Jump to content

Hvilken Herzog film så du sist og hva syntes du om den?


BadSmile
 Share

Recommended Posts

Hvilken Herzog film så du sist og hva syntes du om den?

 

http://www.lostateminor.com/wp-content/uploads/2007/09/werner_herzog.jpg

 

Siden forrige tema hadde en lignende tråd, så synes jeg også Herzog fortjente en. Mye lettere å skrive slikt i en tråd. Så nettopp en Herzog film, og siden tråden ikke var laget enda, så tok jeg sjansen og lagde en selv.

 

Hvem film så Mr.BadSmile spørr dere? Vel, det var faktisk godeste...

http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/woyzeck/ttileUS.jpg

 

Har allerede sett en håndfull av Herzog filmer, og siden jeg synes at alle har vært gode hittil, så gikk jeg videre til godeste Woyzeck.

Er det faktisk Kinski man ser på skjermen, eller er det kun en rolletolkning? Kinski lever seg så grundig inn i rollen, at han faktisk blir rollen. En rolle han passer perfekt til må jeg si, men slik kan man vel si til alle rollene hans egentlig. Passet perfekt i Nosferatu, passet perfekt i Aguerre, tror ikke det finnes en film hvor han ikke passer inn. Men nå har jeg ikke sett alle filmene med han i, så kan vel egentlig ikke si noe om den saken.

 

Filmen hadde en god historie, ikke verdens beste, men heller ei en dårlig en. Woyzeck, (en person som alle misliker i begynnelsen, men elsker han i slutten av alle samtaler) tror at en stor kraft har bredd seg over byen (om jeg ikke tar feil, litt trøtt når jeg så filmen). Fyren blir skremt og begynner å filosofere om forskjellige saker og ting, imens kona er ute og herjer med en annen kar. Som tiden går så mistenker Woyzeck at kona er utro.

 

Woyzeck har veldig fin foto, noe lange scener her og der som jeg elsket. Lange scener krever god skuespill, og Kinski virkelig viser oss hvordan det skal gjøres. Herlig musikk, som sagt god skuespill og god historie. Filmen hadde også masse gode og filosofiske dialoger. Filmen var litt ujevn tho, noen ganger jeg var på nippet til å kjede meg, men var ikke stort. Filmen fenget ihvertfall veldig imot slutten. 8/10

 

Det var mitt første lille bidrag, beklager om det var rotete, som sagt så er trøttheten tilstede.

 

Bare å kjøre på med egne ord om Herzog filmene dere sist har sett.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Den siste jeg så var The White Diamond.

 

Likte den bedre enn jeg hadde forberedt meg på, mest fordi den hadde mye mer å by på enn jeg trodde på forhånd. Tenkte at det var en kosefilm hvor de suser rundt i denne ballongen og filmer planter og dyr fra oven, men det viste seg ikke å være så enkelt. Han professoren hadde endel gode historier å fortelle, og sidehistorien om lokalmannen Marc Anthony var fin. Hele prosjektet hadde egentlig en slags meningsløshet over seg, bortsett fra drømmene til enkeltpersoner om å fly. Og det passer jo Herzog å gjøre en dokumentar ut av.

Link to comment
Share on other sites

 
Den siste var vel Rescue Dawn, en film jeg har et ganske ambivalent forhold til. Som Hollywood-underholdning fungerer den greit, men som et ledd i Herzogs filmografi, virker den noe malplassert. Visstnok full av faktafeil også, selv om han redder seg unna med "inspired by true events". Flott foto i det minste.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Die große Ekstase des Bildschnitzers Steiner var den siste Herzog filmen jeg så, for andre gang vel og merke. Den handler om Walter Steiner, treskjærer og skiflyver som visstnok, slik vi får inntrykk av i denne korte, men bæsnærende dokumenteren, er så overlegen de andre skihopperne at han må gå ned flere avsatser for ikke å hoppe for langt. Likevel knuser han enhver motstand akkompagnert av hypnotisk musikk og utstrakt bruk av slow motion.

 

Hvem skulle tru at det var mulig å bli dypt fascinert av en dokumentar om skiflyvning?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Siste jeg så var et gjensyn med Fata Morgana og Lessons of Darkness på kino. Viste seg selvfølgelig å være en skrå projeksjon av slitne DVD-er som be spilt altfor høyt.

