Jump to content

Herzog måned!


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Eit par ting eg lurer på i samband med skrivinga av Herzog-artikkelen min.

 

Korleis tek eg screenshots? Trudde det berre var å trykkje Prnt Scrn, men når eg gjekk tilbake til bileta eg hadde lagra etterpå hadde dei forandra seg, i takt med filmen.

 

Korleis gjer ein det med sitata? Blir snakka tysk, men har berre dei engelske tekstane tilgjengelege. Må eg seie frå om at det opprinneleg blei sagt på tysk, og at det her er omgjort til engelsk?

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som regel har det programmet du bruker for å spille av film på pcen, en egen skjermbildefunksjon, som aktiveres enten fra programmets meny eller en hurtigtast. I noen programmer trykker du bare S for å lagre et skjermbilde. Disse blir da lagret i en mappe et eller annet sted på harddisken, som regel i mappa der programmet ligger, men dette kan endres, bare sjekk programmets "options" eller "preferences".

 

Når det gjelder sitater er det vel ikke så strengt her, kan nok fint bruke engelske oversettelser uten å oppgi at det er en oversettelse. Hadde man mekket en adekvat norsk oversettelse kunne man sikkert fint brukt det og. Urris eller Svank får eventuelt rette meg på dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Sitat går helt fint på engelsk, det er vel å foretrekke egentlig, i motsetning til tyske sitater som ingen forstår noe av. Hvis du har lyst til å oversette det til norsk, er selvsagt det også lov.

 

Angående screenshots så anbefaler jeg at du laster ned VLC Media Player, hvis du ikke har det allerede. Gratis, og trolig en av de beste spillerne der ute. For å ta et screenshot klikker du enkelt og greit på "Video -> Snapshot" i toppmenyen. Hvis du vil endre plasseringen for hvor bildene skal lagres, går du inn på "Tools -> Preferences -> Video -> Video Snapshots".

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hadde eventuelt tenkt å ta ei engelsk oversetjing etter den tyske, men no går eg då berre for den engelske.

 

Fann ikkje screenshots på hverken Powerdvd eller Windows Media Player, men fekk det til på VLC Media Player som du no nemner (hadde det allereie på maskina).

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Okey. Satsar på å bli ferdig i morga. Har gått med litt meir tid enn forventa, og det på noko som sikkert ikkje blir noko bra! Var i det minste god å ha kjensla av å vere "student" igjen ^_^
Link to comment
Share on other sites

 

Litt valgfritt egentlig, men om du har lyst på en tilbakemelding på en artikkel før den publiseres så kan du sende den til meg.

 

Skal helst sendes til Melkor for korrektur ja.

 

For de som ikke er klar over det kan man også sende artikkelen i WORD-fil som vedlegg i PM.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
For de som ikke er klar over det kan man også sende artikkelen i WORD-fil som vedlegg i PM.

 

Finn ikkje ut korleis eg gjer dette. Hjelp!

Link to comment
Share on other sites

 
 
Finn ikkje noko, så tvilar på eg har tilgang på dette, jf Help: "Finally, if enabled, you can also include attachments to your PMs, such as images or other files."
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Ikke uro deg min gode mann! Det blir nok utsatt til Desember. Hvordan er du kommet i prossessen? Du har jo en av de mest spennende artiklene synes jeg!

 

Er veldig glad vi alt har fått to gode artikler inn, og av to brukere som ikke var med i forrige runde. Og en av dem fulgte med en ganske fin debatt til også. :)

 

Har litt valgt å ikke følge opp denne måneden så heftig og se om konseptet overlever litt uten det, og jeg tror det er greit. Håpet er jo at dette er noe som skal kunne rulle av segselv.

 

Eneste jeg synes er litt dumt til nå er at ingen skriver om Aguirre. Diskutabelt hans største film. Er det noen som har lyst å skrive en liten tekst?

