Jump to content

Nye kåringer


pretender
 Share

Nye kåringer  

42 members have voted

  1. 1. Akkurat nå kunne vi gjerne ha kåret beste.... (kryss gjerne av flere)

    • Dokumentar
      12
    • Animerte kortfilm
      9
    • Kortfilm uansett
      5
    • Animasjonsfilm (fullengde)
      7
    • Film fra forskjellige nasjoner
      18
    • All-time spillefilm (som i Topp 250, sist gjort mars 2008)
      9
    • TV-serie
      7
    • Film innen forskjellige sjangre
      13
    • Regissør
      2
    • Annet (spesifiser i tråden)
      0


Recommended Posts

nei aldeles ikke, kunne forsåvidt vært interessert i asiatisk film (hovedsaklig kinesisk, japansk, koreansk eller thailandsk), kanskje spansktalende (men ikke kun film fra spania), og lite annet.

men ja nå ser jeg egentlig ikke så veldig mye film, så det hadde vel fort føltes veldig ensformig å skulle gjøre et dypdykk i iransk film for eksempel, og i tillegg har jeg ingenting å gå på fra før, så det betyr jo at jeg burde vel minst sett 15 filmer for å få en ok topp 10. det blir for mye for min del.

derfor jeg sier at det er bare å peise på for dem som orker. samme gjaldt egentlig for tiårsvoten og enkelte av tiårene der.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synes vi kan bruke januar til å bestemme oss for neste kåring, mens vi ser masse film av Denis! Mohaha.

Skjønner hva du tenker, og vi snakket om interferens og fokusvekslinger og distraksjonselementer og sidesporkjøringer mellom de forskjellige eventene da månedskonseptet kom rett etter Visningar och Rop kom mens tiåregreiene pågikk. Men erfaringsmessig så går det greit. Nå i dag er det skikkelig liv i denne leiren, men det sovner sikkert snart, og fokus flyttes igjen.

 

Men vi trenger uansett ikke sette dette med en gang. Men hva om det starter en kåring ca. 15 januar? Det burde jo sikkert gå smooth...

http://www.listsofbests.com/list/61707 Det der holder vel? biggrin.gif

Jau, men den der er jo så historieløs. Noe som fort skjer om man bare tenker 15 år tilbake i tid, egentlig.

Link to comment
Share on other sites

 
Jajo. Synes vel i grunn bare at en kåring over de beste norske filmene er mildt sagt lite interessant. Tror ikke jeg en gang klarer å liste opp 7 filmer som jeg virkelig liker. 15 januar synes jeg også var et passelig tidspunkt å starte en ny kåring.
Link to comment
Share on other sites

 
Skjønner hva du tenker, og vi snakket om interferens og fokusvekslinger og distraksjonselementer og sidesporkjøringer mellom de forskjellige eventene da månedskonseptet kom rett etter Visningar och Rop kom mens tiåregreiene pågikk.

 

Ja, det var ikke bare fordi jeg er den halvrustne gallionsfiguren for Denis-måneden at jeg slengte ut denne litt spøkefulle bemerkningen, man er jo redd det kan bli litt mye for den aktive brukermassen på DF, og at noe uunngåelig vil ta vekk fokuset fra noe annet. Jeg tror i hvert fall det kan være lurt å gi kåringene romslige tidsfrister, la de puste litt, ikke gjøre det veldig intenst. Funker helt sikkert fint å starte en ny kåring 15. januar!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Stemte også for nasjoner. Skal vi da bare ta for oss de største og mest anerkjente nasjonene, eller går vi for regioner også, som To Be Frank nevnte?
Link to comment
Share on other sites

 
Hva med å ha nasjoner, evt. regioner og kontinenter som månedstema, for så å ta en kåring måneden etter? Hadde jo forhåpentligvis økt mengden film folk har sett i disse nasjonene, og dermed en mer kvalifisert og interessant kåring? Hadde jo også vært litt kult å sett "resultatet" av et månedstema i form av en kollektiv liste. Trenger jo ikke bare ha regissører som månedstema, og det gir jo flere muligheter til artikkler om disse filmene, regissørene etc. i regionen. Krunglete forslag, er jeg ute på viddene?
Link to comment
Share on other sites

