Jump to content

Brian De Palma

KAH
 Share

Beste De Palma?  

23 members have voted

1. 1. Din favoritt?

• Sisters (1973)
      2
    • Phantom of the Paradise (1974)
      0
    • Obsession (1976)
      0
    • Carrie (1976)
      2
    • The Fury (1978)
      0
    • Dressed to Kill (1980)
      4
    • Blow Out (1981)
      2
    • Scarface (1983)
      8
    • Body Double (1984)
      2
    • The Untouchables (1987)
      0
    • Casualties of War (1989)
      0
    • Raising Cain (1992)
      0
    • Carlito's Way (1993)
      1
    • Mission: Impossible (1996)
      0
    • Snake Eyes (1998)
      0
    • Mission to Mars (2000)
      0
    • Femme Fatale (2002)
      2
    • The Black Dahlia (2006)
      0
    • Redacted (2007)
      0
    • En annen film
      0

Recommended Posts

Brian De Palma

http://passionforcinema.com/wp-content/uploads/brian-de-palma.jpg

"I like stylization. I try to get away with as much as possible until people start laughing at it."

Brian De Palma er en fortsatt aktiv regissør som er kjent for sine sexy thrillere og tilhørende sexy Hitchcock-inspirert kinematografi, for ikke å snakke om et par store "box office hits", som f.eks Scarface og The Untouchables. Ellers er det vel ikke så mye å si, annet enn kjør debatt. Siden døgnrytmen min er ødelagt så kunne jeg lage De Palma-poll, tenkte jeg. Måtte være litt selektiv i forhold til hvilke filmer jeg inkluderte i pollen, så en del av de tidlige filmene er ikke med, i tillegg til noen filmer som jevnt over er slaktet, som The Bonfire of the Vanities, men det er lov å kjefte og jamre litt hvis din favoritt er utelatt. Tok utgangspunkt i hva folk flest har sett, og det er også et eget valg i pollen for "En annen film", som du f.eks kan bruke hvis du synes Bruce Springsteens "Dancer in the Dark"-video er det ypperste De Palma har gjort bak kameraet.

Har bare sett Scarface, The Untouchables, Mission: Impossible og Snake Eyes, med andre ord trolig de mest ordinære, og ingen av dem har vel gitt noe særlig mersmak, selv om jeg absolutt tror på at De Palma "er noe mer". Er vel en fyr jeg må utforske litt mer i fremtiden, men om jeg skal være helt ærlig, står han ikke på toppen av prioriteringslista.

De Palma er en av de få regissører, som faktisk har fulgt meg som barn, ungdom og voksen. Men jeg falt av i 2000, med kalkunen Mission to Mars. Men selv den har minneverdige scener, som er langt bedre enn mye annet der ute. Sånn sett feiler aldri De Palma, fordi han er så teknisk brilliant. Ekstremt underholdene, og visuelt storslagen. Jeg kan styre min begeistring for Scarface, Carlito's Way og til dels Blow Out. Mens f.eks. The Bonfire of the Vanities er meget fornøyelig og velgjort, og kanskje en av hans mest undervurderte. Valget stod mellom Carrie og Dressed to Kill, men velger sistnevnte grunnet Hitchcockreferanser og noen ekstremt minneverdige scener. Hva sier du, Zann. Dressed to Kill = "Pure cinema"?

Jeg har sett mesteparten av filmene som er med i pollen, men mange av dem ble sett i barndommen, så må vente litt med å stemme. Husker Dressed to Kill gjorde inntrykk, mener å erindre en dusjscene. Ellers var Snake Eyes noe av det første jeg kjøpte på DVD på grunn av at Filmmagasinet var begeistret for den lange tagningen i begynnelsen, og Blow Out var en tidlig favoritt som jeg tror NRK sendte opptil flere ganger. Casualties of War husker jeg som noe forbanna drit, og Scarface synes jeg funker helt greit. Videre mener jeg å ha registrert at Carlito's Way har fått en liten oppsving blant kritikere de siste årene, og Femme Fatale slår meg faktisk som noe av det feteste fyren har gjort, det var forresten den lille hypen her på forumet som i sin tid fikk meg til å se den.

Det skal bli kult å se igjen flere av disse filmene nå som man har blitt mer oppmerksom på og glad i lekker kinematografi og stil, tenker jeg.

Jeg har sett alle disse filmene, pluss noen av de som er utelatt. De Palma er en stor favoritt, og det er faktisk umulig for meg å velge ut en favoritt. Noen dager er det Dressed to Kill som skremte vettet av meg som liten gutt, og som er like fantastisk - på andre måter - ved gjensyn. Sisters, Carrie og undervurderte Obsession... alle fantastiske filmer. Blow Out er solid. De sleazy, lekne Body Double, Raising Cain og Femme Fatale. Alle er nydelige. Med Scarface og The Untouchables viser De Palma at han kan lage større verk glitrende, her må også Mission: Impossible tas med. Jeg elsket også Mission to Mars da jeg så den på kino premierehelgen, selv om den siste halvtimen ødela veldig. Snake Eyespå omtrent samme tid var også en kinoopplevelse som sitter i kroppen, selv om det på mange måter er en forferdelig film plottmessig. Den lange tagningen i begynnelsen var verdt kinobilletten alene.

