Jump to content

Pinhole-kamera


Melkor
 Share

Recommended Posts

Siden det er flere her som driver med fotografi, og kanskje også har relevant utdannelse, så bør vel konseptet være kjent, og kanskje også det har blitt testet ut (vet at mange bruker dette som innledning på folkehøgskoler o.l.)?

 

Er det noen som vet om gode sider? Jeg har kun erfaringer med et håndfull sider funnet via Google, men få av de har ekstreme mengder informasjon. Et forum med høyt aktivitetsnivå hadde vært ypperlig. Evt. om erfarne brukere herfra kunne ha gitt meg mer informasjon.

 

Det jeg lurer mest på er forskjellige erfaringer med forskjellige størrelser film, og fysikken bak skarphet i pinhole-bilder (rent utover det opplagte).

 

Her er forresten et par bilder:

 

http://myeeepcmylife.com.ph/infornography/files/2009/09/pinhole-camera-picture-of-field.jpg

 

http://img412.imageshack.us/img412/246/tred.png

 

http://f295.tompersinger.com/uploads/20090704_12_5551.jpg

 

http://f295.tompersinger.com/uploads/img771sm_2416.jpg

 

http://f295.tompersinger.com/uploads/stockholm_1_m_5803.jpg

 

http://f295.tompersinger.com/uploads/20091024_pinhole_6x8_7458.jpg

 

http://farm3.static.flickr.com/2732/4061480194_1ae5c502a4_o.jpg

 

Det siste her er forresten skutt på 5x4 large format.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har ikke drevet noe særlig med det selv akkurat, men jeg har en kompis, som også var assistentlæreren på folkehøyskolen, som jobber nesten utelukkende med hullkamera, i tillegg til å drive med eldgamle fremkallings- og trykkemetoder. Han har temmelig peiling egentlig. Men jeg har vel ikke så mye å bidra med selv i denne tråden, utenom å si at hullkamera er fett. Kan vel sikkert linke til siden hans.
Link to comment
Share on other sites

 

Kult, takk.

 

Kan forresten nevne at jeg fant et grom side i dag. f/295. De har et aktivt forum, og virker som å være stedet for spørsmål og diskusjon.

 

Planen er å bygge et kamera i sommer, dvs. et som muliggjør skifte av hull og variasjon av brennvidde. Ser at det selges hull-linser her og der, relativt billig (en hundrelapp eller to), tror jeg skal basere meg på det (spørs om jeg klarer å lage nøyaktige nok hull selv). Og om dette skal bruke large format-film, så må jeg nesten lese meg opp på det.

 

Du har kanskje erfaringer med det, Uru, eller i alle fall mellomformat. Hva slags priser må man ut med for fremkalling og print i farger? Hva bør jeg vite ellers om de store formatene?

Link to comment
Share on other sites

 

Hoi, fremkalling av mellomformat er veldig dyrt i lengden (for jeg regner med du snakker om å levere det inn til en fotobutikk, eller?). Vi snakker rundt 100-150 kroner per film, for bare negativene. Jeg har aldri vært interessert i print, så det kan jeg ikke gi noen pris på. Det er jo nesten ingen butikker som fremkaller mellomformatfilm selv lenger, alt sendes til Tyskland. Storformat har jeg aldri drevet med selv dessverre, men jeg kan se for meg at det er enda dyrere, og enda vanskeligere å finne noen som tar i mot det. Men du bor jo i Trondheim? Det kunne jo vært en idé å ta kontakt med Fotofagskolen og spørre om du kan få låne mørkerommet av og til, har forstått fra Matsk at de driver litt med storformat og mellomformat der. "Hva bør jeg ellers vite om de store formatene"? Vel, hehe, det er jo mye å vite, hva er det du lurer på helt spesifikt?

 

Ellers må jeg vel bare si lykke til med byggingen av kameraet. Det er mye jobb å få til et bra kamera, du skal være ganske nøyaktig med avstandene og alt slik. Kameraer med utskiftbart hull/brennvidde har jeg aldri sett før, du må gjerne forklare/vise hvordan du har tenkt å få til det, høres interessant ut.

Link to comment
Share on other sites

 

Ved skifte av hull tenkte jeg å prøve å konstruere en slags slot hvor man slipper nedi materialet med hull i. Dvs. det vil være plate foran og plate bak selve mediet med hull i (plater med relativt små hull i selv), og lite plass mellom, slik at lys teoretisk sett vanskelig skal kunne komme seg inn via noe annet sted enn gjennom det riktige stedet.

 

Når det gjelder brennvidde, så er dette snakk om å lage en måte å flytte bakdelen lengre inn i kameraet på. Andre, mer profesjonelle kameraer bruker et slags trekkspillmateriale. Hjemme har jeg et gammelt minitrekkspill som jeg tenkte jeg skulle undersøke litt, om materialet viser seg å være brukbart, så er det mulig at jeg prøver å bruke det. Hvis ikke, så må jeg nesten løse problemet med at jeg må få filmen enkelt inn og ut, uten at jeg lager sprekker i kameraet hvor lys kan entre, og at dette systemet også må kunne flyttes sammen med bakveggen innover i chassiet (fremfor å flytte hele chassiet i seg selv med trekkspillmetodikken). Noe som kanskje hadde gjort festemekanismen aller enklest hadde nok vært en idiotsikker luke bakerst i kombinasjon med trekkspill mellom bakre del av huset og fremre del (dvs. fremre del = i praksis «objektivet»).

 

Ang. mellom/storformatene, så hadde det vært kjekt med en oversikt over hva som finnes der ute, og hva slags festemekanismer/dekkmekanismer som finnes. Jeg er jo ute etter noe med enkelhet kan monteres/demonteres på en bakvegg. Det beste hadde selvsagt vært uten bruk av skiftesekk eller noe lignende, men ja, jeg er helt blank på hvordan såkalte «sheets» og slikt fungerer. Blir også forvirret av at det finnes en del instant-greier (?).

