Jump to content

Visninger og Rop, runde 7 - Lisztomania


Kosmonaut
 Share

Recommended Posts

Det er ikke alltid lett å finne en film ikke alle har sett, som er tilgjengelig på dvd, høres interessant ut, og først og fremst: En film jeg liker godt. Valget falt til slutt på en av mine favoritter. Kanskje et litt dristig trekk, siden jeg etter nesten et år har fått inntrykk av at smaken min er ganske forskjellig fra de aller fleste her. Neste film er uansett:

 

Ken Russells Lisztomania

 

http://img7.imageshack.us/img7/6254/vlcsnap2009110416h25m22.png

 

 

Russell hadde tidligere lagd biografiske filmer om flere komponister, blant annet Tsjaikovskij og Mahler i The Music Lovers og Mahler. Denne gangen var det Franz Liszts' tur til å få gjennomgå. Både The Music Lovers og Mahler hadde blitt sterkt kritisert for å ta seg friheter om livene til komponistene, men når det gjaldt Lisztomania var det vanskelig å kritisere den for det samme. Ikke fordi Russell holdt seg mer i tøylene da han laget Lisztomania, men fordi den er absolutt vanvittig. Her tar Ken Russell å blander sine biografiske filmer, forsterker den Jodorowskij-aktige symbolikken en del hakk, og blander den med Ken Russells Tommy som ble sluppet tidligere det samme året (1975).

 

Til grunn for filmen ligger historiene om at Liszt var sin tids rockestjerne, samt en sladrebok av Liszts kjæreste Marie d'Agoult. Damene var visstnok helt hysteriske når Franz Liszt opptredde bak pianoet. De kjempet med nebb klør for hanskene han kastet fra seg under konsertene. Rockestjerne-linken blir også forsterket av at Roger Daltrey, sanger i The Who, spiller Liszt. Filmen fokuserer mye på Liszts' damebekjentskaper, i tillegg til hans forhold til Richard Wagner, spilt av Paul Nicholas. Ringo Starr og Rick Wakeman (som sto bak filmens soundtracket) har også mindre roller.

 

http://img519.imageshack.us/img519/412/vlcsnap2009110416h40m46.png

http://img692.imageshack.us/img692/8384/vlcsnap2009110416h54m27.png

http://img200.imageshack.us/img200/5923/vlcsnap2009110417h24m56.png

 

Det er vanskelig å forberede dere på denne filmen, og det jeg har egentlig ikke så veldig lyst til det. Hele filmen forteller om hendelser i livet til Liszt gjennom ganske tydlig, men hysterisk symbolikk. Mange vil kritisere filmen for å være 'over the top', men det er det jeg elsker med denne filmen. Russell legger ingen bånd på seg og tar den helt ut, og gir oss en film som aldri slutter å overraske. Jeg aner ikke hvor godt den blir mottatt her, men jeg håper noen av dere som ikke har sett den vil gjøre det. Dere vil i alle fall få en filmopplevelse en ikke glemmer med det første.

 

Varmet opp med å se den selv idag, og da klatret den enda lenger opp på favorittlista.

 

http://img190.imageshack.us/img190/5939/vlcsnap2009110417h30m06.png

 

 

 

Filmen ble relativt nylig sluppet på DVD, og kan blant annet kjøpes på amazon.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Trur eg har sett glimt av denne på Canal Plus ein gong? Eller var det Mahler? Spanande val ja. Bestilt frå play no, men var ikkje på lager så det spørs når den kjem.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Trur eg har sett glimt av denne på Canal Plus ein gong? Eller var det Mahler?

Mulig, men det er nok mer sannsynlig at det var Mahler. Mahler er ganske langt unna den sinnssyke forestillingen Lisztomania er, men de har helt klart likheter. Det er flere fantasisekvenser i Mahler som minner mye om det vi ser i Lisztomania. Som scenen hvor Mahler omvender seg fra jøde til katolikk.

 

Jeg synes Daltrey suger som skuespiller, men filmen virker såpass spennende at jeg får gi den en sjanse.

Hehe, det er jo forståelig, men jeg tror ikke du blir plaget så mye av det. Tror du får andre ting å tenke på. Men jeg er kanskje ikke den rette å høre på når det gjelder slikt -- jeg lar meg svært sjeldent bli plaget av dårlig skuespill.

