Jump to content

Anbefalingstråd for musikk


GoreGalore
 Share

Recommended Posts

Hehe, kan ikke huske å ha sagt noe om Cocteau Twins. Har ikke noe særlig forhold til dem i det hele tatt.

 

 

Tror det var Bill som postet en låt for vurdering og tilsvarende 'meh' fra deg. Likevel litt rart at du ikke har noe forhold til dem.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
  • 2 months later...

Ble sjokkert når jeg hørte at disse var norske, for dette var jo hverken harry eller pretensiøst!

 

Litt Tom Waits, litt Mike Patton og litt av noe annet så sitter du igjen med Major Parkinson. Andreplata er ute nå. Bør definitivt sjekkes ut om noen av de forhenevnte artistene faller i smak.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 

Prøver meg litt på Tom Waits for tida. Er det noen som kan si meg hvilke album jeg bør prioritere?

Ikke noe ekspert, men jeg startet med Swordfishtrombones (1983) Rain Dogs (1985). Synes fortsatt de to albumene er best også.

 

Men fyren har jo gitt ut veldig mye, og jeg har ikke på langt nær fått hørt alt.

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke noe ekspert, men jeg startet med Swordfishtrombones (1983) Rain Dogs (1985). Synes fortsatt de to albumene er best også.

 

Men fyren har jo gitt ut veldig mye, og jeg har ikke på langt nær fått hørt alt.

 

Takker! Da prøver jeg meg på de to først, men andre må også gjerne komme med tips!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Prøver meg litt på Tom Waits for tida. Er det noen som kan si meg hvilke album jeg bør prioritere?

 

Det er vanskelig å gå feil når det gjelder Waits, men jeg vil ABSOLUTT anbefale å starte med starten, aka Closing Time (1973).

 

Derfra er en fin reise å gå videre med Small Change (1976), Heartattack and Vine (1980), Swordfishtrombones (1983) og Rain Dogs (1985).

 

Før du tar det nye i for eksempel Mule Variations (1999), Real Gone (2004) og Orphans (2006).

 

Hvis du gjør det på denne måten får du en fin oversikt fra start til nå, men du kan egentlig komponere reisen akkurat som du vil. Waits er uansett konge.

 

Derimot har jeg vanskelig for å ta en Waits-fan seriøst hvis han eller hun ikke har hørt Closing Time. Det blir bare ikke bedre enn det.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er helt sant det som de andre sier, Waits har mye forskjellig, men det er ganske greit oppdelt i kronologiske perioder.

 

Er ingen hemmelighet at jeg ikke deler Guidos begeistring for Closing Time, synes ikke den plata fanger opp det unike med Waits helt, men det er en meget behagelig liten sak og burde selvsagt være med i enhver Waits-opplæring. Min favoritt fra det man gjerne kan kalle "den tidlige perioden" er "live"-albumet Nighthawks at the Diner, hvor piano- og whiskyromantikken er på sitt mest renskårne. Rain Dogs er jo klassikeren, og må med. Cyph har et godt forslag med den og Swordfishtrombones sammen; de to representerer 80-tallsperioden hans ganske greit, hvor han gikk nye veier og ble litt særere og mer eksperimentell, der det tidligere hadde dreiet seg mest om bittersøte fyllikballader. Søsteralbumene Alice og Blood Money er good shit fra den nye, røffe blues-beatbox-perioden.

 

Så ja, Closing Time, Nighthawks at the Diner, Rain Dogs, Swordfishtrombones, Alice og Blood Money er mine tips. To album fra hver periode. Da burde du ha et ganske godt grep om hva Waits handler om etterpå. Men alt er selvsagt bra, så med tid og stunder burde du absolutt ta for deg hele diskografien.

Link to comment
Share on other sites

 
Takker så meget alle sammen! Jeg hadde hørt Ice Cream Man fra før av (kjempelåt btw), så jeg tror rett og slett jeg følger rådet til Outze, og begynner fra starten. Så sjekker jeg ut de andre anbefalingene etterhvert. Det var bare så vanvittig mange album å velge mellom, så jeg følte jeg trengte litt veiledning. Takk igjen!
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
Vil ha tips til hva som helst, så lenge det er bra. Må nesten... benytte sjansen før jeg befinner meg bak blokkert, engelsk internett igjen, får man si. Kom med favorittene, nytt, gammelt, hva som helst!
Link to comment
Share on other sites

 

Du har hørt det meste jeg liker, men skal prøve.

 

Vet du liker en del introverte singer-songwritere type Songs: Ohia, så da kan du sjekke ut Bill Callahan, Nina Nastasia, Sharon Van Etten og Scout Niblett. Mener dette er artister du ikke har hørt på? Vashti Bunyan?

