Jump to content

Nye kåringer


pretender
 Share

Nye kåringer  

42 members have voted

  1. 1. Akkurat nå kunne vi gjerne ha kåret beste.... (kryss gjerne av flere)

    • Dokumentar
      12
    • Animerte kortfilm
      9
    • Kortfilm uansett
      5
    • Animasjonsfilm (fullengde)
      7
    • Film fra forskjellige nasjoner
      18
    • All-time spillefilm (som i Topp 250, sist gjort mars 2008)
      9
    • TV-serie
      7
    • Film innen forskjellige sjangre
      13
    • Regissør
      2
    • Annet (spesifiser i tråden)
      0


Recommended Posts

Tiårsrunden er omme, men det virker å være stemning for å ha nye kåringer.

 

Pollen er mest for å lufte hva som ville vært mest interessant av de forslagene som er kommet opp.

 

Post gjerne andre forslag.

 

 

Er også klar for å overlate arrangeringsdelen til andre, om noen er interessert. Det er egentlig ikke så svær jobb, litt for å sparke det igang, og litt med å plukke opp bitene til slutt. Kan gjerne ta på meg flere i fremtiden, men det er sikkert sunt med litt variasjon. Dessuten er det enkelte kåringer helt sikkert andre er bedre egnet til å lede.

 

---

 

Jeg tror vi kunne hatt gøy med det meste her. Noe av det beste med disse har vært at man utvider horisonten under temmelig frie tøyler, og man kunne jo kanskje ha det litt i bakhodet, i forhold til at f.eks. en dokumentarkåring kunne økt interessen rundt noe som virker litt nedprioritert på forumet (med noen hederlige unntak). Eller f.eks. at en norsk film-kåring ville hevet respekten for vår egen filmnasjon bare et lite hakk. Akkurat nå er det jo nesten i overkant holdt nede i gjørma.

 

Skulle vi hatt nasjonskåringer, burde vi vel satt opp en liste land vi gikk igjennom (5-10 stk? nos sånt?), og da ville iallefall jeg hatt med de største nasjonene (USA, Frankrike, Japan osv...). Evt. kunne vi tatt for oss kontinenter som kanskje er litt underrepresentert (Latin-Amerika, Afrika, Australia).

 

Innen sjanger tror jeg helt sikkert en horrorkåring hadde vært gøy, da det virker som det er en bra kjerne av eksperter på området som kunne vist veien for oss nolduser i sjangeren. Samme gjelder forsåvidt western (TmwtP), eller sci-fi.

 

Ellers kunne jo en noir eller screwballkåring vært noe. Sistnevnte hostes selvfølgelig av Zann.

 

---

 

En ny topp 250 er interessant i forhold til at medlemsmassen er større og annerledes, men jeg synes kanskje det er litt tidlig ennå å gjenta den kåringen. Kanskje de litt nyere medlemmene ser det annerledes.

 

Spytt ut!

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 

Jeg er med uansett hva det blir, men stemte Kortfilm uansett. Horror-kåring, animert kortfilm og enkelte nasjoner er også veldig spennende. Så ser jeg for meg at vi runder det hele av med en hei DUNDRENDE topp 250 til slutt :o!

 

Edit: Kom til å tenke på...Skulle vi ende opp med nasjonkåringer vil det selvsagt være en del standard land vi må ta for oss. Hvordan er stemingen for czechoslovakia(?) Det florerer jo av czechgodbiter. Kanskje spesielt fra 60-tallet. Innspill?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Mest gira på utvalgte nasjoner eller sjangere. Med fiffige valg kan det bli veldig interessant. Synes ikke nødvendigvis at det er så altfor tidlig med en ny 250, det er jo kommet en haug med nye medlemmer og to år siden sist kåring. Men det er selvsagt ingen hast. Tv-serier blir definitivt for drøyt.
Link to comment
Share on other sites

 
Mest gira på noir (selv om/særlig siden det da kan oppstå heftige diskusjoner, iallefall hvis vi lar begrepet være litt smidig - er Collateral en noir?) eller western (som virker å få veldig liten oppmerksomhet her, sett bort ifra Leones bidrag og noen andre kanoniserte titler) eller horror, så jeg stemte "Film innen forskjellige sjangre". Må innrømme at jeg ikke er så fan av kåringer som baserer seg på nasjonalitet. Men selvfølgelig med på alt.
Link to comment
Share on other sites

 
Er med på det meste, stemte TV-seriar og sjanger. Er ein fordel at det er innen emne der folk har sett ein del. Eg veit ikkje korleis ståda er rundt animerte kortfilmar, men eg har i alle fall sett svært lite her. Ser heller ikkje problemet med å kåre beste TV-serie?
Link to comment
Share on other sites

 

Enig med Kiddo her, i utgangspunktet tenkte jeg på sjangerkåringer som ganske håpløst, siden jeg ikke er så glad i båsinndeling og ikke minst fordi båsene er ganske håpløse å definere, men de sjangrene han nevner har litt fastere rammer enn "action", "eventyr" og, grøss, "drama". En ting man kanskje bør ha i bakhodet dog, er at enkelte kåringer fint kan samkjøres med fremtidige månedstemaer, så man burde muligens spart disse slik at man kunne gjort litt show ut av det, med artikkelskriving, kåring og full pakke. Bare en tanke.

