Jump to content

Hva leste du ista


Billy Behranu
 Share

Recommended Posts

 
 

Åja.

 

Naked lunch vil jo de fleste anbefale. Mer en samling fragmenter enn en roman, ikke alltid sammenheng mellom delene. Den er bra og grotesk, og har noen hysteriske scener. Personlig kicket jeg ikke så mye på den at jeg kan legge ut om den her.

 

Junky og queer derimot, vil jeg anbefale på det sterkeste. I førstnevnte skildrer han hvordan det er å være rusavhengig, hvordan miljøet funker og folkene i det. Han får frem en apati og tiltaksløshet som er rimelig unik, samtidig som han gjør en del skarpe sosiale observasjoner. Queer er hans opphold i Mexico etter å ha kvittet seg med harde narkotiske stoffer. Her går det mer på seksuelt begjær, søken etter å fylle livet med mening og mangel på gode relasjoner. Han vandrer rundt som en skygge uten tilholdssted og observerer. Det funker utmerket.

 

Jeg er ingen ekspert på mannen jeg heller, har bare lest disse tre. Hvor du starter kommer ann på hva du vil ha. Naked lunch er noe meget spesielt som andre får snakke varmt om, mens de to andre er mer vanlige romaner med karakterer og handling. Burroughs i de to sistnevnte er skarp og vittig, det liker jeg godt ihvertfall.

 

(Om du har sett Naked lunch filmen vil jeg si den er mer i stil med Burroughs du finner i junky og queer.)

Link to comment
Share on other sites

 
Høres spennende ut. Har snust litt på Nova-trilogien i det siste, så det er godt mulig det blir den. Er generelt skeptisk til ruslitteratur da jeg ofte finner den platt og uengasjerende, selv om det ikke er umulig at Burroughs er et unntak. Beskrivelsen din får det til å høres over gjennomsnittet givende ut. Språkeksperimenter og denslags l'art pour l'art-galimattias har jeg stor sans for, så det er ikke usannsynlig at det er den siden av Burroughs jeg kommer til å kicke mest på. Skal konsultere budsjettet og se hva jeg har råd til nå som Mammutsalget er på trappene.
Link to comment
Share on other sites

 

Det er Mammutsalg snart, ja. Det gjelder å spare litt da, krysse fingrene for at det kommer noe fint på tilbud.

 

Språkeksperimenter er vel og bra det, men blir ofte litt heavy. Og kan ikke si jeg er så begeistret for disse sci-fi greiene han drar inn i nova-trilogien (sa mannen som ikke har lest den).

Link to comment
Share on other sites

 

Sci-fi-elementene var vel akkurat det som fanget interessen min når det gjelder Nova-trilogien, men det er vel smak og behag som så mye annet.

 

Mye fint på Mammut i år, har blinket meg ut Pessoa, en del bind i Solums Dostojevskij-serie jeg mangler, litt Kant og Tsjekov blir det vel også når man først kan få det på norsk til en overkommelig pris. Tenker jeg må traske ned på Ark Bruns og forhåndsbestille dem så ingen snapper det rett foran nesa mi. Anbefaler 'Uroens bok' av Pessoa dersom du bare skal kjøpe en bok, den er diger.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Leser for tiden Olav Duuns "Menneske og Maktene" i forbindelse med skolen. Har gått ei uke nå uten å lese spesielt i den pågrunn av litt dårlig førsteinntrykk, men bestemte meg idag for å bare drite i at jeg ikke liker målformen han skriver i noe spesielt, og bare lese likevel. Og det var jo faktisk en ganske god bok, ikke at jeg har kommet så langt enda, men dette virker jo egentlig helt greit ut til nå.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Begynte igår på Fuglane av Tarjei Vesaas, og holder enda på og leser Menneske og makten av Olav Duun.

Begge er vel gode bøker, men liker Fuglane spesielt godt. Kanskje fordi jeg leser den på egen initiativ, og ikke pågrunn av at læreren sier jeg må det. Men Duun boka er god den og, bare litt vanskeligere språk.

