Jump to content

Oslo Internasjonale Filmfestival 09


Recommended Posts

Festivalen braker løs i morgen (19. november), og programmet er preget av en masse godbiter. Claire Denis, Harmony Korine, Haeneke, men også en del som ser litt uinteressant ut. Uansett er det jo et og annet å få med seg. Hele programmet kan jo folk se på nettsiden til festivalen, om dere ikke har fått gjort det enda.

 

Har selv aldri deltatt i festivalen, men tenker å få med meg et par ting dette året. Trash Humpers, filmene om reklame og design (Objectified, Logorama og Art & Copy), kanskje White Material eller Det Hvite Båndet. Sikre valg jeg tror jeg vil like.

 

Skal noen se noe her?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
All Tomorrow's Parties skal jeg selvsagt se, som en liten oppvarming til 4. desember. En kompis som skal være med, og så filmen i Bergen, sa noe á la "dette ser ut som verdens kuleste festival". Og The White Ribbon må jeg jo definitivt prøve å få med meg etter alt det hemningsløse skrytet. The American Astronaut burde jeg kanskje også prioritere. Selv om det også er eksamenstider for meg.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Da begynner det jo å hjelpe! Stakk innom Eldorado for å kjøpe festivalkort, men de hadde visst ikke fått dem inn enda.

 

Skal i det minste få med meg Trash Humpers og Das weisse Band. Noen som vet om noen av de andre filmene skal være verdt tid og penger? Man må prioritere riktig i denne travle førjulstiden.

Link to comment
Share on other sites

 

Knall. Jeg skal jo til Oslo på tirsdag.

 

70kr for billett er dog ikke spesielt billig for min del. Man må se tre filmer for å komme seg ned på ca. normal billettpris (som er latterlig høy), jeg skal jobbe i ei uke, så spørs om jeg får sett så veldig mange filmer.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser ut som et typisk OIFF-program, dette. Mye bra, men mangler kanskje de helt store toppene. Mye av det beste, som Haneke, kommer jo på kino etterhvert uansett. OIFF har kanskje litt mer kultfilmfokus, litt mer popkulturelt, enn de andre festivalenes festivalfilmfokus?

 

Men argh for en uoversiktlig nettside de har.

Link to comment
Share on other sites

 
Gidder bare 1 dag pga togbillett er latterlig dyrt. Så blir søndag, og skal se The Imaginarium of Doctor Parnassus, Bunny and the Bull og Up In There Air (Kanskje Trash Humpers istedenfor sistnevnte, men vi får se) Kunne vært bedre tho, noen asiatiske godbiter hadde jeg ikke sagt nei til.
Link to comment
Share on other sites

 
Gidder bare 1 dag pga togbillett er latterlig dyrt. Så blir søndag, og skal se The Imaginarium of Doctor Parnassus, Bunny and the Bull og Up In There Air (Kanskje Trash Humpers istedenfor sistnevnte, men vi får se) Kunne vært bedre tho, noen asiatiske godbiter hadde jeg ikke sagt nei til.

 

Så førstnevnte på Cinemateket for litt over en måned siden. Ikke ha for høye forventninger.

 

Jeg bestilte nettopp billett til Trash Humpers. Gleder meg!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Kommentar i Morgenbladet denne uka. Programmet ser formidabelt ut. Veldig mye jeg kunne tenke meg å se. Das Weisse Band, Sweet Rush, White Material, Precious, Beeswax, An Education, Fantastic Mr. Fox, Polytechnique, All Tomorrow's Parties, Apan.

 

Kjenner jeg får litt sympati med denne festivalen, hehe. Skal gi beskjed til folk hjemme at de må komme seg på festival.

Link to comment
Share on other sites

 
Så førstnevnte på Cinemateket for litt over en måned siden. Ikke ha for høye forventninger.

 

Jeg bestilte nettopp billett til Trash Humpers. Gleder meg!

 

Har ikke høye forventninger nei. Men har alltid hatt sansen for Gilliam, inkludert Tideland. Så kommer nok å like den litt. Vanskelig med up in the air og trash humpers. Har lyst til å se begge :-/

 

Btw, er filmene tekstet (engelsksråkelige?).

Link to comment
Share on other sites

 

De engelskspråklige filmene er neppe tekstet, hvis ikke de skal settes opp på kino her til lands og byrået allerede har rukket å gjøre seg ferdig med tekstingen.

 

Så Doctor Parnassus kan være tekstet, siden den sikkert skal opp på kino etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Man kjenner det i høstluften, det er vel ikke noe spesielt som skjer nå, i storbyen Oslo. Det er november og det er filmfestival, javel. Dette er ikke et lite fjertested som Trondheim, hvor en filmfestival snur byen på hodet, og absolutt alle får fri fra jobb og slit, gatene stenges, og ingenting annet skjer. I metropolen Oslo er festivalen bare et lite gatehjørne her, et gatehjørne der. Her bor fremtidens mennesker, multitaskerkunstnerne, her er slum og narkotika, drugs og rock n'roll. Filmfestival sier du? Det var det da to av i forrige uke også, hehe. Jaja, en får se om en ikke rekker en film eller to. Det er jo så mye som skjer i denne byen, abolutt hele tiden. Grønn mann, rød mann, bilene gir gass.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Jazzen tuter frem mellom horenes nettingkledde ben og over tiggernes skitne hattebremmer. Alt reflektert sammen med neonlyset i regnvannet som skyller gjennom gatene.

 

Skal prøve å få sett Trashhumpers etterpå. Får se om jeg når fram. Er avhengig av at trikken ikke forsinkes av politiske demonstrasjoner.

Link to comment
Share on other sites

 
Skal prøve å få sett Trashhumpers etterpå. Får se om jeg når fram. Er avhengig av at trikken ikke forsinkes av politiske demonstrasjoner.

 

Yay. Husk å gi full rapport, og tilhørende kurve over modningsprosessen til Korine.

Gjerne også sånn saftblandings-karakter.

 

Oslo virker som litt av et sted å bo....

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
Ja, kombinasjonen av jazzinnlegg og det faktum at han skal se Trashhumpers, av alle ting, fikk meg til å lure litt og, mest det sistnevnte i grunn, mener pretender har vist lovende gatepoet-tendenser tidligere.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...