 

Edit: Man bruker ikke "i utgangspunktet" to ganger i samme setning.

Link to comment
Share on other sites

 
Det hadde jo vært stas med en ny all-time-kåring da, i alle fall siden det er store mangler på den forrige :) (tssk, tssk), og for meg (som ikke var med på den nylige) hadde det også vært herlige greier med en ny (og superseriøs!) kåring av 2000-tallets beste filmer etter at de siste 2009-ene har fått boble en stund i diverse filmhoder. Selv om jeg er storfornøyd med vinneren da, det må sies, "Mulholland Dr." er den soleklart beste filmen fra dette tiåret. Oh, the love :P.
Link to comment
Share on other sites

 

Synes det hadde vært veldig fint med en ren kortfilmkåring minus animasjon, og deretter en kortfilm med animasjon.

For ikke å snakke om ren kåring av full-lengde dokumentar og ren full-lengde animasjon.

 

Må innrømme at jeg synes sånne nasjonalistiske kåringer er litt darrig og meningsløst selv... er noe med det å sette Jarmusch og Bay i lag, og Zwart og Løchen i lag, som bare virker litt uappellerende for min del. Men kanskje jeg er i mindretall. Når jeg tenker meg om er det jo kanskje like bred spredning i å sette alle filmer fra et tirår. Greit nok det og antar jeg.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Må innrømme at jeg synes sånne nasjonalistiske kåringer er litt darrig og meningsløst selv... er noe med det å sette Jarmusch og Bay i lag, og Zwart og Løchen i lag, som bare virker litt uappellerende for min del. Men kanskje jeg er i mindretall. Når jeg tenker meg om er det jo kanskje like bred spredning i å sette alle filmer fra et tirår. Greit nok det og antar jeg.

 

S,

 

Men vil Bay i det hele tatt "rear his ugly head" i en slik kåring? Jaja, skal aldri si aldri kanskje.....Jeg er vel egentlig åpen for det meste, veldig glad i kåringer. The more, the merrier!

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg synes nasjonale kåringer hadde vært spennende selv. Det er et interessant prosjekt å prøve å få en feeling av en nasjons kanon.

 

F.eks. Sverige som innbefatter Sjöstrøm og Stiller på 10- og 20-tallet, med Bergman som dominerende instans sammen med kanskje Sjöberg, Hasse&Tage, Troell og hva de heter, spennende navn som Zetterling, Mattsson og opp til Moodysson og nå Film i Väst.

 

Tsjekkoslovakia/Tsjekkia synes jeg er et annet godt valg, der vet jeg lite utenom bølgen på 60-tallet (som jeg kunne tenke meg å dykke langt dypere inn i), Svankmajer og en og annen Oscar-kandidat.

 

Frankrike er selvsagt et opplagt valg, her er det ganske mange strømminger å innrette seg etter (impressjonisme, poetisk realisme, tradition of quality, nybølge osv), med et vell av spennende regissører både før og nå.

 

Samme gjelder i aller største grad for Japan.

 

Andre land jeg synes kunne vært interessante er Russland/Sovjet, Tyskland, Italia, Spania, Kina, kanskje hele Latin-Amerika og selvsagt Norge.

Må innrømme at jeg synes sånne nasjonalistiske kåringer er litt darrig og meningsløst selv... er noe med det å sette Jarmusch og Bay i lag, og Zwart og Løchen i lag, som bare virker litt uappellerende for min del. Men kanskje jeg er i mindretall. Når jeg tenker meg om er det jo kanskje like bred spredning i å sette alle filmer fra et tirår. Greit nok det og antar jeg.

Jepp, tynt argument! Hva med "beste film ever" kåringen vår? Der "setter man jo sammen" Lumiere-brødrene og James Cameron! Eller kanskje man velger litt selv man sette sammen, så det ikke blir helt uappetittelig. Eller ikke minst "darrig"!

 

 

for meg (som ikke var med på den nylige) hadde det også vært herlige greier med en ny (og superseriøs!) kåring av 2000-tallets beste filmer etter at de siste 2009-ene har fått boble en stund i diverse filmhoder.

