Jump to content

Tiff 2010


Recommended Posts

Jeg skal på tiff, Noen som har tips på hva en bør få med seg.

 

Program:

10 TO 11 - Pelin Esmer, 2009

35 SHOTS OF RHUM - Claire Denis, 2008

A SINGLE MAN - Tom Ford, 2009

AFTENLANDET - Fred Kelemen, 1999

ALLE ANDRE - Maren Ade , 2009

AROUND A SMALL MOUNTAIN - Jacques Rivette, 2009

AT THE END OF DAYBREAK - Ho Yuhang, 2009

AV JORD ER DU KOMMET - Anand Tucker, 2009

BAD BOY BUBBY - Rolf de Heer, 1993

BALANTA - Lucian Pintilie, 1992

BEAU TRAVAIL - Claire Denis, 1999

BEFORE TOMORROW - Marie-Hélène Cousineau, Madeline Ivalu , 2008

BONDED PARALLELS - Hovhannes Galstyan, 2009

BREATHLESS - Yang Ik June, 2008

CHOCOLAT - Claire Denis, 1988

COSMONAUT - Susanna Nicchiarelli, 2009

DISCO AND ATOMIC WAR - Jaak Kilmi, 2009

DJEVELENS TREKKSPILL - Ciro Guerra, 2009

EN MORDER GÅR LØS - Julian Jarrold, 2009

FFN – ARCTIC RAMADAN - Sandra Maryam Moe, 2009

FFN – DOC 1 - Trond Brede Andersen, Trond Eliassen, 2009

FFN – DOC 2 - Iris Olsson, Anna Tokareva, Lars Edman and William Johansson, 2009

FFN – DOC 3 - Malin Kleiva, Jukka Kärkkäinen, Åse Drivenes Svenheim, 2009

FFN – I LOVE ALASKA - Sander Plug, Lernert Engelberts, 2009

FFN – PER-IVAR JENSEN - Per-Ivar Jensen, 0

FFN – POLAR FOCUS 1 - Outi Rousu, Jussi Vilkuna, Heidi Ollikainen, Valentina Svensson, 2009

FFN – POLAR FOCUS 2 - Daniel Janke, Ole Gjerstad, Joelie Sanguya, 2009

FFN – SHORTS 1 - Patrik Eklund, Maria Bock, Per Hanefjord, 2009

FFN – SHORTS 2 - Miia Tervo, Torfinn Iversen, Hanne Larsen, Amanda Kernell, Robin jensen, 2009

FFN – SHORTS 3 - Ragna Nordhus, Lauri Warsta, Ulla Lyttkens, Jim Hansen, Liv Karin Dahlstrøm, 2009

FFN – SHORTS/DOCS - Liselotte Wajstedt, Bård Grape, Guro Saniola Bjerk, 2009

FFN – VINDENES HUS - Magnar Mikkelsen, 2009

FFN – YOUNG DIRECTORS/STUDENT FILMS - Anders Elsrud Hultgreen, Espen Nomedal, Karin Pennanen, Annika Rapo, Panu Johansson, Eivind Larssen, Eili Bråstad Johannessen, Jussi Hiltunen, Ann Holmgren, 2009

FISH TANK - Andrea Arnold, 2009

FOR A MOMENT, FREEDOM - Arash T. Riahi, 2008

FORBIDDEN FRUIT - Dome Karukoski, 2009

HADEWIJCH - Bruno Dumont, 2009

HALF-LIFE - Jennifer Phang, 2008

HELSINKI, FOREVER - Peter von Bagh , 2008

HIPSTERS - Valery Todorovsky, 2008

HISTORIEN OM DEN GRÅTENDE KAMEL - Byambasuren Davaa, Luigi Falorni , 2003

HOME FROM HOME - Cho Sung-Hyung, 2009

HUMPDAY - Lynn Shelton, 2009

I CAN’T SLEEP - Claire Denis, 1994

I TRAVEL BECAUSE I HAVE TO, I COME BACK BECAUSE I LOVE YOU - Marcelo Gomes, Karim Aïnouz, 2009