Jeg klarer ikke å velge ut én favoritt, så jeg feiger ut og lar være å stemme.

En av mine absolutte favoritter dette, liker alle fra 70 og 80-tallet, litt mer tilbakeholden til de nyeste, men Femme Fatale er feiende flott. Stemmen går nok til Blow Out, en bunnsolid blanding av italiensk giallo og konspirasjons-thriller.

Noen som har sett Hi, Mom! her? Eneste av de tidlige jeg ikke har sett, visstnok en av Quentin Tarantinos favorittfilmer.

Fin film, en slags løs oppfølger til Greetings med samme hovedkarakter Jon Rubin spilt av Robert De Niro. Hi, Mom! er dog mye bedre og fastere i formen. Jeg skrev en tekst om den for noen år siden som ligger her.

Har sett altfor få av de essensielle merker jeg, fått meg meg ca. halvparten her. Har hatt de liggende veldig lenge, men blir aldri prioritert. Ikke sett Scarface engang.

Må få sett Sisters, Obsession, Blow Out, Dressed to Kill.

Veldig laber til Mission to Mars, Snake Eyes og The Black Dahlia.

Er det bare meg og mitt minne om filmene som spiller meg et puss, eller har noen av disse større produksjonene færre De Palma-trademarks og litt kjedeligere, mer konvensjonelt formspråk? Scarface og Casualties of War for eksempel, er det egentlig så lett å se at det er De Palma som står bak dem? Har pengene som er involvert i disse ført til svekket kunstnerisk kontroll? Som sagt lenge siden jeg har sett de, men tanken slo meg nå.

Selv om det ikke nødvendigvis frister, er Dressed to Kill og Body Double musts og noe ganske annet enn The Untouchables og Scarface og Calito's Way osv. Du må jo iallefall sjekke disse ut, Infenso. Selv om jeg synes det er nok av "De Plama-trademarks" i Scarface, er det først her formspråket virkelig er særegent og svulmende og av og til helt ekstatisk og sleazen er opplagt og nydelig og sofistikert.

1. Femme Fatal. Top 3 av alle filmene jeg har sett.

2. Mission to Mars. Innmari trist med slutten. Trist at folk ikke lar seg imponere. Som i AI, ren filmmagi.

3. Casualties of War

4. The Black Dahlia

5. Blow Out

6. Carlitos Way

7. Scarface

8. Sisters

9. Carrie. Kjempefilm.

Og noen før jeg oppdaga De Palma.

Viktig å se hans nyere med riktig instilling.

Har sett svært lite av De Palma, dvs. bare M:I og Scarface. Scarface liker jeg kjempegodt. Den er så over-the-top og 80-talls-trashy; med en fantastisk stormannsgal hovedperson, omgitt av hauger med kokain som han begraver ansiktet i og inhalerer, og synthsoundtrack og knæsje farger. Siterer en eller annen kritiker fritt fra hukommelsen, som mener at den presenterer "a cheap and tawdry glamour, and it wallows in it".

Tar gjerne imot tips om De Palma-filmer som inneholder noe av det samme.

Jeg smilte bredt av den der selv. Fy faen, prendis.

Slenger opp en liste:

Carrie - Kontrollert, vakker hysteri.

Body Double - De Palmas skittene og oppglødde mix av Rear Window og Vertigo.

Dressed to Kill - Raffinert til hælvete!

Sisters - De Palmas mest forstyrrende og uberegnelige og marerittaktige.

Carlito's Way - Solid, med noen ganske fascinerende scener.

Scarface - Her synes jeg scener er bedre enn helheten. Men det er snakk om mange bra scener.

The Untouchables - Litt pinglete, for De Palma å være.

The Black Dahlia - Det er en eller to helt fantastiske kjøringer her, men ellers fargeløs og litt utmattende neo-noir.

Redacted - Jeg liker forsåvidt hva den prøver på, men det blir for teit, det blir for unyansert. De Palma bør kanskje holde seg til glansfull "søppel".

For lenge siden jeg så Mission: Impossible og Snake Eyes.

Alt for lyst til å se Phantom of the Paradise og Femme Fatale.

Sett og likt:

Carrie, Scarface, Carltio's Way.

Mindre severdige:

The Untouchables, Snake Eyes, Mission to Mars, Mission:Impossible.

Sender Scarface opp i ledelsen med min stemme.

Misunnelig på pretenders hjerne nå, merker jeg :-(

Såg Sisters i går gratis via Auteurs.com. Strålende kvalitet der! Criterionprint og greier.

Filmen var fantastisk! Hatt litt lunkent forhold til De Palma etter Scarface og The Untouchables, men dette var noe annet. Må nok få sjekket ut Body Doubles, Blow Out, Dressed to Kill og Obsession. Shot'ene av New York var gripende, splitscreen var mesterlig gjort, drømmesekvensene, usikkerheten, den ekle atmosfæren.

Noen andre jeg burde sjekke ut?Femme Fatale?