Angeleno 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Wes Andersonf.1969, Houston, Texas http://1.bp.blogspot.com/_YZgVjLb-0m4/Rm0Yh6MCX_I/AAAAAAAAADM/WrRWeXGeC9w/s320/wesAnderson.jpg «He knows how to convey the simple joys and interactions between people so well and with such richness.»Martin Scorsese Wes Anderson er en unik og moderne auteur. Han er kjent for sine sære, quirky filmer som portretterer eksentriske så vel som alminnelige mennesker. På utsiden er Andersons filmer svært oversaturerte, humoristiske og alltid spesielle, på innsiden er de ærlige og melankolske. Der mange vil argumentere for at Andersons sterkeste side ligger i det estetiske: detaljene, bruken av fonten Futura Bold, lydbildet, ensemblet av faste skuespillere og referanser og nikk til sine egne så vel som andres filmer, vil andre hevde at han skildrer medmenneskelige forhold så godt som ingen. Min stemme går til The Darjeeling Limited. Jeg elsker den - og har utdypet det ved flere anledninger. På andreplass finner vi The Life Aquatic, mens Tenenbaums må innfinne seg på tredje. Jeg ser frem til Fantastic Mr. Fox og har planer om å se Rushmore. Interessant trivia her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Min stemme går også til Darjeeling. Synes den er mer personlig og innehar en spesiell melankoli som er fraværende fra hans øvrige filmer (dog der er en viss melankoli i alle filmene hans). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Jeg trosser dystre spådommer om en framtid som hermegås og stemmer Darjeeling jeg også. Har ikke sett den revefilmen ennå, men ser ikke for meg at den vil overgå D.ltd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
feskinger 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Et slag for Bottle Rocket fra denne kanten. Darjeeling er kanskje den beste filmen, men jeg er forelsket i den litt haltende usikkerheten i førstnevnte. 1. Bottle Rocket2. Darjeeling3. Life Aquatic4. Rushmore5. Royal Tenenbaums Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Jeg har lyst å se meg gjennom alt, men jeg kan ikke si jeg gleder meg så veldig. Det er for lenge siden jeg så Rushmore til at jeg vet hva jeg synes om den, The Life Aquatic synes jeg var herlig sorgtung moro og Bottle Rocket synes jeg var skikkelig, skikkelig dårlig, jeg husker jeg satt igjen med en følelse av å ha sett noe jævlig falskt etter å ha sett den. EDIT: Hehe, der sneik det seg inn et slag for Bottle Rocket ja. Morsomt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Howie 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Et slag for Bottle Rocket fra denne kanten. Darjeeling er kanskje den beste filmen, men jeg er forelsket i den litt haltende usikkerheten i førstnevnte. 1. Bottle Rocket2. Darjeeling3. Life Aquatic4. Rushmore5. Royal Tenenbaums Jeg går for omtrent det motsatte 1. Royal Tenebaums2. Rushmore3. Bottle Rocket4. Life Aquatic5. Darjeeling Er kun Royal... jeg liker veldig godt. De to siste har enkelte fine scener,men jeg gleder meg ikke lenger til en ny Wes Anderson film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wertoi 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Har kun sett Tenenbaums, Rushmore og Darjeeling, og min stemme går til førstnevnte. Mulig Rushmore tar den igjen neste gang jeg ser den, jeg ser alltid veldig lyst tilbake på den. Darjeeling har en helt fantastisk behagelig atmosfære, men er litt mer ujevn. Klarer ikke å like den så godt som jeg skulle ønske at jeg gjorde. Jeg på min side er veldig glad i både stilen og humoren til WA, men det hadde faktisk vært litt forfriskende å se ham tre utenfor Futura Bold-universet sitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Howie 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Har kun sett Tenenbaums, Rushmore og Darjeeling, og min stemme går til førstnevnte. Mulig Rushmore tar den igjen neste gang jeg ser den, jeg ser alltid veldig lyst tilbake på den. Darjeeling har en helt fantastisk behagelig atmosfære, men er litt mer ujevn. Klarer ikke å like den så godt som jeg skulle ønske at jeg gjorde. Jeg på min side er veldig glad i både stilen og humoren til WA, men det hadde faktisk vært litt forfriskende å se ham tre utenfor Futura Bold-universet sitt. Enig, det føles litt som om han har kjørt seg litt fast. For å sett det litt på spissen; for meg føltes Aquatic og Darjeeling som båt og togversjonen av det samme manuset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doctor Downs 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 1. Darjeeling Limited2. Life Aquatic3. Royal Tenenbaums (trenger gjensyn)4. Rushmore5. Bottle Rocket Skal se Fantastic Mr. Fox veldig snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Bottle Rocket er morro, Rushmore var -i mangel på bedre ord- teit. Jeg liker Life Aquatic, men så langt er Roayl Tenenbaums den som satt best. Ikke sett Darjeeling Limited og Fantastic Mr. Fox, og velger derfor ikke å gi noen stemme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dodraugen 1 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Syntes Darjeeling