IT MIGHT GET LOUD - Davis Guggenheim, 2008

IVAN AND IVAN - Philipp Abryutin, 2009

KANEHSATAKE: 270 YEARS OF RESISTANCE - Alanis Obomsawin, 1993

KATALIN VARGA - Peter Strickland, 2009

KNUT ERIK JENSEN ANNO 2010 - TO FILMER / TWO FILMS - Knut Erik Jensen, 2009

KVINNER UTEN MENN - Shirin Neshat, 2009

LOVE EXPOSURE - Sion Sono, 2008

ME AND ORSON WELLES - Richard Linklater, 2008

MED ÅPNE ØYNE - Haim Tabakman , 2009

MITT LIV MED EN IDIOT - Aleksandr Rogozhkin, 1993

MY NAME IS KAHENTIIOSTA - Alanis Obomsawin, 1995

NAKED OF DEFENSES - Masahide Ichii, 2008

NANOOK OF THE NORTH - Robert J. Flaherty, 1922

NENETTE ET BONI - Claire Denis, 1996

NUFF @ TIFF - , 2009

OCTOBER COUNTRY - Michael Palmieri, Donal Mosher, 2009

ONE DAY IN A LIFE - Stefano Tummolini , 2008

OPTICAL ILLUSIONS - Cristián Jiménez , 2009

PAPPA KOM HEM - Stein Elvestad, 2010

PIGGIES - Robert Gliński, 2009

PONTYPOOL - Bruce McDonald, 2008

ROCKS AT WHISKEY TRENCH - Alanis Obomsawin, 2000

ROOM AND A HALF - Andrey Khrzhanovsky, 2008

SAME SAME BUT DIFFERENT - Detlev Buck , 2009

SAUNA - AJ Annila, 2008

SAVNET - James Marsh, 2009

SCHEHERAZADE, TELL ME A STORY - Yousry Nasrallah, 2009

SENSOMMERLUNSJ I ROMA - Gianni di Gregorio, 2008

SPUDWRENCH – KAHNAWAKE MAN - Alanis Obomsawin, 1997

ST PETERSBURG DOCUMENTARY STUDIOS - THREE DIRECTORS, THREE FILMS - , 2008

STELLA POLARIS - Knut Erik Jensen, 1993

SVEN KLANGS KVINTETT - Stellan Olsson, 1976

SYMBOL - Hitoshi Matsumoto, 2009

TAMBOURINE, DRUM - Aleksei Mizgiryov, 2009

THE DOOR - Anno Saul, 2009

THE END OF ST. PETERSBURG - SILENT FILM CONCERT - Vsevolod Pudovkin, 1927

THE GIRLFRIEND EXPERIENCE - Steven Soderbergh, 2009

THE HOUSE OF BRANCHING LOVE - Mika Kaurismäki, 2009

THE INTRUDER - Claire Denis, 2004

THE LITTLE ONE - Tizza Covi, Rainer Frimmel, 2009

THE LIVING ROOM OF THE NATION - Jukka Kärkkäinen, Sini Liimatainen, 2009

THE MOST DANGEROUS MAN IN AMERICA: DANIEL ELLSBERG AND THE PENTAGON PAPERS - Judith Ehrlich, Rick Goldsmith, 2009

THE OTHER BANK - George Ovashvili , 2009

THE PEDDLER - Lucas Marcheggiano, Eduardo de la Serna, Adriana Nidia Yurcovich, 2009

THE ROAD - John Hillcoat, 2009

THE TWO HORSES OF GENGHIS KHAN - Byambasuren Davaa, 2009

THE VANSIHED EMPIRE - Karen Shakhnazarov, 2008

THE WOMAN WITH THE 5 ELEPHANTS - Vadim Jendreyko, 2009

TIL SISTE ÅNDEDRAG - Jean-Luc Godard, 1960

TROUBLE EVERY DAY - Claire Denis, 2001

UN PROPHETE - Jacques Audiard, 2009

VALHALLA RISING - Nicolas Winding Refn, 2009

VOLTAIRES SKYLD - Abdel Kechiche, 2000

WABAN-AKI: PEOPLE FROM WHERE THE SUN RISES - Alanis Obomsawin, 2006

WARD N°6 - Karen Shakhnazarov, Aleksandr Gornovsky, 2009

WHISPER WITH THE WIND - Shahram Alidi, 2009

WHITE MATERIAL - Claire Denis, 2009

Link to comment
Share on other sites

 
AFTENLANDET - Fred Kelemen, 1999

Denne ville jeg IALLEFALL gitt mye for å sett på kino. Såvidt jeg vet er den umuig å oppdrive utenom kinokopier, og råtne piratkopier. Kelemen har jobbet som fotografen til Bela Tarr, og det er nok en grei referanse.

Den er skutt på film, bortsett fra nærbilder som er tatt på pixellert video :/

ALLE ANDRE - Maren Ade , 2009

En film det skrytes om. Hennes forrige var iallefall bra. Denne kommer på vanlig kino i slutten av måneden dog.

35 SHOTS OF RHUM - Claire Denis, 2008

Jepps, er bra! Kommer ikke Denis til Tromsø selv også?

 

Må selvfølgelig anbefale å se så mange du rekker av henne. Beau Travail er absolutt must!

 

 

HADEWIJCH - Bruno Dumont, 2009

Ja. Har fått blandet mottagelse, men det får han jo alltid.

 

UN PROPHETE - Jacques Audiard, 2009

Must. Men denne får vel også kinodistr.?

WARD N°6 - Karen Shakhnazarov, Aleksandr Gornovsky, 2009

Er vel russernes oscarkandidat i år, og sies å være veldig god.

 

Bra program!

Link to comment
Share on other sites

 

Er ekstremt bittert å ikke få med seg TIFF i år. Det krasjlandet stygt med studiene dessverre.

De skulle nesten tatt det over påsken istedet synes jeg.

 

Ville fått med meg Denis filmene og hva enn hun gjør som person der ellers(antageligvis noe), Knut Erik Jensen sine filmer og Dumont sin nye, tror jeg. Går også et anmeldelse-kurs over noen dager og et seminar om 3D i fremtidens spillefilm jeg gjerne skulle fått med meg.

 

Ellers har jeg jo sett veldig mye av det på det nordnorske programmet, da mye kommer rett fra min tidligere filmskole i Kabelvåg. Er dog litt inhabil til å si om det er bra eller ikke fra en vanlig kinogjenger... MEN... Får være patriotisk å anbefale å sjekke de ut, antar jeg!

 

Ellers er det jo som alltid sinnsykt mye man ikke har hørt om(ofte ting som nesten ikke har stemmer på IMDB en gang), så man må nesten sette seg ned med katalogen. Profilen til TIFF er jo liksom fersk world cinema. Hvis man vil se en bra film fra hviterussland i år, så er liksom TIFF stedet å være. Man må bare ta endel sjanser ofte.

 

Litt skuffet over at de ikke har klart å få Gaspar Noe og Werner Herzog sine nye filmer.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg vet ikke helt hvorfor, men gleder meg noe sinnsykt til Hadewijch (har bare sett ett screenshot og såvidt lest noen positive ord om den, og ikke sett noe av Dumont fra før av). Ellers noterer jeg meg titlene og orda som blir nevnt her... Aftenlandet må jo bli et must.

 

Dessuten har jo vår godeste Nomansvalley en film på programmet, Hjemover, et annet must.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg vet ikke helt hvorfor, men gleder meg noe sinnsykt til Hadewijch (har bare sett ett screenshot og såvidt lest noen positive ord om den, og ikke sett noe av Dumont fra før av). Ellers noterer jeg meg titlene og orda som blir nevnt her... Aftenlandet må jo bli et must.

 

Dessuten har jo vår godeste Nomansvalley en film på programmet, Hjemover, et annet must.

 

Hehe, skal bli spennende å høre hva du syntes. :-)

 

