Jump to content

Kommende dvd utgivelser


Howie
 Share

Recommended Posts

 
  • 4 weeks later...
  • Replies 342
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 

Nei, snittprisen var ikke fantastisk, spesielt ikke om man bestiller fra utlandet (fra play.com blir prisen nærmere fire tusen, altså omtrent 130kr per film), men den var heller ikke veldig dårlig.

 

Jeg er spent på om PK eller DVDIn kommer til å kjøpe den inn. Kanskje man kan få den til omtrent tre tusen i Norge om man er heldig. DVDIn bruker å ha veldig bra priser på bokser som er litt utenfor normalen (er f.eks. en Bergman-boks der jeg har siklet på et par ganger som er noen hundre kroner billigere enn f.eks. på PK - 399kr vs 699kr hvis jeg husker riktig).

Link to comment
Share on other sites

 
Mangler jo fortsatt noen viktige filmer i den boksen; Skammen, Vargtimmen, En Passion, Djävulens öga, Fanny och Alexander... hvorfor står det "This collection brings together all the works of master filmmaker Ingmar Bergman."? Er vel snarere snakk om alle utgivelsene Tartan har rettighetene til...
Link to comment
Share on other sites

 
 

Den boksen er utgavene til Tartan. Råttent å putte to tidligere uutgitte i samlingen, men det kan jo være de gir de ut separat etterhvert.

 

Forresten er jo Criterion-utgavene krem da! Jeg vil anbefale å skaffe alle de, spe på med Tartan, fylle hullene med MGM-boksen og den svenske utgaven av Gycklarnas afton.

Link to comment
Share on other sites

 

... men det er jo en boks. Den er jo... fin og greier.

 

Jeg vet ikke jeg. Criterion er jo det ypperste, ingen tvil om det, men det er jo stress som pokker å få tak i alt av Bergman, mest Criterion, til en bra pris, er det ikke?

 

[EDIT: Forresten, er det noen som vet om Criterion har planer om å begynne å gi ut på Blu-Ray Disc/HD-DVD?]

Link to comment
Share on other sites

 

 

[EDIT: Forresten, er det noen som vet om Criterion har planer om å begynne å gi ut på Blu-Ray Disc/HD-DVD?]

 

Det kommer visst helt an på hvordan utviklingen går i de ulike formatene. Ingenting er bestemt enda, men de har armene åpne for framtidens formater - naturligvis

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vet ikke jeg. Criterion er jo det ypperste, ingen tvil om det, men det er jo stress som pokker å få tak i alt av Bergman, mest Criterion, til en bra pris, er det ikke?

 

Jau. Det finnes jo av og til gunstige tilbud på Criterion-titler (ex. Cd-wow - selv om utvalget virker litt renska der nå), men det blir ofte en kamp med tollgrensa. Uten at jeg har prøvd alle nettbutikkene, var det ikke en eller annen (deep discount?) som "juksa" med verdien på pakkene?

 

Tartan-titlene er jeg imidlertid sikker på blir å få fatt i billig separat med jevne mellomrom. Har sett det hos Platekompaniet f.eks - ikke så lenge siden det var 99,- for de fleste. Da er det jo billigere enn de blir i den boksen. MGM-boksen (Persona, Skammen, Vargtimmen, Passion, Serpent's Egg og bra ekstramateriale) likeså.

 

Criterion er det lille foran Tartan på den tekniske kvaliteten, men ofte milevis når det kommer til ekstramateriale. Det er ikke alle gamle menn som er like fascinerende å høre på som Ingmar. Det finnes lange og gode intervjuer på Wild Strawberries og Cries and Whispers, samt kommentarspor (som oftest). På trilogi-boksen derfra følger dokumentaren om Nattvardsgästerna. Skal man først ha alle filmene er det jo kjekt å få med dette.

 

Man får jo ikke den fine pappboksen, da, og det tar lengre tid og er mer jobb.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 1 month later...

