Jump to content

Skogsraas Italia-prosjekt


Skogsraa
 Share

Recommended Posts

Jeg har i løpet av mitt - foreløpig - korte liv vært i Italia to ganger. Begge gangene i Toscana. Jeg elsker virkelig Italia. Menneskene, kulturen, bygningene, maten, etc. Alt er så fantastisk. Storbyene er stort sett masete turistpregede plasser med fire grupper japanske turister med fotoapparat per ekte italiener. Om man derimot drar litt mer på landet møter man det ekte Italia. Det fins ikke noe mer idyllisk enn en rolig italiensk landsby. Det er der man ser hvordan "ekte" italienere er. Tre gamle menn i merkelige klær og sixpence'r som sitter på en benk og snakker på formiddagen. Det er dette jeg kaller "den italienske sjarmen".

 

Vel, nå får jeg vel pelle meg til poenget. Det er vel dette som er grunnen til at jeg har Nuovo Cinema Paradiso på førsteplass på topplisten min. Denne filmen viser så tydelig hva jeg mener når jeg sier "den italienske sjarmen". Jeg spurte etter anbefalinger her på forumet, og har kommet frem til en rekke italienske filmer og regissører. Hos de regissørene jeg tar for meg har jeg valgt å utelukke alt med under 7.0 på imdb.com, ellers ville prosjektet blitt litt vel ambisiøst. Listen er på 59 filmer. Jeg er selvsagt åpen for flere forslag og nøler ikke med å utvide listen.

 

Jeg har sett minimalt med italiensk film før, så dette blir spennende. Tror neppe jeg merker noe til den italienske sjarmen i horrorfilmene til GoreGalore, men det blir uansett interessant å se.

 

 

Enkeltfilmer:

 

Mafioso (1962, Alberto Lattuada)

Le Consequenze Dell’ Amore (2004, Paolo Sorrentino)

Il Divo (2008, Paolo Sorrentino)

The Godfather: Part II (1974, Francis Ford Coppola)

The Godfather: Part III (1990, Francis Ford Coppola)

Il Postino (1994, Michael Radford)

Brutti Sporchi e Cattivi (1976, Ettore Scola)

Umberto D. (1952, Vittorio De Sica)

Ladri di Biciclette (1948, Vittorio De Sica)

L'Avventura (1960, Michelangelo Antonioni)

Ulisse (1954, Mario Camerini)

Il Sorpasso (1962, Dino Risi)

 

Regissører

 

Dario Argento:

 

Profondo Rosso (1975)

L'uccello dalle piume di cristallo (1970)

Suspiria (1977)

Tenebre (1982)

Opera (1987)

 

Mario Bava:

 

Cana Arrabbiati (1974)

Operazione Paura (1966)

Sei donne per l’assassino (1964)

La Frusta e il Corpo (1963)

Il Tre Volti Della Paura (1963)

La Ragazza Che Sapeva Troppo (nok en gang: 1963)

La Maschera del Demonio (1960)

 

Federico Fellini:

 

8 ½ (1963)

Luci del Varietà (1950)

Lo Sceicco Bianco (1952)

I Vitelloni (1953)

La Strada (1954)

Il Bidone (1955)

Le Notti di Cabiria (1957)

La Dolce Vita (1960)

Boccaccio ’70 (1962), (Luchino Visconti regisserte også)

Gilietta Degli Spiriti (1965)

Roma (1972)

Amarcord (1973)

Prova d’Orchestra (1978)

La Città Delle Donne (1980)

E la Nave va (1983)

Ginger e Fred (1986)

 

Giuseppe Tornatore:

 

Il Camorrista (1986)

Stanno Tutti Bene (1990)

Una Pura Formalità (1994)

Lùomo Delle Stelle (1995)

La leggenda del pianista sull'oceano (1998)

Malèna (2000)

La Sconosciuta (2006)

 

Luchino Visconti:

 

Il Gattopardo (1963)

Ossessione (1943)

La terre trema: Episodio del Mare (1948)

Bellissima (1951)

Senso (1954)

Le Notti Bianche (1957)

Rocco e i Suoi Fratelli (1960)

La Caduta Degli dei (1969)

Morte a Venezia (1971)

Ludwig (1972)

Gruppo di Famiglia in un Inferno (1974)

L’innocente (1976)

 

Michelangelo Antonioni:

 

L'Avventura (1960)

Il Grido (1957)

La Notte (1961)

L’eclisse (1962)

Il Deserto Rosso (1964)

Blowup (1966)

Professione: Reporter (1975)

Identificazione di una Donna (1982)

 

Bernardo Bertolucci:

 

Prima Della Rivoluzione (1964)

Strategia del Ragno (1970)

Ultimo Tango a Parigi (1972)

Novecento (1976)

Il Conformista (1970)

Edited by Skogsraa
Link to comment
Share on other sites

 
Flott prosjekt og imponerende at en tenåring gidder slikt (har aldri vært borti noen som er såpass unge og som har slikt filmatisk ambisjonsnivå - stå på som du stevner, skogsraa). Kunne godt foreslått flere titler, men du har mer enn nok snacks der som det er. Ingen vist i å gape over for mye med en gang (selv om du er faretruende nær her) :lol:
Link to comment
Share on other sites

 
 

Flott prosjekt! Jeg er også veldig glad i Italia som land generelt og som filmland, så dette tror jeg du skal kose deg med.

