Jump to content

Hva leste du ista


Billy Behranu
 Share

Recommended Posts

Jeg har lest tre bøker de siste dagene til særemne. Alle av Lars Ramslie, Biopsi, Fatso og Destroyer. Alle anbefales.

Ellers leste jeg "Trist som faen" av Ari Behn forige uke, og har nettopp startet på "Bakgård" av samme forfatter. Trist som faen har jeg blandede følelser for, noen bra noveller, andre heller dårlige. Bakgård har i hvertfall en fengende start :-)

Jeg er også i gang med AntiChrist av Nietchze på eget initiativ, og "Brave New World(pensum, engelsk, equilibrium-aktig)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Har ikke lest lenger enn forordet, men det er mye mulig. Fikk bare litt av inntrykket som i Equilibrium. Men liker egentlig ikke slike bøker, i hvertfall ikke med den type "teorier"/fremtidsvisjoner som er helt usaklige. Som sagt, det er pensum.

 

Hvordan kan du si at slike teorier er helt usaklig? Det vitner om lite kunnskap om genren. Tor Åge Bringsværd sa en gang at "vanlig" litteratur befinner seg i en skog der man bare kan se trærne i umiddelbar nærhet. Sci-fi-liiteratur hever seg imidlertid over trærne og kan se hele skogen. Det er en god analogi synes jeg. Det spesielle med Brave New World er at den er bortimot profetisk. Mens Bradbury i Fahrenheit 451 og Orwell i 1984 beskriver samfunn med sensur, ødeleggelse av informasjon og brenning av bøker, beskriver Huxley et samfunn der ingen bryr seg, eller har interesse av å lese bøker, søke kunnskap. DET er skummelt og tendenser man allerede kan se. Kanskje du selv faller naturlig inn i det samfunnet Huxley beskriver - og da kan det jo hende at du bare ser trærne i umiddelbar nærhet , og ikke skogen og din egen kunnskapslammelse? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

 
Maa nok vaere ening med gbang, mange har tendens i dag til aa bry seg veldig lite. Har ikke lest den boken, men hvis forfatteren har notert seg dette er det jo bra. Har alltid syntes at fremtids boker burde vaere kritiske til hvordan vi lever i dag. Men, ingen fremtids bok vil gaa i oppfyllelse, Ingen, men elementer kan gaa i oppfylelse. Ofte saa overdriver jo fremtids boker en del. Skjonner hva Tyler mener, men om boken er troverdig er vel ikke helt poenget med fremtids boker, heller at det belaerer. Vi leser naa i engelsk "A Handmaids Tale", som jeg syntes er en ganske god fremtidsbok. Ikke noe flyvende biler eller laser vaapen, men masser av samfunnskritik.
Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan kan du si at slike teorier er helt usaklig?

 

Jeg snakker ikke om fremtidsteorier generelt, men ideén som blir vist i Equilibrium(og jeg tror det er noe av det samme i Brave N W). Som sagt/skrevet har jeg ikke lest Brave New world. Når det gjelder mine egne fretidsteorier er de en del anderledes.

Ellers mener jeg at dagens samfunn er helt fucked. Orker ikke si alle mine meninger om fremtiden her, da det ikke har noen hensikt...(?)

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers mener jeg at dagens samfunn er helt fucked. Orker ikke si alle mine meninger om fremtiden her, da det ikke har noen hensikt...(?)

 

Du kan vedde sjelen din på at det har vært skrevet nok fremtidsvisjoner i lignende sjargong også.

Nå er jeg dog litt enig med deg i at mange science-fiction bøker er skrevet mer som eskapisme("hverdagsflukt") enn en nøktern fremtidsvisjon.

 

Jules Verne(aktiv forfatter på midten av 1800-tallet) skrev dog for mange hundre år siden historier om dagens samfunn som faktisk er skummelt lik slik den ble.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nå er jeg dog litt enig med deg i at mange science-fiction bøker er skrevet mer som eskapisme("hverdagsflukt") enn en nøktern fremtidsvisjon.

 

S,

 

Det du referer til her er, og antagelig de bøkene som Tyler_Durden også snakker om, går neppe inn i noen litterær kanon. De er stort sett underholdende (for oss som liker sånt). Poenget her var vel at man mente at Huxleys fremtidsvisjoner ikke hadde noe for seg. Det mener jeg at ble motbevisst ganske tidlig i denne argumentasjonen, og om vi skal diskutere underholdning versus meningsfylte tekster er vi over på en helt annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har startet å lese..

 

Alexandra Robbins - Secrets of the Tomb : skull & bones, the ivy league and the hidden paths of power, som viser seg å være ganske så morro. Den tar for seg Order of Death aka. Order of Skull & Bones ved universitetet Yale, hvor dette er en av de mest kjente gutteklubber. Hun tar for seg mye av Yales historie, som forklarer hvorfor ting som Skull & Bones oppstår. Hun tar for seg myter og konspirasjoner, og gir et nøkternt bilde av hva klubben står for og i værste fall gjør. Ingen tvil om at den er politisk motivert, men hun avliver mange av de største konspirasjonene rundt denne gutteklubben. Sabla morro, og vitti skrevet.