var en skuffelse i forhold til de fleste filmene hans. Ikke dårlig, langt ifra, bare langt unna toppformen. Min rangering: 1. The Life Aquatic with Steve Zissou2. Rushmore3. The Royal Tenenbaums4. The Darjeeling Limited5. Bottle Rocket Har ikke sett Fantastic Mr. Fox enda. Forresten mulig det blir et gjensyn med The Darjeeling Limited i kveld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blausen 12 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Ikke noe fan, selv om han definitivt har sitt særpreg i filmene sine. Liker Royal Tenenbaums best, og stemmer den. Syns de andre ligger litt over middels. rangerer de slik: 1. Royal Tenenbaums2. Bottle Rocket.3. Life Aquatic4. Rushmore5. Darjeeling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Rart at ikke noen har stemt på Rushmore. Selv stemte jeg på The Royal Tenenbaums. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubrick 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Syns The Royal Tenenbaums er hans beste verk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 hm, jeg har bare sett de tre første, og det er jo litt dumt.tror kanskje jeg likte Rushmore best av dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrick 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Trodde jeg hadde sett de fleste, men så viste det seg at jeg bare hadde sett én - Rushmore. Den husker jeg som en midt på treet-opplevelse. Gleder meg til Fantastic Mr. Fox. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marlowe 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Sett Darjeeling, Life Aquatic og Royal T., men er så lenge sidan eg såg sistnemnte at eg ikkje veit kva eg synst om den. Stemmer Life.., kanskje mest på grunn av den brasilianske trubaduren som tolkar Bowie-låtar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted November 7, 2009 Author Report Share Posted November 7, 2009 Liten tvil om at brasilianske Seu Jorge er et av høydepunktene i The Life Aquatic. Det i seg selv at han covrer David Bowie på en undervannsbåt er fantastisk, men det ender ikke opp som påtatt element i filmen, noe det fort kunne ha gjort. Utrolig hvordan Wes har klart å implementere dette i resten av settingen. For ett sted pleier vanligvis grensen for hvor quirky man kan få det å gå. Det beste øyeblikket i filmen er likevel når Bill Murray danser på dekket av båten med wetsuit. En skandale at Murray ikke ble nominert til Oscar for den rollen. Willem Dafoe leverer også en meget fin prestasjon. Murrays Steve Zissou eller Gene Hackmans Royal Tenenbaum, fulgt av Adrien Brodys rolle i Darjeeling er det beste jeg har sett hos Wes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted November 9, 2009 Report Share Posted November 9, 2009 Har bare sett Royal Tenenbaums foreløpig jeg. Ålreit den. Ellers synes jeg vel det er litt teit at en filmregissør har en skrifttype som "sitt kjennetegn". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted November 9, 2009 Author Report Share Posted November 9, 2009 Det er liksom ikke det som er selve kjennetegnet. Det hadde jo vært for enkelt. Jeg kan gjerne nevne i fleng det som får Wes Andersons filmer til å bli så særegne: de oversaturerte fargene, den quirky humoren, deadpan gone far, tørr humor, over- og underdrivelser, den underliggende melankolien som i Life Aquatic virkelig får den til å bli sorgtung som Kiddo sier, det empatiske blikket på karakterene, røyking i ulike settinger, filmene slutter i slow-motion - and so on. Futura Bold er liksom bare en rød tråd, han benytter seg av den fonten fordi den passer inn. Herav det wertoi skriver over her. Jeg synes også han godt kan bevege seg litt utenfor Futura Bold-verdenen sin! Men det fungerer så jævla bra, så hvorfor ikke bare fortsette? Nå skal han remake Mon meilleur ami. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted November 29, 2009 Author Report Share Posted November 29, 2009 Nå har jeg også sett Fantastic Mr. Fox og Rushmore og ender sånn. De tre øverste er mesterlige, Fox og Rushmore er veldig langt over middels. 1. The Darjeeling Limited2. The Life Aquatic with Steve Zissou3. The Royal Tenenbaums4. Fantastic Mr. Fox5. Rushmore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted April 30, 2010 Report Share Posted April 30, 2010 Jeg ble nettopp ferdig med med Fantastic Mr. Fox, og den står faktisk frem som min Anderson-favoritt. En smart animasjonsfilm full av sjarm og humor, som jeg kommer til å vende tilbake til mange ganger i årene som kommer. 1. Fantastic Mr. Fox2. The Darjeeling Limited3. Rushmore4. The Life Aquatic with Steve Zissou5. Hotel Chevalier6. The Royal Tenenbaums Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kidsmoke 0 Posted July 9, 2010 Report Share Posted July 9, 2010 Overraska at jeg er den første som stemmer Rushmore..! Henger stor plakat av den på kjøkkenet her i heimen. Uansett.. 1. Rushmore 102. The Royal Tenenbaums 103. The Life Aquatic with Steve Zissou 104. Fantastic Mr. Fox 9.55. Bottle Rocket 8.56. Daarjeeling Limited 7.5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts