Jump to content

BadSmile's Kortfilmer


BadSmile
 Share

Recommended Posts

Vel, siden ett par stykker lurte på om jeg kunne poste mine kortfilmer, så kan jeg vel gjøre det. Mener jeg har postet dem her før tho. Ikke akkurat verdens beste filmer, men her er noen utvalgte (filmene har som regel ingen budskap eller historie, kun ren visuell stemning). Råder til å trykke på "Watch on Youtube", større bilde og HD er alltid best.

Spilleliste

Kan nok lage mye bedre filmer om jeg hadde pønsket ut en god historie og få tak i litt bedre skuespillere. Vel vel.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg liker de to første snuttene. Jeg kaller det eksperiment, ikke kortfilmer, fordi ingen av dem virker å ha noe forutenom å teste kamera og skape stemninger. Dette er selvsagt viktig, og noe en aldri burde gi slipp på. Den første kunne godt vært en kortfilm, om du hadde fokusert rundt denne "øya". Der gatelykten skjerer opp et mønster, til noe som ligner en øy, hvor de to menneskene møtes. Her føler jeg en rød tråd, en slags historie, selv om det sikkert ikke er tenkt slik.

 

Du er først og fremst opptatt av stemninger, noe jeg selv også er og dermed er helt med på. Så dette liker jeg. Men jeg vil se at du tar det videre, uansett hva det måtte være, om så bare mer planlagte tomme shots uten mennesker. Selv det kan gi mening, meningen er ofte noe publikum selv skaper. Ellers kjenner jeg meg veldig igjen i denne verden, og ser en ektefølt sorg/melankoli, som du kan bli veldig sterk om du tar det videre. Dette kan bli riktig så spennende og personlig, bare ikke gi slipp på det for en mer strømlinjeformet pensumtilnærming.

Link to comment
Share on other sites

 

Oki! Dette var jo lovende saker faktisk.

 

Som Morty sier så er det jo på mange måter stemningsrapporter mer enn kortfilmer, men både Obscureness og Night er ihvertfall osende med atmosfære og innimellom usedvanlig fine komposisjoner og bilder. Du har klart en sterk estetisk sans, og det er jo viktig uansett om du er foto eller regissør. Symbiosen av musikk og bilde fungerer også veldig på sitt beste her. Etterarbeidet i bildekantene er også veldig subtilt og effektfyllt. Stillbildene fungerer kanskje bedre enn når du går rundt med kamera, da bevegelsene blir veldig humpete, og vi i tillegg hører fottrinnene dine noenganger(som jo bare tar et sekund å fjerne).

 

Ellers kan det jo noenganger se ut som de vakre bildene innimellom er uhell. F.eks når du fokuserer ut og du får veldig fine "krystaller". Du bryter istedet av litt fort. Her ville jeg gjort samme opptaket på nytt og perfeksjonert det til jeg hadde det ordentlig. Enkelte av panningene og tiltingene er også varierende fordi man merker at en person holder kamera der bak, noe som bryter illusjonen. Her kan du jo teste ut å lage en hjemmelagd dollystige, og derav lett gjøre veldig elegante kamerabevegelser som blir mye mer glidende, og ville passe denne type filmer du gjør betraktelig. Kanskje burde du vurdere å bare investere i en. De gir store muligheter.

 

Hadde vært interessant om du klarte å bygge en historie rundt slike bilder.

Håper du gjør det snarest! Jeg utfordrer deg til det BadSmile, og komme tilbake hit.

 

Obscureness var jo ganske nært en historie egentlig. Du kunne jo bare gitt karakterene en liten boks eller et mystisk objekt som ble overlevert og lagd noe rundt det(at noen følger personen med objektet, eller lignende), og du hadde lett kunne brukt de fleste av de samme plassene og hatt en liten film som hadde blitt mer fengslende å følge.

 

Så ja. Vil anbefale deg å prøve å lage en film med et plot og karakterer neste gang.

 

Sånn tips på vei hvis du aldri har gjort det før:

Det er litt mer masete å ha folk rundt seg og en historie å fortelle(i motsetning til slik du sikkert har gjort til nå, eksperimentert deg frem i ro og fred), og litt vanskeligere å være kreativ og inspirert i prosessen å spille inn en film, noe jeg mistenker muligens er viktig for deg. Løsningen er isåfall å gjøre mest mulig forarbeid. Gjerne klarest mulig manus og storyboard, så slipper du ubehagelige ting på settet. Innspillinger bærer vanligvis preg av at folkene rundt deg antar du vet nøyaktig 100% hva du skal gjøre bang-bang-bang dessverre, så du burde egentlig vite det selv om det føles mer naturlig å danse seg frem. Det er litt vanskelig dog. Mange som får sjokk av det. Men altså, det finnes jo mange måter å lage film på. Jeg skal ikke si noe er objektive formler. En av mine favorittfilmer, Eraserhead, ble jo lagd på en måte der man prøvde seg mye frem og manuset var bestående av masse setninger hit og dit, men nå må man jo veie ting litt. Å ha en setting for å lage en sånn film er vanskelig.

 

Nino er vel hunden din. Fin hund, men jeg fikk ikke noe ut av det ellers.

Ellers har jeg jo sett Time tidligere. Vannplasket er fint i lag med musikken, ellers var det mye tilfeldig og litt lengre mellom fine komposisjoner i forhold til de andre to. Dessuten var enkelte klipp i slow-motion, mens andre ikke, så følelsen virker litt hakkete. Litt mer forarbeid i hva som kunne vært interessant å sett i slowmotion hadde jo vært fint. Her virker det som du har filmet de første tingene du har sett. Du kunne jo også kjørt det revers f.eks så hadde du jo fått en ganske fin liten sak ala Enigma sin kjente musikkvideo.

 

Men det viktigste er egentlig å bare kjøre på synes jeg. Håper ikke jeg ble for kritisk. Det er jo litt demotiverende.

Som sagt tror jeg en Obscureness/Night-setting med plott kunne blitt veldig tøft, og jeg utfordrer deg til å prøve det som sagt.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Fint skrevet Svankmajer. Er faktisk enig i at Obscureness nesten har et plott. I starten ser man en person gå til lykta ved snøen; etterpå er det to mennesker som møtes der. Dette med den Eraserhead-buldre-musikken i bakgrunn var jævlig fett. Og når du skriver at de kunne hatt med seg en liten box, ja, da tenker jeg Mulholland Dr. Fælt til Lynching her. ^_^
Link to comment
Share on other sites

 

Joda, kan jo si at en mystisk liten boks blir litt Lynch. Men poenget er vel mer at hvis Obscureness hadde hatt en liten handling der noe litt mystisk skjedde, så ville man jo hatt mer kun bare en stemning med en gang. Og med minimale endringer.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Takker for full kritikk, og synes du absolutt ikke ble for kritisk. Må nesten ha litt kritikk for at man kan forstå sine feil. Mesteparten av det du nevne er jeg faktisk klar over selv, som jeg sa, filmene er ikke perfekt. Var egentlig meningen at det skulle være en liten handling i Obscureness, men med litt rot i klipping og ikke helt mye forarbeid, så ble det bare til slik det ble. Alle filmene jeg har laget har det egentlig vært ingen forarbeid på, jeg har alltid bare tatt med kamera ut og håpet på det beste.

 

Anyway takker for ord både ifra Morty, Cyph og Svankmajer. Skal uten tvil prøve meg på en liten film med historie i en nærmere fremtid.

Link to comment
Share on other sites

 

Først. Bildene på stativ fungerer, som Svankmajer skriver, bedre enn de med bevegelse. Men for min del er det ikke fordi de er humpete, men fordi du bl.a. hører dine fotsteg og at de er uspennende. Jeg regner med at de ikke er gjennomtenkt? Eksperimenter med det, let etter det du finner spennende. Men jeg er uenig i at det håndholdte, med sine mer usmoothe bevegelser, er ødeleggende for illusjonen. I dette tilfellet kunne det fungert godt, om du hadde satt noe mer spennende bilder. Det er selvsagt interessant å eksperimentere med kamerabevegelser, og finnes mange enkle og billige måter å gi kamera bevegelse.

