Jump to content

Anbefalingstråd for musikk


GoreGalore
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er det noen her som hører på Nirvana? Vurderer å kjøpe Nevermind. Good shit?

Godt kjøp, det vil jeg påstå.

 

Typisk Jeg-er-15-år-og-har-akkurat-oppdaga-litt-rocka-musikk-vil-bli-rebel-musikk synes jeg.

 

Det kan du vel si, men jeg er ikke helt enig. Begynte å høre på nirvana ca. midt på 90-tallet, og det holder seg godt enda.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Denne tråden er vel ment for alle, eller?

 

Uansett: Love. Etter 3 år med "skjønner ikke greia", har jeg totalt lagt min elsk på Forever Changes de siste par månedene. Jeg er vel egentlig ute etter noe som høres helt likt ut som den plata, for jeg må ha mer! mer! men det lar seg kanskje ikke gjøre. Spørsmålet er i hvert fall "hvilke andre Love-plater er obligatoriske?"

Link to comment
Share on other sites

 
 

Denne tråden er vel ment for alle, eller?

 

Uansett: Love. Etter 3 år med "skjønner ikke greia", har jeg totalt lagt min elsk på Forever Changes de siste par månedene. Jeg er vel egentlig ute etter noe som høres helt likt ut som den plata, for jeg må ha mer! mer! men det lar seg kanskje ikke gjøre. Spørsmålet er i hvert fall "hvilke andre Love-plater er obligatoriske?"

 

Blei også forelska i dette albumet for nokre år sidan. Ein herleg miks av alle sjangrar, fylt på med eufori og dommedag.

 

I tillegg til nemnte album har eg debutalbumet Love. Har ikkje det fyldige lydbiletet som på Forever Changes, som miksar inn mykje ulikt, men er meir "tradisjonell 60-tals-rock" om ein kan seie det. Liker albumet veldig godt, mange gode låtar, t.d. "My Little Red Book", "Can't Explain", "My Flash On You".

 

Har ikkje høyrt mykje på Da Capo (ser rateyourmusic rangerer det høgare enn Love), det også skal vere bra. Etter Forever Changes gjekk det dårlegare, med medlem som forsvann og ein Arthur Lee som blei fjernare og fjernare.

 

Edit: Love sin versjon av "Hey Joe" på Love på også nemnast! Feitt tolka.

 

http://www.youtube.com/watch?v=U7KzE3Ncbn4&feature=related

Link to comment
Share on other sites

 

Hva skal jeg svare på et sånt spørsmål? I ettertid, selvsagt er det veldig lett å like. Björk er også veldig lett å like for meg nå, men det tok også flertallige år. Enkelte ting klikker ikke fullstendig i enkelte øyeblikk av livet. Hvorfor likte du ikke Pink Floyd da du var 6 år?

 

Det handlet kanskje om å oppdage de mer subtile tingene med plata. Som at Lee kutter av alle rima og deler dem opp i vers de ikke hører hjemme i i "Maybe The People Would Be The Times..."; eller maskingeværtromminga i "The Daily Planet" som ikke fremsto som spektakulær for litt siden, men som jeg ser på som enorm nå; eller linjer som "there's a man who can't decide if he should fight for what his father thinks is right" i "You Set the Scene". Før syntes jeg vel plata var litt pysete og sviskebasert, med "Andmoreagain", "Old Man" og delvis "Alone Again Or" i spissen. Ting endrer seg.

 

 

Edit: og der hadde marlowe svart også ja. Love og Da Capo ja, det er vel det jeg sånn halvveis har plukka opp fra hva jeg har lest tidligere. Får vel sjekke ut dem da. Har "7 and 7 Is" fra Nuggets-samleren (originalt fra Da Capo), og den også slår meg vel som mye mer ordinær 60-tallsrock. Ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting, men jeg får vel sjekke dem ut uten å forvente en Forever Changes 2.

Link to comment
Share on other sites

 

Hva skal jeg svare på et sånt spørsmål? I ettertid, selvsagt er det veldig lett å like. Björk er også veldig lett å like for meg nå, men det tok også flertallige år. Enkelte ting klikker ikke fullstendig i enkelte øyeblikk av livet. Hvorfor likte du ikke Pink Floyd da du var 6 år?

