Jump to content

Visninger og rop, runde 9 - La antena


Montag
 Share

Recommended Posts

http://i56.tinypic.com/2ir1354.jpg

 

Vi fortsetter med film fra Latin-Amerika, nærmere bestemt den argentinske La antena (2007) i regi av Esteban Sapir.

 

Handlingen dreier seg om en by hvis innbyggere har mistet evnen til å snakke grunnet Mr TV, eier av byens eneste tvstasjon. Mr TV er ikke fornøyd med bare dette, han ønsker dessuten å gjøre alle byens beboere til sine slaver vha en diabolsk innretning som også skal stjele deres tanker. (Big Brother, anyone?)

 

 

La antena var en av mine virkelig store overraskelser i 2008, en moderne "stumfilm" hvis tekniske brillianse, visuelle prakt og fortellerglede slo meg i bakken. Dette er et verk som velter seg i filmhistoriske referanser - i tillegg til Mélièshomage finner man ekko fra både tysk ekspresjonisme (Lang, Murneau), sovjetisk avantgarde (Eisenstein og Dziga Vertov) samt referanser til George Franju og moderne helter som Gilliam og Lynch. Utfra innflytelser som disse makter Sapir å skape noe nytt og eget spennende. Måten han turnerer dette prosjektet på er svært elegant - det er rett og slett en fornøyelse å skue i all sin lekenhet.

Jeg håper mange her griper sjansen til å se denne - en av de mest originale jeg har sett post-2000 - dere kommer ikke til å angre.

 

 

Sangerinnen, La voz, og hennes sønn er byens eneste med sine stemmer intakt.

http://img64.imageshack.us/img64/797/laantenascene06.jpg http://img64.imageshack.us/img64/laantenascene06.jpg/1/w750.png

 

Mr TV i arbeid:

http://i53.tinypic.com/sp99ts.jpg

 

Mr TV er, som dere forstår, ganske så slem - og hans nestkommanderende, "rottemannen", er en skikkelig badass:

http://xs.to/image-F347_4B45339D.jpg

 

Nok en av Mr TVs ekle våpendragere:

http://i55.tinypic.com/2j0kye9.jpg

 

 

Byens eneste håp er denne pjokken:

http://i56.tinypic.com/jikv0k.jpg

 

La antena mottok overveldende positiv kritikk i internasjonal presse - jeg skriver under på hver av disse:

 

- La Antena is a visually stunning, black and white, near silent sci-fi film.Mysterious and haunting, with echoes of Tim Burton and Terry Gilliam. Evening Standard;

- Overpoweringly exquisite... Fritz Lang meets Tim Burton. Mail on Sunday;

- A refreshing one-off. Guardian;

- The missing link between the films of Jean Cocteau, David Lynch and Michel Gondry... thrilling and enthralling. Independent;

- Unlike anything else you will see all year. Film Review;

- Every now and then, a knockout film comes along that reaffirms your faith in all things cinematic. Here's one such flick. FILM OF THE MONTH

- Sometimes cinema tickles the senses, sometimes it tugs at the heartstrings, sometimes it exercises the intellect – but La Antena transmits to all three at once. For Sapir's film is visually beautiful, mentally stimulating, and thoroughly haunting. Eye for Film

 

En av filmens good guys:

 

http://i55.tinypic.com/2w3t6ky.jpg

 

 

 

Filmen kan kjøpes bl.a. herfra:

 

Amazon.co.uk @ £7

 

 

For de som trenger enda mer overtalelse:

 

http://www.youtube.com/watch?v=2E0RoL68t4o&feature=related

Link to comment
Share on other sites

 
 
Får ikkje opp bileta, men har sett litt på traileren. Interessant val, som eg som venta ikkje har høyrt om. Kan diverre ikkje ta meg råd til filmen akkurat no, men skal få gjort det om ikkje så lenge.
Link to comment
Share on other sites

 

Merkelig at du ikke får opp bildene. Her fungerer det fint. Andre som sliter med å få de opp?

 

Hvor lang periode skal denne forresten gå - er tre uker tilstrekkelig til å anskaffe seg og få sett den?

Link to comment
Share on other sites

 
Sett filmen da den kom. Hadde den vel med på min toppliste fra 2007. Syns den først og fremst var en estetisk og kreativ opplevelse. Den lille jenta maktet vel også å gi filmen emosjonell brodd. Har dog ikke tatt det viktige gjensynet med denne enda, og føler jeg ikke helt husker den så altfor godt og kan utdype mer hva jeg føler for den. Men den var veldig fin, og et godt valg.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Beklager for dobbeltpost, men jeg så like så godt filmen i kveld! :)

 

Interessant konsept, med blanding av stumfilm og lydfilm. Men det som er enda mer interessant er at det har noe med plottet å gjøre. Den slue TV-sjefen som styrer byen har tatt stemme fra alle, bortsett fra to mennesker. Det er derfor en original og bra film. Den har klare referanser til Metropolis av Fritz Lang, både på stemning og hvordan byen ser ut, fabrikkene etc, og t.o.m. noen scener som er direkte hyllester (eller rip-ofs om du vil :lol: ), da scenene er 99% like. Filmen er jo nesten ren stumfilm, så en del musikk i bakgrunn. Man følte med musikken!

