Jump to content

Visninger og rop, Runde 12: The Girlfriend Experience


Zann
 Share

Recommended Posts

Da har jeg sett den med et åpent sinn, og jeg ble vel heller mindre imponert. En kritikk til alt tompratet vi omgir oss med, samt en skildring av måten vi isolerer oss på til fordel for penger, er i stor grad det filmen har å by på. Her er følelser satt helt i skyggen, og vi observerer karakterenes iskalde tilstedeværelse. Visst er kamerahåndteringen bra, og jeg fikk litt Traffic-vibber under enkelte scener (der hvor han zoomer inn på Chelsea inni bilen, mens et enkelt soundtrack ligger i bakgrunnen), men det blir kjedelig og uengasjerende. Det tror jeg også Soderbergh er klar over, men samtidig tror jeg også det er meningen at filmen skal være kjedelig. Han vil at vi skal observere, og se hvorledes vi omgir oss med tomprat til ingen nytte. Soderbergh hinter heller ikke til "a-better-way-of-living", men lar oss tenke helt selv. En film som dette burde/kunne vært drevet av god dialog (som i Sex, Lies and Videotape) eller sterke karakterer. Jeg vet ikke... Kanskje er det mangelen på karakterer å identifisere seg med som gjør at dette blir en middels opplevelse for meg.

Jeg har også en trang til å sette en karakter på filmene jeg ser, så en 5/10 vil summere opp denne filmen.

Link to comment
Share on other sites

 
Men er det ikke litt interessant å tenke litt rundt hvorfor du føler du må identifisere deg med en karakter i en film for å like den?
Link to comment
Share on other sites

 
Ser ut som det er mykje bra diskjon her, men poenget med å starte opp ny trådar såpass kjapt var jo at diksjusjonen i dei ulike rundene skulle bli konsentrert. Synd at tråden her, som formelt ikkje har starta endå, skal vere full av aktivitet, medan tråden til Frenzy, som har perioda no, står stille.
Link to comment
Share on other sites

 

Men er det ikke litt interessant å tenke litt rundt hvorfor du føler du må identifisere deg med en karakter i en film for å like den?

 

Jo, det var jo akkurat det. Men jeg vet ikke uansett. Det var vel ikke my cup of tea... Scenene på flyet var liksom også så random, og passet ikke inn med resten. Jeg vet ikke..... :P

 

Ser ut som det er mykje bra diskjon her, men poenget med å starte opp ny trådar såpass kjapt var jo at diksjusjonen i dei ulike rundene skulle bli konsentrert. Synd at tråden her, som formelt ikkje har starta endå, skal vere full av aktivitet, medan tråden til Frenzy, som har perioda no, står stille.

 

Jeg beklager det. Det ble liksom litt sent å få tak i Teorema nå... Ellers er den sikkert en film jeg ville likt bedre enn denne her. ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Sikkert litt dårlig gjort at aktiviteten befinner seg her, joda, men diskusjon er jo bedre enn ingen diskusjon samme om vi ikke har helt lov offisielt sett.

 

Zann har selvsagt helt rett når det gjelder denne oppfatningen av at man må identifisere seg og sympatisere med karakterer for å like en film. Nå skal det være sagt at jeg definitivt "føler med " Sasha Greys karakter i enkelte øyeblikk; i situasjonen hvor hun stiller seg sårbar og faktisk blir såret, ødelegger forholdet sitt for å jage en flyktig drøm om "kjærlighet ved første blikk", som selvsagt ikke fungerer i Soderberghs kyniske verden. Det samme gjelder hele dette oppstyret rundt anmelder-fyren (for øvrig en glimrende brukt monolog), hvor hun bare så vidt klarer å legge lokk på seg selv igjen, men er nær å tømme seg og bryte sammen, fjerne maska.

 

Ellers kan jo mye av det du skriver virke som positiv omtale, om du bare hadde snudd litt på synsvinkelen din. Du skriver at Soderbergh oppnår sin intensjon, at han lar oss tenke selv, og så videre. Og du er jo enig i at det er mer en observasjonsfilm, en slags voyeurisme kanskje, så jeg ser ikke hvordan dette med "sympatiske karakterer" kan være så ødeleggende.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Tittet denne for noen dager siden. For å gjøre det lett tenker jeg mye av det samme som Uruloki allerede har sagt. Filmen føles veldig moderne, har en veldig distansert stil, og ikke minst med flere scener av voyeuristisk karakter. Jeg må innrømme at jeg slet litt med å koble alle dialogene, mye tomprat som nødvendigvis ikke har så mye å si for helheten, men dette ser jeg jo i ettertid har mye å si for filmens karakter og troverdighet, og ikke et ankepunkt. Litt som dialogene i f.eks. The Wire eller Generation Kill, hvor vi som publikum ikke får noe gratis, og må gjøre det meste av koblinger selv. Selv om det kan være tungt å følge med, er jo et slikt filmunivers unektelig spennende å begi seg utpå. Belønningen kan deretter være veldig høy, eller veldig lav, alt etter hvordan man ser det. Derfor mistenker jeg at dette er en type film som kan vokse ved flere visninger. Jeg gjorde f.eks. flere feilkoblinger underveis, bla. trodde jeg at Sasha Greys kjæreste kanskje drev på med det samme "yrket".

 

For meg er filmen mest av alt en herlig stiløvelse innen regi. Klipping, foto, farvebruk og stemninger er top-notch. Og så kommer handlingen som en slags åpen bok, hvor man som publikum selv har mulighet til å legge innholdet på plass. Og her kan man gjøre massevis av koblinger rundt karriere, økonomi, finanskrise, politisk temperatur og storbyens isolasjon. Mange små, overfladiske emner som tilsammen utgjør en slags skildring av det moderne bymennesket. Sasha Greys karakter er jo nærmest en klassisk businesswoman, selv om hun bedriver prostitusjon. Tror ikke jeg opplevde kjærestens scener som like interessante, jeg fikk liksom ikke med meg helt på hva han bedrev, og hvorfor han fikk være med på guttetur til Las Vegas.

 

Syns dette var et godt valg til filmklubbfilm. En elsk/hat film skaper som regel lettere debatt.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
Fikk dessverre ikke sett denne, så får stå over til neste runde. Hvem skal ta over? Vi glemte vel å avgjøre det på forhånd slik som sist, eller ble det gjort i en annen tråd?
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Kiddo er vel sånn cirka husguden her inne når det kommer til å gi råtips på mindre kjente filmer som resten av forumet kaster seg over, så jeg slenger meg på den.

 

Ellers er jeg overbevist om at pretendis sitter inne med noen gode.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg har allerede vært vert. Vert vært. Så nå må vi gi ansvaret til de som ikke har hatt det. Både Kiddo og Svankmajer har sett mye rart som burde opp av skuffen!

 

Kan godt gi det til Kiddo, om han kan. Kiddo?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Støtter at Kiddo får æren. Men skal vi stemme frem hans etterkommer også, slik vi har "tid til å anskaffe filmer i god tid"?

 

Ja, det var det som eingong var planen. Då går vi for Kiddo i runde 13 og Svank i runde 14!

 

Fekk ikkje sett The Girlfriend Experience no, men skal gjere det ein gong seinare i livet mitt.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...