 

Hadde du klippet om den første filmen, så har du plutselig noe som er en film. Jeg får følelse av sci-fi. Ville fjernet ganske mye, og fokusert på en repetisjon rundt nøkkelscenen. Denne øyen, hvor mennesker møtes. Klipp vekk all gåingen, men beholdt noen av de andre stemningsbildene. Kanskje droppet bildene med grønnskjær, siden det bryter med resten av filmen. Broen i tåke og lys er dog flott. 50% av filmen ligger i klippen, og "kill your darlings" er sikkert et uttrykk du kjenner. Ofte fryktelig vanskelig, for man blir litt blind. Men la folk se det du gjør, og ta til deg den feedback du får. Den beste kritikken jeg har fått, er ofte den som stikker mest. Fordi den er ærlig. Ellers er det bare å peise på. Prøv å vær deg selv, og ikke pakke det inn i et utrykk du tror andre vil like.

 

edit: hvor bor du forresten?

Link to comment
Share on other sites

 

Bra BadSmile! Du burde finne et par frivillige og sette av noen dager i juleferien om du får tid. Og selv om du muligens føler deg ferdig med komposisjonene nå og har lyst til å finne noen nye, så synes jeg egentlig du burde ta vare på de fineste. Du har jo arbeidet litt for å finne de, så det er synd å ikke utnytte de til mer enn stemningsfilmer.

 

Men jeg er uenig i at det håndholdte, med sine mer usmoothe bevegelser, er ødeleggende for illusjonen.

 

Snakket vel om panningen/tiltingen fra statisk da. Jeg synes det ser lite pent ut å starte med et statisk bilde for å så rykke i kamera og panne i ujevnt tempo fra høyre til venstre. For meg bryter det illusjonen. Mest fordi du plutselig beveger på et bilde uten en motivasjon for det. Går bedre hvis du har noe å følge f.eks. En person, en bil. Noe.

 

At ting er håndholdt i segselv bryter naturligvis ikke illusjonenen på generell basis. Selv om jeg kanskje vil påstå at akkurat disse filmene ville hatt bedre av glidende og kanskje små bevegelser som du kan få ved å bruke dolly eller en kran. Klart et subjektivt valg, men jeg ville gjort det sånn fordi jeg synes det passer den allerede etablerte stemningen. Skulle jeg få oppgave å gjøre en film basert på materialet fra Obscureness/Night ville jeg gjort det veldig subtilt både i form og innhold. Det er dessuten noe med blandingen mellom statiske store bilder og plutselig humpete bilder som er litt i grenseland, men kan være meg.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Ah, Drammens Teater er smekkert! Ja, og gamle Lier mentalsykehus! Er det noe film/videomiljø i Drammen? Går du skole? Jobber du?

 

Hva er det du føler for å lage? Hvilken historie griper deg? Er det noe spennende i ditt nærmiljø? Skjedd noe historisk spennende i Drammen? Noen sære karakterer? Merkelige hendelser?

 

Svankis: Tja, jeg synes der er en spenning som ville gjort seg med håndholdte trackingshots. Dette forholdet mellom statiske store bilder, til mer humpete bevegelighet, er noe jeg ikke har noe problem med. Det handler om utførelsen.

Link to comment
Share on other sites

 
Ah, Drammens Teater er smekkert! Ja, og gamle Lier mentalsykehus! Er det noe film/videomiljø i Drammen? Går du skole? Jobber du?

 

Hva er det du føler for å lage? Hvilken historie griper deg? Er det noe spennende i ditt nærmiljø? Skjedd noe historisk spennende i Drammen? Noen sære karakterer? Merkelige hendelser?

 

Svankis: Tja, jeg synes der er en spenning som ville gjort seg med håndholdte trackingshots. Dette forholdet mellom statiske store bilder, til mer humpete bevegelighet, er noe jeg ikke har noe problem med. Det handler om utførelsen.

 

Drammens Teater er smekkert!:

Uten Tvil!

Ja, og gamle Lier mentalsykehus!

Hadde vært nice å få til en liten film inni der, kanskje med 8mm?

Er det noe film/videomiljø i Drammen?

Nja såvidt, er en liten filmklubb, men ellers fra det så er det dårlig.