 

Så ja, jeg likte den veldig godt. Likte godt den 'tyske' stemningen, fikk lyst til å se noen stumfilmer fra perioden med en gang. Forslag, Montag? :lol:

 

Er kun en ting jeg lurer på:

Hva er greia med arrene på hendene til mannen, kona og datteren?

 

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, dagens ungdom er jaggu utålmodig - poeng til deg for iver. :lol:

 

 

Sårene i håndflatene kan vel best leses som del av filmens kristne symbolikk - altså de er stigmata. Den blinde gutten kan sees som Jesus, moren hans som Maria, den unge jenta som Maria Magdalena og Mr TV som Lucifer.

 

 

Ditt neste stumfilmprosjekt (og det blir vel også gjort unna i kveld så travelt som du har det? :D ) bør bli Langs Spione

Link to comment
Share on other sites

 
Hehe, dagens ungdom er jaggu utålmodig - poeng til deg for iver. :lol:

 

 

Sårene i håndflatene kan vel best leses som del av filmens kristne symbolikk - altså de er stigmata. Den blinde gutten kan sees som Jesus, moren hans som Maria, den unge jenta som Maria Magdalena og Mr TV som Lucifer.

Ja, tenkte det var noe slikt, med

Davidstjernen og det hele, i filmen.

 

 

Ditt neste stumfilmprosjekt (og det blir vel også gjort unna i kveld så travelt som du har det? :D ) bør bli Langs Spione

Haha, neppe. Har den ikke tiljengelig. Men skal sjekke den ut så fort jeg kan. Jeg har bare sett M og Metropolis av Lang, så Spione er høyst etterlengtet.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Den skjønte jeg ikke, men så har jeg ikke sett filmen. Har Davidstjernen noe å gjøre med kristen symbolikk? Er den ikke først og fremst knyttet opp mot den jødiske tro?

Når jeg skrev "tenkte det var noe slikt"; mente jeg religiøst. Men når sant skal sies, tenkte jeg ikke over det.. Religion er ikke min sterke side.

 

Men siden du nevner jødene, så kom jeg på en ting.

Det var også svastika i filmen.. Fin kontrast til Davidstjernen, det gitt.

.

 

^

|

|

(ikke plot-spoiler)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Så denne i dag. En slags blanding av Maddins visuelle stil og Gilliams fantasi, krydret med referanser til en rekke andre filmer, der Metropolis-referansene kanskje er de mest åpenlyse. Det er på ingen måte noe negativt. Liker spesielt godt hvor leken denne filmen føles, og hvor full av kjærlighet for filmmediet den virker å være. Den er flott å se på og lydsporet er finfint. Interessant plot og setting. Ja, det meste fungerer veldig bra her.

 

Dette er ikke en film jeg klarer å skrive spesielt mye om. Den har ikke så mye nytt å komme med, verken på den tekniske biten eller (for å dra det litt langt) som kommentar til samfunnet og livet. Dette er pur filmglede og suveren underholdning. Glad jeg fikk med meg denne. Bra valg, Montag!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

La Antena er en veldig god film. Jeg så den for ca. et år siden, takket være at Montag postet traileren på Diskusjon. Filmen har en virkelig vakker ekspressiv form, og når det er direkte knyttet opp mot innholdet blir det desto mer virkningsfullt. Tror jeg skal benytte anledningen til å gi den enda en spin :)

 

Dette er pur filmglede og suveren underholdning.

 

Enig, enig!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Det er vel fordi det ikke er så mye å si om filmen, egentlig. Som både Infenso og Speik skrev, er dette en underholdningsfilm med en simpel story.

 

Man har religion/nazisime-referansene også, men så er det jo grenser for hvor spennende det er å snakke om i lengden også.

Link to comment
Share on other sites

 

Da var den sett. Likte den ganske godt. Visuelt nydelig, selvfølgelig, men også en finfin metafilm om film som medium. Man hører prosjektører dure gjennom store deler av filmen, karakterene virker av og til separert som om de ser den andre karakteren via en skjerm. Den onde er Herr TV, som jo er ganske morsomt siden TV var jo den store trusselen mot filmindustrien da den kom. Filmen har flere referanser til Langs "Metropolis" samt George Melies og bruker mange ekspresjonistiske virkemidler. Der jeg synes filmen feiler er når den trekker inn politikk; fascistene som prøver å kontrollere sinnet til innbyggerene i byen og den blinde ungen korsfestet på en jødestjerne. Da handler filmen plutselig mer om å undertrykke folk og ta fra dem sin stemme, som jeg synes er en unødvendig og alt for banal allegori. Synes også filmens timing var strålende frem til de siste 30-40 minuttene som ble for langtrukket.

 

Alt i alt en flott filmopplevelse og en dristig statement om hva film burde strebe etter og hva film kan gjøre. Og ikke minst hyllesten til stumfilmen og dens språk. Tommel opp!

Link to comment
Share on other sites

 
Så denne i går. Enig med mye av det som allerede er sagt. Det er en morsom og fantasifull film. Den klarer nok ikke å forvandle inspirasjonskildene til et dypt personlig utrykk som Guy Maddin gjør, og den har heller ikke hans herlige kornete tekstur. (Jeg ser nå at den faktisk er skutt på 16mm, det overrasker meg litt, trodde egentlig den var skutt digitalt, og at analog-looken var lagt til som effekter.) Litt mer som Guy Maddin møter en mindre gjøglete City of Lost Children, egentlig. Og så var musikken fin.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...