke det beste å slenge inn i en film, uten tillatelse og slik. Men det kan sikkert flettes inn på en snedig måte.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Mannen med papirene var ganske visuell, synes jeg, men så er det jo litt problematisk at han faktisk prøvde å ta livet av seg da. Er kanskje ikke det beste å slenge inn i en film, uten tillatelse og slik.

 

Werner ville ment det anderledes!

Link to comment
Share on other sites

 

Werner ville ment det anderledes!

 

Ville ikke sagt det så skråsikkert. Det er noe uetisk over å bruke noen menneskers forsøk på selvmord i sin egen kunst. Dette er jo, hvis de bestemmer seg for å ikke gjøre det, noe som kan forfølge de. Særlig uten tillatelse.

Kan gå med på at behandlingen av det vil ha mye å si, og hvis Uru velger å se på det som en fin sosial samfunnskommentar slik han gjør det i bloggen sin, så kanskje jeg kan snu litt på holdningen min, men jeg er littegrann skeptisk.

 

Uansett, jeg er imponert over bloggen din Uru! Du skriver inspirert og godt. Har aldri selv vært noen reiseglad mann, turisme i segselv føles ofte litt kunstig. Du reiser liksom til en kommersialisert del av et land, snakker kun med folk som ønsker å tjene penger av deg, får i deg litt fast-food kultur, kommer hjem og skal skryte til vennene dine om ha vært i et land.

 

Men måten du gjør det på vil jeg ikke si er i denne stilen. Du virker å lete etter sjelen i stedet du er på, og du prøver å vandre uavhengig. Så det er inspirerende. Har tro på filmen din. Får prøve å stikke innom bloggen din litt oftere.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, men så er jeg ikke like hardcore som Herzog enda!

 

Det er definitivt litt problematisk, enig med det meste Svank sier. Men det går jo an å flette det inn ved å ikke vise ansiktet til karen og slikt; jeg synes vel egentlig at papirene som dalte i vinden var essensen i det "øyeblikket". Men jeg får se det litt an. Ikke at jeg har noe vanvittig stort personlig problem med å inkludere alt, for det blir ikke med en exploitationrettet motivasjon fra min side, men det er jo litt sketchy lovlig sett kanskje. Får sjekke ut hvor grensa går rent juridisk først i hvert fall.

 

Takker for kommentar! Selv om jeg synes du kommer med en skikkelig teit stereotypifisering som jeg ikke synes stemmer i det hele tatt. Den turismen du snakker om er generaliseringen av FrP-turisme, eller kanskje en form for BI-backpacking som ikke finnes. Absolutt ingen jeg har møtt her nede har denne holdningen, og ønsker seg heller BORT fra den typiske turistmaskinen (som definitivt finnes enkelte steder). Eks-hippier, folk som har kjørt seg fast og prøver å finne et nytt formål med livet, mennesker som er på jakt etter en helt ny innfallsvinkel på verden. De er her for et formål, ikke bare for å skryte på Facebook om at de er i Land X. Bra at du synes at det virker som at jeg prøver å lete etter "sjel", for det gjør jeg jo, men jeg er ikke den eneste, for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

 

Synes at i din essayiske form så kan det være veldig effektfylt, og jeg synes det kan passe inn. Slik jeg ser det for meg i Sans Soleil. Så jeg synes du skal ta en risk her og bruke den, så lenge du ikke identifiserer mannen.

 

Egentlig fint det du sier om reising. Er vel en slags aversjon jeg har til det, som jeg egentlig ikke vil ha. Som sikkert også er litt av grunnen til at jeg ikke ser spesielt bereist. Dvs, foreldrene mine da jeg var liten var veldig reiseglade, så var det faktisk mye, men i mer ungdom/voksenfasen egentlig ganske lite.

 

Kan jeg spørre deg om noe? Er det lettere og mer inspirerende å skrive når man reiser sånn fra land til land på steder du ikke har vært før? Er det vanskeligere?

