Jump to content

Hva leste du ista


Billy Behranu
 Share

Recommended Posts

Det var aldri særlig med boktråder på gamle DF så vidt jeg fikk med meg, men nytt forum, nye muligheter.

 

Tenker meg denne tråden som en ekvivalent til "hvilken film så du sist....". Altså, noen ord om boka du leser eller nettopp har lest. Kanskje tre ord om handlingen, stilen eller karakterene. Her bestemmer hver og en av oss.

 

Det finnes ikke litteraturpoliti her, så det er like bra å lese på sporet av den tapte tid som da vinci koden.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Snart ferdig med the sound and the fury av William Faulkner.

 

Settingen for boka er et sted i USAs sør i perioden 1910 til 1928. Vi får ta del i Compson-familiens undergang, og den preges av egoisme, rasehat, uløkka og andre uhumksheter; temaer Faulkner liker å beskjeftige seg med.

 

En utfordrene og tung sak. Den er delt opp i fire, og har fire forskjellige fortellere, alle med sitt spesielle særtrekk. Vårt første møte med historien er gjennom øynene til en tilbakestående som ikke har begrep om tid. Ting blir oppstykket og usammenhengende, vi får fragmenter av hendelser og samtaler. Ting blir ikke lettere når neste mann tar over stafettpinnen; en depressiv student med hang mot såkalt "stream of consciousness". Men dette blir man vant til, og etterhvert begynner ting å falle på plass. Faulkner er en mester på å sette opp karakterer, og her får vi ta del i deres aller innerste og dystre sjelsliv.

 

 

Sånn, nok rabling.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

jeg tar gjerne i mot boktips. Har lest Halvbroren og Beatles til særemne på skolen. Likte begge veldig godt, men halvbroren var best. I tillegg har jeg drivi og snusa litt i en psykologibok, noe som har veldig interessant. Akkurat nå ligger en bok som heter 1984 på nattbordet mitt, men får aldri starta på den pga konstant prøvelesning.

 

Tar som sagt gjerne i mot tips, og hvis noen vet om noen interessante psykologibøker så si ifra

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er endelig ferdig med "Inside Out: A Personal History of Pink Floyd", skrevet av trommisen i Pink Floyd Nick Mason. Utrolig morro lesning for fansen, og i tillegg veldig morro skrevet.

 

Nå vurderer jeg å starte på en som heter "Det konsekvenseløse Samfunn" av Stian Sørlie, som er jurist og dette handler om hvor og hva Norge er og vil bli. Jeg har fått den anbefalt, så det går vel den veien.

Link to comment
Share on other sites

 
Leser fortiden Charles Bukowski's 'Ham on Rye'. Vi snakker semi-biografisk om hans oppvekst; veien mot flaska og ulykkeligheter. Ekstremt grimme situasjoner og menneskelige relasjoner blir tegnet opp. Etter en litt treg start er det nå ganske interessant..vet ikke helt hvordan jeg liker hans veldig nøytrale og rett-fram språk (til den grad at det blir stilistisk), men det sitter bedre når jeg nå er litt inne i historien.
Link to comment
Share on other sites

 

Holder på med tre bøker for tida.

 

* Dress Your Family in Corduroy and Denim av David Sedaris.

Sedaris skriver ypperlige essay om hverdagslig absurditet. Fantastisk enkelt og elegant språk, og det lurer en kvass brodd under all kosen.

 

* Cronenberg on Cronenberg av Chris Rodley

Sier vel seg selv hva dette er. Cronenberg er uhyre flink til å formulere seg. Good stuff.

 

* V av Thomas Pynchon

Begynner endelig å nærme meg slutten av denne, i mitt andre forsøk. Skal ikke prøve meg på noe handlingsreferat her, nei. En intellektuell lek og en beskrivelse av verden som en kaotisk tilstand. Eller noe. Enormt kompleks, og tidvis utrolig vanskelig å i det hele tatt skjønne hva som foregår. Men det er verdt strevet, tror jeg. Innimellom klasker Pynchon til med passasjer som er helt magiske.

Link to comment
Share on other sites

 

Stort sett ting som har med skolen å gjøre.. så for tiden leser jeg:

- Peer Gynt av Henrik Ibsen

- Erasmus Montanus av Ludvig Holberg

og den eneste som er frivillig siden det er til særoppgave:

- Jonas av Jens Bjørneboe

Link to comment
Share on other sites

 

Leser fortiden Charles Bukowski's 'Ham on Rye'. Vi snakker semi-biografisk om hans oppvekst; veien mot flaska og ulykkeligheter. Ekstremt grimme situasjoner og menneskelige relasjoner blir tegnet opp. Etter en litt treg start er det nå ganske interessant..vet ikke helt hvordan jeg liker hans veldig nøytrale og rett-fram språk (til den grad at det blir stilistisk), men det sitter bedre når jeg nå er litt inne i historien.

Elsker Bukowsky. :)

 

 

Jeg leste akkurat Axel Jensens Epp. Norges kanskje første sci-fi-roman. Hele boka er en monlog, hvor middelklassemannen Epp snakker om livet i blokka hans. Vi får vite at personer blir rangert etter antall bokstaver i navnet, og at man kan gå både opp og ned i navnelengde. Broren hans hadde havna på flaska eller noe og blitt E.

Også leste jeg Ken Kesleys One Flew over the cuckoo's nest (Gjøkereiret). Vanvittig bra.

 

Ellers har jeg lest Fluenes Herre i Norsken veldig nylig.

 

Leser nå: Island av Aldous Huxley. Hans siste roman. Han inspirerte bl.a. Axel Jensen, forresten. Leser også Jim Morrison- og the Doors-biografien Light my Fire av synth-spilleren fra the Doors, Ray Mazarek.

