Jump to content

Anbefalingstråd for musikk


GoreGalore
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Har Iggy Pop andre album enn Lust For Life som er verdt å sjekke ut?

The Idiot. Og alt med Stooges selvsagt, men det regner jeg med du vet fra før.

 

Björk. Hvilke album starter jeg med?

Homogenic er nok det enkleste å starte med. Mest hits, ikke så voldsomt uinntagelig. Avhengig av hva du er ute etter, fortsett med Vespertine (lavmælt, sårt og ærlig) eller Post (voldsomt eklektisk, "alt skal med"). Husk på at vi har egen Björk-tråd!

Link to comment
Share on other sites

 

Takk, Montag. Serge er jeg godt kjent med, men har ikke hørt Barbara, eller Monique Serf som jeg ser hun heter. Noen albumtips, kanskje?

 

Björk slet jeg med å skjønne hypen rundt, men da hadde jeg bare hørt sporadisk på de mest kjente låtene og sikkert ikke i rett modus. Så var Uru helt vill da det gjaldt musikken hennes i flere uker, før Björk-tråden kom, og så fikk jeg øynene opp for alt hun hadde laget. Liker Homogenic eller Post best, med forbehold om at jeg ikke har hørt alt for mye på Björk generelt eller de siste albumene spesielt, men alt er bra, og her tror jeg det er veldig hit or miss... enten elsker du det, eller så liker du det definitivt ikke. Når du først elsker det er alt såkalt tilgjengelig, da går alt inn.

Link to comment
Share on other sites

 
 

The Idiot. Og alt med Stooges selvsagt, men det regner jeg med du vet fra før.

The Idiot skal sjekkes ut. Har allerede det selvtitulerte til The Stooges, men jeg syntes ikke det måler seg med Lust for Life. Er Raw Power bedre?

Link to comment
Share on other sites

 
Raw Power er bedre, Fun House er best! Debuten er vel ganske psykedelisk garasjerock, med en HELVETES hit, "I Wanna Be Your Dog", som har obligatorisk plass som en av tidenes låter, men utenom den låta er vel ikke plata et mesterverk. Raw Power er punkalbumet, eller proto-punk får man vel si for å være historisk korrekt. Bowies "originalmix" er litt mer striglet, Iggys remix er mye mer grumsete og kaotisk; du får finne ut hva du liker best. Fun House vet jeg ikke hvordan jeg skal beskrive. Ett av de mest bråkete og intense albumene jeg vet om. En av mine absolutte favoritter.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...
 
 
 

Mye av det beste i Nuggets-boksen kommer fra one hit wonders og band som bare rakk å gi ut en single eller to. Hvis du bare vil høre på hele album går du glipp av mye av den fineste musikken fra denne epoken. Albumet som det foretrukne formatet for rockmusikk slo ikke gjennom før en gang utpå 60-tallet, spør du f.eks. garasjerockfans vil de nok hevde at dette sammenfaller med at rocken ble voksen og kjedelig.

 

Men likevel, tips om band som ga ut flere gode album: 13th Floor Elevators.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Vær obs på at det der bare er enkelt-CD-utgaven. Mye fantastisk musikk for ingen penger, men det er selvsagt 4CD-boksen som virkelig gjelder.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Vær obs på at det der bare er enkelt-CD-utgaven. Mye fantastisk musikk for ingen penger, men det er selvsagt 4CD-boksen som virkelig gjelder.

Hvor får jeg tak i den til en billig penge?

 

Prog-rock som grenser til det psykedeliske

King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)

Jeg vet jeg har mast før, men dette MÅ du bare høre!

Hehe, skal sjekke det ut en gang til. ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Du får ikke tak i den til en så veldig billig penge, tviler egentlig på om noen kan matche prisen til PK hvis man tar hensyn til moms og frakt.

 

De to første platene til Pink Floyd er også glimrende psykedelia.

Link to comment
Share on other sites

 

Selv om man ikke er fan av samlebokser må man ha Nuggets. Det beste man får tak i. Som Zann sier, 4CD-boksen er et must. Artister (låter altså) som utpeker seg i mine øyne: Mouse, The Remains, The Castaways, Count Five, Sagittarius, The Barbarians, The Amboy Dukes, The Leaves. Og én til, som jeg nevner litt nedenfor. Legg merke til at Nuggets-boksen er veldig tidlig psykedelia, og gjerne ikke det mange i dag definerer som psykedelia. Mye av det fremstår som ganske streit rock, med større garasjerock-tendenser enn utflytende droge-reiser.

