Jump to content

Speik vil lese


Speik
 Share

Recommended Posts

Jeg har en formodning om at medlemmene på dette forumet er vel så interessert i bøker som film, så jeg tenkte dette var en grei plass å starte en slik tråd.

 

Jeg er ingen spesielt litteratur-interessert person, men det er dog en interesse jeg har lyst til å tilegne meg. For fire-fem år siden ble jeg film-interessert, og interessen startet med Shawshank og IMDB 250, deretter over på Kubrick og Scorsese og videre inn på utenlandsk film og eldre film. Jeg ser for meg at jeg trenger en lignende "rute" inn i litteratur-verdenen. Starte med noe bra, men "lettere", og deretter jobbe meg over på dypere og mer highbrow greier etter hvert. Akkurat nå står hele biblioteket foran meg, og jeg har ingen peiling på hvor jeg skal begynne.

 

Jeg må starte med noe suggerende og engasjerende, hvis ikke kommer jeg til å bare gi opp. Ikke sosial-realisme, gjerne noe mer eskapistisk. Mystikk, okkult kanskje. Ikke populær-krim. Shoot!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Poe er enkel, men samtidig god lesning. Som en start anbefaler jeg "A Descent into the Maelstrom", "The Fall of the House of Usher" og "The Murders in the Rue Morgue". John Dickson Carr har gode "locked in a room"-mysterium, som f.eks. "Hollow Man"/"Den hule mannen" og/eller "The Burning Court"/"Sort Messe".
Link to comment
Share on other sites

 

Skal du lese på norsk eller engelsk?

 

Einig i at ein ikkje bør byrje for tungt. Trur Lars Saabye Christensen si bok Beatles kan vere ein plass å starte. Oppvekst og kultur. Opp- og nedturar. Trur denne kan skape interesse for lesing. Andre gode norske bøker å starte med kan vere Ingvar Ambjørnsen si Hvite Niggere, Frode Grytten sin novelistiske roman Bikubesong eller Ragnar Hovland si Ei vinterreise. Ganske enkle bøker å lese, men samtidig kvalitet.

 

Etter dette kan du anten ta fatt på dei større kanonane i norsk litteratur, eller du kan byrje å bevege deg utanlands. Knut Hamsun (Sult, Markens grøde), Jens Bjørneboe (Haiene), Tarjei Vesaas (Fuglane) eller Kjell Askildsen (Thomas F´s siste nedtegnelser til almenheten). For å lese forfattarar som er storaktuelle no kan du blant anna ta til på Karl Ove Knausgård (Ute av verden).

 

Utanlandske forfattarar som ikkje har for tungt språk eller innhald kan vere Charles Bukowski (Ham on Rye, Post Office), Haruki Murakami (A Wild Sheep Chase), Hunter S. Thompson (Fear and Loathing in Las Vegas), William Golding (Lord of the Flies), Ernest Hemingway (The Old Man and the Sea), George Orwell (1984, Animal Farm) eller Raymond Chandler (The Big Sleep).

 

Etter dette kan du byrje på dei store og tunge som Franz Kafka, James Joyce, Marcel Proust, William Faulkner, Homer, Dostoyevsky, Grass, James og Tolstoy for å nemne nokre. Skal ikkje skryte på meg å ha lest for mykje av desse, men har rett nok fleire av bøkene deira i bokhylla, til når eg skulle bli klar!

Link to comment
Share on other sites

 

Aight, dette blir bra. Takker for tipsene.

 

Leser engelsk like bra som norsk, kommer derfor til å lese engelske bøker på engelsk. Men hvordan er det med utenlandsk (ikke engelsk eller norsk) litteratur, er da de engelske oversettelsene vanligvis bedre, eller bare å lese på norsk?

Link to comment
Share on other sites

 

Aight, dette blir bra. Takker for tipsene.

 

Leser engelsk like bra som norsk, kommer derfor til å lese engelske bøker på engelsk. Men hvordan er det med utenlandsk (ikke engelsk eller norsk) litteratur, er da de engelske oversettelsene vanligvis bedre, eller bare å lese på norsk?

