Jump to content

Aune Sand-tråden


Kunstneren
 Share

Recommended Posts

Aune Sand

 

http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00656/AuneSand680x383_SCA_656056p.jpg

Aune Sand (født 11. mars 1966 i Bærum) er en norsk kunstner og filmregissør. Han er bosatt i New York i USA.

 

Film

 

Sand er mest kjent for å ha regissert og spilt hovedrollen i filmen Dis fra 1995.

 

Han var i 2007 aktuell med filmen Dådyr, hvor hans stesønn og Aylar Lie spilte hovedrollene. Sand brukte 10 år på å gjøre ferdig filmen. Det vakte forøvrig oppsikt da han i et intervju sa at «hun er det største talentet Norge har sett siden Liv Ullmann». Om filmen har Aune sagt: «Jeg skal en gang for alle tilintetgjøre norsk film, og vise alle hvem som er den store keiseren av Film-Norge» og beskrev filmen som: «en orgasme av det vakreste og mest yndige på jordkloden». Han har siden 2007 samarbeidet med Marianne Aulie.

 

Kunst

 

Aune Sand og tvillingbroren Vebjørn Sand, som også er en kjent kunstmaler, eide og drev tidligere familiebedriften Galleri Sand, men solgte galleriet i 2008. I 2009 åpnet han et nytt galleri i New York sammen med Vebjørn.

 

Privatliv

 

I 1996 giftet han seg med den ukrainske modellen Tatjana Lissovskaja, men de ble skilt etter bare to år. Hennes sønn var syv år gammel da de ble gift, men har fortsatt et nært forhold til Aune.

 

Men alt i alt er Aune Sand så mye mer enn bare dette. Hans væremåte og innstilling til livet kan betraktes som eksentrisk, men det er liten tvil om at Sand er seg selv 120 %.

 

Filmklipp

 

 

 

 

Sitater

 

"Å legge en dame ned og forføre henne, å dundre løs så hun knapt skjønner hva som foregår, det er jo det det handler om."

 

"Jeg forguder stemmen, ansiktet, brystene, når hun løper, gråter, elsker og ler. Hele livet har jeg ventet på å møte henne. Å suge kraften fra skjødet hennes, å kjenne de myke lårene klemme seg sammen, så trodde man at man var evigheten."

 

"Jeg vil være jomfru for deg min eneste, ligge på et hvitt laken og føle at du røver meg ut av mors armer. Du skal få se meg inn i øynene til du smelter inne i meg. Legg deg inn til brystet mitt og gråt og når du våkner skal jeg føde deg en sønn av mitt blod."

 

 

 

 

Kjør debatt!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
Kult. Ikke tatt veien til IMDb ser jeg, noe han kun har vist til venner og familie?

 

En tidlig kortfilm, sikkert vært vist på mindre festivaler. Uthaug selv i hovedrollen, med skinnjakke og på rollerblades. Om jeg ikke husker feil, så var den skutt på 8mm.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Fin tråd! Jeg så Dis på nytt igjen forleden, og jeg synes fortsatt den er en skikkelig sær opplevelse. Har lyst til å se Dis 2!

 

Dådyr forstår jeg ikke om ble ferdig i eller ikke. Sverger på at den var på IMDB med 2007 eller noe sånt bare for noen få uker siden.

Må ha blitt fjernet igjen. Tror Sand rett og slett har unngått å lansere den eller noe sånt. Eller var det kanskje kinomarkedet som ikke ville distributere den? Eller har du sett den Kunstneren? Hva skjedde med filmen?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg anbefaler magasinet Dådyr som ble utgitt og solgt på Narvesen for en 5-6-7 år siden. Stort sett overdådige fotoserier med Aune og lettkledde østeuropeiske modeller. En av de morsomste festene jeg har vært på inneholdt utstrakt høytlesning fra dette magasinet. Sikkert et samleobjekt nå.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg anbefaler magasinet Dådyr som ble utgitt og solgt på Narvesen for en 5-6-7 år siden. Stort sett overdådige fotoserier med Aune og lettkledde østeuropeiske modeller. En av de morsomste festene jeg har vært på inneholdt utstrakt høytlesning fra dette magasinet. Sikkert et samleobjekt nå.

Hehe, hvor mye skal du ha for et eksemplar? Forutsetter selvsagt at det er pent "brukt".

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 4 months later...

Noen som har fått med seg den nye serien om Aune på TV2 Zebra?

Mange interessante betraktninger fra mannen, spesielt i første episode, der han

snakker om seg selv som auteur og filmskaper, og klipp fra innspillingen av Dådyr.

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som har fått med seg den nye serien om Aune på TV2 Zebra?

Mange interessante betraktninger fra mannen, spesielt i første episode, der han

snakker om seg selv som auteur og filmskaper, og klipp fra innspillingen av Dådyr.

 

Noe om hva som skjedde med Dådyr? Mente å høre at den var ferdig og skulle vises i 2008(+/-) eller noe, men virket ikke som noen så den...

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
Er vel ikke så lenge siden serien ble spilt inn, så ser ut som han driver å filmer Dådyr fortsatt.
Link to comment
Share on other sites

 

Noen DVD-utgave av «Dis» har latt vente på seg. Det samme med en oppfølger, selv om «Dådyr» har vært i produksjon i årevis.

 

- «Dis» kommer på DVD når «Dådyr» kommer på kino, det er planen. Det er min store sorg her i livet at jeg har måttet nedprioritere den nye filmen til fordel for andre prosjekter.

 

- Jeg mener jo at jeg er den viktigste skandinaviske filmskaperen siden Bergman, avslutter Sand.

 

 

http://www.kjendis.no/2010/04/08/kjendis/aune_sand/gullruten/11193500/

Link to comment
Share on other sites

 

Har sett hver eneste episode av "Sirkus Sand!" på TV2 Zebra og elsker det, noe av det beste som er på tv for tiden!

 

Mye snakk om Dådyr i forrige episode, og noen nydelige klipp fra filmen. Det er nå ti år siden Aune begynte med den.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 5 months later...

Sist jeg hørte noe var at Sand digget Zwart sin Karate Kid, og at det inspirerte han til å gjøre ferdig Dådyr, som jeg forstår bare trengs å klippes og lydlegges.

 

Klart, med måten han lager film på så er det vel der arbeidet egentlig ligger. Å prøve å få alle bildene av kvinner som løper rundt i gress til å ha noe kontekst gjennom klein poesi.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...