Jump to content

Visninger og rop, runde 9 - La antena


Montag
 Share

Recommended Posts

 

Kjekt at såpass mange fikk lyst å se denne, men jeg lurer på om vi skal gi den noen dager ekstra da 4-5 stykker (kosmo, fubarino m.fl) av de som signaliserte interesse ennå ikke har fått somlet seg til å gjøre den unna. :D Hva mener dere?

 

@Infenso: Leste en anmeldelse hvor Sapirs film ble beskrevet slik: Om Maddin og Leo McCarey hadde kommet sammen for å regissere en remake av Brazil ville utfallet kunne vært som La antena - stumfilmsurrealisme ispedd antikorporativ allegori. Beskrivelsen er vel ikke helt ueffen...

 

Jeg skal være enig i at historien ikke er den aller dypeste og at en del av symbolbruken til tider tipper noe over (f.eks. hakekorset og Davidsstjernen føltes klumset). Filmen overvinner imidlertid dette gjennom sin herlige visuelle stil samt et flott soundtrack.

 

Noe jeg likte godt var Sapirs lekne bruk av intertitles - karakterer som vifter/dytter bort tekstbrokker; skurken som blåser en røykring som danner den manglende bokstaven i ordren om å utføre hans onde plan; karakterers emosjonelle status oppsummeres ofte i tekstblokker svevende rett over hodene deres; "ya verás" (= du kommer til å se) plassert over de tomme øyenhulene til den blinde gutten; etc.

Om man i tilleggg kan såpass spansk at man ikke er avhengig av undertekster kommer dette elementet virkelig til sin rett.

 

 

Man valgte forresten å kutte ca 50 minutter av filmen før lansering - noe som kan forklare løse tråder i handlingen (hva skjedde f.eks. med Mr TVs sønn?). Det hadde vært moro om dette materialet ble tilgjengelig i en framtidig ultimate dvdutgave...

 

Litt ekstramateriale fra innspillingen:

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, da er det vel ingen grunn til å forhale dette lenger. Synd at ikke alle påmeldte kom i havn i løpet av perioden, men jeg regner med at forumets mange andre kåringer har tatt deres oppmerksomhet bort fra dette prosjektet...

Om ingen har noen motforestillinger foreslår jeg at forumets yngste og ivrigste medlem, CypheroN, tar neste runde.

Link to comment
Share on other sites

 

Ventar framleis på filmen, men er godt vand med at neste runde blir sparka i gong før eg er ferdig med den aktuelle. Cypheron kan gjerne ta neste runde for min del, var aktiv her på denne. Blir det The Green Mile, skal tru? ^_^

 

Visninger og rop har som nemnt av dei fleste ikkje fungert optimalt hittil, då på grunn av at få har fått sett filmen innan fristen (mykje pga sein levering frå levrandør). Kva om kven som skal stå for runda + aktuell film blir bestemt endå lengre i førevegen? T.d. om ein bestemmer dei 3-5 neste som skal stå for dei komande rundene? Opprinneleg var jo tanken at dei mest aktive skulle få stå for komande runder, men slik det er no blir jo det for få aktive til at noko slikt bør bli gjeldande. Hovudmålet må først og fremst vere å få i gong fruktbar diskusjon, og at alle er klare til å sjå filmen og diskutere kort tid etter den aktuelle runda er i gong. Slik det er no rekk vi ikkje det.

Link to comment
Share on other sites

 
Med så ekstrem lang og treg leveringstid som f.eks. Play opererer med er det ikke til å unngå at mange ikke rekker å se filmen innen fristen. Jeg synes derfor at forslaget om å velge kandidat og film noe tidligere enn vi hittil har gjort høres fornuftig ut. Man kunne f.eks. startet ballet med å også peke ut cypherons etterfølger allerede nå - høres det farbart ut?
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
Jepp. Frenzy kan ta neste. Kan opne opp tråden no, men kan kan vente med introduksjon og slikt til den aktuelle filmen si periode byrjar. Trur vi skal klare å samle aktiviteten betre på den måten.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Det høres helt greit ut. Tips til filmvalg - ta en som er tilgjengelig via PK til overkommelig pris.
Regner med du sier dette pga den lave aktitiveten på din runde? Uansett: æsj, og jeg som hadde funnet en bra tittel.. Da får jeg lete litt videre...
Link to comment
Share on other sites

 
Regner med du sier dette pga den lave aktitiveten på din runde? Uansett: æsj, og jeg som hadde funnet en bra tittel.. Da får jeg lete litt videre...

Ja, forsåvidt siden det ser ut til at mange ikke rakk å få levert filmen innen de 3 ukene som dette prosjektet opererer med. Om neste film derimot forefinnes til grei pris på PK burde aktivitetsnivået gå opp, da man ikke kan skylde på utenlandske leverandørers treghet.

 

Skal forresten ikke legge skjul på at jeg gjerne hadde sett et litt større trykk her enn det ble, men det var iallefall flott at samtlige som så filmen var godt fornøyd. :)

Link to comment
Share on other sites

 
 
Kjekt at såpass mange fikk lyst å se denne, men jeg lurer på om vi skal gi den noen dager ekstra da 4-5 stykker (kosmo, fubarino m.fl) av de som signaliserte interesse ennå ikke har fått somlet seg til å gjøre den unna. :D Hva mener dere?

Jeg skal se den. No worries.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

Då fekk eg endeleg sett den.

 

Wow. Unikt alt eg har sett før. Filmen tek utgangspunkt i den heilt tidlege filmen, godt ispedd nyteknologiske vinningar. Ein bra kombinasjon. Er ikkje altfor bevandre i stumfilmens verd, men sat likevel pris på hinta til desse, blant anna det kanskje mest karakterisktiske, måneansiktet frå Le Voyage dans la lune. Dog denne gongen med ein sigar i staden for ei rakett. Likte veldig godt alle overgangane i filmen, der objekt går over til å danne andlet. Eit spark mot materialisme?

 

Ser på filmen som ein kritikk av manglande demokrati/tyranni, med dei demokratiske stemmene fråtekne, og berre det skrivne ord att.

 

Lydsporet, eller til tider mangelen av eit lydspor, dikterte kjenslene mine i høve til filmen. Der den flotte musikken underbyggja og forsterka kjenslene mine, gjorde mangelen på lyd til at dei blei undertrykte og heldt tilbake. Filmen heldt på ein måte fram etter dens slutt også. Kjensla av å skru av DVD-spelaren og høyre prating og lydar frå det som var på TV gav ei frigjerande og oppvekkjande kjesle. Spesielt.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Da var denne sett, og må si at dette var veldig bra. Det er umulig å ikke like den fantastiske kreativiteten og lekenheten i denne filmen. Dette er midt i blinken for min del.

 

Men jeg er enig at filmen taper seg noe på den politiske symbolikken. Jeg synes egentlig tapet av stemmen var en veldig flott metafor. Men det ble svært lite subtilt etterhvert, og når de gode brukte Sovjet-symboler, mens de onde brukte nazi-symboler, virket det hele ganske useriøst. Det hjalp selvsagt ikke at de stjal ordene til folk, og lagde kjeks av de heller.

 

Uansett en veldig flott film. Mer slikt.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...