Jump to content

Oslo Internasjonale Filmfestival 09


Recommended Posts

 

Nei, jeg har ikke det, jeg skal på jobb i morgen.

 

Så da er det jo greit med kino på en lørdagskveld.

 

Cinemateket tar ikke kort. Så det ble å snu i svingdøra, og bort i det ransherjede strøket for å få ut noe cash å stappe i lommene. Greit å vite om noen skal avgårde en av dagene. Det var veldig lite folk på Oslo Filmfestival presenterer Harmony Korines Trash Humpers. Jeg vil tippe oppunder, eller akkurat 30. De unge mennene som kom i gjenger fniste og lo av hvert eneste bilde i starten av filmen. Helt lett å se hva som foregikk var det ikke, filmen var redigert, mastret (og sansynligvis også filmet) i VHS, komplett med tittelen i pixlete skrift, og underveis tekster som "PLAY", "AUTO TRACKING", "REW" osv. Fargene skled ut, det var sjeldent særlig skarpt og i tillegg var det meste filmet på avstand. To middelaldrende menn og en dame med påfallende gummiaktige fjes jukker på noen søppelbøtter, tisser foran garasjeporten, knuser TV'er, synger og danser spastisk. Kvinnen er også litt Tai Chi-insirert virker det som, hun har iallefall et par oppvisninger underveis. Noen andre pussige karakterer dukker opp etterhvert, mest sjarm er det kanskje i den litt overvektige guttebassen i dress, som de ler av da han gjentatte ganger ikke klarer å score på basketbanen. Som i Gummo er det en serie tablåer, noen er ganske like, av og til temmelig absurd og/eller humoristisk men det virker som om Korine leter etter veien til avsmak, og det lykkes han med. Selv de artige musikkinnslagene blir bare irriterende etterhvert. Derfor stilner også knisingen ut i salen etterhvert, og blir kun sporadisk. Filmen gir en sterk følelse av en kultur gått på tverke, voldelig, sexfiksert, falsk, idiotisk, som avlegger enorme mengder søppel etter seg. Filmens uttrykk er i samme gate, og er ikke akkurat noe jeg klør etter å se igjen. Men å gå gjennom alle fyllikene mellom Dronningens gate, Karl Johan og Stortorget etter visning gav et umiddelbart inntrykk av at dette kanskje er ganske relevant.

Link to comment
Share on other sites

 
Men å gå gjennom alle fyllikene mellom Dronningens gate, Karl Johan og Stortorget etter visning gav et umiddelbart inntrykk av at dette kanskje er ganske relevant.

Du glemmer de nigerianske horene, eller er de dagene over?

 

Kjekt å høre at du har fått en ny favorittfilm forresten. Det blir vel innkjøp av spesialutgaven regner jeg med? Kanskje du endog lar den dele hedersplassen i dvdhylla sammen med Gummo, eller er den fortsatt kongen på haugen?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Filmen gir en sterk følelse av en kultur gått på tverke, voldelig, sexfiksert, falsk, idiotisk, som avlegger enorme mengder søppel etter seg.

 

Dette er i grunn en grei oppsummering av hva jeg finner fascinerende med Gummo, jeg blir dog aldri enig med meg selv om filmen for meg oppleves som en kommentar til "en kultur gått på tverke", eller om den selv er en like sterk representant for et eventuelt kulturelt forfall som noe annet, hehe. Men kanskje er det nettopp der noe av magien ligger, for jeg mener Gummo har noe for seg, uansett hvor ubehagelig og stygg den er. Men om jeg liker den blir jeg aldri sikker på. Uansett: Trashhumpers står ikke øverst på noen prioriteringsliste etter å ha lest din tekst, høres ut som mer av det samme, søppelfaktor inkludert.

Link to comment
Share on other sites

 
Du glemmer de nigerianske horene, eller er de dagene over?

 

Kjekt å høre at du har fått en ny favorittfilm forresten. Det blir vel innkjøp av spesialutgaven regner jeg med? Kanskje du endog lar den dele hedersplassen i dvdhylla sammen med Gummo, eller er den fortsatt kongen på haugen?

Horene er litt borte ja, etter lovendringen.

 

Det blir vel å få tak i spesialboksen ja, er spent på hvordan VHS-estetikken vil ta seg ut på bluray! Du er forresten invitert til Gummofest hjemme hos meg til helgen. Ta på kaninører!

 

Kan jeg få spørre hvorfor du egentlig dro å så denne filmen, Pretender?

Hva forventet du egentlig i forhold til det du fikk?

 

S,

Leste et par omtaler, var nysgjerrig. Ingen spesielle forventninger. Hvordan det? Skal du frem til an avdukning av min filmmasochisme? Den er jo ingen hemmelighet. Kan ellers ikke ta fra Korine at han er særegen.

 

Det sagt så ble Gummo-diskusjonen veldig polarisert, jeg hadde jo som nevnt gitt den 4 av 10 på imdb fant jeg ut etterpå, som er litt mer en hva den aggressive (og, i Korine-stil: søplete) tråden gir inntrykk av.