Går du skole? Jobber du?

Nei, og ja (Videobutikk)

Hva er det du føler for å lage?

Mørke og stemningrike filmer, gjerne med en depressiv stemning. Realistisk historie er også ett pluss

Hvilken historie griper deg?

Tragedie

Er det noe spennende i ditt nærmiljø?

Nei

Skjedd noe historisk spennende i Drammen?

Ikke som jeg vet.

Noen sære karakterer?

Ikke som jeg vet.

Merkelige hendelser?

Ikke som jeg vet.

 

Om jeg hadde hatt tilgang til trackingshot og steadycam, så hadde jeg absolutt foretrekket det. Skal prøve å lage meg en steadycam selv, skal nok ikke være så altfor vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

 
Er det noe spennende i ditt nærmiljø?

Nei

 

Hehehe. Den lo jeg godt av :D

 

Gamle Lier mentalsykehus bærer sikkert mange tragedier, som kan være en tumleplass for ideer. Ja, selv den realistiske historien. Stedet i seg selv er jo større enn virkeligheten, med tanke på at det lever så vilt i folks fantasi. Stedet drev vel også aktivt med lobotomering?

 

Uansett. Du bor sikkert på et sted rik på eventyr, myter og mange skjulte perler. Som kan være god grobunn for den gode historie. Nå skal ikke jeg fortelle deg hva du skal gjøre, jeg bare ønsker å se at du gjør mer. Du er tydeligvis interessert, da gjerne med handling, skuespillere og mer substans. Gleder meg til mer.

Link to comment
Share on other sites

 
Ikke ha for store forhåpninger nå, jeg er en lat person, og bruker god tid på ting. Skal prøve å skaffe litt mere kontakter innen filmbransje, litt lettere å skaffe forskjellig ting og tang da. Anyway, takk for kritikk og andre godsaker.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere "reduserer" disse kortfilmene til "stemningsrapporter". Greit, kall det gjerne "stemningsrapporter", men hvorfor antyde at det er mer det enn kortfilmer? Så en kortfilm er ikke en kortfilm hvis den ikke følger narrative konvensjoner?

 

Jeg synes du viser et eget øye for bildekomposisjoner, BadSmile - bildeutsnitta virker ikke "tilfeldige" men styrt av et ønske om å finne et godt bildeutsnitt.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere "reduserer" disse kortfilmene til "stemningsrapporter". Greit, kall det gjerne "stemningsrapporter", men hvorfor antyde at det er mer det enn kortfilmer? Så en kortfilm er ikke en kortfilm hvis den ikke følger narrative konvensjoner?

 

Det er et godt poeng, og jeg tar den kritikken. Jeg tenkte mer ut fra meg selv, og at jeg også har gjort masser av slike eksperiment. Da kaller jeg dem selv eksperimenter. Er ikke for noen bestemt for på hva som er eller ikke er kortfilm.

 

Jeg synes du viser et eget øye for bildekomposisjoner, BadSmile - bildeutsnitta virker ikke "tilfeldige" men styrt av et ønske om å finne et godt bildeutsnitt.

 

Helt enig.

 

 

BadSmile: Nå har jeg enorme forventninger! Hehe. Stiller gjerne opp, om det skulle være du trenger hjelp med noe.

Link to comment
Share on other sites

 
BadSmile: Nå har jeg enorme forventninger! Hehe. Stiller gjerne opp, om det skulle være du trenger hjelp med noe.

 

Hehe, ikke ha store forventningene, kommer nok ta en god stund før jeg kommer ut med en skikkelig godbit. Som sagt, jeg er lat. Har dog noen idéer til kortfilmer/filmer som passer den stilen jeg pleier å kjøre med.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 5 months later...

Lagde en aldeles så liten kortfilm inatt. Igjen, ikke forvent noe kjempebra, jeg lagde filmen bare fordi jeg måtte slukke filmtørsten. Litt plot denne gangen ihvertfall da. Brukte vel 45 minutter på å filme, og 2 timer å kutte. Kunne nok ha blitt 10 ganger bedre om jeg hadde filmet litt mer men.

