Jump to content

He Man


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Jeg klarte i fylla å kjøpe alle 8 sesongene av He Man tegnefilmserien fra Filmation på tidlig 80-tall.

 

http://www.youtube.com/watch?v=JEsHUel04dY

 

Rent nostalgia egentlig, men så forferdelig merkelig og corny å se igjen i dag.

Herlig enkel storyline.

 

Adam og hans pinglete løve bor i Castle Greyskull i Eternya. Den onde Skeletor og hans menn prøver i hver episode å ta over Castle Greyskull, og bruker ofte en svær skummel maskin eller digert monster for å få dette til. Adam ved hjelp av sitt sverd kan rope opp i luften "I have the power" og blir den umenneskelig supersterke He Man, mens han pinglete løve blir en stor og modig kampløve. De redder alltid dagen fra Skeletor sine planer, etter litt om og men. Hver episode er slik.

 

Videre finnes det andre fiender i tillegg til Skeletor også, som Hordak og min barndomsfavoritt King Hiss.

 

Noen andre her som hadde noe forhold til denne fyren?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

HeMan nytes på vhs, norsk dub.

 

Jeg har kraften!

 

Såklart legendarisk at denne blonde grommgutten en dag løftet sverdet sitt og ropte på en eller annen tilfeldig kraft, et barns ønske, men serien er i tilegg en oppvisning i surealistisk fysikk og perspektiv.

 

Misunner deg å ha det forholdet til serien som barn, oppdaget vel denne en gang på vidregående.

 

http://www.youtube.com/watch?v=IZAi86XUe8U Overlegen!

Link to comment
Share on other sites

 

Haha, genialt fyllekjøp. Så mye He-Man som drittunge, men hadde en kompis som virkelig var storfan. Jeg var i grunn mer opptatt av Transformers, Bravestar og MASK. Husker vi leide spillefilmen med Dolph Lundgren. Den hadde neppe bestått prøven i dag.

 

Hordak er forresten bad:

 

http://www.serienoldies.de/images2/shera_hordak.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Feskinger; for en elendig dubbing da! Usikker på om jeg så He Man på engelsk eller norsk. Den engelske versjonen klinger klart bedre i ørene mine.

 

Transformers gikk samtidig husker jeg. Tror det tilogmed delte blad med He Man. Var egentlig ikke fan av en eller annen grunn.

 

Prøver på en måte å forstå hvorfor jeg digget He Man så mye som barn. Kommer ingen vei.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Transformers har jo en langt mer omfattende og fascinerende mytologi, og et mye større univers, enn He-Man. Fantastiske karakterer og. Det er selvsagt første generasjon som er the shit, det tok litt av etter hvert. Jeg har alle de norske tegneseriebladene liggende. Husker de mot slutten gjorde noen voldsommme tidshopp som var frustrerende og vanskelige å henge med på for en guttunge. Jeg kunne plukke opp neste nummer, bare for å oppleve at handlingen var satt til fremtiden, og at Decepticons hadde vunnet krigen! New York lå i ruiner og Rodimus Prime, Optimus' arvtager, var det bare skjelettet igjen av, bundet opp mellom World Trade Centers tårn for Galvatrons personlige fornøyelse, siden han kunne lemleste robotliket i blant dersom han var frustrert over de få gjenværende autobotenes motstandskamp. Det var et dramatisk øyeblikk i min barndom. Husker fortsatt at jeg kjøpte nummeret på en bensinstasjon mens jeg var på ferietur med familien, og at det la en demper på gledene den dagen.

 

Grusomt:

 

http://images2.wikia.nocookie.net/transformers/images/8/86/GalvatrondeadrodimusUS67.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

 
 

Grunnen til at dagens ungdom er slappe, likegyldige, ansvarsløse og promiskuøse er naturligvis at de ikke har He-Man og vennene hans til å veilede dem. Noe av det beste med serien var jo disse moralprekenene på slutten av hver episode. Jobb hardt og vær snill!

 

Link to comment
Share on other sites

 

Feskinger; for en elendig dubbing da! Usikker på om jeg så He Man på engelsk eller norsk. Den engelske versjonen klinger klart bedre i ørene mine.

 

Tull. Hører at den engelske versjonen spesifiserer at dette var et magisk sverd, og ikke bare et hvilket som helst sverd. Min mening er at den er klart bedre på norsk, som er helt der oppe med den tyske versjonen.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg klarte i fylla å kjøpe alle 8 sesongene av He Man tegnefilmserien fra Filmation på tidlig 80-tall.

 

S,

Gratulerer, vel investert. Har bare litt "best of" (!) selv. King Hiss så skjit tøff ut om jeg husker ham rett, men var det ikke ganske problematisk å få denne slangen plassert riktig i hånden på leketøysutgaven?

 

He-Man var konge den gang da men faen med sært å se igjen. Navnet høres jo ut som en dårlig vits nå. Han-Mannen liksom. Sykt morsomt,og selvsentrert som jeg kan være lot jeg meg fascinere av å gjennoppdage det forholdet jeg en gang hadde til karakterene. Og Muligens er teorien om seriens innvirkning delvis rett, jeg er kanskje litt lite promiskuøs til soper å være. Litt over 30 sexpartnere er da ingenting så noe må det da være, tenker det er He-Man som har skylden.

 

Er såpass gammel at det ikke eksisterte dårlig dubbete utgaver da jeg opprinnelig kastet meg over denne serien med uregelmessige mellomrom. Jeg mener da bestemt at Transformers kom senere på markedet, og jeg minnes at jeg da tok litt avstand fra denne hyperkommersielle konkurenten. Jada. Kanskje var det synd at jeg aldri utviklet et forhold til den serien preget av samme intelektuelle dybde som KAH fikk glede av, men jeg likte ikke forholdet mellom leketøy og tegneserie. Også den elendige kvaliteten på Transformers lekene da, det gikk jo gjerne i stykker for omtrent ingenting. Nei, da var det noe annet med solid bygde, estetisk tiltalende muskuløse og gjerne hårete menn og halvdyr.

Link to comment
Share on other sites

 

På begynnelsen av det siste halvåret jeg var sivilarbeider på Cinemateket, fant jeg en svenskdubbet He-Man-VHS liggende i et kjellerlager. Ble en tradisjon å sette på denne på kontoret hver morgen, for så å spole tilbake og starte på nytt når jeg oppdaget at den sluttet. Så jeg har nok aldri hatt noe lengre som bakgrunnslyd totalt sett enn He-Man på svensk, uten at jeg husker stort annet enn introen.

 

Dette er forøvrig det eneste forholdet jeg har til serien, ble nok født litt for sent til å få med meg storhetstiden.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...