Jump to content

Hva drakk du sist?


Montag
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Første dag på to måneder at jeg opplever plussgrader, men av en eller annen grunn er det idag jeg får sår hals og forkjølelsessymptomer. Da er det lite som slår Pu-erh, først og fremst fordi den mørke, jordaktige smaken trenger gjennom (der både grønn te og oolong feiler). Har ikke drukket dette på veldig lang tid (men i likhet med røykt te holder det seg sånn ca evig, så lenge det oppbevares greit), kanskje ikke siden slutten av 2008, så dette var en fin påminnelse om at jeg har enda en tetype å brenne bort penger på i vår. Det er forøvrig denne teen det er snakk om.

 

Wikipedia sier forresten at "The prolonged steeping techniques used by some western tea makers can produce dark, bitter, and unpleasant brews," noe som stemmer godt overens med erfaringen jeg har fra Pu-erh tidligere. Trosset altså posens forskrift og gjorde det etter Gongfu-metoden (men brukte gaiwan i stedet for yixing-kanne) og ja, det smakte veldig, veldig mye bedre enn jeg husket det som. For å forsikre meg om at det ikke bare er minnet som spiller meg et puss skal jeg lage den etter "vestlig" metode i morgen.

 

PS: Har lyst på en sånn kake:

 

http://img211.imageshack.us/img211/7371/blackea.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor, hvorfor, hvorfor! finnes ikke Starbucks i Norge.

 

http://img2.timeinc.net/health/images/slides/starbucks-400x400.jpg

 

Jeg blir tørst bare av bildet. Deli de Luca selger to varianter av frappuccino på flaske, men det er kun mocha og vanilje, og koster 49,-. Dessuten er det ikke like godt på flaske.

 

Er dette noe man kan lage selv? Har Dfilm en kaffedrikk-equivalent av dodraugen?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Tror jeg kjøpte noe lignende sist jeg var i London. Med isbiter og alt mulig rart oppi. Syns egentlig det var helt for sødmende jævlig, et par slurker og det var nok.

 

Jeg måtte umiddelbart ha en kopp svart kaffe inn intravenøst for å komme over sjokket.

Link to comment
Share on other sites

 
En av landets 17000 kaffebarer må da klare å diske opp noe lignende?

De har frappuccino på flere kaffebarer så vidt jeg vet, men jeg har enda til gode å smake en som matcher Starbucks sin. Tror neppe det er den du smakte, blausen, den har vel ikke isbiter.

Fant denne copycat-oppskriften. Det kan ikke skade å prøve.

 

Svart kaffe? Nei, jeg liker kaffesmak i alt, men for mye av det blir for beskt. Venner meg vel til det!

Link to comment
Share on other sites

 
 
Var på London tidligere i måneden, mannen bak kassa på Starbucks gikk noe motvillig med på å servere meg en kopp helt svart kaffe("sure you don't want anything hip in it to ruin the taste?"). Huff. Synes forresten kaffen i sitoen på Dragvoll i dag var uvanlig god.
Link to comment
Share on other sites

 
Den filterkannekaffen som ofte står en god halvtime på varmeplata før de lager ny? Jeg synes den smaker ganske forferdelig (bortsett fra en sjelden gang i blant når man er heldig nok til å kjøre rett etter at de har traktet), så nå rocker jeg instantpulverkaffe og thermoskopp. Det smaker om mulig enda verre, men det er store summer å spare på det (spesielt hvis man, som meg, kjøpte noen kopper hver dag).
Link to comment
Share on other sites

 
Jepp, den ja. Men nå kom jeg rett etter kanne-bytte, så jeg fikk "box fresh". Når det er sagt, finnes jeg ikke kresen når det kommer til kaffe. Jeg drikker gjerne en shady dispenserkaffe, så lenge den ikke er blandet med melk og sukker. Hadde sikkert ikke smakt forskjell på Dragvoll-kaffen og [kvalitetskaffe] i en blindtest.
Link to comment
Share on other sites

 
Ikke veldig kresen på kaffen selv (drikker bare billig filterkaffe, og en sjelden gang i blant espresso (av typen man får kjøpt på rema) laget med mokakanne), men merker ganske godt forskjellen på fersk og gammel. Og ikke minst smakstapet som følger av at den står lenge på varmeplata (skjønner ikke hvorfor de ikke kjører en thermos-løsning, som ikke bare sparer strøm, men også i mye mindre grad forringer smaken).
Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...
 
 

Hvorfor, hvorfor, hvorfor! finnes ikke Starbucks i Norge.

 

Det var jo egentlig et godt spørsmål. Vi har jo alle de andre amerikanske kjedene. Hvorfor ikke Starbucks har etablert seg er jo litt rart.

 

Jeg er hipster-faggot når det gjelder kaffe. Men drikker gjerne svart også, spesielt om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

kjøp deg ei flaske amigo. billigst av dem alle, og smaker vel nærmest ingenting, altså den smaker i det minste ikke stygt.

http://www.klikk.no/multimedia/archive/00304/Amigo_jpg_304354l.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Lenge siden sist jeg drakk te, men i kveld skal jeg ta meg tid til noen kopper oolong. Kan snart se bunnen i posen med shan lin, og tepalasset ser ikke ut til å ha planer om å ta den inn med det første. Sørgmodig (men egentlig ikke veldig).

 

I andre tenyheter (dette er tebloggen min) kan jeg by på et insidetips: det nærmer seg Shincha-sesong, og da håper (og tror) man at o-cha tar inn Uji shincha, som har fått en smått legendarisk status etter to fantastiske sesonger.

 

Selv har jeg utsatt japansk grønn i over to år, så det er på tide å gjøre noe med det. Shinchaen kommer sannsynligvis i starten av april, og innen den tid skal det settes av penger til kyusu-kanne. I tillegg til matcha-utstyr. Sistnevnte skal få stjele litt terreng fra kaffen, som fortsatt dominerer på dagtid. Det er ihvertfall tanken.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 3 weeks later...
 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...