 

http://www.youtube.com/watch?v=t-ne_H5HL88

 

http://www.youtube.com/watch?v=-9a4W2FZnpc

 

In the Court of the Crimson King er jo et erketypisk progalbum og ikke psykedelisk i det hele tatt, spør du meg. Men selvsagt er det jo ikke noe som helst galt i å sjekke ut King Crimson. Min favoritt fra den gjengen er dog Red, som er sånn ca. det beste albumet fra 70-tallet.

 

Ellers føler jeg vel at jeg har gitt en del anbefalninger angående dette temaet allerede, men jeg kan godt gjenta meg selv.

 

13th Floor Elevators, selvsagt, som var et av de første bandene til å beskrive sin egen musikk som psykedelisk. "You're Gonna Miss Me" er vel ærlig talt verdens beste rockelåt, og viser at alt verden trenger er tre akkorder. Denne er å finne på Nuggets.

 

http://www.youtube.com/watch?v=cYh5oMDlWwQ

 

Regner med at du allerede har god kjennskap til opplagte navn som Hendrix, Jefferson Airplane, sen Beatles og den røkla der, så det er det vel lite vits i å nevne. Ser at Zann nevner Floyd, som jeg også regner med du kjenner godt til fra før. Sjekk også ut Syd Barrett solo, om du ikke har gjort det.

 

http://www.youtube.com/watch?v=m_6PhexCMow

 

Angel's Egg av Gong burde sjekkes ut. Samme med tidlig Savage Rose (til tross for vonde ord fra Zann), debutalbumet og In the Plain er klart best. Cream kan muligens nevnes, selv om jeg er dødslei av det bandet per i dag. Disraeli Gears holder seg dog temmelig bra. Odessey & Oracle av The Zombies burde sjekkes ut. Veldig lettbeint pop til tider, men har definitivt psykedelia-røttene i behold. The Byrds er også et must, i hvert fall perioden før de ble skikkelig køntri. Big Brother & The Holding Company - Cheap Thrills, før Janis ble souldame. The Misunderstood - Before the Dream Faded, en skjult perle.

 

Ellers er det jo mye bra neo-psykedelia fra de senere åra. Bardo Pond, The Brian Jonestown Massacre og alle deres spin-offs (f.eks The Out Crowd), Dead Meadow, The Warlocks. Spacemen 3 er jo også et hett tips, selv om de blir litt space-rockete til tider, men her er det snakk om veldig vage sjangerskiller. Anbefaler deg i hvert fall å plukke opp Tepid Peppermint Wonderland. Tidenes samleskive, og alt du trenger fra Brian Jonestown Massacre. Topp 5 all-time for min del.

 

http://www.youtube.com/watch?v=W7bJKFqsUzw

 

 

Og selvsagt, Baby Grandmothers. Verdens beste band som bare rakk å spille inn en singel og et par røtne live-bootlegs.

 

http://www.youtube.com/watch?v=34WGxXmafGQ

 

http://www.youtube.com/watch?v=iH7x3BxqfNE

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 months later...
 
Er Sigur Rós så "dream pop" da? Skjønner hvorfor man kan kalle dem det, men om man skal være sjangernazi ligger de vel litt utenfor begrepet. Første som dukker opp i mitt hode når dream pop nevnes er Cocteau Twins, f.eks Heaven Or Las Vegas. Denne typen musikk er jo ganske uløselig knyttet til shoegaze-sjangeren (og der er det jo nok å ta av, sjekk gjerne tråden her på forumet) så det blir litt virrvarr i mitt hode. Uansett, om ikke alle disse banda faller innenfor begrepet, er det i hvert fall temmelig dream-pop-fokuserte shoegazeband: Slowdive, Secret Shine, Loveless av My Bloody Valentine (tidligere materiale blir kanskje litt for bråkete, Glider og Tremolo-EPene går vel også greit dog), Galaxie 500, Sol Seppy, Pale Saints, Moose, Mazzy Star.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Hehe, kan ikke huske å ha sagt noe om Cocteau Twins. Har ikke noe særlig forhold til dem i det hele tatt.

 

Har aldri helt skjønt meg på dream pop-begrepet, men Mojo hadde en samler tidligere i år som sikkert kan være et bra utgangspunkt for videre klikking: http://rateyourmusic.com/release/comp/various_artists_f2/dream_pop/

Link to comment
Share on other sites

 

Er Sigur Rós så "dream pop" da? Skjønner hvorfor man kan kalle dem det, men om man skal være sjangernazi ligger de vel litt utenfor begrepet.

Wikipedia sier post-rock og dream pop, uten at det nødvendigvis er noen fasit.

 

Takk for alle tips!

Link to comment
Share on other sites

 
Joda, jeg skjønner at Sigur Rós rimelig enkelt kan sees på som "drømmende", men det kræsjer litt når man tar med "pop". Okei, kanskje den siste plata. Den som jeg aldri gidder å høre på.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...