Criterion har nettopp kunngjort en ny linje de har valgt å kalle "Eclipse", som vil gi ut en boks i måneden med barebonesutgaver av filmene til en kjent regissør. Den første regissøren som skal profileres er nettopp Ingmar Bergman, og boksen vil inneholde Hets, Kris, Hamnstad, Törst og Till glädje. Prisen er ennå ikke offisielt annonsert, men det spekuleres i at den kommer til å ligge på rundt $70.

 

For min del synes jeg dette er et helt fabelaktig tiltak (selv om tidlig Bergman muligens ikke står høyest på min ønskeliste), og jeg håper at vi etterhvert får se flere Ozu-filmer, mer Mizoguchi, sjelden Godard eller til og med noe Oshima. Hva er deres forhåpninger til linjen?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det er vel nevnt tidligere, men ikke noe om utgivelsesdato før nå. Litt kjipt at det deles i to, men det har jo vært ventet lenge på nå, så kult at det faktisk kommer. Fikk sesong en i går, så jeg skal definitivt ha meg sesong to.
Link to comment
Share on other sites

 

Synes Eclipse høres flott ut. Criterion sitter på masse rettigheter, og en del av filmene er muligens litt "utenfor" den standarden man er vant til derfra, eller de har filmer det er håpløst/uøkonomisk å skaffe det forventede ekstramateriell til. Få filmene ut!

 

Tror ikke bare det blir bokser fra kjente regissører, ser ut til at mindre kjente navn som Bernard, Le Chanois, Coke kan komme ut... og ikke bare i bokser.

 

Jeg håper serien kan gi tilgang på flere stumfilmer - synes ikke Criterion har vært noe prakteksempel her. Gjerne noe russisk eller fransk, for eksempel en samling fra surrealistene hadde vært ultra. Ellers kan man jo krysse fingrene for meksikansk Buñuel, tidlig Sokurov, Boris Barnet, Iosseliani, Kozintszev, Japansk nybølge, kanskje noe østeuropeisk som Munk, Zanussi... Jancso og for Guds skyld noe Iransk. Alt dette er ønsketenking...

Link to comment
Share on other sites

 
Håper ikke det kun blir bokssett, da blir det veldig mye prioriteringer som må til, og ting faller bort. Økonomien er ikke ubegrenset. Mikio Naruse hadde jeg likt å sett noe av. Støtter også Ozu. Har falt for Sadao Yamanaka den siste tiden, og selv om det er endel ute av ham, hadde det vært knall å se mer. Master of Cinema er jo et alternativ, men da ikke i bokssett.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Vel, har kun sett Humanity and Paper Balloons, faktisk, men den var til gjengjeld fantastisk. Så fantastisk at jeg faktisk så den to ganger etter hverandre. Det har jeg aldri gjort før, tror jeg. Virker som en meget strukturert regissør. Alt bygges om med varsomhet, men det virker alltid målrettet, fokusert. Meget flott fortalt – ofte visuelt. Man finner seg hele tiden i en situasjon hvor man vil ha mer, og blir konstant foret. Og på slutten føler man seg mett, ikke stappet.

 

Vet ikke om det ga noen mening, men håper det var greit nok.

---

Oh, kom på to til:

 

Teinosuke Kinugasa. Hvis noen her har sett Kurutta Ippeji/A Page of Madness trenger man ikke å si mer. Klikk her for å se filmen. Denne fortjener sårt en dvd-utgivelse. Helt ypperlig. Se den, bli imponert.

 

Kaneto Shindo, har sett Onibaba, The Naked Island og Kuroneko, men higer etter mer.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
  • 4 weeks later...

Det er vel nevnt tidligere, men ikke noe om utgivelsesdato før nå. Litt kjipt at det deles i to, men det har jo vært ventet lenge på nå, så kult at det faktisk kommer. Fikk sesong en i går, så jeg skal definitivt ha meg sesong to.

 

Tror det lønner seg å vente til 10. april - da kommer nemlig sone 1 boksen med Twin Peaks. Hele sesongen er samlet og utgaven inkluderer visstnok mye mer ekstramateriale enn sone 2 utgaven. Kommer antageligvis til å vente på denne selv.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...