 

 

Ellers hyggelig at noen syntes det høres ut som en interessant film :---)

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hehe. Var vel jeg som postet det klippet. En av mine favorittscener uansett film.

 

Valgte å ikke poste klippet igjen her, da jeg for min del liker å vite minst mulig om en film før jeg ser den. Men hvis noen vil ta seg en kikk er videoen her:

 

Du ser en supermanndyrkende Wagner bli gjenopplivd som Frankenstein-Hitler, og begynne å plaffe løs med sitt gevær/gitar på jøder som ikke gjør motstand. I bakgrunnen går hans supermann-jugend med tildekte øyne, og Wagners kone (og Liszts datter) Cosima Wagner uniformert. Jada, veldig dyp symbolikk, men jeg digger det.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 
Jeg får ikke sett filmen før fristen, men kommer tilbake med en anmeldelse i desember.

 

Same gjeld meg. Filmen har ikkje blitt sendt frå play endå, trass i at det er over ti dagar sidan den blei bestilt.

Link to comment
Share on other sites

 

Sånn i etterklokskapens navn hadde det kanskje vært smartere å bestille fra amazon. Men blir uansett interessant å lese meningene deres.

 

Var kanskje litt for vågalt å velge denne filmen, var ikke for myeliv. Håper noen ser den før fristen er over. I det minste så jeg kan velge noen til å føre klubben videre ^_^

Link to comment
Share on other sites

 
Det har jeg sagt til folk før og: bestill fra amazon! Jeg har vært slapp et par runder, men skal prøve å få sett denne før fristen, håpet er at jeg ved å poste dette tar et skritt nærmere det å faktisk overholde det noe slappe løftet.
Link to comment
Share on other sites

 

Da var denne sett, og jeg likte den faktisk bedre enn jeg på forhånd trodde jeg ville gjøre (selv om den på ingen måte ble noen ny favoritt).

Ken Russell kan det med å skape iøynefallende tablåer - her er scener som i all sin surrealistiske og vulgære prakt brenner seg fast på netthinnen. Det er disse blaffene av visuell lekenhet som for meg gjorde denne filmen. (Nevnes må den temmelig syreinduserende penissekvensen i prinsesse Carolyns palass - herrejemini, for en sykt sinn Russell har!)

Daltreys skuespillerevner er dog ikke all verden - noe som er synd, da filmen kunne trengt en hovedrolleinnehaver som var mer rutinert i skuespillerfaget for å holde all galskapen sammen.

Link to comment
Share on other sites

 

Det var en litt uventet deltager, men desto hyggeligere overraskelse ^_^ Sett mye av Ken Russell, Montag?

 

Jeg er enig i at det er den fantasifulle galskapen som virkelig gjør filmen. Forskjellen er kanskje at jeg synes det gjør den fantastisk. Den nevnte palasscenen er, ja, herlig. En av filmens beste sammen med den jeg postet over. Liker også hyllesten til Charlie Chaplin.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har ikke sett all verden av Russells filmografi; så langt er det begrenset til disse: The Lair of the White Worm, Crimes of Passion, Gothic, Altered States, Tommy, The Music Lovers samt ovennevnte. Har The Devils liggende som neste, og jeg tenker deretter på å utforske mer av hans 70tallsfilmer. Har du noen anbefalinger? (Tenkte bl.a. på Valentino og The Boy Friend.)
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Nesten alle av Ken Russells filmer jeg har sett pleiere å eksplodere, hvor han kaster sitt ganske rikholdige arsenal av varemerker og idéer i fleisen din og levner absolutt ingen tvil om hvem som har laget det du ser. Noe jeg pleier å like, så jeg sier ikke nei takk når anledninger som dette byr seg. Jeg har kun sett Delius av hans andre komponistfilmer, og det er en vakker sak fra en annen planet enn dette. Her ligger mursteinen på gasspedalen. Han er iallefall ikke subtil, tenkte jeg omtrent idét de kjører i den gigantiske orgelørnen for å forsøke å laserbombardere Frankenstein-HitlerWagner (i sin andre monsterinkarnasjon?) som har gått berserk med gitarmaskingeværet. Og her har han hatt et ganske bra budsjett virker det som (selv om han unektelig er en smart filmskaper som evner å vri det utroligste ut av det han har å rutte med), noe som kanskje har gjort at det blir i overkant mye... Idérikdommen er imponerende som alltid, men denne filmen er jo i full gass nesten hele veien! Det kan ha sammenheng med at rockemusikken ikke er i min gate helt, eller kanskje at Daltrey som nevnt ikke er helt mannen til å bære det største av skuespillerbyrder. The Devils er også en film som bombarderer, men den virker å ha et ekstra gir, og konseptet (den relativt berømte historien om nonnene) er litt mer samlende for helheten. Uansett mister jeg litt grepet om hvor dette egentlig skal. Som kanskje ikke er så farlig, det er nok av godsaker og friske innslag man ikke har eller noengang vil se maken til andre steder. Chaplin-sekvensen synes jeg også var nydelig. Jeg tror det er et nikk til Mélies der ute et sted også. Og selvfølgelig en mengde komponister, som er rimelig "fritt" tolket. Russell tar en svær mengde kulturingredienser og rører sammen sin helt egne suppe... Unik opplevelse, en film man helt sikkert må se flere ganger for å få med seg alle detaljene i.