 

Dette er i grunn en grei oppsummering av hva jeg finner fascinerende med Gummo, jeg blir dog aldri enig med meg selv om filmen for meg oppleves som en kommentar til "en kultur gått på tverke", eller om den selv er en like sterk representant for et eventuelt kulturelt forfall som noe annet, hehe. Men kanskje er det nettopp der noe av magien ligger, for jeg mener Gummo har noe for seg, uansett hvor ubehagelig og stygg den er. Men om jeg liker den blir jeg aldri sikker på. Uansett: Trashhumpers står ikke øverst på noen prioriteringsliste etter å ha lest din tekst, høres ut som mer av det samme, søppelfaktor inkludert.

Enig i at den blir en representant og at den ikke kan sies å være bra. Om denne er bra, er det ganske sikkert Mission Failed. Forøvrig synes jeg denne var den mer helhetlige av de to. Men kanskje også dermed mindre uforutsigbar.

Link to comment
Share on other sites

 
Leste et par omtaler, var nysgjerrig. Ingen spesielle forventninger. Hvordan det? Skal du frem til an avdukning av min filmmasochisme? Den er jo ingen hemmelighet. Kan ellers ikke ta fra Korine at han er særegen.

 

Det sagt så ble Gummo-diskusjonen veldig polarisert, jeg hadde jo som nevnt gitt den 4 av 10 på imdb fant jeg ut etterpå, som er litt mer en hva den aggressive (og, i Korine-stil: søplete) tråden gir inntrykk av.

 

Nei, du har jo tidligere gitt inntrykk for at han er slags meningsløs promp med en billig sjokkverdifasade tidligere. At du drar å ser hans nyeste film som det eneste på en filmfestival bare klikket ikke helt hos meg. (At du er en maschocist tenkte jeg ikke på) At du innrømmer at han er noe for segselv er da i det minste en moderering, er det ikke?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Har ikke helt lest meningen i alt han gjør nei. Det er du som er så opptatt av sjokkverdi og slikt. Foreslår å ikke ta noen ny Gummo-debatt her forresten, det er masse annet med OIFF 2009 som er mer interessant.

 

Ellers har festivalen akkurat begynt, og det er en uke igjen, så hadde jo ikke tenkt at jeg bare skulle se denne, da.

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke ment som kritikk altså, Pretender. Slapp av. Bare lurte. :)

 

Og nei, jeg er ikke opptatt så av sjokkverdi. Mer opptatt av originalitet, fritenking og sånn... Dessverre går disse tingene hånd i hånd bare.

 

Er veldig interessert i videre tilbakemeldinger på Det Hvite Båndet.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Det blir vel å få tak i spesialboksen ja, er spent på hvordan VHS-estetikken vil ta seg ut på bluray! Du er forresten invitert til Gummofest hjemme hos meg til helgen. Ta på kaninører!

Regner med at det serveres bacon hengt på veggen? Count me in.

Link to comment
Share on other sites

 
Regner med at du skal se White Material pretender? Kult om du i etterkant hadde skrevet et par ord om hvordan den står seg i forhold til Denis' øvrige filmer. Skulle vurdert å ta en tur nedover for å se den og Det hvite båndet selv, om jeg hadde hatt bedre råd.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Spent på å høre folkets respons på Det hvite båndet. Har vokst til å bli tiårets beste verk for min del. Jeg skulle i utgangspunktet sett fire-fem filmer for Montages.no på årets OIFF, men av ulike årsaker ble det ikke tid til det. Blir uansett fortløpende dekning på montages.no for de interesserte. Skal følge med her også, masse spennende film som vises!
Link to comment
Share on other sites

 

Trash Humpers

Vet ikke helt hva Korine prøver på med denne. En hyllest til VHS-kassetten, feste skitne barndomsminner til film, samfunnskritikk.. Samme hva så er dette skikkelig ræva greier. Korine kjører som vanlig på med skitne bilder, håndholdt kamera og uklare bilder. Denne gang blir det bare mer irriterende enn noe annet. Bortsett fra et par sekvenser (basketballgutten og sykling), er det omtrent så uinteressant og kleint som det kan få blitt. Rulleteksten på slutten var det mest fascinerende med hele filmen, den så faktisk litt stilig ut. Stor fan av Gummo og Julien Donkey-Boy, men dette var bare søppel.

 

Flere som har fått med seg denne? Badsmile? Badering?

 

 

Spent på å høre folkets respons på Det hvite båndet. Har vokst til å bli tiårets beste verk for min del.

Forventningene til Das weisse Band er høye. Mye grunnet alle lovordene du har kommet med, maestro. Haneke er en av favrittregissørene mine, så jeg regner nesten med at filmen vil leve opp til forventningene.