Er jo juleferie i Desember. Er ikke det en rolig fin tid å sitte å skrive litt? Med stearinlys, blekkpenn og After Eight?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Ikke uro deg min gode mann! Det blir nok utsatt til Desember. Hvordan er du kommet i prossessen? Du har jo en av de mest spennende artiklene synes jeg!

S,

Håper virkelig jeg kan få denne måneden også. Jeg har ikke mye (les: ingenting) til nå. Har rett og slett ikke hatt tid pga jobben, tror jeg, for jeg har jo sett film osv på fritiden, men igjen, prioriteringer osv. Skal få tatt gjensyn med filmene snart, det trengs.

Link to comment
Share on other sites

 
Er jo juleferie i Desember. Er ikke det en rolig fin tid å sitte å skrive litt? Med stearinlys, blekkpenn og After Eight?

S,

 

Dette høres ut som noe Nosferatu kunne ha funnet på.

 

Har faktisk planer om å snekre sammen noe skvip siden det tross alt er Herzog. Funderer på enten Stroszek eller Aguirre da, siden ingen har tatt den. Men vil helst skrive om S. Er den "tatt"?

Link to comment
Share on other sites

 
Har faktisk planer om å snekre sammen noe skvip siden det tross alt er Herzog. Funderer på enten Stroszek eller Aguirre da, siden ingen har tatt den. Men vil helst skrive om S. Er den "tatt"?

 

Er ei oversikt på førstesida her. Ingen av dei er tekne, så du står fritt!

Link to comment
Share on other sites

 

Neida, Z. Marcas! Det er en ære om du leverer en artikkel om Strozek. Du skriver jo veldig godt også! Det er en artikkel jeg har veldig tro på.

 

Marlowe, du har ikke lyst til å være temaets helt å skrive om Aguirre da? :)

Klart, kan skjønne at kanskje føler to runder er mye å løpe, men med tanke på at du at har skrevet en god artikkel om forholdet mellom Kinski og Herzog allerede kunne det jo være en bra plattform.

 

Og sånn ellers, i fremtiden skal jeg se på muligheter å finne måter å betale skribenter for hver artikkel. Det er faktisk ikke umulig.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Og sånn ellers, i fremtiden skal jeg se på muligheter å finne måter å betale skribenter for hver artikkel. Det er faktisk ikke umulig.

 

S,

 

Betale? Hva er nå egentlig poenget med det?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Hvorfor skal en betale for at noen skriver på forumet, og saks skyld, hvor få det til?

 

Jeg vet ikke. Kanskje flere vil delta. Kanskje flere vil legge mer arbeid i det. Who knows.

Som sagt mer et fremtidsprosjekt.

 

Hvordan få det til. Vel, det finnes to veier. Google-ads har jeg regnet på gir ganske store summer faktisk(tro det eller ei så har forumet vanvittig mange besøk daglig, såklart av mange av de samme brukerne, men det har ikke noe å si i forhold til dette). Så store at det kanskje er verdt å ha de der. Som sagt deler sikkert reklamebannere noe som deler forumet litt, men jeg synes man skal veie opp fordelene med det før man avviser det blankt.

 

Den andre veien er at et slikt konsept som dette, kan være lett å selge til ulike støtteordninger. Hyperion f.eks. Vi er jo i et land der det er øremerket mye kulturpenger.. fra overskuddet til norsk tipping, 1% fra statsbudsjetet og ulike private legater. Men altså, jeg tenker jo bare høyt såklart.

 

Synes du dette høres ut som en så dårlig idé?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Synes du dette høres ut som en så dårlig idé?

 

Jeg liker diskuterfilm uten reklame, og derfor ikke spesielt keen på Google-ads. Men det er selvsagt en mulighet, hvis man vil begynne å tjene penger på det. Helt klart. Av de to ideene, så klinger støtteordninger best i mine ører. Men dette er forøvrig noe jeg aldri har tenkt på, og som med TMwtP, kan min skjerv inngå i forumets felleskasse til glede for gamle og nye lesere :)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...