 

 

Forresten kan du jo strekke denne ut til tre uker om du vil, Kosmonaut, det ble iallefall gjort forrige gang, pga. bestillingstid og slikt.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har ikke sett all verden av Russells filmografi; så langt er det begrenset til disse: The Lair of the White Worm, Crimes of Passion, Gothic, Altered States, Tommy, The Music Lovers samt ovennevnte. Har The Devils liggende som neste, og jeg tenker deretter på å utforske mer av hans 70tallsfilmer. Har du noen anbefalinger? (Tenkte bl.a. på Valentino og The Boy Friend.)

Har ikke sett så mye mer enn deg. The Boy Friend har stått på listen min en stund nå, og Valentino vurderte jeg faktisk å skaffe meg helt nylig. Problemet med The Boy Friend er at det ikke er lett å skaffe seg en versjon med kvalitet. Rettere sagt: Det er vanskelig å skaffe seg en versjon i hele tatt. På KG har de kun en TV-rip som mildt sagt er av elendig kvalitet.

 

Det samme gjelder vel The Devils (som jeg anbefaler på det sterkeste!). Der er derimot noen relativt gode bootlegs som er ute og går (så vidt jeg vet) som ikke er kuttet.

 

Men jeg likte i alle fall Mahler godt. Kan kalles en mellomting mellom Lisztomania og The Music Lovers. Den anbefaler jeg i alle fall.

 

 

Ellers flott at du tok deg tid til å se den Pretender, og fikk en unik opplevelse på kjøpet ^_^

 

Kan godt utsette fristen en ekstra uke. Er vel noe vi kan gjøre med alle rundene framover.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Greit at pretender tar neste runde, men er enig i at noen flere burde se filmen i tiden som gjenstår. Blant annet KAH har lovet mye de siste rundene, og burde begynne å gjøre noe med det.

http://img338.imageshack.us/img338/2238/defaultu.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
Hehe. Vel, har hatt tett program i det siste, og kunne ikke ta meg råd til DVD-utgaven akkurat nå, dernest så jeg at den, host, alternative utgaven man kan skaffe ikke er av all verdens kvalitet. Sånn, masse fine unnskyldninger. Men ja, jeg er skuffet over meg selv og, det er for dårlig dette. Bra noen holder hjulene i gang, jeg skal komme sterkere tilbake.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Sett. Likte. Litt lamslått. Roger Daltry var for meg et stort minus, det samme var den litt kjedelige se-så-festlig-dette-er åpningen men så ble det raskt mer en av mine mange tekopper. Her skjedde det mye jeg ikke var forberedt på, fra den festlige giantpenis scenen med sitt ubetalelige klimaks til Richard Wagner som vampyr i ledtog med satan og uventede sangnummer. Deilig vulgært men kanskje ikke helt der oppe.

 

Tør nesten ikke uttale noe som helst her, men våger jeg foreslå fem ukers frist med anledning til å heller kutte av tidligere når folk får fatt i filmen og føler seg ferdig med den før den maksimale fristen er over? Da skulle det være tatt høyde for eksamener, ustabil postgang og annet uforutsett mens det bare blir en vanlig to ukers runde om alt mot formodning skulle gå som smurt.

 

Får takke for tips, for dette røsket godt opp i sanseapparatet på sitt beste (og til dels også på sitt verste) og beklage at jeg med mange flere ikke fikk sett dette praktverket innen fristen.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...