 

Takker KrisBl for en fantastisk innsats. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg synes du snart må ta deg tid til å lage noe skikkelige greier, om det så er penger eller innspillingstid det står på, for du har potensiale, det er noe her, må jeg si. Bra bruk av msn og selvrefleksivitet, og lucid dreamning, ikke minst, og du er tydelig på jakt etter en viss stemning, selv om jeg synes du kanskje blir hakket for opphengt i det depressive og misantropiske "bare for å være det" til tider, men det får så være; men som de andre filmen dine (som jeg har unngått å kommentere av samme grunn) er det noe ufullendt over det hele. Men det er jo uansett forståelig, om du brukte under en time på filminga. Gi gass! sier jeg, for du er på sporet av noe, men det trengs mer, mer, alltid mer!

 

Men jeg har kanskje bare drukket for mye rødvin, da! Synes uansett at fremveksten av et plot gjorde seg, og satser på at evolusjonen fortsetter, og at de neste filmene vil bli progressivt bedre, at flere ting oppstår, utvikler seg, jeg ser i hvert fall ingen annen utvei.

 

Jævlig bra soundtrack i hvert fall! Slowdive, ass. Har jeg fått deg interessert? J's Heaven er litt av ei låt, selv om Rutti kanskje er enda mer litt av ei låt.

Link to comment
Share on other sites

 

Dæven, flott med gode ord, får håpe at det ikke bare er rødvinen som snakker? :P

 

Neida, har større filmer planlagt. Skal vel lage noe til sommeren skal jeg tro sammen med en kollega.

Etter anbefaling til Slowdive her på DF, så ble jeg litt småhekta, good shit indeed. Var redd for at det var copyrighta, men var vist det kun i Tyskland, så beklager til alle tyskerne her som ikke får se filmen på youtube.

 

Angående opphengt av depressive greier, så tenkte jeg faktisk ikke på det når jeg lagde denne engang. Er nok fordi jeg lager filmer så å si kun om natten, få litt dagsfilmer opp, så blir det nok andre boller.

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, rødvin har jo som oftest den fine egenskapen at den ikke snakker for seg selv men bare forsterker taleegenskapen til mottakeren av vinen.

 

Bra å høre at jeg har fått deg hekta på Slowdive i hvert fall (sjekk ut Souvlaki også, som er veldig annerledes Pygmalion, men kanskje også enda bedre (om du liker denslags da)). Copyrighten har allerede slått inn hos deg altså (for tyskerne med andre ord)? Husker at en av mine kortfilmer ble stengt av The Jimi Hendrix Foundation, og at jeg da følte meg litt stolt.

 

Enda bedre å høre at du har større greier planlagt, såklart!

 

Edit: ser at du har slengt inn en kommentar angående det jeg slengte inn en kommentar om etter at posten allerede var posta. Uansett! Vel, jeg synes egentlig denne filmen balanserte det bra, og det var også derfor jeg følte for å poste kommentar. De andre blir kanskje litt for "mørke" (les: smådølle) akkurat på grunn av dette, og kanskje jeg leser litt av dine skriblerier på forumet inn i det hele, men denne opphengtheten i "tragedien" synes jeg er litt småkjedleig og "been-there-done-that" i lengden, MED ANDRE ORD, at de kanskje ikke har så mye nytt å komme med enn å vasse i barnslig depressivitet, som jeg føler meg LITT ferdig med; men i denne synes jeg som sagt det funka ypperlig, og ser helt klart frem mot "dagsfilmer", og forsøk på å overføre stemningene dine til litt andre angrepsmetoder. Det tror jeg kan bli jævlig bra. Mye av dette avsnittet kan sikkert virke ganske krasst, men det er egentlig ikke ment slik, i hvert fall ikke på den ondskapsfulle måten.

Link to comment
Share on other sites

 

Var du som anbefalte ja, husket ikke helt hvem det var. Ikke alltid kult å stengt pga copyright nei, heldigvis var det kun for tyskarne ^_^.

 

Edit: Du edita ja, vel jeg tar imot alt slags kritikk, så krass ble det ikke. Kanskje de forrige blir litt det depressive slaget ja, men man lærer av sine "feil".

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...