 
Hva med å ha nasjoner, evt. regioner og kontinenter som månedstema, for så å ta en kåring måneden etter? Hadde jo forhåpentligvis økt mengden film folk har sett i disse nasjonene, og dermed en mer kvalifisert og interessant kåring? Hadde jo også vært litt kult å sett "resultatet" av et månedstema i form av en kollektiv liste. Trenger jo ikke bare ha regissører som månedstema, og det gir jo flere muligheter til artikkler om disse filmene, regissørene etc. i regionen. Krunglete forslag, er jeg ute på viddene?

 

 

Strålende ide, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Hva med å ha nasjoner, evt. regioner og kontinenter som månedstema, for så å ta en kåring måneden etter? Hadde jo forhåpentligvis økt mengden film folk har sett i disse nasjonene, og dermed en mer kvalifisert og interessant kåring? Hadde jo også vært litt kult å sett "resultatet" av et månedstema i form av en kollektiv liste. Trenger jo ikke bare ha regissører som månedstema, og det gir jo flere muligheter til artikkler om disse filmene, regissørene etc. i regionen. Krunglete forslag, er jeg ute på viddene?

 

Litt kronglete ja, siden månedstemaet er rettet mot at man skriver artikler til et samlet tema. Å ta f.eks Sverige(eller en region, Skandinavia) som et tema blir antageligvis altfor svært. Skal vi skrive 11-20 artikler om filmer fra ett land så blir det litt for random og tilfeldig. Fra en hel region enda verre.

 

Det som går an er å gjøre det andre veien da. At man tar kåringen fra landet først, også bruker man månedstemaet på en eller annen måte for å skrive artikler om de 20 øverste eller noe sånt. Også kan man prøve å kjøre debatter og ting i forhold til at folk ser og diskuterer film ellers fra landet.

Men jeg er usikker på om det fortsatt er for stort.

 

Dessuten ser jeg for meg at Pretender sikkert tenker å ha et nytt land i kåring hver måned eller så. Månedstemakonseptet følger nok ikke det like elegant.

Og å få pakket inn et tema jevnlig pr. måned er også usikkert. Gått to måneder+ pr. til nå. Denis burde være mer overkommelig enn Herzog og Kubrick, og forhåpentligvis går ting mer rutinemessig etterhvert, men vi får se.

 

Personlig synes jeg nesten bare et tema som fransk nybølge er litt stort for en eller to måneder. Hele Frankrike sin filmhistorie blir ikke lettere akkurat.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Hei igjen.

 

Nå ser det ut som "nasjoner" og "sjangre" har dratt litt ifra det andre, så det legger vel opp til at det må bli noe sånt først.

 

Med sjanger er det relativt enkelt å gå igang, jeg føler iallefall det er kanskje en fire-fem forskjellige kåringer som relativt enkelt ville la seg gjennomføre uten for mye om og men. Tror at vi kunne gjort definisjonsspørsmålet relativt enkelt ved igjen å følge imdb's merkelapper. Som av og til kan være merkelige, men om vi holder oss til "horror", "film-noir" (som hvorvidt er en sjanger ikke skal diskuteres akkurat nå), "sci-fi" ol. er det vanskelig å havne helt på viddene. Jeg tror ikke vi skal kåre beste "adventure" sånn med det første. Uansett tror jeg det må bli en ny poll ift. hvilke vi skal ta.

 

Med nasjon ser det ut til å bli litt mer definisjonsjobb, avgrensing av regioner, oppsett av grenser osv. Ser ut som det er en del meninger om dette.

Er det "greit" å se Øst-Europa under ett, f.eks? Mens Russland/Sovjet for seg selv...

Er motstander av en hel Asia-kåring, da jeg mener iallefall Japan fortjener egen.

Så er det med spania og spansktalene og evt. hele Latin-Amerika under ett. Synes det er litt rart å utelukke Brasil, så ville selv tatt med hele verdensdelen, og ikke Spania.

Uansett må det vel polles for å finne frem til de ønskede nasjoner/regioner. Litt mer jobb å komme igang med denne altså.

