Jump to content

Absentia: Kortfilm om de små og vakre tingene i naturen


Levaiathan
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg er ganske ny her på forumet, har noen poster her og der, men håper dere er like interesserte fordet.

I november laget jeg en film som en liten oppgave til studiet mitt (ferdig med første semesteret nå). Jeg har aldri laget lignende filmer før (har egentlig aldri laget så mange filmer i det hele tatt, så ikke vær alt for hard mot meg:)) så dette er derfor på amatørnivå. Oppgaven var ganske fri. Man kunne bruke film, animasjon eller lyd (eller flere av disse) og man skulle kombinere og bruke forskjellige teknikker.

 

Denne filmen er også postet på diskusjon[dot]no (var visst ikke lov til å skrive den adressen :lol:), men fikk bare et svar (som riktignok var utfyldende og positivt), så jeg prøver her i stedet.

Filmen fokuserer på små ting i naturen man kanskje ikke tenker over, som jeg mener er veldig vakre når man ser på det nærmere eller i en sammenheng.

Filmen har faktisk en mening som jeg har tenkt ut (^_^) så det er bare å spørre hvis du lurer, for jeg vil heller at du prøver å finne det ut selv først.

 

 

Se den gjerne på youtube for større bilde og HD.

NB! (Etter at jeg lastet den opp hakker filmen, så dette har ikke noe med kameraet å gjøre)

 

Si din mening om filmen enten den er positiv, negativ eller begge deler, bare det er konstruktivt.

 

 

Musikk:

Clint Mansell - First Snow

Porcupine Tree - Stupid Dream

 

Utstyr:

Kamera: Sony HDR - HC9

Lydopptaker: Zoom Handy Recorder H2

Programvare: Final Cut Express 4

Link to comment
Share on other sites

 

Velkommen til forumet iallefall!

 

Jeg likte Absentia. Det minnet meg om BadSmile sine filmer på et vis. Mye fine bilder, noen veldig fine bilder og audiovisuelle stemninger.

Den tok seg litt opp i stemning på slutten, og det er fint. Fint at noen bilder kommer i reprise. Fikk litt sånn årstidsfølelse. At en årstid gikk slutt.

 

På en måte virker det som mange starter med å filme slike små stemningsfilmer. Jeg antar det er en naturlig ting.

Har ofte fått litt sånn pre-stempel som treningsfilm ofte. Jeg lagde 2-3 sånne da jeg begynte med film også husker jeg. Gjorde meg ihvertfall vant til utstyret.

 

Er litt vanskelig å gi kritikk til slike filmer egentlig, og hva som kunne gjort det bedre, fordi det er så åpne filmer. Foruten om at man selvsagt kunne funnet enda finere bilder og alt sånn. Antar konseptet var å finne vakre små detaljer i naturen. Du har jo latt deg forføre av mye generelle fine store bilder av naturen, som kanskje er en digresjon fra intensjonen? Men det funker jo. Men du kunne sikkert gått enda lengre inn på noen bilder for å finne bittesmå detaljer. Skikkelige mikrolinser kunne sikkert gjort enda finere ting. Så hvis du skulle gjort en oppdatert versjon så ville vel det vært det første jeg ville vurdert.

Men jeg synes dette fungerer

 

Ellers vil jeg jo si som BadSmile at det hadde vært veldig interessant å sett deg ta disse stemningene inn i en historie. Eventuelt bare noe lignende bare med mennesker. Også komme tilbake og poste det her. Jeg lover å svare iallefall.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Tusen takk:)

Jeg antar at jeg egentlig valgte feil sted og feil tid for å lage denne filmen. I november i Østfolds-naturen er det veldig vanskelig å oppdage slike ting, da det meste er grått og trist, og naturen her i Østfold er vel egentlig ikke så alt for mye å skryte av. Det er i hvert fall en "unnskyldning":P

Hadde det ikke vært så tidsbegrenset og kanskje enda mer planlegging (eller kanskje ingen planlegging i det hele tatt?) ville det nok sett bedre ut og jeg ville nok fått et bedre resultat.

Skjønner at det er vanskelig å gi kritikk om filmen i sin helhet, så man må nesten plukke ut enkeltelementer.

Jeg tror jeg vil fortsette å lage litt flere slike filmer i nær fremtid, da det er veldig interessant og lærerikt.

 

I'll be back

Link to comment
Share on other sites

 
Ikke så aller verst det her. Eneste jeg reagerte på, som jeg synes ikke passet inn med den øvrige stilen, var klippet der kamera filmer opp mot himmelen og snur 360 grader rundt. Det funket ikke så bra med de andre rolige, avbalanserte bildene.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Ja, jeg går på HiØ, Digital Medieproduksjon, og bor på hybel (flytter snart til leilighet) i Halden. Faren min bor i Aremark og mye av dette er filmet nesten på tomta hans eller rett i nærheten:P

Jeg forstår det slik at du kanskje bor i Halden, og hva mente du med at du så noe kjent ved filmen?