'Aftenbladet' virker veldig tiltrekkende, må nok få sett den, men for meg blir første prioritet Jacques Rivettes nye og (kanskje eneste film under 2 timer?) 'Around A Small Mountain', vet veldig lite om den, men liker godt Rivette fra før av. Ellers må jeg få med meg litt Claire Denis, 'Un Prophet' og den nye Dumont.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Ah, høres lekkert ut, finnes det en link til "Hjemover" på nettet for alle som ikke får anledning til å se den på TIFF er vel garantert interessen der. Elers har jeg billetter til overs til to Claire Denis filmer i morgen, pretender og Uro fikk kopi av samme epost med anmodning om å finne en måte å fordele dem ut til noen, vet ikke om jeg har anledning til å benke meg her for å finne på noe. Sender en tredje kopi til Svank om ikke han som later som eller Uro skulle ha anlending til å finne på noe. Fått rabattkort i jule/bursdagsgave så null pes med godtgjørelse utover at det er lov å føle seg forpliktet til å taste noe om filmene her. Beklaer kort varsel.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Ah, høres lekkert ut, finnes det en link til "Hjemover" på nettet for alle som ikke får anledning til å se den på TIFF er vel garantert interessen der. Elers har jeg billetter til overs til to Claire Denis filmer i morgen, pretender og Uro fikk kopi av samme epost med anmodning om å finne en måte å fordele dem ut til noen, vet ikke om jeg har anledning til å benke meg her for å finne på noe. Sender en tredje kopi til Svank om ikke han som later som eller Uro skulle ha anlending til å finne på noe. Fått rabattkort i jule/bursdagsgave så null pes med godtgjørelse utover at det er lov å føle seg forpliktet til å taste noe om filmene her. Beklaer kort varsel.

 

Hørtes trivelig ut. Men sitter med føttene ganske dypt ned i filmproduksjonshelvete om dagene, noe søvnløs og dessuten i Volda. Et fint stykke fra Tromsø.

Jeg er bitter over at jeg ikke kunne komme til TIFF samt Lofoten for å se eksamensfilmene til folkene der som var rett før TIFF. Det var planen inntil siste liten.

 

Hjemover tror jeg ikke er på nettet. Den beste muligheten er vel å sende en PM til Nomansvalley og spørre om han kan sende den på yousendit eller lignende.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Dag 1, Torsdag:

 

Starta dagen og festivalen med Me and Orson Welles (Linklater, 2008). En veldig såkalt myk start. En film som ikke er veldig bra, men litt bra. Fikk litt Billy Wilder-assosiasjoner. Men dette er ikke like skarpt eller mesterlig. Jeg føler jeg sitter og ser på en forenkla versjon av virkeligheten. Og det kan jo funke, med det blir jævlig glatt og forglemmelig. Ikke så interessant å skrive om. Ikke noe gøy i alle fall.

 

Jaja, uansett, fortsatte med 35 Rhums (Denis, 2008). Mitt første møte med dama. Det totale fraværet av ekspositorisk dialog (”skal du ha mer sukker?” er det som virker å gå igjen) var befriende etter Linklaters drit (jeg overdriver, men i forhold til denne blir det drit). Denis forteller med bilder. Bilder, stillhet, rytme... Denne filmen sier ingenting. Den bare pulserer og er helt forjævlig bra.

 

Så var det å løpe bort til Hålogaland teater og se Beau Travail (Denis, 1999). Kom ett minutt for seint ellerno. Papillon har dratt en sammenligning til Bresson i forbindelse med hvordan Denis bruker karakterene som modeller, nærmest som skulpturer. Jeg synes det er noe i den sammenligninga. Men formalt skiller denne seg veldig fra Bresson. Dette er mer som en dans, dette er Bresson med ballettsko. Denis’ kamera er ikke så rigid, det virker nesten å danse med karakterene, det er mer kontrollert urolig. Og filmen føles fragmentarisk, som en samling av minner. Assosiasjoner går til Marker. Gidder ikke skrive mer, høres ut som en tulling og sovna litt i midt uti denne, så jeg får se den igjen og evt. skrive mer da, så lenge kan du jo sjekke ut denne artikkelen av Jonathan R, Unsatisfied Men.

 

Etter denne Linklater-filmen og to Denis hadde jeg litt pause før neste film. Møtte Nomansvally og en kompis av han og drakk kaffe og prata. Vi dro på ”FNN – Young Directors” sammen, der Nomansvallys egne Hjemover var èn av flere kortfilmer på programmet. Jeg likte veldig godt kontrasten mellom nærbildene (som var veldig "tett på" skuespilerne) og landskapsbildene i total, og fotograferinga av tørrfisken. Gøy å høre om inspirasjonen til filmen og om arbeidsprosessen osv. Vi kunne jo ikke dra hjemover nå, så tok en kaffe/pils før vi avslutta kvelden med:

 

Trouble Every Day (Denis, 2001). Fy faen. Stillhet og ømhet som plutselig skrider inn (eller ut) i jævelskap. I det ene øyeblikket er en scene fylt med forsiktig ømhet, i det andre fylt av brutal lidenskap, noe voldsomt. Dette må være noe av den vondeste volden jeg har sett på film. Det var en scene der jeg var nærme å snu meg vekk fra skjermen. Det sier litt, jeg koste meg jo med Antichrist. Den kroppslige volden er mye værre her. Dette er generelt en vond film, et sårt og urovekkende horrorkjærlighetsdrama (denne viser, som en film som The Fly av Cronenberg, at horror og romantisk drama ikke nødvendigvis er motsetninger) som kanskje har et av tidene mest skremmende sluttbilder. Jeg hadde et mareritt som nesten skremte meg, natt til:

 

Dag 2, Fredag:

 

Ble ikke så mye film denne dagen, men var på seminar og fest og møtte LeMepris og hørte på Rosenbaum og så Hadewijch (Dumont, 2009). En veldig bra dag, med andre ord.

 

Hadewijch blir bare mer og mer kraftfull jo mer den godgjør seg i minnet. Jeg liker veldig godt dens enkelhet og renhet (tematisk, plottmessig og formalt), og samtidig er den tvetydig, uberegnelig og har innslag av narrativ svimmelhet. Jeg får lyst til å si ”dødsbra”, men jeg vet ikke enda... Jo, Dødsbra.

 

Dag 3, Lørdag:

 

Hadde planer om syv filmer denne dagen, men forsov meg litt og feilberegna spillelengde på en film, så ble bare fire:

 

Mitt Liv med en Idiot (Zhizn s idiotom; Rogozhkin, 1993). Som en lattermild Zulawski, kanskje. Nydelig absurd. Anbefales på det absolutt varmeste.

 

Un Prophète (Audiard, 2009). Først ble jeg skeptisk/skuffa, denne rastløse stilen her er jo ikke alltid min kopp kaffe. Men jeg likte denne. Alt føles så troverdig. Og så kommer disse innslaga av surrealisme og freeze-frame med kapitteltekst, og slow-mo, som funker som bare faen; de bryter ikke opp men føles naturlige, troverdige. Filmen er elegant i sin rastløshet, troverdig på sitt mest drøye og surrealistiske.

 

Red Riding: 1983 (Tucker, 2009). Denne irriterte meg noe jævlig. En lidelse å komme seg gjennom. Tullete, frustrerende lek med fokus. Nå skal det sies at denne var tredje film i en trilogi. Det hjalp sikkert ikke på. Ble fortalt at hver av disse filmene i trilogien sto på egne ben, men tja, det var vel en litt tvilsom ting å si, om ikke feil.

 

Valhalla Rising (Refn, 2009). Aguirre regissert av en stum og kanskje litt trashy Malick eller stum og ostete Tarkosvky. Ikke så bra som det høres ut, men heller ikke så dårlig. Jeg ble overraska over hvor lite slossing det var i denne. Her er det mest bilder av vann og skog og fjell og fjes som i beste fall sier noen få ord. Det er vel èn setning i løpet av de første ti minuttene. Og når skjermen blir svart og "Chapter IV: Hell" står i rød skrift, ja, du vet, da må man smile. Jeg klarer ikke å mislike denne, men jeg klarer heller ikke å like den veldig godt.

 

Mellom filmene hang jeg mye med Nomansvally. Du kommer ikke borti mer hyggelige folk. Utenom LeMepris, som var like hyggelig.

 

Dag 4, Søndag:

 

Siste dag. Det ble to filmer og burger på Blårock før flyet gikk.

 

Åpna dagen med White Material (Denis, 2008). Den skal jeg ikke skrive noe om her, for den skal jeg skrive en artikkel om. Fuck.

 

Men det var kult å se Chocolat (Denis, 1988) rett etter White Material. To filmer med en lignende setting, regissert av samme dame, men med helt forskjellig stil og tone. Denne er besindig og varsom der White Material er urolig og voldsom. Der det såvidt regner litt i Chocolat, tordner det i White Material. Ekstremt bra, denne Chocolat, men ikke så (øyeblikkelig, i alle fall) inntrengende som det andre jeg så av Denis.