 

Får se om jeg ikke hiver meg rudnt og leser flere bøker nå i vinterferien som begynner imorgen, flere norske klassikere kanskje.

 

 

edit; ja også leser jeg Sin City 4; That Yellow Bastard, er vel ikke så mye å si om den. Stilfult og helt rått.

Link to comment
Share on other sites

 

Sliter litt med to bøker om dagen: To the lighthouse og Herzog. Ikke kommet særlig langt i noen av de, og henger ikke spesielt godt med på notene foreløpig. REgner med at det retter seg etterhvert.

 

Bellows 'Herzog'? Er'n noe tess?

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, tja, nja.

 

Er i ferd med å gi opp. Vet ikke helt hvorfor, i utgangspunktet er det veldig tiltalende konsept; mannen (herzog) sliter med livet sitt, kjemper mot desperasjonen, har et gryende sinne som han mobiliserer ved å skrive brev til venner og kjente, døde som levende. Vi hopper inn i scener han har hatt med folk han skriver til og får flere blikk for hendelsene, historien hans rulles opp episodisk. Blir nok solid eksistensiell krise ut av det hele. Burde funke det, og gjør det delvis, men er bare ikke riktig greie for meg nå, tror jeg. Bare lest 60-70 sider, så må prøve litt mer før den parkeres. Den skal leses, men må kanskje utsette det litt.

 

Skader ikke å sjekke ut, men personlig vil jeg heller leser mer Faulkner for øyeblikket, bra mann!

Link to comment
Share on other sites

 

'Herzog' står og støver ned i bokhyllen hos de gamle. Har snust litt på den før, men aldri kommet igang. Kanskje jeg skal ta en nærmere kikk på den i påsken, konseptet høres jo i og for seg nokså spenstig ut.

 

Det jeg har lest av Faulkner har vært mer eller mindre fantastisk. Tror 'Absalom Absalom' og 'As I Lay Dying' skal leses i løpet av våren. Hvis du er fan av William kan du gjøre verre ting enn å sjekke ut Cormac McCarthy. "The Border Trilogy" og "Blood Meridian" er noe av det bedre jeg har lest. Den første er en slags westernutgave av den gode gamle bildungsromanen, mens den andre er et slags gammeltestamentlig og bekmørkt epos fullt av vold, faenskap og nydelige skildringer av prærielandskap og mesaer.

Link to comment
Share on other sites

 

Sliter litt med to bøker om dagen: To the lighthouse og Herzog. Ikke kommet særlig langt i noen av de, og henger ikke spesielt godt med på notene foreløpig. REgner med at det retter seg etterhvert.

 

Det kan være vanskelig å falle inn i rette stemning med Virginia Woolf, har f. eks. lånt To the Lighthouse på lydbok. Hun er mesteren av "stream of conciousness", tenkte at "Til fyret" må være verdens beste bok eller noe sånt da jeg hørte/leste den. Er ambivalent når det gjelder det å lese på originalspråket, uansett hvor mye engelsk jeg leser er det alltid en følelsesmessig distanse der som jeg ikke kan forsere, en magefølelse som uteblir. Derfor syns jeg det er kjekt med flere innfallsvinkler til en bok som er litt å tygge på: "To the lighthouse" kan f. eks. leses i sin vakre original med følge av lydbok på norsk. Kan evt. høre lydbok først? Syns bare det forsterker opplevelsen.

 

Som "Mrs. Dalloway" av samme forfatter, tilsynelatende triviell men med svimlende gode og presise passasjer spør du meg. Den ravende gale mannen som bare er der og tilsynelatende ikke passer inn i romanen, herlig. Hadde utbytte av å lese den igjen etter å ha sett "The Hours", basert på (den Pulitzerpris-vinnende) romanen med samme navn av Michael Cunningham (som jeg derpå leste). En fiffig greie som drar i tråder fra "Mrs. Dalloway", men med flere karakterer som deler diverse egenskaper og utfører handlinger delvis lånt fra "Mrs. Dalloway", på kryss og tvers. Elegant gjort, syns jeg. Syns forresten filmen er fin med flott musikk, og solide damer i rollene. De største Woolf-fundamentalistene var skuffet over at Woolf(Nicole Kidman) fremstilles nokså svak og preget av de mentale problemene, men jeg syns at det kan unnskyldes en smule med at vi bare møter henne noen timer av en dag (den siste) i hennes liv. Et øyeblikksbilde, nesten.