 

Tenker jeg kanskje skal se Land of Silence and Darkness i kveld eller imorgen. Les Diaboliques på kino i kveld (!), så må se hva jeg får tid til.

Link to comment
Share on other sites

 
Hadde eit gjensyn med Meine liebster Feind - Klaus Kinski i går kveld. Skal prøve å skrive ein tekst om den, men har ikkje fått kalde føter endå. Las litt i Herzog on Herzog i same slengen. Uansett er dette ein flott dokumentar om forholdet mellom to markante skikkelsar.
Link to comment
Share on other sites

 
Die große Ekstase des Bildschnitzers Steiner

 

Hvem skulle tru at det var mulig å bli dypt fascinert av en dokumentar om skiflyvning?

 

 

Enig! Fin sak det der! Velkommen, forresten. Jeg tipper navnet ditt er fra The Omen.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Die große Ekstase des Bildschnitzers Steiner var den siste Herzog filmen jeg så, for andre gang vel og merke. Den handler om Walter Steiner, treskjærer og skiflyver som visstnok, slik vi får inntrykk av i denne korte, men bæsnærende dokumenteren, er så overlegen de andre skihopperne at han må gå ned flere avsatser for ikke å hoppe for langt. Likevel knuser han enhver motstand akkompagnert av hypnotisk musikk og utstrakt bruk av slow motion.

 

Hvem skulle tru at det var mulig å bli dypt fascinert av en dokumentar om skiflyvning?

Denne filmen er fantastisk ja. Det hadde så klart likevel ikke vært Herzog hvis dette kun hadde handlet om skiflyging. Historien om den tamme ravnen Steiner hadde i barndommen, f.eks. Men uansett, de hoppet penere før:

 

http://filmantrop.net/bilder/steiner_240x180.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg gav Woyzeck en 6/10, ikke all verden til film sammenlignet med Aguirre, Fitzcarraldo og Nosferatu. Forholdsvis døll i store deler, men den siste scenen var skikkelig solide greier. Nøye orkestrert med en fantastisk atmosfære.

 

Grizzly Man var den siste jeg så. Elsket historien Herzog dokumenterte, og han gav oss et flott innblikk i det stadig paranoide sinnet til mannen. Likevel en ganske streit dokumentar, ble ikke all verdens imponert.

Link to comment
Share on other sites

 
 
En stund siden, men sist sett var nok Rescue Dawn. Rimelig uinteressant.

Ja, jo. Vurdert som standalone actionfilm er den nok dét. Jeg føler likevel at det er spennende når sånne folk som Herzog gjør, for seg, utradisjonell film. Dessuten finner jeg det spesielt interessant at han dramatiserer en av sine egne dokumentarer.

Link to comment
Share on other sites

 

Cobra Verde (1987)

 

I can not hear what you are saying, for the thunder that you are.

http://auteurs_production.s3.amazonaws.com/stills/33348/cobra_verde_1987.jpg

 

Skulle egentlig se Fitzcarraldo, men natten var sen, så en lang film var uaktuelt akuratt da. Så slang likegodt i Cobra Verde. Vel hva skal man si? Filmen hadde veldig vakker natur, avslappende musikk og herlig skuespill ifra Kinski sin side. Filmen fenget med ikke så mye som dem andre Herzog sine har gjort. Men forsatt en fornøyelig film. Var filmen dubbet foresten?, Var flere ganger jeg synes lyden var veldig ute av sync, og synes ikke helt stemmen passet helt til Kinski.

 

Føler at jeg må se alle filmene til Herzog med Kinski i før jeg ser dokumentaren (My best fiend). Har kun Fitzcarraldo igjen.

 

Er Fitzcarraldo dokumentaren noe å få med seg?

Link to comment
Share on other sites

 
Er Fitzcarraldo dokumentaren noe å få med seg?

Hvis du mener Burden of Dreams, vil jeg si ja, absolutt. Den stiller noen dumdristige aspekter ved prosjektet under et skarpt kritisk lys og nyanserer de glorifiserte fremstillingene man er vant med fra andre kilder, bl.a. Herzog selv, samtidig som den bidrar til å øke respekten både for Herzog og filmmediet. "Without dreams we would be cows in a field, and I don't want to live like that. I live my life or I end my life with this project."

