Jump to content

Visninger og Rop, runde 8 - Flandres


pretender
 Share

Recommended Posts

http://img412.imageshack.us/img412/2005/flandres.jpg

Frankrike 2006

Regi: Bruno Dumont

1 t 31 min

 

---

 

Bruno Dumont har bakgrunn innen filosofi (gresk og tysk), og oppdragsfilm. Hans første spillefilm La Vie de Jésus kom i 1997. Han vant Grand Prix i Cannes med L'humanité ('99) og med Flandres syv år senere.

 

Hans nye film Hadewijch hadde premiere i Frankrike i går. I påvente av den, er det kanskje passende å se denne, som forutenom litt heder i Cannes føles litt forbigått.

 

Flandres er en film som helst møtes med åpent sinn.

 

Platekompaniet @ 249,-

Amazon.co.uk @ £14.88

Find DVD - Price Comparison

-

Eg fann den heldigvis til 4,36 Euro via PlayTrade på play.com.

 

Man kan finne filmen til en billigere penge via Amazons marketplace, HER. Som regel betaler man der litt mer frakt, 3.5£.
Link to comment
Share on other sites

 
Sprøtt, du har jo anbefalt meg denne tidligere, og for en halvtime siden bestilte jeg den fra amazon! Spent på denne, kult valg. Smart å velge en 2000-tallsfilm, så får vi forhåpentligvis litt liv i denne klubben vår igjen.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Sprøtt, du har jo anbefalt meg denne tidligere, og for en halvtime siden bestilte jeg den fra amazon! Spent på denne, kult valg. Smart å velge en 2000-tallsfilm, så får vi forhåpentligvis litt liv i denne klubben vår igjen.

...pluss at sjansene øker for at KAH endelig er med, hehe.

 

Aldri høyrt om denne. Var nokre stive prisar du posta her. Eg fann den heldigvis til 4,36 Euro via PlayTrade på play.com.

Det er bra. Irriterer meg at den er såpass dyr, men det gjorde ikke at jeg byttet film. Hadde opprinnelig en annen i tankene, men den var bare tilgjengelig på svindyr import fra Ungarn, så jeg lot det være.

 

Er bare å håpe at posten ikke tar så lang tid, har vært irriterende tregt i det siste. Det blir vel kanskje ikke bedre fram mot jul.

 

Flandres var i billighylla på PK vet jeg, men det ser ut som de har flyttet den tilbake. Ihvertfall i nettbutikken. 249,- er klar overprising av DVD. Skulle jeg komme over den til en billig penge noe sted, skal jeg bringe info.

 

Så filmen igjen i kveld, og setter den veldig høyt. Tror det kan være like greit å ikke vite noe større før man titter, så venter til andre har fått sett den.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
  • 2 weeks later...
 
 
 
Nei, faen heller. Men vi kan, som NaN foreslo, gi det litt mindre strenge rammer, at man ikke setter en fast periode, men i stedet går til neste runde når den aktuelle filmen er sett av nok folk og "tilstrekkelig" diskutert, noe man kan og sikkert bør ta på skjønn.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Hadde faktisk tenkt å ta denne i dag. Men nå måtte jeg jobbe 4 timer overtid, og har ikke spist middag enda. Regner med at det er en film man helst bør se når man er litt mer våken. Akkurat nå er jeg sliten og har mest lyst på en blund. Vi utsetter til i morgen.

 

Vi kan dog begynne med sanksjoner på dette prosjektet. De som ikke ser filmen innen tidsfrist får gult kort. 5 gule kort gjør at man kun får lov til å poste kommentarer i Michael Bay-tråden vår i en måned som straff. . Eller noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

 

Mitt eksemplar blei posta frå Best Value Centre den 29. november, men har framleis ikkje dukka opp. Har også filmen frå førre runde no, men har ikkje rukke å sjå den endå.

 

Synst filmklubben er eit bra tiltak, som eg håper vil halde fram. Det er jo eit bra utgangspunkt for diskusjon at fleire ser den same filmen i løpet av ei kort periode, sjølv om det nok ikkje alltid er enkelt likevel. For min del er dette ein slags forsmak på ein filmklubb eg vonar å få starta i kommuna mi ein gong.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Vel jo, kanskje det skulle vært en måned. Sånn at absolutt alle interesserte hadde rukket å hamstre inn filmen iallefall. Og at diskusjonen kunne blitt ordentlig. Det kan jo også være at folk generelt er slappe (slik jo nordmenn har tradisjon for), eller bare har masse annet fore. Eller at filmene har virket uinteressante for folk.