 

Men ingen er mer elegant enn Virginia Woolf, og "Mrs. Dalloway" er en ulv i fåreklær av en bok.

Ellers kan jo "Orlando" av samme forfatter være en artig ting å lese, om den adelige gutten som lever samtidig som Elizabeth I, sovner, våkner, sovner, våkner gjennom århundrene og tildels våkner innimellom med et annet kjønn osv, til slutt inn i den tidens samtidige London. Filmatisert av Sally Potter, Orlando spilt av androgyne Tilda Swinton. Fine tablåer, glemmer alltid hvorfor jeg syns det er en ganske dårlig film.... Får se den om igjen.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
Av lektyre har jeg nettopp fullført Batailles "Historien om øyet". Fort lest, men den er ekkel nok til at den sitter i en stund. Mange av de mer eksplisitte scenene kan virke banale og platte ved første øyekast, men det er en snikende, subtil vemmelighet under som tar strupetak på en på en helt annen måte.

 

Fullførte faktisk denne for et par dager siden, men kan ikke påstå at jeg ble så veldig imponert. Det var desto mer interessant å lese Batailles egen utgreiing om hva som inspirerte ham til å skrive historien, og hvor han har hentet de ulike elementene fra (koblingen egg/øye f.eks). Jeg ble verken grepet eller rystet av noe i historien, til det var den altfor flat og knapp. Takke meg til Sade eller Selby.

 

For øyeblikket holder jeg på med "Tyvens Dagbok" av Jean Genet.

 

Anbefaler forresten virkelig "Exterminator!" av Burroughs for de som falt for "Naked Lunch". Samme cut-up teknikk er brukt her, i motsetning til i "Junky" som er noe "streitere" i formen.

Link to comment
Share on other sites

 
Akkurat nå leser jeg Dnevnoy Dozor (Day Watch) av Sergej Lukianenko. Prologen er faktisk tatt med i Nochnoj Dozor (Night Watch) filmen. Er veldig spent på Dnevnoy Dozor (også kalt Night watch 2) som snart kommer på kino (usikker på når), den første synes jeg ikke var så verst.
Link to comment
Share on other sites

 

Euphoria: Naked lunch er en samling fragmenter, men Burroughs bruker ikke cut-up teknikken i den.

 

 

Absalom, absalom! er meget bra foreløpig. Quentin Compson (som også er med i the sound and the fury) forsøker å få klarhet i Thomas Sutpens historie, en mann som slo seg opp i Amerikas sør ved hjelp av diverse skitne triks og uhumskheter. Historien til Sutpen fortelles flere ganger av forskjellige folk, og vi får hele tiden et nyansert blikk for hvem han var og hvorfor han gikk under. Ikke kommet så langt foreløpig at jeg kan si særlig mer. Og det er Faulkner, ja.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...
 

lest ferdig The Rum Diary

 

Det var en utrolig godt skrevet fylledagbok med et nærmest bissar innhold. Fikk aldri lagt den skikkelig vekk. Handler om en journalist som får seg jobb på Puerto Rico, hvor det i grunn blir drukket mer rom og øl enn å skrive for den allerede dødsdømte avisen. Ekstremt mye drikking for å si det sånn. Og når det først skjer noe enda mer ekstraordinært så er det så plutselig og så overraskende at jeg lett ble revet med. Anbefales! Nå venter jeg bare i spenning på filmen :)

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg tenkte jeg skulle komme i gang med Bill Brysons 'A Short History of Nearly Everything' en av de nærmeste dagene. Har hatt lyst til å lese den ganske lenge.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...