 

Har en del bibliotekbøker som snart går ut. Får ikke lest så mye med all den forbanna analyseringa av bøker i norsken. Nå skal vi analysere Trylleglasset snart og vi fikk akkurat den Fremmede. Faen i helvete.

Link to comment
Share on other sites

 
 

* Cronenberg on Cronenberg av Chris Rodley

Sier vel seg selv hva dette er. Cronenberg er uhyre flink til å formulere seg. Good stuff.

 

 

ooo, den er bra, ja. Tar av meg hatten for formuleringsevnen. Dog enda festligere å se og høre han snakke. Rolig og behersket, treffer formuleringene sine på første forsøk, en sann fryd. Virker som en sympatisk mann.

 

Forresten, det kom vel ut en ny Cronenberg-bok i disse dager, basert på intervjuer. Sjekket ut den?

 

 

Edit: Denne jeg mente:Klikk

 

(ser ikke ut til at den har kommet enda. rart. Sist jeg sjekket stod det oktober. jaja)

Link to comment
Share on other sites

 

Leste ferdig en bok av Sidney Sheldon Operasjon Dommedag her for en stund siden. Trodde det var en vanlig spion thriller, men her var det sex og uteromjordiske vesener. Jaja det var greit nok det, ikke den beste boken eg har lest akkurat.

 

Startet her en dag på boken knokkelsamleren, tok en stund før eg skjønte at eg har sett filmen <_<

 

 

:(

Link to comment
Share on other sites

 

Siste jeg leste var en av Ambjørnsen. Husker ikke engang navnet på den. Paradis et eller annet? Den var ålreit. Skriver bra gjør han ihvertfall.

Ellers er det mer pensumbøker, filmbøker og vampyrbøker.. og ikke særlig flittig heller for den saks skyld. Førstnevnte må strammes inn igjen virkelig nå. :)

Noe som betyr litt mindre tid her, og oppdateringer på siden.

 

Alt kommer da etterhvert. Vi har mye idéer og mye galskap.

Diskuterfilm.com skal vinne internett. Sitér meg gjerne.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

David Cronenberg : Interviews with Serge Grünberg så veldig lekker ut, jeg har heller ikke fått lest Cronenber on Cronenberg. Men det er en flott serie.

 

Jeg ga opp på "Det konsekvenseløse Samfunn" inntil videre, for jeg fikk "Historiens hemmeligheter : myter, magi og mysterier fra Atlantis til Harry Potter" av Jan Bojer Vindheim.

 

"I denne boka tar forfatteren opp ukjente, uglesette og forfulgte religiøse bevegelser som har vært med på å forme europeisk kultur gjennom århundrene. Med utgangspunkt i de egyptiske og greske mysteriene introduserer han oss for jødiske og kristen tradisjoner, for middelalderens hekser og trollmenn, for alkymister, rosenkreutzere og frimurer. Hoveddelen av boka tar for seg den moderne okkultismen."

 

Jeg har startet på den, og dette lover mye morro :D

Link to comment
Share on other sites

 

Siste jeg leste var en av Ambjørnsen. Husker ikke engang navnet på den. Paradis et eller annet? Den var ålreit. Skriver bra gjør han ihvertfall.

Ellers er det mer pensumbøker, filmbøker og vampyrbøker.. og ikke særlig flittig heller for den saks skyld. Førstnevnte må strammes inn igjen virkelig nå. :)

Noe som betyr litt mindre tid her, og oppdateringer på siden.

 

Alt kommer da etterhvert. Vi har mye idéer og mye galskap.

Diskuterfilm.com skal vinne internett. Sitér meg gjerne.

 

S,

Utsikt til paradiset? En av elling-bøkene, isåfall.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Har just lest ferdig tre bøker.

 

Frost og Hoggerne av Roy Jacobsen som begge anbefales. Dog var Hoggerne i korteste laget.

 

Historien om Pi av Yann Martell var også veldig flott. Mange morsomme detaljer og en veldig original handling. Skal visstnok filmatiseres av Jean Pierre Jeunet, noe jeg tro kan bli veldig bra :)

Link to comment
Share on other sites

 

Er halvveis i "It's Only A Movie, Alfred Hitchcock A Personal Biography" av Charlotte Chandler.

 

Veldig fascinerende og interessant, og perfekt hvis du holder på å pløye gjennom Alfred Hitchcock Masterpiece Collection samtidig.

 

Boka jeg las før det igjen var "Dirt" om Môtley Crue, som var fantastisk lesning.

Link to comment
Share on other sites

 

JETLAG TRAVEL: Molvania - A Land Untouched by Modern Dentistry

JETLAG TRAVEL: Phaic Tan - Sunstroke on a Shoestring

 

Leste nettopp gjennom de to. Kanskje de to morsomste bøkene som noensinne har blitt skrevet. Tårene trillet konstant. :)

 

Skal i kveld begynne på Stephen Kings "The Gunslinger", første del av mesterverket "The Dark Tower".

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Litt generell nyskjerrighet har fått meg til å lese catcher in the rye av J.D Salinger. En streit oppvekstroman som fortelles av en 17 år gammel gutt, Holden Caulfield, som er av en noe opprørsk natur.

 

Ikke veldig tung litteratur dette, mest er det underholdende. Det skyldes først og fremst at unge Holden er en oppmerksom gutt, som på tross av sitt noe begrensede vokabular, greier å fange inn sine omgivelser på en levende måte. Problemene han må hanskes med er av den vanlige sorten; jenter, skole, autoriteter og foreldre, noe som gjør at det er en gjenkjennelsesfaktor tilstede.

 

Er bare midtveis foreløpig, så er mulig at ting endrer seg radikalt. Ikke en sjelsettende opplevelse så langt, men verdt å lese.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...