Dette får helst bli om noen år.... hva mener du med "superseriøs", var den vi hadde for useriøs?

 

Er ein fordel at det er innen emne der folk har sett ein del.

Jeg synes det er like spennede med emner som oppfordrer til litt utforsking...

 

 

Når det gjelder kortfilm og animert kortfilm er det faktisk en smal sak å se seg litt opp! Man kan fint komme gjennom tjue filmer om man tar en helaften!

Link to comment
Share on other sites

 
Andre land jeg synes kunne vært interessante er Russland/Sovjet, Tyskland, Italia, Spania, Kina, kanskje hele Latin-Amerika og selvsagt Norge.

For ikke å glemme en felles kåring for Midtøsten. Vi kan også gjennomføre mindre bølgekåringer, for eksempel en fra den franske nybølgen, neorealisme, britisk sosialrealisme and so on.

 

"Bare fantasien setter grenser!"

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jo, tenkte faktisk på Iran, og også Sør-Korea, men der kan jeg ganske lite... iallefall om hva som er før de senere tids mer anerkjente krumspring. Enkelte nasjoner kunne vi selvsagt satt av litt mindre tid til, enn andre... og å kreve mer enn Topp 10 fra f.eks Iran ville være noe absurd... kanskje bare topp 5...

 

Forresten burde vi ha klare regler for å faktisk definere nasjonaliteten til forskjellige filmer... det er en del vriene tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

 
Har litt sans for sjangerkåringer, men det må være lett avgrensbare sjangre som f.eks. noir, western, eller JADA, screwball. Problemet er at det kan bli litt smalt. Er vel ikke ikke så mange, heller ikke jeg, som har sett UTROLIG mange noir- eller screwballfilmer.
Link to comment
Share on other sites

 
Jo, tenkte faktisk på Iran, og også Sør-Korea, men der kan jeg ganske lite... iallefall om hva som er før de senere tids mer anerkjente krumspring. Enkelte nasjoner kunne vi selvsagt satt av litt mindre tid til, enn andre... og å kreve mer enn Topp 10 fra f.eks Iran ville være noe absurd... kanskje bare topp 5...

Jeg stemmer for at vi kjører topp ti fra Midtøsten fra hver respektive bruker, og til slutt en endelig topp ti elller femten, selv om den utelukkende vil bli dominert av den store 90-tallsbølgen med små drypp fra andre land og Ceylan.

 

Noe av sjarmen med kåringene er at det gis tips, diskuteres og anmeldes. Jeg stiller meg også bak noir-kåring, Zann. Screwball og. Sett for lite.

 

Et annet tips: beste europeiske film om kvinner post-2000, dedikert til Uruoki.

Link to comment
Share on other sites

 

Javisst! Vi kårer beste film fra den spanske Uruloki-bølgen!

 

 

edit... Vi burde kanskje bare prøve ut dette med nasjoner og sjangre.... ta en Norge først for eksempel, eller en Western eller Sci-Fi eller Horror.... relativt enkle valg.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Synes vi kan bruke januar til å bestemme oss for neste kåring, mens vi ser masse film av Denis! Mohaha. Skrekkfilm kunne vært morsomt det, ser for meg lange diskusjoner om hva som gjør at en film kan klassifiseres som skrekkfilm (husker jeg har blitt finta ut av Kiddo før). Hadde vi kjørt en slik kåring så hadde vel kanskje Euphoria dukket opp igjen og!
Link to comment
Share on other sites

 
 

tja, stemte selv fullengde animasjonsfilm, tv-serie og sjanger. dette fordi jeg selv synes animasjonsfilm virker som en av de mest spennende, med tanke på at det virker som de flest har sin favoritt innen animasjonsstil, enkelte liker disney, andre liker pixar, noen liker stop motion og jeg liker anime, men selv om det blir et rimelig bredt spekter, skulle det nok blitt ei fin liste uansett.

tv-serier kunne vært greit om man tar med kortserier og slikt, det blir vel vanskelig å pløye gjennom så mange sesonger av flere serier bare for å få stemt på noe, men regner da med at de fleste har sett nok tv-serier til å ha noe å stemme på, og i det minste rekker å se noen anbefalte kortserier som fort blir listefillers.

 

sjangervote er jo helt klart lett gjennomførbart, og kan bli bra.

 

landvote er jeg helt mot og blir ikke med på det, men det er jo bare å peise på for dem som orker.

Link to comment
Share on other sites

 
landvote er jeg helt mot og blir ikke med på det

 

Finner det underlig at du kan være så imot det, har du lyst å utype? Er det ikke interessant å bli bedre kjent med russisk, iransk eller sør-afrikansk film?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...