Jump to content

Visninger og Rop, runde 10 - From Here To Eternity


CypheroN
 Share

Recommended Posts

Jeg skal inrømme at jeg hadde The Ox-Bow Incident eller My Darling Clementine på hjernen, men da jeg fant ut at ingen av disse hadde respektabel pris (og var i Sone 1) på Platekompaniet, ble det straks verre. Jeg gikk inn i min IMDb Vote History og begynte å bla igjennom, for å lete etter en film jeg ikke har sett særlig diskutert her inne, som jeg liker OG som har en grei pris på PK. Valget falt på denne.

 

Vet ikke hvor interessant dette vil være for folk, men det er en god film som anbefales. En klassiker, sagt av mange. Håper denne klassiske amerikanske klissefilmen passer inn i Japan/Horror-hysteriet, så får folk et avbrekk. God fornøyelse.

 

From Here To Eternity (1953) regissert av Fred Zinnemann.

 

http://img171.imageshack.us/img171/9741/inthemovies14.jpg

 

Så denne filmen først i sommeren 2009. Kan sammenlignes litt med Casablanca fra 1942. Dette er en krigsfilm som ikke handler om krig. IMDb sier "In 1941 Hawaii, a private is cruelly punished for not boxing on his unit's team, while his captain's wife and second in command are falling in love." Skikkelig classy, med Burt Lancaster, Deborah Kerr, Frank Sinatra, Montgomery Clift, Donna Reed, Jack Warden og Ernest Borgninge på rollelista.

 

Platekompaniet

Play.com

Amazon.co.uk

 

Dette bør gi dere lyst til en investering på DVDen vel?

Link to comment
Share on other sites

 
Ikkje sett, men har sjølvsagt høyrt om den. Klinescena på stranda har vel blitt bra pariodiert opp i gjennom åra. Bestilte den akkurat, godt med ein billeg film etter eit par dyre (sett i fht prisen på filmane eg vanlegvis kjøper).
Link to comment
Share on other sites

 
"Klassiske amerikanske klissefilm", ja. Må dessverre si at denne ikke frister nevneverdig. Kommer nok til å gå til anskaffelse av den likevel, ettersom jeg har satt meg som mål å se alle filmene som blir valgt.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det å stå for egne valg og alt det tullet der er dessuten så kjedelig, all den tid vi lærer noe nytt hver dag. Nå har Cyph lært at han ikke skal velge klissete amerikansk melodrama med smørsangere og andre trøtte tryner i hovedrollene. Fra spøk til alvor så kan det jo hende jeg slenger med denne neste gang jeg bestiller fra PK. Kanskje.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Nei, no kan ikkje du bytte! Har allereie fått skjenn for éin e-post med "Order posted". ^_^ Stå for vala dine! Kanskje ein mindre god film, om det er det, kan skape betre diskusjon?
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Bra valg, CyheroN! Jeg har alltid latt være å plukke med meg denne fra 59-kronershylla på pk på grunn av det grelle coveret (har plukket den opp flere ganger, for så å legge den ned igjen), men Ziennemann står jo bak en av mine absolutte favoritter (Act of Violence) og High Noon er jo visuelt helt rå, om ikke en veldig interessant film. Skal prøve å få sett denne.

 

Mens vi er inne på Fred Zinnemann: Noen som har sett The Nun's Story?

Link to comment
Share on other sites

 
Hehe, det var da bra du ikke valgte Transformers 2 - tenk reaksjonene du hadde fått da...
Den har jeg ikke sett. Når t.o.m mine nærme venner som ikke liker pre 1970 film sier at den var dårlig -- og alle andre -- da gidder jeg ikke bruke tid på den. :P

 

Og du har ingen grunn for anklagelsen. ^^

 

Bra valg, CyheroN! Jeg har alltid latt være å plukke med meg denne fra 59-kronershylla på pk på grunn av det grelle coveret (har plukket den opp flere ganger, for så å legge den ned igjen), men Ziennemann står jo bak en av mine absolutte favoritter (Act of Violence) og High Noon er jo visuelt helt rå, om ikke en veldig interessant film. Skal prøve å få sett denne.

Mens vi er inne på Fred Zinnemann: Noen som har sett The Nun's Story?

Kult, Kiddo!
Link to comment
Share on other sites

 
Nå har Cyph lært at han ikke skal velge klissete amerikansk melodrama med smørsangere og andre trøtte tryner i hovedrollene.

Vet det var en spøk, men like fullt var det et påskudd til å nevne at Montgomery Clift må være en av de mest fascinerende amerikanske skuespillere siste 100 år, og at alle hans prestasjoner har en tendens til å være det som sitter i lengst etter at man har sett filmen. Prøv f.eks. Red River eller Judgment at Nuremberg. Så også i denne filmen, som jeg synes først og fremst var fremragende underholdning.

 

For skolering i Frank Sinatras evner som skuespiller, anbefales i tillegg Some Came Running - her synes jeg han var utrolig bra, i et ellers herlig, fargerikt og omfangsstort melodrama (en film som også bekrefter "smørsangeren" Dean Martin sine store kvaliteter som skuespiller).

 

Skal se om jeg tar et gjensyn med denne.

Link to comment
Share on other sites

 
For skolering i Frank Sinatras evner som skuespiller, anbefales i tillegg Some Came Running - her synes jeg han var utrolig bra, i et ellers herlig, fargerikt og omfangsstort melodrama (en film som også bekrefter "smørsangeren" Dean Martin sine store kvaliteter som skuespiller).

 

Skal se om jeg tar et gjensyn med denne.

 

Hva med Manchurian Candidate?

Link to comment
Share on other sites

 

Ingen grunn til å argumentere mot dette valget.

 

Brilliant skuespill av Montgomery Clift, som stort sett alltid leverte, en undervurdert leading man. Han får drahjelp av en også eminent Burt Lancaster. Fullpakket cast ellers også. Nydelig film, og den beste om Pearl Harbor, bare så det er sagt. 8/10.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 

For et fantastisk filmvalg jeg tok. :ph34r:

 

No må du slappe av! Eg ventar som vanleg på filmen, og skal sjå den og kommentere så fort den kjem! Reknar med det blir meir trykk på rundene når nyesystemet med fleire førehandsbestemte filmar kjem skikkeleg i gong.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...