 

Så er det skrevet av en dame, ikke værst bare det :)

Link to comment
Share on other sites

 
Nettopp ferdig med "Silent BoB Speaks" av Kevin Smith. Er ikke kjempefan av filmene hans (utenom Clerks), men han skriver bra og har gode poeng. Men ble litt kvalm av love-festen han har til Ben Affleck, og hvor fornøyd han er med Jersey Girl og prestasjonene til J-Lo og Affleck (yikes). Men essayene om Britney Spears, Reese Witherspoon, Hollywood, internetfansen, overvekt, tegneserier etc var noen timers fornøyelig lesning.
Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, har gått tilbake til å lese Marquis de Sade's "120 days of Sodom" nå. Jeg lurer på om jeg noen gang kommer til å bli ferdig.

 

En vis mann sa en gang at hvis du gir deg, har du tapt, og hvis du leser den ferdig har du tapt da også. De Sade vinner uansett. Og det er faen meg sant.

Link to comment
Share on other sites

 
Prøver meg på Strindergs eit draumspel. Har en ting for drama i disse dager. Ikke kommet langt foreløpig, men Strindberg minner i forordet leseren på at han forsøker å lage et stykke som har drømmens form; ting flyter i hverandre, karakterer oppløses og forsvinner for så og komme tilbake osv. Det lover godt.
Link to comment
Share on other sites

 

Skal i gang med Iain M. Banks' "The Player of Games" nå, på tide med litt sci-fi (henger litt etter der).

 

Har nettop lagt bak meg "Poor Folk" av Dostojevkij (på tide med en pause fra den karen), en tynn bok om Munch, og noen tegneserier (vår kjære Jason, samt Ware's brilliante "Jimmy - The Smartest Kid on Earth", og Doyle Brunson's Pokerbok (Shezuss, er iferd med å spises av basillen).

 

Noen som kjenner til Banks, eller den nevnte boka hans? Grunn til å glede seg? Time will show.

Link to comment
Share on other sites

 
Leser "Klovnen Shalimar" av Salman Rushdie, har bare lest en bok av han tidligere - "The ground beneath her feet" - (som var en absolutt fantastisk bok og anbefales på det sterkeste!). Er nettopp ferdig med Herman Hesses "Siddharta" som også overbeviste meg stort og har havnet på min ti-på-topp liste. Skal poste den med engang jeg har bestemt meg for rekkefølgen.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Hehe, har gått tilbake til å lese Marquis de Sade's "120 days of Sodom" nå. Jeg lurer på om jeg noen gang kommer til å bli ferdig.

 

En vis mann sa en gang at hvis du gir deg, har du tapt, og hvis du leser den ferdig har du tapt da også. De Sade vinner uansett. Og det er faen meg sant.

 

Det har nettopp blitt gitt ut en praktutgave av denne på det svenske forlaget Vertigo. Ser flott ut, og Vertigo har for vane å gi ut kvalitet, så jeg vurderer et kjøp.

 

 

Av lektyre har jeg nettopp fullført Batailles "Historien om øyet". Fort lest, men den er ekkel nok til at den sitter i en stund. Mange av de mer eksplisitte scenene kan virke banale og platte ved første øyekast, men det er en snikende, subtil vemmelighet under som tar strupetak på en på en helt annen måte.

 

 

Nå holder jeg på med "Søvngjengerene" av Hermann Broch og "Det lyse rommet: tanker om fotografiet" av Roland Barthes. Storveis begge to.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Kan stemme det. Ihvertfall med tanke på at jeg teller dagene fram til Centenary Edition-bokssettet med Becketts samlede kommer ut på Grove Press. Regner med at det blir påskelektyre par excellence og litt til, spesielt sammen med "Damned to Fame" som skal leses i tospann med hele spetakkelet. Jeg kommer til å sutte på småstein mens jeg sykler i hele vår.

 

Og siden dette tross alt er et film-forum: Har du sett "Film"? Komplett uforståelig, men allikevel hinsides monumental. Kan lastes ned på http://www.ubu.com dersom du er interessert.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Ikke sett film, nei. Men dette må jeg titte nærmere på, for en side!

 

Ubuweb er muligens den beste siden på hele verdsveven. Mye fint, og, i mangel på bedre ord, interessant, som ligger der. Vet ikke om opptakene av Kurt Schwitters og Hugo Ball som leser diktene sine ligger ute lenger, men om det er tilfelle er det obligatorisk lytting, minst.

 

Om du er sugen på mer Beckett-trivia er http://www.themodernword.com/beckett verdt å sjekke ut; de har forøvrig avdelinger om Pynchon, Borges, Marques, Eco, Joyce og Kafka som er minst like lesverdige. Greit med en kontrast til all det tomme pratet og dilettanteriet som preger mye av nettet iblant.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...