 

Her er forresten en trailer for Flandres, som ikke avslører for mye (snarere er den litt "off"):

 

Link to comment
Share on other sites

 
Har interessert meg for filmene i samtlige foregående runder, men jeg har hatt det så voldsomt travelt i det siste. Og det er jeg sikkert ikke alene om. Eksamenstider pluss julehandel og alt det der rælet opptar nok de fleste for øyeblikket. En viss nedgang i aktivitet er jo bare naturlig, men jeg er enig i at det bare har gått én vei siden oppstarten av konseptet. Å forlenge standardfristen til en måned er en idé jeg stemmer for, vi har jo ikke hastverk.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har heller ikke fått bidratt i Visninger og Rop, spesielt ikke her, og for tiden rekker jeg ikke over noe særlig av film. Vet ikke hvor lurt det er å pushe på med tidsfristen hele tiden, ikke det at Flandres virker uinteressant, snarere tvert imot, traileren var forlokkende, men det kan kanskje være en idé å peise på med en film flere sikkert har sett for å få opp aktiviteten igjen? Det skjedde med Persona i første, og om man velger en film som er åpen for tolkninger i det vide og brede som ikke bare er tilgjengelig på Kristelig Gymnasium, til en dyr penge eller må bestilles med langsom ventetid?
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Dukket opp i postkassa i dag! Men hmm, hva skal man skrive da mon tro. Jeg får Beau Travail-assosiasjoner av denne rent tematisk sett, men sammenligningen kan ikke dras for langt, for der det virker å være viktig at handlingen er lagt til nåtiden i Denis' film, er det kanskje mer tidløs "problematikk" denne begir seg ut på, dersom man da ikke leser en kommentar til vestlig intervensjon i den ikke-vestlige verden inn i denne, noe jeg personlig ikke oppfattet som sentralt. Å redusere den til noe i retning av "menn er svin" blir også for lettvint, tolkninger er i det hele tatt vanskelig å begi seg ut på her, huff. Men det altoppslukende seksuelle begjæret, vold, manglende evne til å kommunisere følelser.. det er mange mørke sider ved mennesket som kommer til uttrykk gjennom karakterenes handlinger uten at filmen virker å ta noe standpunkt til det, men det er vel ikke akkurat et særlig optimistisk syn på mennesket man får følelsen av at denne formidler. Sex i denne filmen virker å være den mest ensomme handlingen av alle. Krig synes naturlig. En kald og distansert film, jeg ble aldri slått helt overende, men den er fascinerende og har en rekke fengslende og til dels urovekkende scener, kanskje urovekkende nettopp fordi filmen oppleves fullstendig "nøytral" og amoralsk. Håndverksmessig så er det totale fraværet av musikk med på å skape den kalde atmosfæren, og den ser tidvis svært bra ut, kamera som holder seg på avstand før det plutselig i blant dukker opp et nærbilde som virker å skulle si noe om hvordan karakteren(e) opplever det som foregår.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har sett og nesten-elsket Flandres. Min foreløpige Bruno Dumont-favoritt!

Bra å høre! Vet du vel var misførnøyd med 29 Palms (som jeg også var), og mer ambivalent til debuten om jeg ikke husker feil (en film jeg elsker).

 

Dukket opp i postkassa i dag! Men hmm, hva skal man skrive da mon tro. Jeg får Beau Travail-assosiasjoner av denne rent tematisk sett, men sammenligningen kan ikke dras for langt, for der det virker å være viktig at handlingen er lagt til nåtiden i Denis' film, er det kanskje mer tidløs "problematikk" denne begir seg ut på, dersom man da ikke leser en kommentar til vestlig intervensjon i den ikke-vestlige verden inn i denne, noe jeg personlig ikke oppfattet som sentralt. Å redusere den til noe i retning av "menn er svin" blir også for lettvint, tolkninger er i det hele tatt vanskelig å begi seg ut på her, huff. Men det altoppslukende seksuelle begjæret, vold, manglende evne til å kommunisere følelser.. det er mange mørke sider ved mennesket som kommer til uttrykk gjennom karakterenes handlinger uten at filmen virker å ta noe standpunkt til det, men det er vel ikke akkurat et særlig optimistisk syn på mennesket man får følelsen av at denne formidler. Sex i denne filmen virker å være den mest ensomme handlingen av alle. Krig synes naturlig. En kald og distansert film, jeg ble aldri slått helt overende, men den er fascinerende og har en rekke fengslende og til dels urovekkende scener, kanskje urovekkende nettopp fordi filmen oppleves fullstendig "nøytral" og amoralsk. Håndverksmessig så er det totale fraværet av musikk med på å skape den kalde atmosfæren, og den ser tidvis svært bra ut, kamera som holder seg på avstand før det plutselig i blant dukker opp et nærbilde som virker å skulle si noe om hvordan karakteren(e) opplever det som foregår.

Veldig hyggelig at du fulgte oppfordringen, og anskaffet denne!

