Jump to content

Claire Denis-måned!


KAH
 Share

Recommended Posts

Claire Denis-måned!

 

http://auteursnotebook.s3.amazonaws.com/multiple%20images/TIFF09/claire-denis.jpg

 

Denne måneden er det den kvinnelige franske regissøren Claire Denis som skal under lupen og stå i sentrum for vår oppmerksomhet. Det er et par mer eller mindre gode grunner til at dette valget ikke ble avgjort gjennom en demokratisk prosess, vi kan blant annet skylde på julestria og en Herzog-måned som rundet siste sving i seneste laget. Så da tiden kom forelå forslaget om å vie januar til Denis, siden hun sakte men sikkert har blitt et stadig hetere navn her på forumet, og fordi filmene hennes skal vises både på TIFF og på cinemateket i Oslo i nærmeste fremtid, et retrospektiv som også innebærer besøk av regissøren selv. Dermed ble det Denis, og jeg tror dette kan bli bra, for nå har vi heller ingen kåring gående, og den kalde måneden vi er inne i egner seg perfekt for å se masse film. Neste måneds tema vil for øvrig igjen avgjøres gjennom en avstemning her på forumet.

 

Vel, igjen er håpet at noen også vil ta på seg å skrive om filmene, og det er som sist førstemann til mølla. Filmografien hennes er ikke større enn at vi bør klare å dekke de viktigste verkene, men om noen vil ta for seg en av hennes mindre kjente filmer er det selvsagt fritt frem også for det! Ønsker man å skrive om en film så er det bare å poste et innlegg i denne tråden. Som tidligere gjerne essay-lignende tekster med personlige betraktninger, men om noen er ambisiøse og vil sammenligne filmer eller skrive med en bestemt innfallsvinkel, så er det bare spennende. Videre hadde det vært kult om noen tok på seg å skrive en liten reportasje fra en av visningene der Denis selv skal være tilstede og svare på spørsmål fra publikum.

 

Så en liten moralpreken, hehe: Månedstemaene blir ikke bedre enn vi, brukerne, gjør de til, og frykten er at det å velge et relativt ubeskrevet blad som Denis nok er for de fleste, vil kunne føre til mindre aktivitet enn om vi f.eks valgte oss Coen-brødrene eller David Lynch. Men: Er vi ikke her nettopp for å bli introdusert for nye navn og filmer? Kan det ikke være vel så spennende å være aktiv og delaktig når vi tar for oss en regissør som de fleste kanskje ikke har sett en eneste film av, som det ville vært dersom vi tok for oss et navn alle har et forhold til? Jeg håper det, og håper også på masse aktivitet og diskusjon. God Denis-måned!

 

 

Filmografi (tv-episoder ekskludert):

 

White Material (2009) Kiddo

35 rhums (2008)

Vers Mathilde (2005, dokumentar)

L'intrus (The Intruder) (2004)

Ten Minutes Older: The Cello (2002) (segmentet "Vers Nancy")

Vendredi soir (Friday Night) (2002)

Trouble Every Day (2001) KAH (foreløpig, skrik ut om du vil ha'n!)

Beau travail (1999) Frenzy

Nénette et Boni (1996) stoppushplay

À propos de Nice, la suite (1995) (segmentet "Nice, Very Nice")

J'ai pas sommeil (I Can't Sleep) (1994)

Boom-Boom (1994)

Contre l'oubli (1991) (segmentet "Pour Ushari Ahmed Mahmoud, Soudan")

Keep It for Yourself (1991)

S'en fout la mort (No Fear, No Die) (1990)

Man No Run (1989)

Chocolat (1988)

 

IMDb

Denis til TIFF!

Cinemateket, programmet for Januar

 

Denis på DVD:

Amazon

Play

Link to comment
Share on other sites

 
 

Dritspennende valg, dette. Veldig keen på å se mer av Denis, og som du sier så passer jo dette utmerket mtp. retrospektivet.

 

Vet ikke om jeg skal påta meg å skrive noe, det gikk jo rett vest med Kubrick (beklager!), men får jeg skrivekløe kan jeg sikkert være med. Kløa har gitt seg i det siste, når jeg prøver ender det bare som umotivert og uinspirert fjas.

Link to comment
Share on other sites

 
Minst to som aksepterer og faktisk applauderer valget. Godt! Du får si i fra om kløen skulle melde seg ja, Badering! Selv har jeg litt lyst til å skrive om Trouble Every Day, men det kunne vært interessant å skrive om en av de tre andre filmene jeg har sett av henne og (i tillegg til at jeg naturligvis skal se flere denne måneden), så om noen andre ønsker seg akkurat TED så er det helt greit!
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har bare sett to Denis-filmer: Trouble Every Day som var høyinteressant, men noe kjedelig - og S'en fout la mort som var iunteressant og kjedelig. Med andre ord ikke en regissør jeg per i dag er veldig gira på, men kanskje benytter jeg anledningen til å se Beau travail som uansett var planlagt som neste Denis-møte. Og et avgjørende møte i forhold til om jeg gidder mer. Eller, 35 rhums må jeg jo også se. De Montages-gutta som valgte å gå på den i Karlovy Vary i sommer, snakket mye varmt om den etterpå (og fortsatt). Mitt smått lunkne Denis-forhold til tross: et spennende emnevalg for diskuterfilm. Skal følge med på det som skrives.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Bra valg! Har ikke sett noe av Denis, men skal på TIFF. Vil ikke love referat (er ikke sikker på hva jeg får med meg), men vil gjerne skrive om en film. White Material f.eks. Vi får håpe på en mer edruelig artikkel denne gangen.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Vi får håpe på en mer edruelig artikkel denne gangen.