Neida, jeg skjønner. Bare mente at av de gamle "man må lære seg å like", er Love veldig enkel og fin musikk. Synes jeg. :)
Link to comment
Share on other sites

 
Enkel? Wow! Ja, der var vi jaggu uenige gitt. Nå som jeg har prøvd å gå det litt i sømmene må jeg si at det kanskje er et av de mest komplekse fra 60-tallet, men det er subtilt, bortgjemt.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Enkel er vel ikkje det rette ordet, nei!

 

Ser på Forever Changes som ei plate som miksar utruleg mange sjangrar, t.d. jazz, blues, pop, rock, garasjerock, folk, flamenco, rap (!), klassisk, mariachi osb. Ei gryte fylt med ingridiensar frå heile verda.

 

Melodiane er ikkje enkle heller. Nokre av dei er repetetive, medan andre går dit dei blir ført.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Spor 4 og 8 på () er to av Sigur Ros absolutet mesterverk. Sjelden hørt en bedre avslutning av en plate enn spor 8.

 

Vil benytte anledningen til å hevde at ( ) er Sigur Ros beste skive. Melankolien som gjennomsyrer albumet, og de øyeblikkene hvor et massivt hammond-orgel synger ut dødsskrik av dimensjoner, gjør at det topper Agætis Byrjun for min del. Untitled 8 er forresten bandets beste låt.

Link to comment
Share on other sites

 

Spotify er jo kjempeflott. Finner jo tilbake til så mye gamle favoritter jeg hadde helt glemt.

 

Etter min mening en undervurdert plate fra et undervurdert band.

 

Super Furry Animals - Guerillia

 

http://2.bp.blogspot.com/_VCLbdTkeI3I/RiPRoPMwruI/AAAAAAAAAHQ/oKB1GUJxVyE/s320/Guerrilla_cover.jpg

 

Helt glemt av dette bandet, og de har visst gitt ut fire albumer siden jeg sist sjekket, men dette Radiator og Fuzzy Logic er stilige albumer.

Fin surrealisme på bunn.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
Tja, jeg har ikke så voldsomt peiling egentlig (og sliter litt med å slå fast hva som er "folk" i tillegg), men Nick Drake, Iron & Wine, noe Neil Young (og CSNY også for så vidt), Songs: Ohia/Magnolia Electric Co., Bonnie 'Prince' Billy, Joni Mitchell, M. Ward, tidlig Leonard Cohen. Tja, The Byrds? Kanskje mer psykedelisk folk-rock, men. Tidlig Jethro Tull kan muligens også passere. Fleet Foxes er sikkert også et bra tips, selv om jeg ikke er fæn selv.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Kan noen anbefale meg noe bra folk? Hører stort sett bare på Simon & Garfunkel og Bob Dylan fra før av.

 

Uruloki med mange bra tips. I tillegg kan blant anna Fairport Convention, Bernt Jansch, Elliott Smith, John Martyn og noko T-Rex (t.d. Prophets, Seers & Sages the Angels of the Ages) nemnast. Moldy Peaches er tullefolk, men flott for det. Van Morrison, The Band og Led Zeppelin har også mykje element frå folk.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Neil Young?

Var dette ment som en "Neil Young er vel ikke folk?" til min anbefalning? Joda, for så vidt enig i så fall. Han er vel mer en countryrocker, men jeg synes definitivt noe av materialet kan passere som folk, et par låter fra Harvest og After the Goldrush f.eks.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Var dette ment som en "Neil Young er vel ikke folk?" til min anbefalning? Joda, for så vidt enig i så fall. Han er vel mer en countryrocker, men jeg synes definitivt noe av materialet kan passere som folk, et par låter fra Harvest og After the Goldrush f.eks.

 

Klart Young har mykje folkaktig musikk! T.d.:

 

http://www.youtube.com/watch?v=DZtJqDIom5Q

 

 

Trur heller Cypheron nemnte canadianaren som eit forslag.

Link to comment
Share on other sites

 

Var dette ment som en "Neil Young er vel ikke folk?" til min anbefalning? Joda, for så vidt enig i så fall. Han er vel mer en countryrocker, men jeg synes definitivt noe av materialet kan passere som folk, et par låter fra Harvest og After the Goldrush f.eks.

Var faktisk bare fordi jeg ikke hadde sett posten din i det hele tatt. :P
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...