 

-spoilers-

 

Tror du er veldig inne på det med kommuniaksjonsbiten. Det er jo også via dette filmens forløsning kommer, når Demester endelig kommer med tilståelsen som for Barbe blir hans første ordentlige kjærlighetserklæring. Hele dette trekantplottet er jo så uhyre enkelt i formen i seg selv (som Dumonts filmspråk i det hele...). Dumont setter dette opp mot den fiktive krigen, og sier selv at han var nysgjerrig på hvordan disse historiene ville spille mot hverandre, og at mye av dynamikken oppstod ved eksperimentering i klipperommet. F.eks. gjelder jo dette tildels Barbes galskap, som ikke forklares før Demester er tilbake. Jeg oppfatter det som om at det er hans historie om når han i krigen løp fra Blondel som har igangsatt dette hos henne (med aborten som konsekvens). Alt dette blir jo gal rekkefølge i forhold til hvordan filmen fortelles, men Dumont er iallefall inne på hvordan dette skjedde i intervjuer (det er blant annet et ålreit et på DVDen...), og forteller videre at han ikke er opptatt av realisme, men av representasjoner. Dette gjelder forsåvidt i sexscenene hans, som er veldig avstumpede og animalske... dette gjelder i alle filmene hans. Videre krigsscenene... som jo bærer litt preg av lite budsjett - pluss at et par sekvenser er ganske klisjépreget, nærmest som kopier fra andre filmer... men dette virker som Dumonts snarvei til publikums opplevelse av krig; fordi det vekker assosiasjoner kjapt, og kan bringe oss direkte til scenen han virkelig bryr seg om; voldtekten. Det er vel kanskje her de to historiene bindes best sammen, på sitt skakkjørte vis.

 

Er enig i at det ikke tas noe standpunkt, heller at det er, som Dumont sier, en meditasjon.

 

Dumont er opptatt av hva som skjer i relasjonen med publikum; han sier i intervjuet at han filmer "representasjoner i en slags ekspressjonistisk form; menneskets interiør. Ikke hvordan ting er, men hvordan vi opplever dem" (fritt etter hukommelsen). Det er kanskje hvordan han lykkes med dette (vel, ikke hos alle... er mye elsk/hat), som gjør at filmene som ikke virker helt realistiske og ganske distanserte, kan oppleves så sterke.

Link to comment
Share on other sites

 
fordi det vekker assosiasjoner kjapt, og kan bringe oss direkte til scenen han virkelig bryr seg om; voldtekten. Det er vel kanskje her de to historiene bindes best sammen, på sitt skakkjørte vis.

 

Spoilers ahoy, forts..

 

 

Ja, det virker også for meg som om voldtekten står sentralt, og at den som du sier binder historiene sammen. Usikker på hvordan jeg personlig knytter dem sammen, men det faktum at hovedpersonen er med på å gjennomføre voldtekten, og den kulda og distansen som er mellom han og Barbe under sexscenene tidligere i filmen, gjorde at jeg for min del slet med å ikke tenke "kommentar til mannlig seksualitet", det egoistiske begjæret som overskygger alt annet. Samtidig kommer jo denne kjærlighetserklæringen til slutt, og han har da kanskje overvunnet seg selv. Får litt følelsen av at Dumont er en determinist som ikke dømmer, men også med et positivt anstrøk fordi han i det deterministiske mønstret ser at det kan skje voldsomme nok ting til at det egentlig aldri er for sent for forandring. Eller noe sånt. Aborten og hele den pakka med Blondel slet jeg mer med å gripe om, men nå har du vært inne på noe, og spørs om jeg får gi det intervjuet en snurr og.

Link to comment
Share on other sites

 

Då fekk eg endeleg sett denne.

 

Bra film, men veit ikkje heilt kva slags kjensler eg sit att med. Kjensler er jo sentralt i filmen, men då heller fråveret av dei. Filmen er kald og apatisk gjennom store deler, både i form og innhald. Likte godt det visuelle i den første delen, med dei kvite og grå fargane i haust/vinter-tida. Seksualitet er jo ein raud tråd i filmen, og i regissør Dumont sin filmografi elles óg, og biletet han teiknar av det er dystert. I store delar av filmen er noko form for kjensler ikkje å spore. Dei seksuelle eskapadane blir gjennomført som ein gammal vane, og inga lyst er å spore.

 

Alt det underliggjande kjem til overflata på slutten, og det er nokså paradoksalt at seksualiteten er fråverande den einaste gongen stemninga mellom karakterane tilseier at det kunne finne stad.

 

Kan trekkje fram lydbiletet i denne. Ingen musikk blir spelt, det blir satsa på rein autensitet. Det er noko melankolisk over lyden av støvlar som sakta blir trekt opp av gjørme.

 

Eit flott val, og no er eg spent på å sjå kva andre har tolka ut av denne!

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...