Jump to content

FCP/Compressor YUV->RGB-problemer


Melkor
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har noen forslag til steder man kan dille med range-settings i FCP/Compressor (dvs. broadcast vs. fullrange RGB, evt. div. range-innstillinger i YUV)?

 

Av en eller annen grunn blir det noe faenskap da vi prøver å eksportere en film laget på EX3 (dvs. XDCAM EX), dvs. i YUV. Jeg vil tippe at det er et gamma-problem eller et range-problem. Det ser ut som om YUV-fargerommet holder seg det samme da det går inn i RGB-fargerommet (dvs. FCP kjører vel default broadcast-rammer, dvs. 16-235 på 8 bit istedenfor det fulle 0-255). I det vi prøver å eksportere til et RGB-format (f.eks. en H264-kodek i en MOV-container), så ser alt blast ut, noe som tyder på at FCP ikke har konvertert fra 16-235 til 0-255, evt. at det er et eller annet gamma-problem (Apple er jo notoriske for å bruke 1.8, tilsynelatende på pur faen, mens alle andre bruker 2.2).

 

Det kan nevnes at vi har eksportert fra FCP tidligere, og vi aldri har hatt dette problemet, men nå, siden vi først har det, så må vi nesten finne ut hvor vi kan leke med de rette innstillingene. Søk på nett og i manual hjelper forresten pent lite.

 

Siden denne type eksporteringer skjer absolutt hele tiden, så regner jeg med det er en veldig enkel fiks (f.eks. en checkbox vi har oversett eller noe), men nå gidder vi ikke å lete lengre (dvs. han gidder ikke å lete hos seg, hvor maskinen med filmen/FCP befinner seg, jeg gidder ikke mer fjernsupport).

Link to comment
Share on other sites

 

Ok, hva ser dere mov-fila på? Jeg har skrekkerfaringer med å vise movs på bærbare av en eller annen grunn. Da blir det fryktlig blast.

 

Pleier å eksportere med "current settings" uten å dille med noen av de greiene. (Dette til visninger altså).

 

Konvertering til H264 og slikt pleier jeg å gjøre i Quicktime pro

Link to comment
Share on other sites

 

MOV-fila blir lastet opp til Vimeo (og deretter gjort om til hva nå enn de bruker, FLV med en egen kodek kanskje?), blir sett på via en Flashplayer på en Macbook Pro.

 

Greia er at alle andre filmer på Vimeo ser greie ut hos han, og det ser likeens ut både om han sjekker det med QT og med Vimeo, så det er nødt til å være fila som er problemet (såfremt ikke alle har kompensert for Apple sin 1.8-gamma på Vimeo også, noe som er en smule usannsynlig).

 

Uansett, så kommer feilen rett ut av FCP, så det er her problemet ligger. Hva vi gjør i etterkant har nok ikke noe å si. Så det er her det eventuelt må finnes en måte å konvertere gamma/range riktig.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg vet ikke, litt usikker på hva som kommer ut av FCP, kan høre med kompisen min om han kan prøve QT til H.264.

 

Uansett, tror det har ordna seg nå, tror han bare mekka litt på gamma-settings i etterkant. Mister litt detaljer i det mørke, men det får så være.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...