 

LeMepris tok forresten en tur innom Blårock. Veldig hyggelig, skulle gjerne tatt et seinere fly.

Link to comment
Share on other sites

 
Kult med rapport, Kiddo! Siden det er Denis-måned må du gjerne poste relevante deler av det innlegget i sist-sett-av-Denis-tråden, det synes jeg vi kan tillate oss selv om det blir dobbelt opp. Ikke sikkert alle er innom denne tråden.
Link to comment
Share on other sites

 

E og J fra Harstad var på TIFF:

Aftenlandet

Fin film. Minner veldig om Bela Tarr´s filmer, kansje særlig Damnation. Bare i farger. Arthaus har distrubusjon på den. Takket være oppegående kritisk publikum som følger med. Hva med en underskriftskampanje for å få den utgitt på Dvd? Fortjener et gjensyn.

 

Bad Boy Bubby

Endelig fått sett den på kino. Full sal. Hope har skrevet bok om hva som skjedde med ham etter filmen kom ut.

 

Breathless

Gangsterfilm. Like over middels. Kunne vært bedre. Likte ikke idylisering av et kjærlighetsforhold som oversygget en låst sosial situasjon som besto av sterke kriminelle krefter isped solidaritet,tradisjon og familie.

 

The Most Dangerous Man in Amerika

Dokumentar om han som avslørte at USA gikk inn i Vietnam krigen på falske premisser. Filmatisk god. Bruker ulike virkemidler. Blant annet animasjon. Alltid morsomt med Nixon som truer folk på kontoret og glatter ut språket når han blir intervjuet av pressen.

 

Ward Nr 6

En av de beste på Tiff for synes vi. Fabelaktig aktualisering av Anton Tsjekhovs novelle fra 1892, lagt til våre dager. Folk ble stemplet som gale og normaliteten ble grotesk.

 

Beau Travail

Mesterverk. Løp og kjøp.

 

Helsinki, Forever

Dokumentar. Litt masete montasjefilm om byplanlegging i Helsingfors gjennom tidene. En både og film. Forstyrrende bruk av oljemalerier. Morsomt at byplanlegging på 60 tallet hadde påført byen større skade enn andre verdenskrig.

 

Katalin Varga

Rumensk møkkafilm. Fem minutter inn i filmen vet en hvordan det ender. Smørje av superklisjeer; voldtekt, hevntokt, landskapsskildringer, en lurt sønn, ingen overraskelser. Styr langt unna denne tilsynelatende kunstfilm som så avgjort ikke er det.

 

35 Shots of Rhum

En bra film.

 

Djevelens trekkspill

Skulle ønske trekspillet spilte mer. Filmen føltes som om den var en halv time forlang. Kul battle som lignet på crossroad/8 mile

 

Truble Every Day

Spenningen mellom fantasi og virkelighet er visket ut, for hvilke tanker som ledet til mareritt og hvilke følte til handling var hele tiden stilt på prøve.

 

White Material

City of god i Afrika. God film. Føles som en fortsetelse på Chocolat. Troverdig. Fiksjon viser mer en en dokumentar

 

The End of St. Petersburg Stumfilmkonsert

Film nr to i Pudovkin´s triologi var avgjort severdig men og den svakeste. (Moren, St.Petersburg, Storm over asia) men fortsatt bedre en Eisensteins filmer.

Musikken var ugjevn, tok lite hensyn til filmen, virket som musikkerne er mer interesert i å promotere seg selv. Publikum var ikke mye i tankene.

Men dog mye bedre en musikken som var til Moren i 2009 på Tiff.

 

The Girldfriend Experience

Film som viser at finanskrisen har innvirkning på selv på luxusprostituerte. Tragikomisk. Rekkeføge på filmen er hulter til bulter for å vise hvor rotete tilverelsen for hovedpersonen var på tross av alle luxusfaseliteter.

 

Un Prophete

Fengselfilm som føltes som et dataspill. Neste Gta? Jeg hadde kjøpt det. Troverdig og grei.

Trond Giske sneik i kino køen,Tok et langt steg over en sperring. Solidaritet brødre.