 

Skal ikkje uttale meg heilt bastant, men trur ein god del av av utanlandske bøker som har blit omsett til norsk har gått via engelsk. Ein god del går jo tapt i omsetjingsprosessane, så difor ville eg ha halde meg til dei engelske versjonane. Eg les t.d. Murakami på engelsk. Engelske bøker er dessutan billegare å kjøpe, dersom du ikkje berre låner då.

Link to comment
Share on other sites

 
Tror ikke du skal overvurdere engelskkunnskapene dine, som jo nordmenn er eksperter til. Selv har jeg fortsatt problemer med de store modernistene (sen Joyce, tidvis Woolf, det meste av Faulkner) på originalspråket, og selv om jeg etterhvert ha fått kjempet meg igjennom mye skal jeg ikke stikke under en stol at det ofte er en stor fordel å lese en god (norsk) oversettelse før du begir deg ut på kildeteksten; hvis du ønsker å få fullt utbytte av "de store". Jeg anbefaler deg å lese norske oversettelser over engelske med mindre det finnes en god grunn til ikke å gjøre det, så lenge du leser for litteraturens egen del og ikke for å forbedre engelskkunnskaper. Les litt rundt og ikke vær redd for å spørre. Har for eksempel hørt at Murakami ikke er særlig godt oversatt til norsk.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Fin tråd, Speik. Mor har tvinget meg til å lese 2 timer hver helg, så jeg skal se om jeg finner noen gode tips her jeg også. Sort messe av John Dickson Carr har jeg lest, og den er utmerket. Dr. Jekyll And Mr. Hyde er også ei god bok. Av humor må Populærmusikk Fra Vittula være det beste jeg har lest. To svenske gutter som vokser opp i strøket Vittulajänkaa(fittemyra) på grensen mellom Finland og Sverige. Sex, sprit, rock'n'roll, sauna, etc. er alle viktige stikkord her. Anbefales på det varmeste.

 

Jeg tror selv jeg skal lese Dracula nå.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg støtter forslaget om å lese A Wild Sheep Chase.

 

Oppfølgjaren Dance, Dance, Dance er også bra. Elles er A Wild Sheep Chase ein del av ein trilogi i tillegg, der dei to andre bøkene er lite tilgjengelege. Meiner å hugse av Murakami sjølv var misfornøgd med desse, og dermed ikkje ville ha dei i sirkulasjon lengre.

 

Av humor må Populærmusikk Fra Vittula være det beste jeg har lest. To svenske gutter som vokser opp i strøket Vittulajänkaa(fittemyra) på grensen mellom Finland og Sverige. Sex, sprit, rock'n'roll, sauna, etc. er alle viktige stikkord her. Anbefales på det varmeste.

 

Godt forslag! Denne er fantastisk. Synd at Mikael Niemi ikkje har klart å følgje opp etter dette.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Filmen til boka er jo pokker så morsom også. Må nok være den morsomste filmen jeg har sett.

 

Den er slett ikkje verst. Diverre manglar den mitt favorittparti frå boka, om rottene.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg óg har lenge prøvd å utvide min litterære horisont, men uten å følge noen særlig plan. Hopper litt mellom kiosklitteratur og historiske klassikere. Straks min far kommer hjem fra utlandet skal jeg låne masse Kafka av ham, og selv om jeg er litt skeptisk mtp tyngde så gleder jeg meg.

 

Anyway: The Road er en lettlest, men likevel meget god bok. Moby Dick er også morsom lesing, selv om jeg aldri fullførte boken (aldri lån fra biblotek).

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
  • 2 months later...
 

Det kommer seg!

 

Pløyde gjennom A Game of Thrones av George R.R. Martin. Liker å forsvinne i en god fantasyverden, og dette var alt annet enn opptråkkede stier. I dag leste jeg faktisk "Forvandlingen" av Franz Kafka. Den gikk unna raskt, overraskende engasjerende i forhold til hva jeg hadde forventet. Har dog ikke hatt tid til å lese så mye annet enn skolepensum i det siste, men jeg tror jeg er over kneika. Gleder meg til sommern!

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis man liker Hitchcock vil jeg anbefale Graham Greenes Our Man in Havana, The Third Man og The Tenth Man. Leser man dem og finner ut at man liker Greene vil jeg videre anbefale The Quiet American og The Heart of the Matter.

 

Jeg har foroevrig vaate droemmer om Hitchcock-filmatiseringer av Greene-boeker.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...