 

Lekte med tanken å kjøre to kåringer ca. samtidig, med lang frist (2 mnd eller noe), da det kan bli monotont med f.eks. bare japansk eller bare horror i en periode, og at det kan være greit å veksle litt (er tross alt lettere å oppleve variasjon innenfor et tiår).

Link to comment
Share on other sites

 
 
Hei igjen.

 

Lekte med tanken å kjøre to kåringer ca. samtidig, med lang frist (2 mnd eller noe), da det kan bli monotont med f.eks. bare japansk eller bare horror i en periode, og at det kan være greit å veksle litt (er tross alt lettere å oppleve variasjon innenfor et tiår).

 

Er veldig enig i det du sier. Spesielt det siste der har vært hovedgrunnen for at jeg i utgangspunktet er minst gira på nettopp nasjonskåringer. Tror det ville blitt litt slitsomt og bare se feks franske filmer en lenger periode. To kåringer samtidig virker som en god løsning på det.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Synes vi bør velge sjangerfilmer med det første, og at det settes opp en poll om hva som skal være først av scifi/horror/etc.

 

Nasjoner blir for slitsomt.

Pollen sier noe annet.

 

Og sjangere er langt mer slitsomt med tanke på hvor vage de stort sett er.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Sjangerkåringer er heilt håpløst om de ikke er underlagt svært strenge premiss i alle fall, og nasjoner kan fort bli drøyt som avstemning (heller tipstråd osv.). Men jeg er enig med Infenso om at regissørkåringer er både mer interessant, konkurransepreget (hehe) og morsomt.
Link to comment
Share on other sites

 

Blir ikke regissørkåringer noe av det samme som regissørvotene?

 

Jeg tror det beste her og nå ville ha vært å samkjøre en kåring med beste film noir og alternativt en nasjonskåring. Om det blir for bredt kan man bare innsnevre. "Frankrike post-2000" etc?

Link to comment
Share on other sites

 
Blir ikke regissørkåringer noe av det samme som regissørvotene?

 

Jeg tror det beste her og nå ville ha vært å samkjøre en kåring med beste film noir og alternativt en nasjonskåring. Om det blir for bredt kan man bare innsnevre. "Frankrike post-2000" etc?

 

ikke om det er en avstemning på hvem som er den beste regissøren! det blir noe helt annet enn avstemning på hva som er den beste filmen til den enkelte regissør.

 

det tror jeg hadde blitt en morsom kåring. mye unaturlig høye plasseringer og slikt for å presse fram sin egen obskure favoritt som gjerne ikke har lagd mer enn én film i sitt liv.

Link to comment
Share on other sites

 
ikke om det er en avstemning på hvem som er den beste regissøren! det blir noe helt annet enn avstemning på hva som er den beste filmen til den enkelte regissør.

 

Er selvsagt dette jeg tenker på, ja.

 

Har tidligere sett dette bli gjort på bl.a. TLC.

Link to comment
Share on other sites

 
Og sjangere er langt mer slitsomt med tanke på hvor vage de stort sett er.

 

 

Sjangerkåringer er heilt håpløst om de ikke er underlagt svært strenge premiss i alle fall,

 

Som nevnt noen poster over, kan man henvende seg til imdbs definisjoner, og gjøre det relativt greit på den måten. Og som også nevnt, velge sjangre som er relativt klare.

 

 

 

Hva med en regissørkåring etterhvert?

 

Kan vi sikkert, det skulle være ganske greit å gjennomføre. Skal åpne et alternativ for det, så er det bare å huke av. Tror det blir å kjøre en stk sjanger og en stk nasjon parallelt nå i første omgang (om noen dager), siden det er dette folket taler mest unisont om.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Aha! Trodde det gikk, siden man kunne stemme så mange alternativer man ønsket. Hadde heller ikke stemt selv da, men fant det jo ut nå.

 

 

Jajamensann. Sånn går det når man har det for travelt til urnene, hehehe. Neida, blir sikkert regissørkåring etterhvert. Har ikke tenkt å ta absolutt alle nasjoner og sjangre først uansett.

 

Skal nå snart sette opp en poll for å finne ut hva vi tar først innen disse to grenene.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...