Jump to content

Bongo fra Kongo


Melkor
 Share

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan norske myndigheter offisielt forholder seg til erstatningskravet fra Kongo?

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det vil ha påvirkning på det diplomatiske arbeidet med å få de to kara til å f.eks. sone hjemme, men i utgangspunktet så kan vel ikke norske myndigheter diskutere noe som i bunn og grunn er tullball? Hva er planen?

Link to comment
Share on other sites

 

Sikkert noen på forumet som kan dette bedre enn meg, men staten Norge er ikke part i rettssaken og kan ikke stilles ansvarlig for noe statsborgere gjør i utlandet. At Moland/French f.eks. er "solidarisk ansvarlige" med Norge om å betale erstatning til ofrene er bare tull. Kongo kommer ingen vei med et sånt krav hvis de prøver å bruke folkeretten. På grunn av statssuvereniteten kan Norge heller ikke blande seg inn i en rettsprosess i et annet land før det er tatt helt til øverste rettsinstans i landet, før det evt. kan bli snakk om en diplomatisk løsning for å la gutta sone i Norge, men fra norsk side er det mest aktuelt å hindre at dødsstraffen blir effektuert eller at fengelsesforholdene er så dårlige at de ikke vil overleve et lengre opphold der, ikke nødvendigvis hente dem hjem for å redde noen som har begått lovbrudd fra et juridisk system eller et fengselsvesen som ikke lever opp til vestlig standard. Det sitter til enhver tid mange nordmenn fengslet i utlandet, blant annet våre venner kokainjentene i Bolivia, men bare noen få har dødsstraffer hengende over seg i land som ikke utfører dem. Å føres for en rettssak uten å forstå språket den føres på (fransk) bryter med menneskerettighetene, men det spørs om det er alvorlig nok til at EU eller andre engasjerer seg. De får jo med seg hva som skjer, om enn ikke samtidig med at det sies. Men det skjer i norske rettssaler også.

 

Gahr Støre har sagt at Norge fordømmer dødsstraff og at vi avviser erstatningskravet, mens det ventes med diplomatiske virkemidler til dommen er rettskraftig, altså etter at saken er behandlet i høyesterett.

Link to comment
Share on other sites

 

Så vi har anerkjent at det eksisterer og fordømt det allerede nå? Kongo har ikke reagert på det? De er med andre ord fullstendig klar over at det er tullball?

 

På grunn av statssuvereniteten kan Norge heller ikke blande seg inn i en rettsprosess i et annet land før det er tatt helt til øverste rettsinstans i landet, før det evt. kan bli snakk om en diplomatisk løsning for å la gutta sone i Norge, men fra norsk side er det mest aktuelt å hindre at dødsstraffen blir effektuert eller at fengelsesforholdene er så dårlige at de ikke vil overleve et lengre opphold der, ikke nødvendigvis hente dem hjem for å redde noen som har begått lovbrudd fra et juridisk system eller et fengselsvesen som ikke lever opp til vestlig standard. Det sitter til enhver tid mange nordmenn fengslet i utlandet, blant annet våre venner kokainjentene i Bolivia, men bare noen få har dødsstraffer hengende over seg i land som ikke utfører dem.

 

Vel, ja, selvfølgelig, men det var ikke akkurat det jeg var interessert i å snakke om (selv om det er kjekt å ha stående her, om dette blir Moland/French-tråden). Bolivia-saken er for øvrig en helt annen, all den tid det var snakk om en rettssak i et lang mer rettskaffent rettsvesen, og de allerede har fått hjelp så langt Norge kan gi dem. Dette her er jo en pågående sak, som potensielt er ganske mye mer hårete.

 

Grunnen til at jeg lurte var at jeg er interessert i å vite hva Norge egentlig kan gjøre offentlig uten å tråkke Kongo på tærne. Synes det er litt morsomt at vi kan fordømme deler av dommen på denne måten uten at det er noe større problem. Det er morsomt å spekulere i hvordan rettssystemet i Kongo fungerer. For meg ser det ut som at de mottar ordre om å bruke midler som får militæret til å fremstå som heltemodige ovenfor lokalbefolkningen, og at det egentlig er det eneste viktige for de kongolesiske styresmaktene i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...