 

Snakk for deg selv! Fører deg opp på White Material i førsteinnlegget jeg, Kiddo.

 

 

Jeg har ikke sett noen filmer av denne dama. Anbefalinger til hva som er lurt å starte med?

 

Tja, Beau Travail er vel en så god introduksjon som noen annen, men viktigere tror jeg det er at man ser mer enn en film, og kanskje også gir filmene mer enn en sjanse, jeg hadde i hvert fall stor "nytte" av å se et par filmer for å lære filmspråket hennes å kjenne.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg så som sagt 35 Shots of Rum, og jeg har fått inntrykk av det er en av de mer konforme Denis-filmene, sikkert en meget fin inngangsport og en film jeg tror du vil sette stor pris på, Cyph.

 

Kan vi bruke min anmeldelse av den til Claire Denis-måneden, eller skal det helst være nyskrevet?

 

Kiddo: gi nå faen i edruelig artikkel, hvis Kaspar Hauser-saken din var skrevet i halvfylla vil jeg gjerne ser mer i samme bane.

Link to comment
Share on other sites

 
Snakk for deg selv! Fører deg opp på White Material i førsteinnlegget jeg, Kiddo.

 

Hehe, den er god. Kan jo kanskje prøve å skrive en festival-rapport-sak og (med hovedfokus på Denis, hvis jeg får sett flere av filmene hennes).

 

Angeleno: Nei, den ble ikke skrevet i halvfylla, men det kan kanskje virke sånn. Men godt å vite at min alkoholiserte penn får litt "støtte".

Link to comment
Share on other sites

 
Kan vi bruke min anmeldelse av den til Claire Denis-måneden, eller skal det helst være nyskrevet?

 

Vel, den ligger jo der og folk har lest den og vil fortsette å lese den uavhengig av om vi gjør den til en del av månedstema-pakka eller ei, tenker jeg. Det er jo også en anmeldelse, og ikke en artikkel, så jeg ser gjerne at noen forsøker seg på et essay om 35 Rhums, og det må jo f.eks du gjerne gjøre, hvis ikke du heller vil velge deg en annen film.

Link to comment
Share on other sites

 
Bestilte akkurat no Beau Travail og Chocolat. Kan moglegens skrive om ein av dei. Litt meir forsiktig no, ettersom eg knapt har høyrt om regissøren.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Og hun er på plass i høyre hjørnet. Fint. Gratulerer KAH. Dette ser jo bra ut.

 

Forøvrig så holder jo Herzog-måneden enda på i skyggene inntil videre. Det blir skriverier fra Zann, Pretender, kanskje BillyBehranu og megselv!

Se opp for de.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Spennende valg! Har ikke sett noen av filmene hennes, men har lenge hatt lyst til å se Trouble Every Day. Skal prøve å få med meg "møt Claire Denis" og noen av filmene hennes på Cinemateket i slutten av måneden.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg har også Beau Travail liggende og det er fristende å bare si her og nå at jeg vil skrive om den fordi jeg vil gjerne bidra og synes det er kjempeflott at månedens tema er såpass vågalt og spennende. Har ikke sett noe av Denis, så dette kan jo være et sjansespill, men jeg liker en utfordring. Når må disse essayene være ferdige?
Link to comment
Share on other sites

 
Flott, Frenzy, fører opp deg på Beau Travail jeg da!? Vel, vi satser på å ta for oss en annen regissør eller et annet tema i februar, etter å ha kjørt en avstemning på det i slutten av måneden, så det optimale hadde vært om teksten var inne før den tjuende, faktisk. Det er vel bare å ikke utsette det å faktisk begynne, slik jeg ofte gjør, for når man først er i gang med en tekst går det jo som regel fort.
Link to comment
Share on other sites

 
Flott, Frenzy, fører opp deg på Beau Travail jeg da!? Vel, vi satser på å ta for oss en annen regissør eller et annet tema i februar, etter å ha kjørt en avstemning på det i slutten av måneden, så det optimale hadde vært om teksten var inne før den tjuende, faktisk. Det er vel bare å ikke utsette det å faktisk begynne, slik jeg ofte gjør, for når man først er i gang med en tekst går det jo som regel fort.

 

 

Jepp! Har filmen hjemme i Bergen, så jeg får ikke sett den før den 11. januar tidligst, men jeg skal kunne greie å skrive den kjapt på noen dager, ja :) Count me in!

Link to comment
Share on other sites

 
Supert! Da har vi i hvert fall tre, kanskje fire, artikler under planlegging, kan vi håpe på et par til? Det er skummelt å skulle skrive om en film hvis regissør man ikke har stiftet bekjentskap med før, har full forståelse for det, men satser på at et par til kaster seg utpå!
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg håper personlig å slippe siden jeg enda har Herzog og jeg tenkte å promotere kanalen denne måneden(prøve å vekke liv i samarbeidet med Norsk Filmklubbforbund(som jeg faktisk ikke visste sa ja for et år siden)) og ikke orker å drive med altfor mye. Har jo høyskolestart og diverse også nå.

 

Men kanskje. Er det ingen som tørr å prøve å få et intervju med Claire Denis forresten? Hun skal jo både til Tromsø og Oslo, som mange her skal på...

Kunne jo samlet spørsmål fra forumet f.eks?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Supert! Da har vi i hvert fall tre, kanskje fire, artikler under planlegging, kan vi håpe på et par til? Det er skummelt å skulle skrive om en film hvis regissør man ikke har stiftet bekjentskap med før, har full forståelse for det, men satser på at et par til kaster seg utpå!

 

Tja, hvorfor ikke. Grei skrivetrening det her egentlig. Tar hva som helst, så lenge det vises på den store skjermen i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...