 

Filmens betydning som jeg tenkte ut på forhånd er i hvert fall noe slik:

Jeg prøver å ikke ta meg selv for høytydelig her, men jeg prøvde i hvert fall å skape en mening da jeg laget den, da vi ville få slike spørsmål i etterkant når foreleser gikk igjennom oppgaven.

 

I den andre tagningen ser man at det zoomes ut fra et bilde av masse løv som ligger i snøen. Med dette ville jeg på en måte prøve å symbolisere en stor del av vår unge generasjons forhold til naturen, og på en annen side gjøre hele filmen litt ironisk. Veldig mange ser på naturbilder/filmer og sier hvor vakkert det er uten å oppleve naturen fysisk selv. Det utskrevne bildet på bakken symboliserer dette menneske - natur-forholdet, og gjør filmen samtidig ironisk da filmen også er noe folk kan se på og si hvor vakker naturen er uten selv å oppleve den.

En annen ting er bruken av forskjellige teknikker (fokus, kontraster, farger, you name it). Disse ulike teknikkene symboliserer hvordan forskjellige mennesker kan oppleve den minste ting i naturen på forskjellige måter, og det gjør det hele til så uendelig stort.

 

Håper du skjønte hva jeg prøvde å formidle og at jeg ikke virker for pretensiøs her. =)

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, jeg går på HiØ, Digital Medieproduksjon, og bor på hybel (flytter snart til leilighet) i Halden. Faren min bor i Aremark og mye av dette er filmet nesten på tomta hans eller rett i nærheten:P

Jeg forstår det slik at du kanskje bor i Halden, og hva mente du med at du så noe kjent ved filmen?

Ja, bor på et lite boligfelt ca 6-7 minutter unna HiØ, hehe.

 

Håper du skjønte hva jeg prøvde å formidle og at jeg ikke virker pretensiøs for her. =)

Det gjorde jeg. Meget bra. :)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
I den andre tagningen ser man at det zoomes ut fra et bilde av masse løv som ligger i snøen. Med dette ville jeg på en måte prøve å symbolisere en stor del av vår unge generasjons forhold til naturen, og på en annen side gjøre hele filmen litt ironisk. Veldig mange ser på naturbilder/filmer og sier hvor vakkert det er uten å oppleve naturen fysisk selv. Det utskrevne bildet på bakken symboliserer dette menneske - natur-forholdet, og gjør filmen samtidig ironisk da filmen også er noe folk kan se på og si hvor vakker naturen er uten selv å oppleve den.

 

Åpningen er fin ja, selv om jeg missliker fonten (sitat og titel), ikke spesielt tiltalende. Premisset du setter for filmen er egentlig helt greit, ikke for pretensisøst og høytsvevende, passe subtilt, samtidig kraftfult. Det gir seeren et intrykk, noe å bygge vidre på. Når det er sagt, vet ikke i hvilken grad du klarer å følge dette opp. Som du sier blir det litt småironisk, men hva mer? Hvilken rolle har filmen din blandt alt for mange stemningsraporter?

 

Som Frenzy sier passer ikke den 360rotasjonen helt inn, men det er ikke fordi det er dårlige bilder. I den graden du klarer å tilføre naturfotografi noe er det i den sekvensen. Vanskelig å sette ord på, men det er noe svimlende og pent med den, detaljen med dråpen på linsa tilfører også noe, fuktighet og tilfeldighet, naturlig og fint. Overgangen fra gresset er egentlig god, men på den andre siden får vi et statisk, kjedelig, mer klassisk komposisjon, det bare bråstopper, du mister flyten helt.

 

En annen ting er bruken av forskjellige teknikker (fokus, kontraster, farger, you name it). Disse ulike teknikkene symboliserer hvordan forskjellige mennesker kan oppleve den minste ting i naturen på forskjellige måter, og det gjør det hele til så uendelig stort.

 

Håper du skjønte hva jeg prøvde å formidle og at jeg ikke virker for pretensiøs her. =)

 

Dette blir litt mer "der oppe", ikke så enkelt å relatere seg til dette når du ser på filmen, ingen som tenker i de banene tror jeg, selv om du selvfølgelig har rett i det du skriver. Er en felle det er enkelt å gå i for oss som er tett på teknikkene, vi legger ofte mye arbeid og tanke inn i det, men det blir en sånn ting man kan si om absolutt alt.

Link to comment
Share on other sites

 

Det viktigste er uansett hva du vil, ikke hva noen av oss måtte mene om det. Således er min mening totalt meningsløs, og ikke noe du burde lytte til.

 

Håper du kjører på, og gjør mer av det du vil. Ingenting annet er av betydning.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...