Jump to content

Hvilken Denis-film så du sist og hva syntes du om den?


KAH
 Share

Recommended Posts

http://i47.tinypic.com/2wp5p5c.jpg

 

Som sist må vi ha en slik tråd! Her skriver du hva du sist så av Denis og tråden kan, også som sist, i tillegg fungere som en litt løs pratetråd om filmene og Denis. La oss bare styre unna nazistbeskyldninger og sammenligninger med tidligere skolelærere, folkens.

 

Jeg har faktisk hatt et gjensyn både med L'intrus og Trouble Every Day. Førstnevnte er utrolig vanskelig å trenge gjennom, men dette gjensynet bekreftet mistanken om at denne har noe ganske spesielt ved seg, selv om den heller ikke nå slo meg helt overende. Tror Denis har beskrevet den som en båt som flyter vilkårlig rundt ute på sjøen eller noe, hehe. Fascinerende er den i hvert fall. Ser ikke bort i fra at den kan vokse ytterligere på meg. Forresten pussig hvordan soundtracket er en mix mellom Neil Youngs musikk til Dead Man og Eduard Artemyevs synth-toner til Stalker.

 

Trouble Every Day er bare grom. Jeg kan forstå at den kan oppleves som kjedelig for mange, men den skaper for meg en forstyrrende og intens atmosfære som jeg elsker. Rå og suggerende.

Link to comment
Share on other sites

 

Tips: Ha link til denne i signaturen din KAH. Synes også vi burde begynne å ha linker til artiklene i signaturene våre slik at folk får med seg de. På Kubrick og Herzog har noen artikler forsvunnet litt ned i dungen av forumet. Noe som er synd. Folk ser vanligvis bare den som er sist skrevet i på forumet.

 

Mulig man kan få en slags tabell et sted på forumet over månedens tema også etterhvert. Men den beste løsningen til det er på plass er å lenke til dem.

Skal gjøre det med Herzog også tror jeg. Du får tåle at jeg driver Herzog-måneden ved siden av din. :)

 

Forresten, kan noen tipse meg om en Denis film å starte med? Vurderer Trouble Every Day.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, nå har jeg jo allerede link til åpningstråden i signaturen da, i tillegg til en skjult beskjed. Mulig jeg i stedet linker til denne tråden når skribenter er på plass og slik (edit: la den til nå likevel), dessuten har jeg tenkt å til enhver tid linke til den sist publiserte Denis-artikkelen i signaturen min når den tid kommer. Helt enig i at det er synd ting blir borte nederst i underforumene, selv om jeg personlig kommer til å fortsette å skrive også dersom det ikke dukker opp en eneste kommentar til tekstene, tror kanskje man må slå seg til ro med at det blir lest og satt pris på selv om man ikke blir overøst med kommentarer. Men selvfølgelig hyggelig med kommentarer, for all del, og jeg skjønner jo at det virker motiverende.

 

Noe annet jeg tenker er at man må sørge for å holde månedstema-hjulene i gang selv om det skulle være laber aktivitet en måned, det samme tenker jeg om Visninger og Rop. Forhåpentligvis er det jo nettopp slike ting som sikkert kan og vil tiltrekke nye brukere, slik at ting går lettere etterhvert.

 

Forøvrig null stress med Herzog-måned på siden, hehe. Kanskje kan du like Trouble Every Day, det er vanskelig å si i grunn. Veldig stripped-to-the-bone den filmen da, men den er i hvert fall smått surrealistisk og har masse nerve.

Link to comment
Share on other sites

 

Cinemateket, Oslo, januar:

 

søn 24. jan

1800 Møt Claire Denis: 35 SHOTS OF RUM Claire Denis [T]

 

tir 26. jan

1800 35 SHOTS OF RUM Claire Denis [T]

2100 WHITE MATERIAL Claire Denis [T]

 

ons 27. jan

1830 TROUBLE EVERYDAY Claire Denis [L]

2030 WHITE MATERIAL Claire Denis [L]

 

tor 28. jan

2000 THE INTRUDER Claire Denis [T]

 

fre 29. jan

2030 THE INTRUDER Claire Denis [L]

 

lør 30. jan

1500 BEAU TRAVAIL Claire Denis [L]

1700 TROUBLE EVERYDAY Claire Denis [L]

 

søn 31. jan

1900 BEAU TRAVAIL Claire Denis [T]

Link to comment
Share on other sites

 
Lurt, pretender. Skal nok få tatt meg en oslotur selv, må bare bestemme meg for hva jeg vil se. Som folk ser skjer dette mot slutten av måneden. Siden vi skal prøve å begrense Denis til èn måned, så hadde det derfor vært fint om de som kunne tenke seg å skrive får gjort dette før Denis kommer til Cinemateket, faktisk. Eventuelt at man klarer å kverne ut en tekst ganske snarlig etter å ha overvært en av disse visningene. Selv skal jeg prøve å få skrevet en artikkel før midten av måneden.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 4 weeks later...
 

L'intrus

Denis tar oss med på en lummersk søken etter blodsbånd med utstrakt metaforbruk. Louis (Michel Subor) er mannen uten hjerte som har neglisjert sønnen til fordel for lyssky forretninger og nå legger ut på en reise for å stilne skyldfølelsen. Egentlig virker det mest som et forsøk på en ferd i postkolonialisme, en flytende dans med sjangre og symboler som ikke tilfredsstiller umiddelbart, men som garanterer å vokse på deg hvis du bare gir den tid. Dessverre er ikke tid det dagens filmpublikum er mest interessert i å donere bort. Det legges ikke opp til tolkning av konkrete handlinger og forløp, tidslinjen tydeliggjøres ikke, men fortellerstrukturen føles pålitelig nok. Du må likevel transkribere etter subtile hint, eller bare la deg forføre av bildene, av det presserende, dronende lydsporet som maler ned logikkens fakultet til du sitter igjen som et eneste stort spørsmålstegn. Denis får Lynch til å virke som Herr Åpenbar, avslører Synechdoche, New York som den perversjonen den er.

 

Glad for at jeg ikke valgte å skrive om denne, for her foregår det mye som ikke lar seg forklare etter en gjennomtitting. Fransk intellektualisme på sitt mest rendyrkede alvorlige, rigide, men samtidig flyter det som en vond drøm.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...