Jump to content

The Giant Spider Invasion


gbang
 Share

Recommended Posts

Er det ingen som liker B-filmer her? Her er uansett en anmeldelse av en skikkelig råtten B-film, opprinnelige skrevet som en rundbordsanmeldelse:

 

The Giant Spider Invasion (1975)

Regi: Bill Rebane

 

 

Et lite synopsis må vel til, selv om det strengt tatt ikke gjør noe fra eller til i denne filmen: en slags meteor (en blå strek på svart bakgrunn...) skyter ut av Krabbetåken og lander ved bondegården til redneck/hillbilly Dan Kester. En kjempeedderkopp har visstnok reist med meteoren (selv om vi aldri ser denne før omtrent 40 min ut i filmen - snakk om suspens!), og legger umiddelbart en hel haug av steinliknende egg på størrelse med tennisballer. Heretter går det ball i ball hvor edderkoppene formerer seg i voldsom fart, vokser og utøver voldsomheter mot fe og fehoder. Plotet involverer bl.a. den inaktive sheriffen, white-trash-familien på bondegården samt en lokal astronom og en utskremt NASA-mann. Det hele ender selvfølgelig med at noen (får aldri helt tak på hvem) slipper en neutronbombe over gigantedderkoppen og praktisk talt smelter vekk jævelskapen. The Giant Spider Invasion klarer å teste tålmodigheten til enhver b-filmentusiast (deriblant meg), men et par fornøyelige partier finnes faktisk.

 

Filmen har få, om noen, sympatisk trekk. Karakterene er noen av de dummeste, styggeste og mest usympatiske jeg noen gang har sett. Vi kan jo begynne med bonden Dan Kester. En større og mer idiotisk slimål har neppe eksistert på film. Han bedrar kona, og unskylder seg med at han er på vekkelsesmøter. Han forsøker å elge seg inn på stedatteren, noe som forøvrig resulterer i filmens beste replikk: "Well, I was 11 then, now I'm 24-35-24". Dan er den første som åpner edderkoppeggene og blir han lykkelig over å finne at de inneholder diamanter (i tillegg til ganske velvoksne edderkopper som absolutt ALLE av en eller annen grunn ikke legger merke til før filmens siste fem minutter)? Han fortsetter i samme slimåltempo som tidligere, dumper mer eller mindre kona, drar til elskerinnen for SÅ å få diamantene vurdert. Da fyren også finner en rekke av budskapen sin slaktet av kjempeedderkoppen tenker han ikke på hvor alvorlig dette egentlig er. Neida, han bestemmer seg for å kappe opp dyra og selge det til stedets lokale restaurant. Smittefare er visst et ukjent begrep? Og, av årsaker som aldri blir kjent, går han konstant med korsett... Det må egentlig bare sees, og gjør denne elendige karakteren om mulig enda mer patetisk. Dans kone, Ev Kester, er en ublid alkoholiker med fint lite annet å gjøre enn å ligge i senga og røyke og drikke. Heldigvis for henne er hun en av de første som blir edderkoppmat. Hennes datter, Terry, er en liten lettkledd flyfille som de fleste av filmens hankjønn sikler på. Denne typen filmer krever vel en slik karakter, og det lille vi får se av henne er mer enn nok. Forresten så har hun et bra grøsserskrik. Pluss for det. Sheriffen, som jeg aldri fikk tak i navnet på, virker som en ganske humørsyk faen da han i det ene øyeblikket tuller og ler og i det andre lader børsa med et grimt blikk. Det kommer likevel aldri særlig lenger enn til det med han. Maken til inaktiv fyr skal man lete lenge etter, og han tilbringer mistenkelig mye tid i telefonen. Forøvrig er han visstnok skipperen fra Gilligan's Island om det sier noe? Og ja hans første linje i filmen er "Hey little buddy!" He he he. Våre to helter i filmen er forskeren Dr. Langer og hennes NASA-medhjelper Dr. J.R. Vance. Disse er pappfigurer og virker mer interessert i ødeleggelse enn vitenskap.

