Jump to content

Klaus Kinski


KAH
 Share

Recommended Posts

Klaus Kinski

18. oktober 1926 - 23. november 1991

 

http://i35.tinypic.com/2zyzj1v.jpg

 

Klaus Kinskis navn vil nok alltid være uløselig knyttet til Werner Herzog på grunn av deres spesielle vennskap og de fem filmene de gjorde sammen, som også hører til de beste filmene Kinski medvirket i. Det synes derfor naturlig at vi har en egen Kinski-tråd i Herzog-måneden, så her er det åpent for å trekke frem gode scener, historier og anekdoter, youtube-klipp og alt annet som omhandler Klaus Kinski! Kanskje spesielt interessant dersom man har sett noen av de mindre kjente filmene Kinski har spilt i og kan si litt om dem!

 

Litt trivia:

 

-Har i tillegg til filmene med Herzog medvirket i intet mindre enn 130 andre filmer, blant annet et utall westernfilmer og klassikere som Dr. Zhivago og For a Few Dollars More.

 

-Kjempet for Tyskland under 2. verdenskrig og ble tatt som krigsfange av britene i Nederland.

 

-Bodde faktisk sammen med Herzog da Herzog var tretten år, for artige historier fra denne perioden anbefales dokumentaren Mein liebster Feind.

 

-Datteren Nastassja Kinski er en temmelig kjent skuespillerinne.

 

-Ble tilbudt en rolle i Raiders of the Lost Ark, men takket nei fordi han syntes manuset var "as moronically shitty as so many other flicks of its ilk."

 

-Snakket minst fem språk: Engelsk, fransk, tysk, italiensk og spansk.

 

-Rakk å regissere èn film før han døde, Kinski Paganini fra 1989.

 

Sitater:

 

- "I'd have been better than Adolf Hitler. I could've delivered his speeches a lot better. That's for certain."

 

- "Making movies is better than cleaning toilets."

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har sikkert sagt det tusen ganger før, men selvbiografien hans Kinski Uncut anbefales på det varmeste. Ellevile greier og frådende utskjellinger av ca. alle han noensinne jobbet med. Det er nok ikke bare Herzog som har en omtrentlig omgang med begrepet "sannhet".
Link to comment
Share on other sites

 

Den skal jeg plukke opp en gang, er vel den Herzog påstår å ha bidratt til ved å finne opp styggest mulige beskrivelser av seg selv som Kinski kunne bruke.

 

Denne har kanskje de fleste sett, selv finner jeg den ganske uinteressant og kjedelig, men har registrert at mange synes den er morsom:

 

Please Kill Mr. Kinski:

 

Hvilke "ikke-Herzog-filmer" har folk sett med Kinski?

 

Selv har jeg kun sett tre, Dr. Zhivago hvor han har en bitteliten rolle, men stjeler showet mens han er med, Zulawskis That Most Important Thing: Love, hvor han også har en liten, men god rolle, og The Great Silence, en gritty spaghettiwestern i snølandskap, der Kinski er dubbet av en amerikaner med sleskete stemme.

 

Har forøvrig Kinski Paganini liggende på DVD, skal snurre den en dag uten de altfor store forhåpningene.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Faktisk ikke. I blant innbiller jeg meg at jeg har sett de to første i dollar-trilogien som ung, men jeg er temmelig sikker på at jeg kun har sett den tredje.

 

Kinski i en av sine mindre tiltalende roller, som udyret i en tv-produksjon av Skjønnheten og udyret, sammen med Susan Sarandon. Her dukker han opp etter ca tre minutter:

 

Link to comment
Share on other sites

 
 

Interessant å lese at han takket nei til Raiders, når man ser den lange listen over obskur drit han har medvirket i.

 

Edit: Har sett Venus in Furs av de "øvrige", men ellers er det lite annet jeg husker han fra.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Klaus Kinski skrøt veldig av at han takket nei til hvem som helst hvis han ikke ble tilbudt nok penger. Kurosawa sto blant annet på lista over regissører som fikk blankt nei av Kinski, såvidt jeg husker.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Hvilke "ikke-Herzog-filmer" har folk sett med Kinski?

Billy Wilders Buddy Buddy fra 1981, der han spiller en sexolog ved navn Zuckerbrot. Filmen er relativt forglemmelig (6/10), men husker at scenene med Kinski var noen av de mest interessante. Må kanskje nevne A Time to Love and a Time to Die også. Gestapist i den, upåklagelig fremstilt.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Jack the Ripper, med Kinski som tittelfigur'n, er stemningsfulle saker fra Jess Franco. Du kan fint sjekke ut den, KAH. Jeg synes den til og med har noe Herzogsk over seg, i naturavbildninga (men, hehe, ta det med en klype salt, lenge siden jeg så den - men husker bestemt jeg fikk assosiasjoner til Herzog under et par sekvenser). Sett den, Kosmonaut?
Link to comment
Share on other sites

 
Jack the Ripper, med Kinski som tittelfigur'n, er stemningsfulle saker fra Jess Franco. Du kan fint sjekke ut den, KAH. Jeg synes den til og med har noe Herzogsk over seg, i naturavbildninga (men, hehe, ta det med en klype salt, lenge siden jeg så den - men husker bestemt jeg fikk assosiasjoner til Herzog under et par sekvenser). Sett den, Kosmonaut?

Nei, har ikke det. Må ærlig innrømme at jeg ikke har sett så mye Jess Franco-film. Men ga vel egentlig litt opp mannen da jeg så Venus in Furs -- en film som skulle være en av hans aller beste. Når det er sagt, så synes jeg Venus in Furs er den klart beste jeg har sett av mannen.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...