 

It might get LOUD

Jimmy page, The Edge og Jack White i samtale om gitarens rolle i musikken. Jimmy Page var litt vel tilbaketrukket, kansje p.g.a. at han og var produsent for filmen. Jack White var god, The Edge var idiot. The Edge innrømmer faktisk at han bare spiller pling plong på låtene, sier at han gråt når han så Spinal Tap for det var for nært virkeligheten, men tedde seg som om han spilte i Spinal Tap. Tom Morello hadde vært mere spenende en The Edge.

 

Chocolat

Biografisk materiale ligger til grunn for filmen. Overbevisende film om systematisk utbytting av alle tenkelige resusser - menneskelige så vel som materielt.

 

Så og et kortfilm program (Shorts 3)

 

Var å hørte på samtale med Claire Denis.

Hun holdt tak i det som hun ville ha frem, og understreker at hun stoler på publikum, håper at filmene vil virke. Hun prøver å fortelle en historie på sin måte, eksempelvis jobber hun med sammen med folk så de får en felles forståelse av hvordan filmen skal bli.

Hun tar Lislemoen på en fin måte når han stiller teite spørsmål og vrir det dit hun vil ha det.

 

E & J

Link to comment
Share on other sites

 
 
Kjipt at Tromsø er så langt borte, men anmeldelsene er en liten trøst!

Det er dyrere å ta båt i fra Harstad enn et fly i fra Oslo. Takk til Troms Fylkeskommune

Link to comment
Share on other sites

 

Vil dere som var på årets Tiff si at dere enige i dette?

 

"...uttrykk som Tromsø Fyllefilmfestival og “keiserens nye klær” har begynt å versere. Festivalen er et gigantisk påskudd for fest for mange, og ingen vil eller tør å si at filmene ikke er gode nok. Kanskje festivalledelsen vet det, for det virket som om filmene var valgt i blinde fra fjorårets festivaler ellers i verden."

 

For mer galle se her

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Dette var min første tur til Tromsø og TIFF, så jeg vet ikke, jeg kan jo ikke se årets festival i lys av tidligere år. Men jeg var veldig fornøyd, og for meg virker det som om denne karen var ute etter å ha det varmt og lyst i gatene og i kinosalen, altså få seg feelgood.
Link to comment
Share on other sites

 
Virker veldig grinebitersk, ja. Det eneste interessante er påstanden om at programmet ikke er på høyde med tidligere år, men den påstanden underbygger han jo ikke i det hele tatt.
Link to comment
Share on other sites

 

Nei, ikke sant. Og når en kritikk av festivalen går på at filmene ikke etterlot publikum i feststemning og ikke ga de store avisene mulighet til å "melde om ting som får betydning også for de som ikke var på akkurat denne festivalen", ja, da synes jeg det sier mer om forfatter'n enn festivalen.

 

Det var kaldt ute, so what? Det var kanskje ikke så mye film som behaga? Hmm, deilig da. Jeg mistenker at "ikke på høyde med" betyr "ikke like dyktig til å få publikum i godt humør". Greit det, vi ser på film forskjellig, men det virker som Thor Willy her framlegger sitt eget syn på film/filmfestivaler snarere enn å diske opp med velargumentert kritikk av 20-åringen TIFF.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg synes Tiff holder seg bra. Var der for femte gang i år og satt veldig pris på årets program. Likte særlig Claire Denis retrospektiven, Festivalutstillinga på Tromsø Kunstforening med Annika Larsson sine videoer. (Har andre filmfestivaler i norge i det hele tatt en festivalutstilling?) og utendørs Nanook of the north stumfilmkonsert på torget med Matti Bye orkester.

Høydepunktene ellers på festivalen for meg var: Hadewijch, Home from home, october country, pontypool, fish tank og the girlfriend experience.

Synes det er tullete å kritisere tiff for å være slappe i utvelgelsen av filmer og program. Det er uten tvil den mest kompromissløse festivalen i Norge i hvert fall. Man ser såklart mye dritt på en filmfestival, men da blir gullet enda bedre når det først dukker opp. Det denne typen er ute etter virker som en safe og streit festival hvor man veit hva man får og det er jeg glad for at tiff ikke er og forhåpentligvis aldri kommer til å bli.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...