Og ikke bare i din form da, som kanskje er mer naturlig. Men la oss si et kortfilmmanus, er det lettere å skrive og få idéer når man reiser slik du gjør?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Oi, vanskelig spørsmål. Det er kanskje ikke lettere å skrive akkurat her og nå, man har jo lite tid for seg selv og er opptatt med å oppleve nye ting hver dag, ikke mye tid til å sitte ned og fokusere på skriving. Men jeg er vel av den oppfatning at for å uttrykke seg - kall det "skape kunst" om du vil, men det høres voldsomt kleint ut - må man ha levd og opplevd og "vært der" og ha noe å si som ikke er åpenbart for alle andre. Sånn sett ser jeg vel på det å reise som en utrolig viktig del av en slags modningsfase rent kunstnerisk, noe som er med på å forme min karakter og som igjen vil forme uttrykket mitt. Her finner man vel litt av problemet med internettalderen (et problem som startet med TV kanskje?), at hele verden kommer voldsomt tett på og man sitter med små biter av inntrykk fra alt. Det er lett å se på seg selv som en verdensmester i det meste, man har lest seg opp på ting, kjenner til det, vet hvordan det er, hva som foregår. Men det er jo fortsatt bare filtrerte inntrykk uten noe særlig kontekst, for man sitter fortsatt plassert i sin egen verden og prøver å danne en oppfatning av hvordan ting foregår på den andre siden av kloden. Man har ikke vært til stede, man har ikke sett menneskene på kloss hold, har ikke plassert seg selv i det tankesettet som trolig er nødvendig for å forstå situasjonen skikkelig. Og kanskje er det ikke så nøye, for dette forsvinner jo mer og mer har jeg inntrykk av, en slags homogenisering som følge av den vestlige kulturimperialismen "globaliseringen" har ført med seg. Alle kulturer tar opp de noenlunde samme fellestrekkene, særpreget forsvinner, ingenting er fremmed.

 

OKEI, digresjon digresjon digresjon. Uansett, ja! jeg synes det er viktig å "dra hjemmefra" i forhold til "kunst"; om det er lettere er jeg litt usikker på, for det er jo alltid jævlig vanskelig. Man får hele tiden nye syn på hvordan verden egentlig går rundt, opplever situasjoner som er totalt fremmede, ser mennesker på nye måter, man får vel litt styrket innsikt. Jeg tenker vel at om det viser seg at dette filmprosjektet går i dass, at det ikke er noe av verdi ved veis ende, så har jeg likevel plukket opp utrolig mye. Om så helt banale ting som å for en gangs skyld være idioten som ikke kan språket og må snøvle seg fram, eller sitte på en kafé og bare se på mennesker, eller vandre rundt i ørkenen uten noe særlig formål. Selvsagt er det noe jeg kan få bruk for senere, eller rettere sagt, som jeg allerede har fått bruk for. Alt handler jo om å bygge karakter og å utvikle seg som menneske, og førstehåndserfaring er og vil alltid være det viktigste i verden. Ellers baserer man seg som oftest bare på stereotyper og forenklinger. Tilstedeværelse, etc etc.

 

Jeg aner ikke om jeg har svart på det du spurte om. Skal vi se! Det er vel litt lettere å få inspirasjon i hvert fall, ettersom det er så voldsomt mye NYTT. Ikke bare det samme gamle. Man er mer oppmerksom på det som foregår rundt en, ser essensen i omgivelsene litt lettere, ettersom man ikke bare går rundt i likegyldigheten som vaner og fastgroddhet skaper.

 

Edit: for øvrig var mye av dette egentlig noe jeg hadde tenkt å skrive på bloggen, og jeg gjør akkurat dét nå, så det kommer vel snart en kjedelig gjentagelse der. Hehe.

Link to comment
Share on other sites

 

Ville ikke sagt det så skråsikkert.

 

Ville ikke vært så skråsikker på om jeg var 100% seriøs. Det sagt, så kan alt gjøres med et hjerte og ha mer mening enn å utnytte mennesker.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...
 

Ny oppdatering!

 

http://www.ltskare.com/

 

Trolig det innlegget jeg er mest fornøyd med til nå. Er det galt av meg å vurdere blogging som litteratur? Det er i hvert fall veldig selvopphøyende og selvforherligende og kvalmt når det gjelder ens egen blogging. Men!

 

Jeg må bli ferdig med Naked Lunch snart før den jævelskapen ødelegger hjernen min.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Jeg har allerede blitt hooka up med en søt japansk jente i Kyoto, så kanskje det er mitt kort. Men joda, jeg burde vel finne ei vestlig ei på Hyatt i Tokyo også for så vidt.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Er det galt av meg å vurdere blogging som litteratur?

 

Neida, du kan jo lage en aldeles så liten "booklet" med innleggene i, kanskje inkludere dem i dvd'ene (om det blir laget engang) :]

Link to comment
Share on other sites

 

Bokstavene flyver over kontinentene i all slags hastighet. Ser frem til tunge munkekapper, friske epler og Tokyo by. Gi oss noe lost in translation!

 

Er blogg litteratur? Jeg vet ikke.

Litteratur er programmer, manifester, form og innhold. Litteratur er det hittil ukjente som katalogiseres.

Litteratur skapes i nuet, og erkjennes i etterkant.

 

Venter i spenning.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...