 

Selv om jeg synes du har tatt for deg imponerende mange bra filmer, ville mitt forslag vært å spre hvilke filmer du ser litt mer i starten... se noen filmer per regissør før du velger hvilke du virkelig ønsker å fordype deg i... Selv om Fellini er et fantastisk fordypningsemne det i alle fall.

 

Bava har jeg ikke sett noe av, så der får andre anbefale noe, og det jeg har sett av Argento liker jeg ikke spesielt. Jeg ville også anbefalt deg å ta med Michelangelo Antonioni som regissør- for der finnes det mange virkelig fantastiske filmer (L'Avventura tror jeg har passet deg kanskje). Andre som kan anbefales er Bertolucci (spes. Il Conformista) og Rossellini, og sikkert mange flere.

 

Vet ikke hvordan du velger å prioritere, men jeg kan jo trekke fram noen filmer som jeg elsker:

 

8 1/2 er jo min favorittfilm, så den er klar, og anbefaler virkelig La Dolce Vita og det meste fra Fellini. Den som kanskje har mest av den "italienske sjarmen" hos Fellini er Amarcord (1973) så den ville kanskje passet deg godt. Il Gattopardo har jeg nylig sett for andre gang og den er fantastisk.

 

Uansett, flott prosjekt og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Vel, alt fra Tornatore er jo med fordi jeg har satt Nuovo Cinema Paradiso på førsteplass. Han har lagd den beste filmen jeg har sett, og mange av filmene hans scorer høyt på imdb, så alt av han skal være med. Det du skal vite er at listen er ikke endelig. Ser jeg 3 filmer fra Bava og syns de er dritttdårlige, kommer jeg mest sannsynlig til å fjerne han fra listen.

 

L'Avventura er på listen, under enkeltfilmer. Liker jeg den veldig godt kommer jeg til å se mer av han. Det samme med alle enkeltfilmer.

Link to comment
Share on other sites

 

Hei,

 

Du kan ganske enkelt ikke hive deg ut på et så imponerende prosjekt som dette uten å inkludere Bernardo Bertoluccis Il conformista. Ikke bare er det tidenes italienske filmproduksjon, det er en av tidenes beste filmer uansett nasjon. Ellers må jeg si at du får dekket virkelig mye bra film her, i et vidt spekter fra Argento/Bava til Fellni/Visconti. Gleder meg til å følge utviklingen her.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Pasolini er jo mye mer enn Salo da. Har jeg hørt i hvert fall. Bare sett den jævelen sjøl. Å bli et normalt menneske burde vel ikke være et mål for noen som helst dog. Kult prosjekt for øvrig!
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Nuovo Cinema Paradiso viser jo Italia slik vi helst vil at Italia skal være. Ikke at det er noe gærnt med romantiserende nostalgi, synes filmen er fin, i grunn. Av andre Tornatore-filmer har jeg bare sett Maléna, og den er jo egentlig bare en eneste lang reklamefilm for Monica Bellucci, som var vel og bra for min gryende seksualitet da jeg var fjorten, men ikke særlig interessant utover det. Litt nysgjerrig på hans nyeste, Baarìa.

 

Fint prosjekt. Slår meg at jeg har sett skuffende lite italiensk film.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Ikke noe Pasolini på planen? Vel, kanskje ikke den Italienske "sjarmen" du er ute etter, men han er jo den beste Italienske regisøren (i min mening). Salo er en av tidenes beste filmer, men siden du bare er 14 burde du nok ungå den. Se 60-talls filmene hans. Hawks and Sparrows har faktisk en hel mengde sjarm.

 

Bra at du fordyper deg mer i Bava enn Argento, Mario er en mye bedre regisør, og den beste skrekk regisøren noensinne. Filmene hans har så mye stemning. Visuell fantasi og osende (ofte gotisk) atmosfære er det du kan glede deg til.

 

Fellini er den med all sjarmen.

En annen som bryr seg veldig om Italiens kultur er Roberto Rosselini, men hans filmer har en litt mer realistisk tone.

 

Gled deg til Il Conformista forresten. Mørk, kul, deprimerende og sexy. En av mine topp favoritter.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Det blir nok første og siste gang du ser treern. Men det er jo fint å ha sett den.

 

Å hold kjeften på deg. Er jo mesterverk og mer eller mindre like god som de andre. Haterne har ingen argumenter. Sofia Coppola var veldig god i den, og hun er den eneste de klarer å klage på? Virkelig? Nei du, med en 7.6 på IMDb er det tydelig at de færreste mener det er makkverk.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Filmen var ikke like god som de forrige, men fortsatt en veldig god film på mange måter. Dog virket den ikke som en fortsettelse, mer en "Heyy, de to andre ble en suksess. Skal vi lage en til?". Likevel syns jeg det var en god film som underholdte meg, og den har nok fått et ufortjent dårlig rykte.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...