Jump to content

Fitzcarraldo (1982)


Jos
 Share

Recommended Posts

God jul, folkens!

 

Opera og Peruviansk jungel er vanligvis ikke de to ordene man vanligvis setter sammen, men hvis man i tillegg setter sammen Kinski og Herzog, så begynner det å gi mening likevel.

 

Brian Sweeney Fitzgerald (kalt Fitzcarraldo av de lokale), spilt av Klaus Kinski har en drøm, eller rettere sagt en besettelse i å bringe Opera til Peruvianerne. Han skal absolutt bygge et operahus på dette heller obskure stedet (Iquitos) slik de kan ta del i mesterverkene til Caruso og Puccini.

 

Dette koster selvsagt penger, så først begynner han å jobbe med gummi som er den store handelsvaren i området.

 

Det er her den mest kjente scenen i filmen kommer inn. I et øyeblikk av genialitet, eller galskap, så har Fitzcarraldo sett at den beste måten å frakte gummien fra produksjonen til byen er ved¨å ha båter i to separate elver, men problemet er at den siste elven er umulig å nå sjøveien.

 

Fitzcarraldo som alltid er ikledd hvit dress, og som spiller opera på grammofon fra taket på båten, har med dette gjort de lokale indianerne interesserte, og har fått for seg at han er en gud, ikke et hvitt menneske de gjerne vil sette spydene i.

 

Med en båt på 365 tonn og store mengder lydige indianere så kan han dermed sette planen å frakte denne båten fra elv A til elv B ut i livet. Området de skulle over hadde en 40 graders stigning, og området måtte ryddes for å få den over. Som sagt den mest kjente scenen, og den er svært lang og til grader stillestående, bare for å understreke at dette ikke var noen tur i parken, men at indianerne var blitt så lydige at de gjerne ville sette sitt liv på spill for denne operaguden.

 

Selv om Fitzcarraldo ikke får operahuset sitt til slutt, så er det likevel en kraftfull avslutning på filmen, trolig mer virkningsfull enn om alt hadde gått som planlagt. Siden det var musikken i seg selv som var målet. Ikke huset.

 

Fitzcarraldo var det fjerde av i alt fem Herzog-Kinski samarbeid, og sannsynligvis det mest tilgjenglige og sette av dem. Den galskapen/genialiteten karakteren Fitzcarraldo viser gjennom filmen var et gjennomgående trekk i de fleste av deres samarbeid, og det virker som Herzog virkelig fikk Kinski til å spille på grensen hele tiden.

 

Men det var ikke bare i filmen at indianerne satte livet på spill. Innspillingen ble stadig avbrutt av sykdom, indianerangrep og dårlige forhold for de 1000 indianerstatistene. De hadde brukt mye av de samme områdene i Aguirre, men dette ble også et problem i og med at indianerne ikke likte Herzogs lederstil første gangen ble de nødt til å finne alternativer.

 

Herzog og Fitzcarraldo har faktisk mange likhetstrekk i denne filmen. De utnyttet begge indianere for personlig fortjeneste (ingen spesialeffekter her). De ble rett og slett ansatt som arbeidere og ikke statister. Man kan spørre seg i hvor etikken ligger i det å skape kunst på bekostning av andre, men sluttresultatet er uforglemmelig for de uinnvidde.

 

En utdypende artikkel om filmen kan dere finne her: http://www.ejumpcut.org/archive/onlinessay...tzcarraldo.html

 

(Legger ut noen bilder, når jeg kommer meg hjem etter jul)

Link to comment
Share on other sites

 

Viktig at det blir skrive om Fitzcarraldo, som er min favoritt blant Herzog sine filmar, men synst dette blei altfor kort, samt at det var stort sett berre handlingsreferat..Du kjem jo meir innpå det filmen handlar om, og korleis den oppstod, på slutten, og eg hadde gjerne sett endå meir av dette. Mykje av det som er fascinerande med Fitzcarraldo er måten den blei til på, og alle utfordingane Herzog sitt crew måtte igjennom. Eg liker å trekkje fram denne filmen som samanlikning til kvar mykje av filmverda er på veg i vår tid, og då i sær Avatar. Det skal koste litt å lage film. I Fitzcarraldo oppstod problema med eing gong, blant anna blei store delar av filmen gjennomført med Jason Robards og Mick Jagger i hovudrollene, men då førstnemnte blei råka av sjukdom steppa etter kvart Kinski inn (etter at Herzog sjølv hadde vurdert å spele rolla). Om du ikkje har sett den, så anbefaler eg sterkt Les Blank sin dokumentar Burden of Dreams (denne følgjer med på enkelte dvdutgåver av Herzog sin film).

 

Du seier at Herzog og Kinski utnytta indianarane, noko som onde sjeler den gongen også prøvde å gjere verda merksam på. Til Herzog sitt forsvar, og som han sjølv har sagt, fekk indianarane mykje betre løn enn dei nokon gong før hadde fått, samt at Herzog også elles prøvde å gjere noko for lokalsamfunnet samtidig. Å vere statist er vel ein jobb?

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Ja, endelig fikk jeg lest denne også.

 

Dette virker litt synopsispreget og kort til å anses innen essayreglene vi tidligere hadde.. og med en link til en større artikkel. Og ingen bilder.

Slik den er nå vet jeg neimen ikke om dette kan publiseres. Hvis du kunne utfyllet litt kan vi kanskje bruke den. Hmmm.

 

(Har forresten sendt deg en mail Jos. Håper du ser den.)

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...