 

The Giant Spider Invasion er en søplete film der ingenting egentlig fungerer. Poengløse scener tar for mye tid, og scener med poeng er over før de har begynt. Filmen overforklarer der det ikke er nødvendig og lar være å forklare helt essensielle ting. Poenget med diamantene f.eks. gikk meg hus forbi. Er dette et subplot? Og i så fall hvorfor og hvordan? På begynnelsen av filmen vandrer også en motorsyklist med gullhjelm rundt i skogen. Hvor denne karakteren ble av eller om han/hun hadde noen misjon ble heller aldri forklart. Og etter en halv time hadde jeg faktisk gått surr i hvor mange ganger mikrofonen dukket opp i bildet. En del av edderkoppangrepene ble forstyrret av helt synlige tråder som krypene hang i. Skygger, personer og ikke minst lyder er på helt feil sted til helt feil tid. Morsomt et par ganger, men litt trøttende etter hvert. En predikant dukker også opp med jevne mellomrom. Hans dommedagsprofetier gjør lite annet enn å skape et slags miljø rundt "logger"-landsbyen (de er faktisk tømmerhoggere hele gjengen, om man ser bort fra sheriffen, forskeren og en kåt juveler...). Alle disse feilene blir for så vidt tilgitt de få gangene gigantedderkoppen (for det er bare en.... tror jeg) dukker opp. Delvis skjult av skygge, nattemørke eller lite oppfinnsom og unnvikende klipping får vi dessverre ikke mange bilder av denne. De få gangene vi ser den er det faktisk lite som skjuler at kroppen egentlig er en filtbekledd VW-boble med bein og to hvite(!?) kuler til øyne. Edderkoppen er faktisk helt utrolig morsom, og er verdt 80 minutter med lidelse. Følg for eksempel med når den sitter oppe på huset til Kester-familien, eller når den spiser Dan, eller når den "ruller" mot tivoliet som besøker byen. Helt fantastisk.

 

The Giant Spider Invasion er en film som nesten ikke er morsom å se, men mye morsommere å skrive om. Et par fornøyelige øyeblikk dekker ikke helt over for at den stort sett er utrolig kjedelig og forferdelig usympatisk. Et lite stykke søplete celluloid som blander det verste fra 50-tallets kjempemonsterfilmer med en dose 70-talls sleaze. Kun for b-filmkomplettistene!

Link to comment
Share on other sites

 
Hehe, du skriver at dette er en film det er morsommere å skrive om enn å se, men jeg tror jaggu også det er morsommere å lese om slikt enn å selv måtte lide seg gjennom det.
Link to comment
Share on other sites

 

Tullprat Zann! Med et slikt bilde(funnet på Gjemmested bloggen).. hvem kan motstå?

 

http://static.flickr.com/39/93218540_e1bf1f4cd9_o.png

 

Er flere som liker cheesye b-filmer her, gbang. Maskotten til dette nettstedet er tross alt Nukie.

DER har du en mesterverk innen elendig film.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Flott. Da skjøt jeg ikke helt over mål. Tenkte ikke på å legge inne bildene fra den opprinnelige anmeldelsen, men nå har jo Svankmajer vært så vennlig å hente et så...

Nukie ser jo super ut! Må sjekkes ut! Har forøvrig et spørsmål (som sikkert skal et helt annet sted): jeg får ikke lastet opp noen avatar. Er dette en restriksjon? Må jeg hente den fra et annen adresse eller er det noe jeg muligens gjør galt. Størrelsen og dimensjonene på bildet er forøvrig korrekt. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Nukie er gull.

Ellers anbefaler jeg The Creeping Terror. Gud, for en horribel film. Nå så jeg den heldigvis Mystery Science filter.

Ville neppe overlevd ellers...

 

Er noe tull med å laste opp avatarer fra bilder på maskinen ja. Det er kommet noen patcher og oppdateringer på forumet. Skal se om jeg kan få fikset det etterhvert.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
B-film er veldig morsomt, men ja i moderate mengder. Kanskje en egen tråd er på sin plass? Mine favoritter er den umiddelbare klassikeren Robot Monster. Den er totalt usammenhengende, ispedd arkivklipp og med et robotmonster i gorillakostyme og dykkerhjelm (budsjettet var kanskje ikke det største). Ellers kan Beast of the Yucca Flats, The Brain that wouldn't Die og den danske Reptilicus anbefales.
Link to comment
Share on other sites

 

Hærlig anmeldelse, av noe som virker å være en hærlig film. Jeg har desverre ikke sett denne, selv om jeg er en stor b-film elsker. Du finner en del av oss på diskuterfilm sjø ;)

 

Velkommen til forumet skal du være :)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...