Link to comment
Share on other sites

 
Høres fett ut! Vel, med mellomformat er det jo veldig enkelt, det er bare å lage to spoler på hver av ytterkantene i bakdelen, sette filmen på den ene, og spole den mellom disse to festene. Tenk Hasselblad-montering. De som lagde hullkameraer på skolen min brukte enkelt og greit to veldig tynne metallrør, som man bare trer filmrullen på, til dette, og det funka veldig greit. Også må du jo finne en løsning på hvordan du skal spole frem filmen, men det burde vel ikke være så vanskelig. Jeg føler vel at det er ganske relevant å gå til Hasselblad for inspirasjon, og lage en slags forenkla versjon av magasinene deres. Storformat har jeg som sagt ingen erfaring med, så jeg har ikke noen forslag til hvordan du kan løse dét.
Link to comment
Share on other sites

 

Så mellomformat er kun på rull?

 

Jeg mistenker at storformat er preferert blant mange av pinhole-entusiastene fordi de også kan fåes kjøpt i «sheets», på samme måte som fotopapir (som også mange bruker). Slik at man unngår hele spole-greia (selv om dette sikkert hadde vært jævlig knall, om man hadde fått det til å fungere optimalt).

 

Hadde jeg vært enda mer Reodor Felgen, så hadde jeg kanskje prøvd meg på en mer mekanisk løsning. Spørs om ikke trekkspillløsning (med skinner og det hele) blir mer enn nok.

Link to comment
Share on other sites

 
Mellomformat finnes bare på rull ut i fra hva jeg vet. Noen andre som kan bekrefte/avkrefte? Joda, "sheets" er jo vel og bra, men man skal ikke kimse av film på spole heller. Den viktigste fordelen er jo at man kan ta 12 bilder før man må skifte film, i stedet for å skifte "sheet" for hvert bilde. Og det er ikke SÅ vanvittig vanskelig å få til (bra) heller.
Link to comment
Share on other sites

 

Storformatfilm (4x5 og oppover) finnes kun som bladfilm (sheet, nå skal ikke jeg utelukke at det ikke finnes noen gærninger som lager filmruller til storformat, men det er ikke relevant i dette tilfellet uansett). Dette "trekkspillmaterialet" du referer til er jo enkelt og greit en belg, og den konstruksjonen antar jeg brukes fordi den er fleksibel og reflekterer ikke lys innvendig. På storformat brukes den jo også til tilt/shift.

 

I forhold til priser så er det DYRT å drive med større filmformater (dyrt nok med 135). Jeg betaler ingenting for fremkalling av hverken sort-hvitt eller farge, og likevel er jeg fryktelig gnien på filmen. Helt plain sorthvitt 100 ISO 4x5" koster godt over 400 kroner for 25 blader/eksponeringer. På mellomformat varierer det fryktelig, men starter vel rundt 30kroner rullen for film som ikke har blitt utviklet på en del år, noe dyrere for nyere og mer avanserte filmer. Fremkalling/printing/scanning må du nok også regne en del kostnader på, jeg ville startet hos Foto-import på Lademoen. Sånn sett har du flaks, den beste butikken for analogt utstyr ligger i Trondheim! http://fotoimport.no/

 

Vet ikke om jeg fikk dekt mye av det du lurte på, men jeg har rimelig god oversikt over mellomformat og kan litt om storformat, så det er bare å spørre.

Link to comment
Share on other sites

 

400 spenn for 25 bilder? Høres relativt billig ut i mine ører (med tanke på hvor enorme de er), men jeg er vant med priser på 8 og 16mm (dvs. film-film). Kjekt at det finnes et sted i Trondheim man kan benytte seg av (selv om det spørs om kameraet blir ferdig før jeg flytter).

 

Belgen brukes til å forandre brennvidde, så ja, fleksibiliteten er selvsagt det viktige elementet. Det er mye mulig at jeg ender opp med å kjøpe en som har brukt å sitte på et 4x5-kamera (er en som går for noen skarve dollar på Ebay senere i dag), og baserer meg på å bygge rundt den.

 

Har du noen tanker rundt hvordan man bør gjøre bakdelen/festedelen til selve filmbladene? Jeg har for så vidt skumlest litt om hvordan slike holdere fungerer, men å få dette til å funksjonere i et hjemmesnekret hus, det blir noe annet. Denne luka som i utgangspunktet dekker filmen, holdes den igjen av kamerahuset på andre kameraer, slik at den blir igjen på utsiden da man dytter holderen inn? Er det en fjær der, slik at den glir over filmen igjen i det man tar holderen ut igjen?

Link to comment
Share on other sites

 

425 for 25 blader på 100 ISO (Ilford Delta) jepp. Angående bakstykket så vet jeg ikke helt ettersom jeg ikke har handson erfaring med storformat enda, men det er visst en del prakk med magasiner og sliktnoe. Jeg tror egentlig at hvis du baserer deg på rullfilm (120) så gjør du det veldig mye enklere for deg selv ettersom den går fra en spole til en annen. Billigere fremkalling og film får du også. Hvis du googler litt så er det mange som bygger sånt selv. Leste nettopp en blogg hvor en fyr beskriver hvordan han lager et storformatkamera i Lego, skal se om jeg finner igjen den til deg.

 

Ooog der fant jeg den, var riktignok mellomformat, men: http://www.artbypeterj.com/portfolio/conte...roject/home.php

 

Der inne står det alt om hvordan han løser forskjellige problemer med belg og alt mulig.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...