 

EDIT: Og selvsagt Herzogs monolog når han drittlei og utkjørt skjeller ut naturen, som blausen sier. "Even the stars down here is a mess."

Link to comment
Share on other sites

 
 
Føler at jeg må se alle filmene til Herzog med Kinski i før jeg ser dokumentaren (My best friend).

 

Er Fitzcarraldo dokumentaren noe å få med seg?

 

 

My Best Fiend

 

Burden of dreams er alene verd pengene for monologen til Herzog når han babler løs om kaoset som regjerer i naturen og universet.

 

Og ikke minst bildene av Kinski og sommerfuglen.

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, jo. Vurdert som standalone actionfilm er den nok dét. Jeg føler likevel at det er spennende når sånne folk som Herzog gjør, for seg, utradisjonell film. Dessuten finner jeg det spesielt interessant at han dramatiserer en av sine egne dokumentarer.

 

Jeg ser det ikke i forhold til noe annet enn ut fra meg selv, måler den ikke opp mot andre krigsfilmer eller actionfilmer. Eneste er kanskje at en ser den i forhold til andre Hezog produksjoner, i den sammenhengen er den av hans minst interessante. Av de jeg har sett. Ingen dårlig film, men bare veldig midt på treet.

Link to comment
Share on other sites

 

En ny og et gjensyn i dag:

 

The Great Ecstasy of Woodcarver Steiner - Flott. Kul fyr denne Steiner.

 

Encounters at the End of the World - Bedre enn ved første syn. Fantastisk undervannsfoto, intervjudelene fungerer også meget bra. Scenen med den forvirrede, ensomme pingvinen er 10.0

Link to comment
Share on other sites

 

Mein liebster Feind (1999)

Et flott innblikk i denne vanvittige duoen, hvordan den gale leder den gale, hvordan forholdene på settet var helt absurde, men det er fortsatt en utrolig inspirerende film. Jeg klarer fortsatt ikke å forstå hvordan Herzog klarer, og kanskje er avhengig av, dette kaoset på filmsettet, at han alltid setter seg i umulige situasjoner, gjør det vanskelig for seg selv og sidestiller film med livet for hver eneste film. Men det er en fantastisk imponerende form for filmskaping. Jeg burde kanskje ha sett Nosferatu og Cobra Verde før jeg så denne, ettersom vel begge sluttscenen vises. Men det er ikke så viktig. Herzogs kraft ligger andre steder. Meget bra dokumentar i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

 

Lessons Of Darkness

 

Første gang jeg ser denne omsider, og jeg prøver å samle tanker rundt hva jeg egentlig har sett. OK, først og fremst burde vel kanskje bare følelsen av å se olje, grunnet i Golfkrigen, brenne opp mektig og stort i sikkert millioner av dollar være et sinnsykt syn i segselv visuelt sett. Det er vanvittig mange vakre bilder. Videre må jeg si meg imponert at Herzog står imot å si noe direkte politisk med dette. Det virker mer som han på en måte bare anser dette som en effekt av menneskets undergang og prøver å si det diskrét gjennom enkelte gester. Vi får se tragiske intervjuer med offere, som er ille. Verst er tilsynelatende febergale brannmenn som tydeligvis har mistet forstanden og begynner å fyre opp oljebrønner. Det er en rar stemning, for jeg klarer ikke plukke opp fullstendig 100% hva Herzog prøver å si, men det holder meg interessert. Han putter klassisk musikk og noenganger opera over bildene. Det er iallefall ikke nødvendigvis tragedie som er stikkordet her iallefall.

 

Jeg savnet egentlig mer kommentarer fra mannen selv. Herzog sin markante stemme dukker opp innimellom med sin flotte gebrokkne engelsk, men det er ganske sjelden i forhold til endel av hans andre dokumentarer. Jeg opplevde også det falske Pascall-sitatet på slutten en smule sensasjonalistisk, men jeg likte det på tross. Er uansett et stort verk.

 

Dette bare kjappe tanker jeg har etter den. Er veldig spent på hva KAH blir å skrive om i forhold til denna!

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Det er verdt å nevne at noen av intervjuene (eller alle?) i filmen bare er oppsinn og skuespill. Det ble en del bråk rundt det, siden filmen ble vist som en dokumentar på en tv-kanal, tror det var på Discovery.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...