Jump to content

Hva leste du ista


Billy Behranu
 Share

Recommended Posts

 

Hos oss må de som har valgt å skrive særemne om en forfatter eller en tidsperiode lese minst 3 bøker fra den forfatteren/tidsperioden. Følgelig har mange valg andre emner.

 

Jeg er enig med deg ragoo, det er ikke særemnet i seg selv jeg har noe i mot, det er arbeidet det fører med seg :rolleyes:. Bjørnebye var jo en veldig interessant kar, og bøkene er jo også gode.

 

Får lese noen essays i tillegg hvis jeg får tid. Han var visst en fremragende essayist. Har du Jens Bjørneboe: Mannen, myten og kunsten av Fredrik Wandrup forresten? Veldig kjekk bok hvis du skal skrive om han. Tar for seg...vel, mannen, myten og kunsten.

Link to comment
Share on other sites

 

..

Får lese noen essays i tillegg hvis jeg får tid. Han var visst en fremragende essayist. Har du Jens Bjørneboe: Mannen, myten og kunsten av Fredrik Wandrup forresten? Veldig kjekk bok hvis du skal skrive om han. Tar for seg...vel, mannen, myten og kunsten.

nei, men burde vel få lest den, eller en annen biografi, der jo noen å velge mellom tror jeg, som den av nevøen får se..

det meste jeg har av info om han nå er stort sett hentet fra nettet og er fra en tidligere forfatterpresentasjon jeg laget, så det er ganske tynt.

Link to comment
Share on other sites

 

Ble akkurat ferdig med "The Shadow of the Torturer", av Gene Wolfe. Knallbra!

 

Bare den dumper ned i postkassa skal jeg ta fatt på "Ingmar Bergman -A Reference Guide", av Birgitta Steene :D

I dag lå den flotte boka i postkassa. Endelig! Syns den finurlige innpakningen fortjener litt publisitet: Her og her har du boka. Er det vanlig prosedyre i Amsterdam å pakke inn varer noe ala julenissen gjør nå rundt juletider? :huh:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har lagt den boken jeg skulle lese på hyllen, og har blitt helt hektet av Jon Ronsons The Men Who Stare At Goats

 

Ufattelig morsom bok, og noe av det friskeste jeg har sett tennene i på mange mange mange år. Jeg vil virkelig anbefale denne til alle!

 

Det skal lages film av hans forrige bok Them, regissert av Shaun of the Deads Edgar Wright. Den kan bli sabla morsomt, og en film litt utenom det vanlige.

Link to comment
Share on other sites

 
Ikke bare Euphoria som er Dostojevskij-hekta, har selv pløyd meg gjennom Stepantsjikovo, The Gambler, House of the Dead, Krotkaja og noen noveller i det siste. Av disse likte jeg The Landlady og Bobok best. Av romanene må vel House of the Dead og The Gambler gis et hestehode. Krotkaja er sterk, men veldig kort. Ikke helt på nivå med Crime and Punishment, Idioten og Brødrene Karamazov (min favoritt) men langt over det meste av verdens skriblerier, iallefall de jeg har lest.
Link to comment
Share on other sites

 
Lest litt Hemingway i det siste. Stort sett noveller, men også the old man and the sea. Jeg liker språket godt, det er enkelt og nøkternt, stort sett refererende til hendelser. Det gjør det til tider vanskelig å skjønne hvor han vil, men ikke umulig. Historiene hans er ihvertfall gode, så om man ikke klarer å trenge igjennom så sitter man igjen med noe. Høydepunktene av novellene jeg har lest inkluderer hills like white elephants, soldier's home, the killers og indian camp.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

huff, leste et par hemingway noveller for ei stund siden på grunn av engelsken på skolen, men tror ikke helt det var noe for meg. syntes ikke det var så innmari bra:P

men kan ikke si så mye mer om hvorfor siden de ble ganske fort glemt så snart jeg var ferdig med oppgavene til dem.

men burde kanskje lese dem pånytt før fredag. har engelskeksamen da så:\

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke bare Euphoria som er Dostojevskij-hekta, har selv pløyd meg gjennom Stepantsjikovo, The Gambler, House of the Dead, Krotkaja og noen noveller i det siste. Av disse likte jeg The Landlady og Bobok best. Av romanene må vel House of the Dead og The Gambler gis et hestehode. Krotkaja er sterk, men veldig kort. Ikke helt på nivå med Crime and Punishment, Idioten og Brødrene Karamazov (min favoritt) men langt over det meste av verdens skriblerier, iallefall de jeg har lest.

 

Min største leseropplevelse med ham er uten tvil debutromanen hans, "Dobbeltgjengeren".

Ellers lest "Spilleren" og "Brødrene Karamasov", ikke helt ferdig med "Idioten".

Hovedpersonen i "Dobbeltgjengeren" er en mann som opplever at han begynner å møte sin egen dobbeltgjenger, som i stadig flere situasjoner skyver ham ut av hans eget liv, uten at det er så lett for leseren å ta standpunkt til om denne dobbeltgjengeren virkelig eksisterer eller om han er et produkt av mannens psyke. Boken er ingen mastodont, og det liker jeg, og dobbeltheten er virkningsfull og smart. Anbefales!

 

Lenge siden jeg leste den, kanskje på tide med en ny lesning. "Spilleren" er også mer i "short but sweet"-gaten (til å være

Dostojevskij). Leseropplevelsene blir stadig mer situasjonsbetinget med årene, syns jeg. Muligens innbilning.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

På tide å vekke denne tråden til live igjen, nekter å tro at folk har sluttet å lese.

 

Her i gården er det særlig en forfatter som har dominert siden jul: J. M Coetzee. Han er sørafrikaner og flink til å skrive. Pløyet meg gjennom fire bøker av han den siste tiden: Disgrace, Waiting for the barbarians, Boyhood og Youth. Særlig førstnevnte og sistnevnte som imponerte.

 

Disgrace handler om en professor i litteratur som innleder et forhold til en av sine studenter. Det blir oppdaget og han blir avsatt, vanæret. Uten annet å ta seg til flytter han til sin datter som driver et lite småbruk. Sånn, det var rammen for historien. Det høres kanskje enkelt ut, men det er boka ikke, det er bare vanskelig å fange essensen i en plotbeskrivelse. Miljøet som skildres er Sør-Afrika postapartheid, landets maktbalanse er i endring, og det får konsekvenser i boka. Tematisk sett handler den om ting som rasisme, seksualitet, relasjon mellom barn og foreldre, dyrevern samt en slags problematisering av det intellektuelle livet vs. det enkle, praktiske. Om dette høres mye ut for en bok på drøye 200 sider kan jeg avkrefte det. Det bli aldri noe påklistret eller pompøst over behandlingen av denne myriaden av temaer. Det går mye på observasjoner og refleksjoner hovedpersonen gjør seg, og han går stille i dørene. En ekstra dimensjon i boka er noen fine, subtile paralleller som trekkes mellom denne professorens arbeider (som er om romantikkens poeter) og hans liv. Nå har jeg sagt nok.

 

Youth er en fiksjonalisering av Coetzees opplevelser som ung og ambisiøs nesten-kunstner, boende i en fremmed by, London, desperat etter å skrive poesi som sine forbilder. Denne karakteren er så til de grader låst i sine tanker og ideer om hvordan en kunstner bør oppføre seg og leve, samt hvordan god poesi skal se ut. Tanker han selvsagt ikke kan begrunne i særlig grad utover at ”jammen Erza Pound skrev og var sånn, da er det riktig”. Uansett, det er morsomt å observere denne outsideren i en by han ikke hører hjemme i, strevende med sitt og i konstante refleksjoner rundt seg selv, sine medmennesker (som han ikke når frem til) samt sin spede poesi.

 

Jeg tror kanskje ikke jeg har fanget helt greia med Coetzee her, men høres det bittelitt interessant ut anbefaler jeg at man tar en nærmere titt. Han skriver så enkelt, vakker og poetisk at formen alene nesten gjør han verdt å sjekke ut.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Hm. Leser Sandman-serien (regner med tegneserier blir sett på som likeverdig i forhold til annen litteratur her; dere er såpass oppegående mener jeg). Leste gjennom Watchmen igjen forrige uke også. Nå leser jeg gjennom Midnight Nation igjen. Skal begynne på Preacher til neste uke tenker jeg. Angående annen litteratur kommer jeg nok til å lese gjennom oppfølgeren til Easy Riders, Raging Bulls så snart romkameraten min blir ferdig med den (husker ikke hva den heter akkurat nå).
Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg leser Kronen på Merket om diverse kjente merker og om de som bygde dem opp fra grunnen. Bl.a. har jeg lært at de som starta Adidas og Puma var brødre. De jobba sammen i Adidas (Adi Dassler) helt til Andre Verdenskrig. De var begge i krigen, og etterpå fortsatte Adi med Adidas og broren starta Puma. De snakka visst aldri sammen igjen. Morsom bok.
Link to comment
Share on other sites

 
I jula gikk The Men Who Stare At Goats & Them, begge av Jon Ronson. Det anbefales sterkt til alle, fin humoristisk journalistikk i bokform om skrudde tema. I Them får man et litt anderlede innblikk i ekstremister, bla. englands mest utskjellte islmaist og ikke minst Klu Klux Klan i USA. Temaet er om jødene har en skjult plan om totalt herredømme, morsomt at en jøde tar et slikt tema og faktisk bor ilage Klux Klux Klan over lengre tid. Jonson bruker ikke hva andre har skrevet, men oppsøker menneskene selv. Storartet humor!
Link to comment
Share on other sites

 
Har jo faktisk lest en god del i det siste, mye tegneserier, elelr graphic novels som de så fint kalles på engelsk, for jeg kjøpte en bunke nå nettopp. men skulle kanskje lagd en egen tråd for tegneserier, avr jo det på gamle df, og så ut som en del leser slikt.
Link to comment
Share on other sites

 

Bortsett fra pensumbøker, leser jeg Faust av Goethe.

 

 

 

Jeg og.

 

Og wuthering heights av Brontë og moveable feast av Hemingway. Mye på en gang, men funker greit. Bortsett fra WH kanskje, får ikke helt taket på den; blir litt mye hopp og sprett og tjo og hei i starten. Men det kommer seg nok etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

 

leser en del av og om bjørneboe nå siden jeg endelig er ferdig emd særemnet og har nå tid til å lese dem skikkelig, ikke bare skumlese etter det som er viktigst.

 

leser også V for Vendetta. Tegneserien som snart blir film. liker den svært godt, blir spennende å se hvordan filmen blir gjort(har jo sett traileren da, men spennende likevel)

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Trenger et par anbefalinger nå. Har ingenting å lese på for tiden.

 

Først trenger jeg en anbefaling på Hunter Thompson. Har bare lest The Rum Diary og Fear and Loathing in Las Vegas, og likte The Rum Diary best der. Er en stemmning i den boka som jeg bare elsket.

 

Den andre anbefalingen jeg kunne tenkt meg er på en bok om film. Nei, jeg kommer ikke til å være mer spesifikk. Eller, litt. Ikke om alt for artsy fartsy filmer, akkurat det interesser jeg meg ikke så mye for akkurat nå, og heller ikke av typen "1001 filmer du må se før du dør". Ja jeg vet jeg er veldig generell nå, men jeg kan ikke noe for det :P. Hvis noen kan liste opp et par bøker som er interessante, så skal jeg se litt nærmere på det.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Den andre anbefalingen jeg kunne tenkt meg er på en bok om film. Nei, jeg kommer ikke til å være mer spesifikk. Eller, litt. Ikke om alt for artsy fartsy filmer, akkurat det interesser jeg meg ikke så mye for akkurat nå, og heller ikke av typen "1001 filmer du må se før du dør". Ja jeg vet jeg er veldig generell nå, men jeg kan ikke noe for det :P. Hvis noen kan liste opp et par bøker som er interessante, så skal jeg se litt nærmere på det.

 

Du kan lese selvbiografien til Roger Corman!! How I Made a Hundred Movies in Hollywood and Never Lost A Dime er en av de morsomste og mest opplysende bøkene om (amerikansk) filmindustri du kan tenke deg! Anbefales alle som ikke har lest den!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...