Jump to content

Twin Peaks


paah
 Share

Recommended Posts

Syns Twin Peaks fortjener en egen tråd. Ser igjennom serien for andre gang nå. Fremdeles magisk og unikt, men denne gang er kvalitetsforskjellen mellom den første og den andre sesongen enda tydeligere. Den første er i mine øyne tilnærmet perfekt, mens den andre glir mer og mer over til en tullete såpeopera med til tider billige sjokkelementer. Mens såpeoperatendensene blir vittige og smarte i den første sesongen, blir de ofte direkte tåpelige her - noe som kanskje har en sammenheng med at Lynch fikk mindre og mindre kontroll over serien.

 

Twin Peaks inneholder muligens tidenes beste film/serie-musikk og en rekke unike karakterer (f. eks Bob og Dale Cooper). Det er i tillegg få eller ingen av skuespillerne som har blitt brukt på en bedre måte i andre filmer eller serier. Dette er førsteklasses peiskos.

 

Damn good coffee!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Førstesesongen er som Kubrick sier det beste jeg har sett av TV-serier. Jeg synes 2. sesongen holder seg sterk helt fram til en viss plotline blir avsluttet og serien mister litt form, og ender opp i såpeserieland selv om det bedrer seg mot slutten. Dessverre så er jeg kanskje den eneste twin peaks-fanen i verden som ikke synes sisteepisoden er noe særlig.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Twin Peaks er ufattelig bra i sesong 1 og frem til episode 8 i sesong 2. Serien dør på et vis da vi finner ut hvem som drepte Laura Palmer. Det er som om "Lost" forteller sannheten bak hele øya midt i en sesong men alikevel fortsetter å lage episoder med karakterer og handling som roter seg vekk.

 

David Lynch ville selv ikke røpe hvem som stod bak, men ble tvunget av studioet. Han forlot sesongen etter episode 8 i denne sesongen og kom ikke tilbake før på slutten (han startet Wild at Heart i denne tiden). Og det er så åpenbart, serien blir ganske rotete og uten fokus. Noen episoder er faktisk ELENDIGE (se Diane Keaton episoden for eksempel), det er som å se en helt annen serie. Særlig Ben Horne og hukommelsen-historien er håpløs, dårlig skrevet, dårlig utført. Samme med James Hurley historien. Du kan se at manusforfatterene og regissørene prøver, men ingen har "Lynch-touchen". Derimot sånn ca 5-6 episoder før slutten begynner ting å ta seg opp, og finalen er fantastisk. Og jeg ER SÅ GLAD at serien ikke har en konklusjon, at spørsmålene ligger lenge i luften etter cliffhangerfinalen, det gjør hele serien mer fascinerende i min bok.

 

Så, en av mine absolutt favorittserier dette, særlig sesong 1 og de 7 første episodene av sesong 2. Musikken er enestående, begge cd'ene blir spilt ofte, utrolig for en stemning - prøv å sett på musikken på et nachspiel, en kan se folk begynner å tenke eller stopper opp hehe.

 

Filmen som kom etterpå var jeg veldig skuffet over første gang jeg så den. Jeg ville virkelig ha en konklusjon på hele greia. Men nei, Lynch lot den foregå FØR serien. Da jeg fikk den på dvd over 10 år senere ble den min favoritt Lynchfilm, bare slått av Mulholland Dr. Fire Walk with Me er kanskje den mørkeste filmen jeg har sett, for et mareritt. Men for et nydelig mareritt. Helt utrolig bra, har en stemning som sitter i deg lenge lenge etterpå.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 1 month later...
 
 
 
 

Første sesong (7 første episodene?) var mye mer spennende, mer intenst og creeepy enn andre sesong. Som alle andre også sier. Men jeg syntes andre sesong var god fordet. En fordømt bra såpeserie, rett og slett. Selvom det kanskje skjedde litt lite nå og da, var jeg uansett blitt såpass glad i karakterene at det ikke gjorde noe.

 

Det tok meg opp mot slutten da. Nest siste episode med Miss TP og siste episoden, som nesten bare var i black lodge, var en veldig god avslutning.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
bra :)

 

cyph, du er en rass. Nei, jeg er glad i deg. Ser frem til å høre dine tanker om Fire, walk with me. Ble en skuffelse for min del, men jeg må se den omigjen før jeg kommer med en endelig dom. Objekivt sett syns jeg Sopranos er tidenes beste serie, men første sesong av Twin Peaks er objektivt (og subjektivt) sett tidenes beste sesong.

Link to comment
Share on other sites

 

siden det åpenbart var alkoholen som snakket kl. 05.21 i natt så lurer jeg på om du synes jeg egentlig er en rass, eller om du faktisk er glad i meg allikevel.

 

edit: og sopranos, har sett sesong 1 og 2 av 6 er det vel. likte de meget godt, har bare ikke fått tak i season 3 ennå.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
  • 5 months later...

Liker vendingen denne tråden tok. Forumkos på sitt beste.

 

Fullførte nettopp serien for første gang. Føyer meg til rekka av fans. Fantastisk! Nå vet jeg ikke hvor skillet mellom sesong én og to går, ettersom jeg så alt i ett, men likte nok serien best fram til

drapet på Laura blir oppklart.

Men er også en av dem som liker såpeoperaelementene i andre halvdel av serien (minus historien om James, som er og forblir en kjedelig figur). Underlig blanding av stilarter, og jeg elsker de brå stemningsskiftene! Og jeg er vel neppe den eneste som har rukket å forelske seg i Agent Cooper.

 

Ingen tvil om at jeg må se meg opp på mer Lynch. Har bare sett Mulholland Drive fra før, og den elsket jeg jo.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 10 months later...
Har sjølv sett alt av serien og elsker den. Lynch laga sjølvsagt dei beste episodane, men eg synst dei andre funka greit. Fantastisk musikk, utrolig spennande, også veldig morosamt, og ja... Siste episode var noko av det sjukaste eg har sett. Dale Cooper er i tillegg ein utrolig flott karakter og at desse politifolka er så glad i smultringer er svært så artig. Ser veldig fram til å sjå filmen som dumper ned i postkasa om nokon få dager saman med to andre Lynch filmer, forhåpentligvis :)
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...