Link to comment
Share on other sites

 

Passer bedre her kanskje:

 

Kort oppsummering av festivalfilmene :

 

Apan (2009), Director: Jesper Ganslandt

 

Samme regissør som Farväl Falkenberg, teaseren som gjorde at jeg fikk lyst til å se filmen. En meget god teaser med andre ord, selve filmen er jeg fortsatt litt usikker på hva synes om. Kunne minnes veldig mye om The Wrestler, ihvertfall i filmstil. Var vel ganske så lik deprimerende stemning, men synes at hovedpersonen ødela filmen litt. Ikke at det var en dårlig karakter, var bare en dårlig skuespiller. Filmen kunne absolutt blitt bedre med en bedre skuespiller. Filmen var liksom ikke så sterk som den prøvde på pga av skuespilleren. Anyway, en film jeg kunne ha likt godt, men som sagt, skuespilleren ødela mye. 5/10

 

Bunny and the Bull (2009), Director: Paul King

A young shut-in takes an imaginary road trip inside his apartment, based on mementos and memories of a European trek from years before.

 

En liten overraskelse dette, regnet med litt morsom film, men denne hadde faktisk mange gode øyeblikk. Kreativ til helvete, kunne minne litt om stilen til "Science Of Sleep". Eller alle filmene til Gondry for den saks skyld. Veldig originalt konsept, originalt filmet, og originale karakterer. Originalt er vel ett ord som beskriver filmen godt. En frisk pust dette her.

8/10

Up in the Air (2009) Director: Jason Reitman

En intelligent komedie om en kar i luften. Filmen hadde mange morsomme øyeblikk, ikke le høyt øyeblikk, men små artige saker. Gode dialoger er vel Reitman flink til, og absolutt ingen unntak dette her. Juno var en film jeg ikke hadde sansen for, men denne slo ann bedre enn forventet. Hadde noe gode budskap, men noen budskaper var på vippet til å gå over til klisjé. Var absolutt klijséiske ting i filmen, men det kunne ha vært mye verre tho. Jeg koste meg ihvertfall over ett godt håndverk, og begynner bare å få mere og mere sanen for Clooney, ihvertfall etter Burn after reading, Michael Clayton og denne.

8/10

 

Nei Infenso, ble ikke Trash Humpers gitt. Venter på dvd, eller kanskje best på vhs? B)

Link to comment
Share on other sites

 
Nei Infenso, ble ikke Trash Humpers gitt. Venter på dvd, eller kanskje best på vhs? B)

 

Ville ikke brukt tid på den i det hele tatt, men det hadde jo vært spennende å høre din mening om filmen. Fint at Bunny and the Bull falt i smak. Regner med at jeg skal se den i morgen. Den var ikke tekstet? Vanskelig å få med seg det som ble sagt? Ikke alltid like lett under britiske filmer.

Link to comment
Share on other sites

 
Ville ikke brukt tid på den i det hele tatt, men det hadde jo vært spennende å høre din mening om filmen. Fint at Bunny and the Bull falt i smak. Regner med at jeg skal se den i morgen. Den var ikke tekstet? Vanskelig å få med seg det som ble sagt? Ikke alltid like lett under britiske filmer.

 

Var ikke tekstet dessverre. Men var overraskende lett å høre hva dem sa. Hadde ihvertfall sjelden problemer. De andre var tekstet tho, "Apan" på engelsk, og "Up In The Air" på Norsk.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Navidad

Kjipe greier. Tre ungdommer tilbringer julekvelden i et forlatt hus. Intim stemning, hemmeligheter som blir avslørt, ungdomsproblemer, sutring og romanse. En film som legger opp til at seeren skal ta del i disse intime øyeblikkene og føle med karakterene. Den har sine øyeblikk, men den blir aldri noe mer enn et ordinært ungdomsdrama om følelser, problemer og usikkherhet. Jeg begynner å få et inntrykk av at OIFFs program ikke er rare greiene.

 

Das Weisse Band i morgen. Temmelig sikker på at det er den suverent beste filmen på programmet.

Link to comment
Share on other sites

 

Das Weisse Band - Eine deutsche Kindergeschichte

Jeg syns det er vanskelig å skrive om denne filmen. Ikke bare fordi filmopplevelser av denne typen er vanskelig å sette ord på, men også fordi jeg syns det er vanskelig å skrive om den uten å røpe for mye. Haneke er en av mine favorittregissører, og heller ikke denne gang skuffer han. Han gir oss noe som er annerledes alt han tidligere har satt sammen, og Das Weisse Band kan nesten minne mer om en Bergman-film. Det er vakkert, forstyrrende, gripende og meget imponerende. Haneke kjører på med kritikk av samfunn og religion, og prøver kanskje først og fremst å skildre generasjonen som i senere tid bygget opp nazismen i Tyskland.

 

Jeg skal forsøke å skrive noe mer fornuftig om filmen når den har fått tid til å synke inn. Kanskje etter et gjensyn. Nøyer meg nå med å si at dette er noe av det beste jeg noensinne har sett. Den går selvsagt rett inn på lista, og jeg kan nærmest med sikkerhet allerede nå si at dette er årets beste film.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...