 

Ny indierock du har gått glipp av fordi du bare hører på gammel musikk: The Antlers. Tilløp til ambient og post-rock og alt annet enn streit Brooklyn-indie.

 

Aldri hørt deg skryte av Brian Eno som soloartist? Det burde være noe for deg. Både popalbumene og de eksperimentelle.

 

Du liker Yankee Hotel Foxtrot. Hør Loose Furs selvtitulerte.

 

Droneoperaen til The Knife?

Link to comment
Share on other sites

 

Vil ha tips til hva som helst, så lenge det er bra. Må nesten... benytte sjansen før jeg befinner meg bak blokkert, engelsk internett igjen, får man si. Kom med favorittene, nytt, gammelt, hva som helst!

 

gamle løfter osv..

Link to comment
Share on other sites

 

gamle løfter osv..

Hehe. Det kommer, det kommer.

 

Ser at Angeleno har furtet litt i pop-tråden også, så her kommer i hvert fall Newsom-oppsummering:

 

Ys - Helt fuckings bra. Vakreste jeg har hørt på lenge. Har vært årets juleplate for min del. Når gubbestemmen kommer inn på slutten i Only Skin er det godt med frysninger på gang. Så joda, jeg skal nok sjekke ut Callahan.

Have One On Me - Ikke satt satt seg helt enda. Må høre mer.

 

Fine tips Angeleno. Mer, mer. Her forventer jeg at bortimot alle bidrar litt. Ingen regler, ingen retningslinjer, bare god musikk, der har alle noe å komme med. Spesiell oppfordring sendes selvsagt ut til Zann, han pleier å treffe godt når jeg spør om slikt.

 

Kom med et par plater du også da, Peru. Jeg vil jo ha plater, ikke Youtube-videoer!

Link to comment
Share on other sites

 
sjekke ut Callahan.

Guide for nybegynnere:

 

1. Jim O'Rourke-produksjon i form av Smog-albumene Red Apple Falls og Knock Knock

 

2. De to nye albumene under Callahan-navnet: Woke on a Whaleheart og Sometimes I Wish We Were an Eagle

 

3. Årets livealbum Rough Travel for a Rare Thing

 

4. Tilbake til røttene med ekstrem lo-fi: nesten tjueen år gamle Sewn to the Sky. Støy!

 

5. Utforsk fritt

 

Ys-rapport varmer. Men jeg visste det, "all along"! For mer Ys: Joanna Newsom & the Ys Street Band EP, "Colleen" er på høyde med Emily. Med ny studioversjon av Cosmia som topper originalen.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/48/Before_Today.jpg

 

Det er ikke lov å være forutinntatt. Tilbakemelding postes i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Du vet at du pådrar deg et visst ansvar? Nå forventes det utgreiing og rapport for hver artist eller hvert album.

 

Mer du garantert liker: The Radio Dept - Lesser Matters, Spiritualized - Lazer Guided Melodies, Mariee Sioux - Faces In The Rocks, Tortoise - TNT.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg aner ikke hva du har hørt og ikke hørt av diverse, så her er et random utvalg av godsaker.

Har tatt ting som du i alle fall kanskje ikke har hørt på og ignorert alt jeg føler du må ha hørt mye på før.

 

Uansett, her kan du velge og vrake selv ofc.

 

Broken Social Scene- You Forgot It in People (superfantastiskkjempebradiggplate)

Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich- ..... (deilig 60s-nostalgi i det her)

Death Cab for Cutie- Plans el. Narrow Stairs (variert og bra poprock)

Devendra Banhart- Smokey Rolls Down Thunder Canyon (hør jaffal låta; Seahorse)

Elliott Smith- XO (finstilt mann-med-gitar som synger om jenter og ting)

Fever Ray- Fever Ray (ah, du har sikkert hørt før, men hør mer!)

Goldfrapp- Seventh Tree (den rolige plata) el. Supernature (discoplata)

Grateful Dead- American Beauty (OK, jeg vet du synes de er overvurdert, men test denne én gang til)

Harrys Gym- What Was Ours Can't Be Yours (deilig stemme og brukbar rockelz)

Lykke Li- Youth Novels (søt, rar, melodiøst og rykk-i-foten-bart)

Kevin Drew- Spirit if... (fucka-opp plate som er like variert som den er kul)

Massive Attack- Heligoland (som jeg må nevne siden jeg snurret den gjennom hele november)

Motorpsycho- Heavy Metal Fruit (do it, do it, do it, og keep the faith!)

Sufjan Stevens- The Age of Adz (har du sikkert sjekka, men er jo årets beste album)

TV On the Radio- Return to Cookie Mountain (dette liker du garantert)

UNKLE- Where Did the Night Fall (ganske så tøft og fin PC-plate)

Violent Femmes- Violent Femmes (i garasjen skjer det mye rart...)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...